M3 från Kina säljs i Europa.
Moderator: Redaktion
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
De måste ju lösa de helt enkelt. Kan ju inte ha 3000+ bilar som inte går att använda för längre turer än 15 mil under vinterhalvåret.
TM3 SR+ MiC
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Var det så att det bara var en engångsförteelse att ett gäng SR+ utan facelift skickades till Sverige?
De SR+ man får om man beställer en ny idag (leverans februari) blir tillverkade i USA eller?
De SR+ man får om man beställer en ny idag (leverans februari) blir tillverkade i USA eller?
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2404
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Varför kan man inte köra en model 3 SR+ som har ca 100kw peak i laddhastighet på vintern? Skulle själv klara mig med denna spec på bilen. Självklart kommer du längre än 15mil på en laddning.r33z skrev:De måste ju lösa de helt enkelt. Kan ju inte ha 3000+ bilar som inte går att använda för längre turer än 15 mil under vinterhalvåret.
Mvh
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Nu börjar det komma in lite mera positiva rapporter från Tyska ägare som har laddat sina bilar några gånger. Dom fick sina bilar i slutet på förra veckan. Förvärmning och kalibrering verkar ha gett ett positivt resultat.
Se tyska Tesla forumet.
https://tff-forum.de/t/neuer-lfp-akku-d ... 84800/2018
Se tyska Tesla forumet.
https://tff-forum.de/t/neuer-lfp-akku-d ... 84800/2018
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Tror inte det. Jag tror att SR+ kommer fortsätta komma från Kina tills Berlin är uppe och snurrar för Model 3 vilket troligen kommer dröja ett par år. Kapaciteten i Fremont behövs för Model 3 och än större utsträckning Model Y till Nord- och Centralamerika.ville9 skrev:Var det så att det bara var en engångsförteelse att ett gäng SR+ utan facelift skickades till Sverige?
De SR+ man får om man beställer en ny idag (leverans februari) blir tillverkade i USA eller?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
De var inte längre den peakade på 100kw.NiklasTesla skrev:Varför kan man inte köra en model 3 SR+ som har ca 100kw peak i laddhastighet på vintern? Skulle själv klara mig med denna spec på bilen. Självklart kommer du längre än 15mil på en laddning.r33z skrev:De måste ju lösa de helt enkelt. Kan ju inte ha 3000+ bilar som inte går att använda för längre turer än 15 mil under vinterhalvåret.
Mvh
Jag tänkte använda bilen för bland annat skidresor, skåne-Vemdalen. Känns så där att spendera 3h vid en laddare enkel väg. Så de två till tre resorna blir spännande nu när man övertalat frun att de är en elbil man bör ha...
Resten av tiden kommer den säkert fungera super, laddar hemma till 100% varje natt.
Man får väl skylla sig själv när man snålar och inte tar en LR.
TM3 SR+ MiC
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
r33z skrev:De måste ju lösa de helt enkelt. Kan ju inte ha 3000+ bilar som inte går att använda för längre turer än 15 mil under vinterhalvåret.
https://pushevs.com/2020/12/08/xpeng-g3 ... p-battery/To me, it seems that there’s a lot of confusion on that issue. As I see it it’s easily fixable with BMS (Battery Management System) and GOM (Guess-o-Meter) calibration.
Notice that it’s more difficult for a BMS to accurately calculate the remaining capacity of LiFePO4 batteries because the voltage remains very stable from almost full to almost empty.
Tesla just needs to make the GOM more accurate by improving its algorithm.
LFP isn’t worse than other battery chemistries in cold temperatures. For example, let’s see the popular NCM 622 battery cells from LG Chem.
-20º C: 60,2 % = 26,42 kWh
-10º C: 84,2 % = 36,96 kWh
0º C: 90,4 % = 39,68 kWh
25º C: 100 % = 43,9 kWh
45º C: 102,1 % = 44,81 kWh
Däremot är det svårare att få BMS/GOM rätt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Inlägg: 231
- Blev medlem: 07 feb 2020 13:00
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Jo, det verkar som de där kinabatterierna inte är några direkta höjdare (men Tesla och Elon blev tyvärr tvingade)...mastodontfilmsmats skrev:Känns som att termen "GOM" blir än mer träffande med LFP...
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Hämtade min MIC SR+ idag i Malmö.
Körde förbi Flädie och stannade för att pilla o göra massa inställningar. Där är oxå gratis laddning, så jag pluggade in, hade ca 70% SoC, fick ändå runt 40kW vilket är mer än jag hoppats på.
Dock fick jag aldrig upp värmen i batteriet för att regenereringen skulle fungera optimalt. Trots ca 7mil körda.
Min frunk, den är samma modell som dom med värmepump. De tycker jag är skumt.
Gamla lampor och allt annat precis som den gamla.
Byggkvalitetn är super fin, inga konstigheter alls. Upplever den även tystare än kompisens LR.
Körde förbi Flädie och stannade för att pilla o göra massa inställningar. Där är oxå gratis laddning, så jag pluggade in, hade ca 70% SoC, fick ändå runt 40kW vilket är mer än jag hoppats på.
Dock fick jag aldrig upp värmen i batteriet för att regenereringen skulle fungera optimalt. Trots ca 7mil körda.
Min frunk, den är samma modell som dom med värmepump. De tycker jag är skumt.
Gamla lampor och allt annat precis som den gamla.
Byggkvalitetn är super fin, inga konstigheter alls. Upplever den även tystare än kompisens LR.
TM3 SR+ MiC
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Hämtade min blå SR i Göteborg. Jag fick vad jag kan se nya lyktorna men den gamla större frunken. Bilen var i fint skick förutom en liten repa på baksidan av ratten. Än så länge är allt ok, byggkvaliteten verkar precis som r33z skrev vara mycket bra. Vet inte vad man borde förvänta sig för räckvidd på bilen, men med vanlig körning motorväg verkar man komma lite över 30 mil med dagens fyra grader ute.r33z skrev:Hämtade min MIC SR+ idag i Malmö.
Körde förbi Flädie och stannade för att pilla o göra massa inställningar. Där är oxå gratis laddning, så jag pluggade in, hade ca 70% SoC, fick ändå runt 40kW vilket är mer än jag hoppats på.
Dock fick jag aldrig upp värmen i batteriet för att regenereringen skulle fungera optimalt. Trots ca 7mil körda.
Min frunk, den är samma modell som dom med värmepump. De tycker jag är skumt.
Gamla lampor och allt annat precis som den gamla.
Byggkvalitetn är super fin, inga konstigheter alls. Upplever den även tystare än kompisens LR.
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Räckvidden har inte varit det stora problemet. Det som (iaf. hittills) varit de stora problem med de kinesiska LFP-batterierna är de låga laddhastigheterna vid snabbladdning.
Så testa gärna att ladda på snabbladdare med minst 150 kW effekt, och rapportera tillbaka vad du får för effekt och laddtider.
Så testa gärna att ladda på snabbladdare med minst 150 kW effekt, och rapportera tillbaka vad du får för effekt och laddtider.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
40kW vid 70% är väl rätt bra generellt. De ska ju enligt utsago hålla effekten högre vid hög SoC än de vanliga, så det är ju positivt!r33z skrev:Hämtade min MIC SR+ idag i Malmö.
Körde förbi Flädie och stannade för att pilla o göra massa inställningar. Där är oxå gratis laddning, så jag pluggade in, hade ca 70% SoC, fick ändå runt 40kW vilket är mer än jag hoppats på.
Dock fick jag aldrig upp värmen i batteriet för att regenereringen skulle fungera optimalt. Trots ca 7mil körda.
Min frunk, den är samma modell som dom med värmepump. De tycker jag är skumt.
Gamla lampor och allt annat precis som den gamla.
Byggkvalitetn är super fin, inga konstigheter alls. Upplever den även tystare än kompisens LR.
Model S Standard Range Raven
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Jo, vid den SoC så är det absolut helt OK. Ser inget problem med det.jeppe_sthlm skrev:40kW vid 70% är väl rätt bra generellt. De ska ju enligt utsago hålla effekten högre vid hög SoC än de vanliga, så det är ju positivt!r33z skrev:Hämtade min MIC SR+ idag i Malmö.
Körde förbi Flädie och stannade för att pilla o göra massa inställningar. Där är oxå gratis laddning, så jag pluggade in, hade ca 70% SoC, fick ändå runt 40kW vilket är mer än jag hoppats på.
Dock fick jag aldrig upp värmen i batteriet för att regenereringen skulle fungera optimalt. Trots ca 7mil körda.
Min frunk, den är samma modell som dom med värmepump. De tycker jag är skumt.
Gamla lampor och allt annat precis som den gamla.
Byggkvalitetn är super fin, inga konstigheter alls. Upplever den även tystare än kompisens LR.
Skulle dock vara intressant att:
1. Få reda på vad max effekt ligger på. Här har det ju varit ganska oroande rapporter (iaf. tidigare).
2. Få redan på tiden att ladda från tex. 10% till 80%.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Är också väldigt nyfiken på det, men har tyvärr för tillfället ingen möjlighet att testa. Kanske hinner i helgen om jag får till schemat.martinot skrev:Jo, vid den SoC så är det absolut helt OK. Ser inget problem med det.jeppe_sthlm skrev:40kW vid 70% är väl rätt bra generellt. De ska ju enligt utsago hålla effekten högre vid hög SoC än de vanliga, så det är ju positivt!r33z skrev:Hämtade min MIC SR+ idag i Malmö.
Körde förbi Flädie och stannade för att pilla o göra massa inställningar. Där är oxå gratis laddning, så jag pluggade in, hade ca 70% SoC, fick ändå runt 40kW vilket är mer än jag hoppats på.
Dock fick jag aldrig upp värmen i batteriet för att regenereringen skulle fungera optimalt. Trots ca 7mil körda.
Min frunk, den är samma modell som dom med värmepump. De tycker jag är skumt.
Gamla lampor och allt annat precis som den gamla.
Byggkvalitetn är super fin, inga konstigheter alls. Upplever den även tystare än kompisens LR.
Skulle dock vara intressant att:
1. Få reda på vad max effekt ligger på. Här har det ju varit ganska oroande rapporter (iaf. tidigare).
2. Få redan på tiden att ladda från tex. 10% till 80%.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Om du fick 40kW vid laddning och dessutom kört 7 mil så borde regen funka bra, det kan istället bero pår33z skrev:Hämtade min MIC SR+ idag i Malmö.
Körde förbi Flädie och stannade för att pilla o göra massa inställningar. Där är oxå gratis laddning, så jag pluggade in, hade ca 70% SoC, fick ändå runt 40kW vilket är mer än jag hoppats på.
Dock fick jag aldrig upp värmen i batteriet för att regenereringen skulle fungera optimalt. Trots ca 7mil körda.
Min frunk, den är samma modell som dom med värmepump. De tycker jag är skumt.
Gamla lampor och allt annat precis som den gamla.
Byggkvalitetn är super fin, inga konstigheter alls. Upplever den även tystare än kompisens LR.
vinterdäck, mjukt gummi och väldigt känsligt system kan göra att regen inte går på max...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Ni som kan detta, såg precis detta
ca 3% - 70% på 30 min, är väl ok? Jag förväntar mig inte värsta superhastigheter på "minstingen", men om man kan pumpa in ~60-70% på 30 min känns ok för mig, de få gånger man behöver fylla på, med över 100kW i starten...
Känns som dessa SR+ bilarna behöver köras in och kalibreras lite, och inte dömma dem efter första bästa laddning någon gör
ca 3% - 70% på 30 min, är väl ok? Jag förväntar mig inte värsta superhastigheter på "minstingen", men om man kan pumpa in ~60-70% på 30 min känns ok för mig, de få gånger man behöver fylla på, med över 100kW i starten...
Känns som dessa SR+ bilarna behöver köras in och kalibreras lite, och inte dömma dem efter första bästa laddning någon gör
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Verkar klart bättre, och mycket mer Ok.Tretrix skrev:Ni som kan detta, såg precis detta
ca 3% - 70% på 30 min, är väl ok? Jag förväntar mig inte värsta superhastigheter på "minstingen", men om man kan pumpa in ~60-70% på 30 min känns ok för mig, de få gånger man behöver fylla på, med över 100kW i starten...
Känns som dessa SR+ bilarna behöver köras in och kalibreras lite, och inte dömma dem efter första bästa laddning någon gör
Även om närmare 20 min kanske gäller icke-kina-batterier, så är det iaf. endast 50% långsammare isf. Inte flera hundra procent långsammare som rapporterats innan. Säkert något många kan leva med.
Klar förbättring.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
35 kWh på 30 minuter enligt videon. Det ger en snitteffekt på 70 kW i spannet 3-70%. Ganska exakt samma snitt som Kona och e-Niro laddar med i det intervallet, och de är ju ganska potenta långfärdsbilar. Det blir fler men kortare stopp med SR+ eftersom den har ett mindre batteri, men det kan man nog överleva.Tretrix skrev:Ni som kan detta, såg precis detta
ca 3% - 70% på 30 min, är väl ok? Jag förväntar mig inte värsta superhastigheter på "minstingen", men om man kan pumpa in ~60-70% på 30 min känns ok för mig, de få gånger man behöver fylla på, med över 100kW i starten...
Känns som dessa SR+ bilarna behöver köras in och kalibreras lite, och inte dömma dem efter första bästa laddning någon gör
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Kurvan liknar min S rätt mycket. Sist jag superladdade fick jag i 33kWh på 33 minuter. Då började jag iofs på 26%, så resultatet hade varit bättre om jag kört den lägre.
Förhållandena var inte långt ifrån - ca 5 grader och jag hade kört 1.5h motorväg.
Nu är ju SR+ snålare, vilket hjälper på restiden, men skulle nog ändå säga likvärdigt i slutänden med flera kWh att börja resan med i 85:an.
Nu blev LPF lite mer intressant igen
Förhållandena var inte långt ifrån - ca 5 grader och jag hade kört 1.5h motorväg.
Nu är ju SR+ snålare, vilket hjälper på restiden, men skulle nog ändå säga likvärdigt i slutänden med flera kWh att börja resan med i 85:an.
Nu blev LPF lite mer intressant igen
Model S Standard Range Raven
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Man köper ju bil efter sina förutsättning/behov (ja vissa för nöje och det förstår jag också ) och merparten av våra resor kommer ske inom 10 mil t/r så de tillfällena man kör längre och behöver ladda får man helt enkelt leva med att det tar lite längre tid, ser inget konstigt i det.
För mig skall det dock bli väldigt intressant att se om SR+ kan ta mig ~30mil på motorväg utan att ladda, då hade jag varit extremt nöjd.. kan jag pumpa i 100% vid de tillfällena så blir det väldigt intressant, kanske på vintern får man sänka hastigheten något och sitta med täckjacka och termobyxor på
För mig skall det dock bli väldigt intressant att se om SR+ kan ta mig ~30mil på motorväg utan att ladda, då hade jag varit extremt nöjd.. kan jag pumpa i 100% vid de tillfällena så blir det väldigt intressant, kanske på vintern får man sänka hastigheten något och sitta med täckjacka och termobyxor på
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
I videon är det 11 grader varmt ute och celltemperaturen är 45 grader vilket jag förstått är väldigt högt och alltså bra för snabb laddning och ändå så är det inte direkt snabbt. Med 75kw jämfört med 170kw som en sr+ borde klara.iAkita skrev:35 kWh på 30 minuter enligt videon. Det ger en snitteffekt på 70 kW i spannet 3-70%. Ganska exakt samma snitt som Kona och e-Niro laddar med i det intervallet, och de är ju ganska potenta långfärdsbilar. Det blir fler men kortare stopp med SR+ eftersom den har ett mindre batteri, men det kan man nog överleva.Tretrix skrev:Ni som kan detta, såg precis detta
ca 3% - 70% på 30 min, är väl ok? Jag förväntar mig inte värsta superhastigheter på "minstingen", men om man kan pumpa in ~60-70% på 30 min känns ok för mig, de få gånger man behöver fylla på, med över 100kW i starten...
Känns som dessa SR+ bilarna behöver köras in och kalibreras lite, och inte dömma dem efter första bästa laddning någon gör
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Ja mycket bättre förutsättningar än så här blir de inte. De enda vi kan hoppas på är att mjukvaran för BMS begränsar effekten till en viss nivå för att säkerställa att inget händer med de nya batterierna. När tillräckligt mycket data blivit insamlad så hoppas jag innerligt att dom kommer kunna släppa på mer kräm.Hampus M3 skrev:I videon är det 11 grader varmt ute och celltemperaturen är 45 grader vilket jag förstått är väldigt högt och alltså bra för snabb laddning och ändå så är det inte direkt snabbt. Med 75kw jämfört med 170kw som en sr+ borde klara.
TM3 SR+ MiC
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Jag bara undrar vad är det som säger att den borde klara 170kW?Hampus M3 skrev:I videon är det 11 grader varmt ute och celltemperaturen är 45 grader vilket jag förstått är väldigt högt och alltså bra för snabb laddning och ändå så är det inte direkt snabbt. Med 75kw jämfört med 170kw som en sr+ borde klara.iAkita skrev:35 kWh på 30 minuter enligt videon. Det ger en snitteffekt på 70 kW i spannet 3-70%. Ganska exakt samma snitt som Kona och e-Niro laddar med i det intervallet, och de är ju ganska potenta långfärdsbilar. Det blir fler men kortare stopp med SR+ eftersom den har ett mindre batteri, men det kan man nog överleva.Tretrix skrev:Ni som kan detta, såg precis detta
ca 3% - 70% på 30 min, är väl ok? Jag förväntar mig inte värsta superhastigheter på "minstingen", men om man kan pumpa in ~60-70% på 30 min känns ok för mig, de få gånger man behöver fylla på, med över 100kW i starten...
Känns som dessa SR+ bilarna behöver köras in och kalibreras lite, och inte dömma dem efter första bästa laddning någon gör
Jag som ska hämta på lördag önskar så klart inget mer än bra kräm vid långkörning men har tesla specat 170, är det vad vi hoppas batterierna skall klara, eller är det så de gamla SR+ funkade?
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Det är vad gamla vanliga Amerika-modellen klarar. Och det är ju absoluta toppen vid mest gynnsamma förhållanden.Tretrix skrev:Jag bara undrar vad är det som säger att den borde klara 170kW?Hampus M3 skrev:I videon är det 11 grader varmt ute och celltemperaturen är 45 grader vilket jag förstått är väldigt högt och alltså bra för snabb laddning och ändå så är det inte direkt snabbt. Med 75kw jämfört med 170kw som en sr+ borde klara.iAkita skrev:35 kWh på 30 minuter enligt videon. Det ger en snitteffekt på 70 kW i spannet 3-70%. Ganska exakt samma snitt som Kona och e-Niro laddar med i det intervallet, och de är ju ganska potenta långfärdsbilar. Det blir fler men kortare stopp med SR+ eftersom den har ett mindre batteri, men det kan man nog överleva.Tretrix skrev:Ni som kan detta, såg precis detta
ca 3% - 70% på 30 min, är väl ok? Jag förväntar mig inte värsta superhastigheter på "minstingen", men om man kan pumpa in ~60-70% på 30 min känns ok för mig, de få gånger man behöver fylla på, med över 100kW i starten...
Känns som dessa SR+ bilarna behöver köras in och kalibreras lite, och inte dömma dem efter första bästa laddning någon gör
Jag som ska hämta på lördag önskar så klart inget mer än bra kräm vid långkörning men har tesla specat 170, är det vad vi hoppas batterierna skall klara, eller är det så de gamla SR+ funkade?