Har alltid varit 30 dagar på standard range bilar. Long range och performance 1år.kenjon skrev:Bara 30 dagar premium connectivity numera?
M3 från Kina säljs i Europa.
Moderator: Redaktion
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Notera även priset där (560780 kr). En svart Model 3 SR+ kostar 580780 kr vid beställning (och har då tydligen bara 430 km räckvidd).Zalman3 skrev:Har Kina tillverkade M3 SR+ 440km i räckvidd?
Det ger en hint om att SR+ från Kina har 10 km längre räckvidd och kostar 20000 kr mindre.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Jag fick ingen premium connectivity alls när jagköpte för står sedan.kenjon skrev:Bara 30 dagar premium connectivity numera?
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Det verkar ju alltså som att de kommer med LFP-batterier. Har sett rekommendationer att de ska laddas till 100%, vilket man ju inte är van vid. Detta ger ju att räckvidden på 440 km är mer verklig, jag har nästan alltid startat med max 90% tidigare. En SR+ med LFP kan kanske vara något framöver.
Någon som vet något om laddkurvan?
Någon som vet något om laddkurvan?
Elbilist sedan 2014
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1434
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Nej! Jag hämtade min 24 mars, har ett år.NEO skrev:Har alltid varit 30 dagar på standard range bilar. Long range och performance 1år.kenjon skrev:Bara 30 dagar premium connectivity numera?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Men din är väl en performance? Står så i din signatur...kenjon skrev:Nej! Jag hämtade min 24 mars, har ett år.NEO skrev:Har alltid varit 30 dagar på standard range bilar. Long range och performance 1år.kenjon skrev:Bara 30 dagar premium connectivity numera?
Förövrigt kommer det nog bli tydligt om/när bilar med LFP dyker upp. I Kina har dom ju olika benämningar, bör det bli här också för att undvika förvirring.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Jag fick min SR+ i mitten av oktober och hade premium connectivity i c:a ett halvår innan jag fick meddelande om att jag var tvungen att börja betala.LarsL skrev:Jag fick ingen premium connectivity alls när jagköpte för står sedan.kenjon skrev:Bara 30 dagar premium connectivity numera?
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7559
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Hur mycket kostar det?Jerker skrev:Jag fick min SR+ i mitten av oktober och hade premium connectivity i c:a ett halvår innan jag fick meddelande om att jag var tvungen att börja betala.LarsL skrev:Jag fick ingen premium connectivity alls när jagköpte för står sedan.kenjon skrev:Bara 30 dagar premium connectivity numera?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1434
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Helt rätt, jag läste slarvigt (som ett komma istället för punkt och "i år" istället för 1år).taliz skrev:Men din är väl en performance? Står så i din signatur...kenjon skrev:Nej! Jag hämtade min 24 mars, har ett år.NEO skrev:Har alltid varit 30 dagar på standard range bilar. Long range och performance 1år.kenjon skrev:Bara 30 dagar premium connectivity numera?
Förövrigt kommer det nog bli tydligt om/när bilar med LFP dyker upp. I Kina har dom ju olika benämningar, bör det bli här också för att undvika förvirring.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1434
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Knappt 100 kr/mån.mikebike skrev:Hur mycket kostar det?Jerker skrev:Jag fick min SR+ i mitten av oktober och hade premium connectivity i c:a ett halvår innan jag fick meddelande om att jag var tvungen att börja betala.LarsL skrev:Jag fick ingen premium connectivity alls när jagköpte för står sedan.kenjon skrev:Bara 30 dagar premium connectivity numera?
Edit: Vad är det här för skit? Måste jag sitta och vänta innan jag kan skicka ett nytt inlägg???
"Du kan inte göra ett nytt inlägg så snart inpå ditt förra."
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Japp lite segt men det är väl för att bromsa spam och liknande antar jag...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Ja, ibland, när jag fått upp ångan, är det väldigt irriterande! Men bra om det kan minska spammet.Bjelke skrev:Japp lite segt men det är väl för att bromsa spam och liknande antar jag...
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2402
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Intressant! Som jag misstänkte.
Hoppas dom sänker priset lite så når man större marknad.
Hoppas dom sänker priset lite så når man större marknad.
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Märkligt. Köpte M3 i mitten av 2019 och fick mer än ett år utan kostnad. Var först nyligen som jag började betala.LarsL skrev:Jag fick ingen premium connectivity alls när jagköpte för står sedan.kenjon skrev:Bara 30 dagar premium connectivity numera?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
martinot skrev:Märkligt. Köpte M3 i mitten av 2019 och fick mer än ett år utan kostnad. Var först nyligen som jag började betala.LarsL skrev:Jag fick ingen premium connectivity alls när jagköpte för står sedan.kenjon skrev:Bara 30 dagar premium connectivity numera?
NEO skrev:Har alltid varit 30 dagar på standard range bilar. Long range och performance 1år.
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Ingen som också tycker att Kinabilar med LFP-batteri kan vara intressant? Finns det några tester?Klintan skrev:Det verkar ju alltså som att de kommer med LFP-batterier. Har sett rekommendationer att de ska laddas till 100%, vilket man ju inte är van vid. Detta ger ju att räckvidden på 440 km är mer verklig, jag har nästan alltid startat med max 90% tidigare. En SR+ med LFP kan kanske vara något framöver.
Någon som vet något om laddkurvan?
Elbilist sedan 2014
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Jo, jag skapade en tråd med namnet "LFP" i Model 3-sektionen...Klintan skrev:Ingen som också tycker att Kinabilar med LFP-batteri kan vara intressant? Finns det några tester?Klintan skrev:Det verkar ju alltså som att de kommer med LFP-batterier. Har sett rekommendationer att de ska laddas till 100%, vilket man ju inte är van vid. Detta ger ju att räckvidden på 440 km är mer verklig, jag har nästan alltid startat med max 90% tidigare. En SR+ med LFP kan kanske vara något framöver.
Någon som vet något om laddkurvan?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Ok, missat det. Det förklarar ju det hela (eller iaf. allt utan han i tråden som fick ett halvår)!Jerker skrev:martinot skrev:Märkligt. Köpte M3 i mitten av 2019 och fick mer än ett år utan kostnad. Var först nyligen som jag började betala.LarsL skrev:Jag fick ingen premium connectivity alls när jagköpte för står sedan.kenjon skrev:Bara 30 dagar premium connectivity numera?NEO skrev:Har alltid varit 30 dagar på standard range bilar. Long range och performance 1år.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7069
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Det som kan vara lite oroande med detta är att det väl kan tolkas som att efterfrågan på den mycket viktiga Kina-marknaden är lägre än förväntat?
Eller skall man tolka det positivt som att produktionstakten i Shanghai har ökat mer än förväntat?
/fth
Eller skall man tolka det positivt som att produktionstakten i Shanghai har ökat mer än förväntat?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Det här tolkar jag som att fabriken i Shanghai går bra och LFP batterierna som man köper in lokalt är har visat sig ha så bra kvalitet att man vågar exportera bilarna.
Det innebär troligen också att Tesla inte har något omedelbart genombrott vad gäller kostnader för den egna produktionen eller för Panasonics i bakfickan. Att Tesla satsar på lowtech som LFP är som att Porsche skulle släppa en stötstångs-V8.
Tesla Model S var väldigt, väldigt långt före när den kom 2012.
Det innebär troligen också att Tesla inte har något omedelbart genombrott vad gäller kostnader för den egna produktionen eller för Panasonics i bakfickan. Att Tesla satsar på lowtech som LFP är som att Porsche skulle släppa en stötstångs-V8.
Tesla Model S var väldigt, väldigt långt före när den kom 2012.
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Jag fick min bil någon/några månader innan dig och då ingick inte Premium connectivity. Jag funderade länge på att uppgradera till LR för att få det, men konstaterade att det inte riktigt var värt det. Vilket var tur eftersom alla fick Premium för ungefär ett år sedan med OTA. Betalningen började väl för ett halvår sedan ungefär, innan dess var det gratis för alla.Jerker skrev:Jag fick min SR+ i mitten av oktober och hade premium connectivity i c:a ett halvår innan jag fick meddelande om att jag var tvungen att börja betala.LarsL skrev:Jag fick ingen premium connectivity alls när jagköpte för står sedan.kenjon skrev:Bara 30 dagar premium connectivity numera?
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Detta argument skulle kunna vändas till att efterfrågan är större i USA eftersom bilar därifrån inte behöver skickas till Europa.fth skrev:Det som kan vara lite oroande med detta är att det väl kan tolkas som att efterfrågan på den mycket viktiga Kina-marknaden är lägre än förväntat?
Eller skall man tolka det positivt som att produktionstakten i Shanghai har ökat mer än förväntat?
/fth
Giga Shanghai gick ju precis upp till treskift för att öka produktion och fabriken håller fortfarande på att byggas ut så ser inte detta som något märkligt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2402
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
LFP-batterier är superviktigt teknik!HenrikC skrev:Det här tolkar jag som att fabriken i Shanghai går bra och LFP batterierna som man köper in lokalt är har visat sig ha så bra kvalitet att man vågar exportera bilarna.
Det innebär troligen också att Tesla inte har något omedelbart genombrott vad gäller kostnader för den egna produktionen eller för Panasonics i bakfickan. Att Tesla satsar på lowtech som LFP är som att Porsche skulle släppa en stötstångs-V8.
Tesla Model S var väldigt, väldigt långt före när den kom 2012.
Inga sällsynta jordartsmetaller vilket är viktigt ur hållbarhetssynpunkt samt möjliggör för en enorm mängd med billiga batterier vilket i sin tur möjliggör billigare elfordon och stationära jättebatterier.
På längre sikt så är det denna teknik som gör att vi kan ha ett globalt elnät som drivs på 100% förnyelsebar el (kanske redan innan år 2050).
Batterier med hög mängd nickel och högre energiinnehåll per kg batter lär bli till fordon som är viktkänsliga (ex lastbilar, flygplan mm).
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Redan denna månad kommer Kina tillverkade Teslor till Europa.
Hur billiga är då dessa Kina Teslor att tillverka?
En gammal uppgift om tillverkningskostnad.
Sandy Munro pratar om hur mycket billigare Tesla kan tillverka sina bilar i Kina.
Info om Kina M3 med LFP batterier.
Det pratas om att Tesla har 39% marginal på M3 med LFP batterier.
Så hur lågt i pris kan Tesla gå med LFP batterier?
Nya mindre Tesla C? Kan kosta ca 20.000 euro.
Intressant är också att om Tesla skulle sälja M3 i Europa i en kampanj med 0% i vinst, vad skulle hända?
Konkurrenterna skulle få svårt att sälja sina dyrare elbilar och skulle därmed inte klara 95g CO2 per km gränsen och kan därmed tvingas köpa utsläppsrätter från Tesla för kanske 25.000kr per bil.
Alltså ligger det i Teslas intresse att vräka ut jättebilliga elbilar på den Europeiska marknaden.
För det de förlorar i marginal kan de i viss mån kompensera med försäljning av utsläppsrätter.
https://wsau.com/2020/10/19/tesla-to-ex ... to-europe/BEIJING/SHANGHAI (Reuters) - Tesla Inc said on Monday it would start exporting China-made Model 3 cars to more than 10 European countries this month, joining a growing number of automakers using China as an export hub for electric vehicles.
Hur billiga är då dessa Kina Teslor att tillverka?
En gammal uppgift om tillverkningskostnad.
https://www.wiwo.de/technologie/mobilit ... 25806.htmlMaterial- und Zulieferkosten des zwischen 35.000 und 78.000 Dollar teuren Autos liegen nur bei rund 18.000 Dollar; hinzu kämen nach den Berechnungen der Zerleger, die der WirtschaftsWoche vorliegen, etwa 10.000 Dollar an Produktionskosten pro Auto. „Falls Tesla es schafft, die geplanten 10.000 Stück pro Woche zu bauen, wird das Model 3 einen erheblichen positiven Ergebnisbeitrag liefern“, sagt ein Testingenieur.
Sandy Munro pratar om hur mycket billigare Tesla kan tillverka sina bilar i Kina.
Info om Kina M3 med LFP batterier.
https://pushevs.com/2020/06/11/tesla-mo ... n-details/Let’s see the specs of the Tesla Model 3 made in China with LFP battery.
Length: 4.694 mm
Width: 1.850 mm
Height: 1.443 mm
Gross mass: 2.170 kg
Curb weight: 1.745 kg
Max speed: 225 km/h (140 mph)
Range (NEDC): 468 km (291 miles)
Battery energy density: 125 Wh/kg
Energy consumption: 12,6 kWh/100 km
Battery type: LiFePO4 (LFP)
Motor type: Permanent magnet synchronous motor (PMSM)Motor power: 202 kW
Moor RPM: 5.000
Motor torque: 404 Nm
https://pushevs.com/2020/05/18/catl-cob ... s-per-kwh/CATL’s cobalt-free battery cells are already below 60 euros per kWh
Det pratas om att Tesla har 39% marginal på M3 med LFP batterier.
Så hur lågt i pris kan Tesla gå med LFP batterier?
Nya mindre Tesla C? Kan kosta ca 20.000 euro.
https://pushevs.com/2020/07/11/cobalt-f ... -traction/Hypothetical Tesla Model C (just my guess)
Range: 400 km (249 miles) in WLTP
and 220 miles (354 km) in EPA
Charging time: 80 % in 20 minutes at 150 kW CCS chargers
Starting price: 20.000 euros
Availability: worldwide
This electric car will be produced in China to be sold worldwide and its battery will definitely be cobalt-free, probably LFP or even LFMP. The other serious cobalt-free chemistry alternative is LNMO, but it’s less likely.
Intressant är också att om Tesla skulle sälja M3 i Europa i en kampanj med 0% i vinst, vad skulle hända?
Konkurrenterna skulle få svårt att sälja sina dyrare elbilar och skulle därmed inte klara 95g CO2 per km gränsen och kan därmed tvingas köpa utsläppsrätter från Tesla för kanske 25.000kr per bil.
Alltså ligger det i Teslas intresse att vräka ut jättebilliga elbilar på den Europeiska marknaden.
För det de förlorar i marginal kan de i viss mån kompensera med försäljning av utsläppsrätter.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension