M3 från Kina säljs i Europa.

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av NEO »

kenjon skrev:
Bara 30 dagar premium connectivity numera?
Har alltid varit 30 dagar på standard range bilar. Long range och performance 1år.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Surfaren »

Zalman3 skrev:
Har Kina tillverkade M3 SR+ 440km i räckvidd?
Bilagan 20201018_235737.jpg finns inte längre
Notera även priset där (560780 kr). En svart Model 3 SR+ kostar 580780 kr vid beställning (och har då tydligen bara 430 km räckvidd). :roll:

Det ger en hint om att SR+ från Kina har 10 km längre räckvidd och kostar 20000 kr mindre.
A7897EE3-2852-4794-B4A7-DB79B34145FD.png
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av heldiggrisen »

Om inte -20k är rabatten är för att det är en ”pre-facelift”?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av LarsL »

kenjon skrev:
Bara 30 dagar premium connectivity numera?
Jag fick ingen premium connectivity alls när jagköpte för står sedan.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Klintan »

Det verkar ju alltså som att de kommer med LFP-batterier. Har sett rekommendationer att de ska laddas till 100%, vilket man ju inte är van vid. Detta ger ju att räckvidden på 440 km är mer verklig, jag har nästan alltid startat med max 90% tidigare. En SR+ med LFP kan kanske vara något framöver.
Någon som vet något om laddkurvan?
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av kenjon »

NEO skrev:
kenjon skrev:
Bara 30 dagar premium connectivity numera?
Har alltid varit 30 dagar på standard range bilar. Long range och performance 1år.
Nej! Jag hämtade min 24 mars, har ett år.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av taliz »

kenjon skrev:
NEO skrev:
kenjon skrev:
Bara 30 dagar premium connectivity numera?
Har alltid varit 30 dagar på standard range bilar. Long range och performance 1år.
Nej! Jag hämtade min 24 mars, har ett år.
Men din är väl en performance? Står så i din signatur...

Förövrigt kommer det nog bli tydligt om/när bilar med LFP dyker upp. I Kina har dom ju olika benämningar, bör det bli här också för att undvika förvirring.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
kenjon skrev:
Bara 30 dagar premium connectivity numera?
Jag fick ingen premium connectivity alls när jagköpte för står sedan.
Jag fick min SR+ i mitten av oktober och hade premium connectivity i c:a ett halvår innan jag fick meddelande om att jag var tvungen att börja betala.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7546
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av mikebike »

Jerker skrev:
LarsL skrev:
kenjon skrev:
Bara 30 dagar premium connectivity numera?
Jag fick ingen premium connectivity alls när jagköpte för står sedan.
Jag fick min SR+ i mitten av oktober och hade premium connectivity i c:a ett halvår innan jag fick meddelande om att jag var tvungen att börja betala.
Hur mycket kostar det?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av kenjon »

taliz skrev:
kenjon skrev:
NEO skrev:
kenjon skrev:
Bara 30 dagar premium connectivity numera?
Har alltid varit 30 dagar på standard range bilar. Long range och performance 1år.
Nej! Jag hämtade min 24 mars, har ett år.
Men din är väl en performance? Står så i din signatur...

Förövrigt kommer det nog bli tydligt om/när bilar med LFP dyker upp. I Kina har dom ju olika benämningar, bör det bli här också för att undvika förvirring.
Helt rätt, jag läste slarvigt (som ett komma istället för punkt och "i år" istället för 1år).
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av kenjon »

mikebike skrev:
Jerker skrev:
LarsL skrev:
kenjon skrev:
Bara 30 dagar premium connectivity numera?
Jag fick ingen premium connectivity alls när jagköpte för står sedan.
Jag fick min SR+ i mitten av oktober och hade premium connectivity i c:a ett halvår innan jag fick meddelande om att jag var tvungen att börja betala.
Hur mycket kostar det?
Knappt 100 kr/mån.

Edit: Vad är det här för skit? Måste jag sitta och vänta innan jag kan skicka ett nytt inlägg???
"Du kan inte göra ett nytt inlägg så snart inpå ditt förra."
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Bjelke »

Japp lite segt men det är väl för att bromsa spam och liknande antar jag...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
Japp lite segt men det är väl för att bromsa spam och liknande antar jag...
Ja, ibland, när jag fått upp ångan, är det väldigt irriterande! Men bra om det kan minska spammet.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2401
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av NiklasTesla »

Intressant! Som jag misstänkte.

Hoppas dom sänker priset lite så når man större marknad.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11508
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
kenjon skrev:
Bara 30 dagar premium connectivity numera?
Jag fick ingen premium connectivity alls när jagköpte för står sedan.
Märkligt. Köpte M3 i mitten av 2019 och fick mer än ett år utan kostnad. Var först nyligen som jag började betala.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Jerker »

martinot skrev:
LarsL skrev:
kenjon skrev:
Bara 30 dagar premium connectivity numera?
Jag fick ingen premium connectivity alls när jagköpte för står sedan.
Märkligt. Köpte M3 i mitten av 2019 och fick mer än ett år utan kostnad. Var först nyligen som jag började betala.
NEO skrev:
Har alltid varit 30 dagar på standard range bilar. Long range och performance 1år.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Klintan »

Klintan skrev:
Det verkar ju alltså som att de kommer med LFP-batterier. Har sett rekommendationer att de ska laddas till 100%, vilket man ju inte är van vid. Detta ger ju att räckvidden på 440 km är mer verklig, jag har nästan alltid startat med max 90% tidigare. En SR+ med LFP kan kanske vara något framöver.
Någon som vet något om laddkurvan?
Ingen som också tycker att Kinabilar med LFP-batteri kan vara intressant? Finns det några tester?
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av taliz »

Klintan skrev:
Klintan skrev:
Det verkar ju alltså som att de kommer med LFP-batterier. Har sett rekommendationer att de ska laddas till 100%, vilket man ju inte är van vid. Detta ger ju att räckvidden på 440 km är mer verklig, jag har nästan alltid startat med max 90% tidigare. En SR+ med LFP kan kanske vara något framöver.
Någon som vet något om laddkurvan?
Ingen som också tycker att Kinabilar med LFP-batteri kan vara intressant? Finns det några tester?
Jo, jag skapade en tråd med namnet "LFP" i Model 3-sektionen...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11508
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av martinot »

Jerker skrev:
martinot skrev:
LarsL skrev:
kenjon skrev:
Bara 30 dagar premium connectivity numera?
Jag fick ingen premium connectivity alls när jagköpte för står sedan.
Märkligt. Köpte M3 i mitten av 2019 och fick mer än ett år utan kostnad. Var först nyligen som jag började betala.
NEO skrev:
Har alltid varit 30 dagar på standard range bilar. Long range och performance 1år.
Ok, missat det. Det förklarar ju det hela (eller iaf. allt utan han i tråden som fick ett halvår)! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av fth »

Det som kan vara lite oroande med detta är att det väl kan tolkas som att efterfrågan på den mycket viktiga Kina-marknaden är lägre än förväntat?

Eller skall man tolka det positivt som att produktionstakten i Shanghai har ökat mer än förväntat? :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av HenrikC »

Det här tolkar jag som att fabriken i Shanghai går bra och LFP batterierna som man köper in lokalt är har visat sig ha så bra kvalitet att man vågar exportera bilarna.

Det innebär troligen också att Tesla inte har något omedelbart genombrott vad gäller kostnader för den egna produktionen eller för Panasonics i bakfickan. Att Tesla satsar på lowtech som LFP är som att Porsche skulle släppa en stötstångs-V8.

Tesla Model S var väldigt, väldigt långt före när den kom 2012.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
LarsL skrev:
kenjon skrev:
Bara 30 dagar premium connectivity numera?
Jag fick ingen premium connectivity alls när jagköpte för står sedan.
Jag fick min SR+ i mitten av oktober och hade premium connectivity i c:a ett halvår innan jag fick meddelande om att jag var tvungen att börja betala.
Jag fick min bil någon/några månader innan dig och då ingick inte Premium connectivity. Jag funderade länge på att uppgradera till LR för att få det, men konstaterade att det inte riktigt var värt det. Vilket var tur eftersom alla fick Premium för ungefär ett år sedan med OTA. Betalningen började väl för ett halvår sedan ungefär, innan dess var det gratis för alla.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Svenssons »

fth skrev:
Det som kan vara lite oroande med detta är att det väl kan tolkas som att efterfrågan på den mycket viktiga Kina-marknaden är lägre än förväntat?

Eller skall man tolka det positivt som att produktionstakten i Shanghai har ökat mer än förväntat? :D

/fth
Detta argument skulle kunna vändas till att efterfrågan är större i USA eftersom bilar därifrån inte behöver skickas till Europa.

Giga Shanghai gick ju precis upp till treskift för att öka produktion och fabriken håller fortfarande på att byggas ut så ser inte detta som något märkligt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2401
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av NiklasTesla »

HenrikC skrev:
Det här tolkar jag som att fabriken i Shanghai går bra och LFP batterierna som man köper in lokalt är har visat sig ha så bra kvalitet att man vågar exportera bilarna.

Det innebär troligen också att Tesla inte har något omedelbart genombrott vad gäller kostnader för den egna produktionen eller för Panasonics i bakfickan. Att Tesla satsar på lowtech som LFP är som att Porsche skulle släppa en stötstångs-V8.

Tesla Model S var väldigt, väldigt långt före när den kom 2012.
LFP-batterier är superviktigt teknik!

Inga sällsynta jordartsmetaller vilket är viktigt ur hållbarhetssynpunkt samt möjliggör för en enorm mängd med billiga batterier vilket i sin tur möjliggör billigare elfordon och stationära jättebatterier.

På längre sikt så är det denna teknik som gör att vi kan ha ett globalt elnät som drivs på 100% förnyelsebar el (kanske redan innan år 2050).

Batterier med hög mängd nickel och högre energiinnehåll per kg batter lär bli till fordon som är viktkänsliga (ex lastbilar, flygplan mm).
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Zalman3 »

Redan denna månad kommer Kina tillverkade Teslor till Europa.
BEIJING/SHANGHAI (Reuters) - Tesla Inc said on Monday it would start exporting China-made Model 3 cars to more than 10 European countries this month, joining a growing number of automakers using China as an export hub for electric vehicles.
https://wsau.com/2020/10/19/tesla-to-ex ... to-europe/


Hur billiga är då dessa Kina Teslor att tillverka?

En gammal uppgift om tillverkningskostnad.
Material- und Zulieferkosten des zwischen 35.000 und 78.000 Dollar teuren Autos liegen nur bei rund 18.000 Dollar; hinzu kämen nach den Berechnungen der Zerleger, die der WirtschaftsWoche vorliegen, etwa 10.000 Dollar an Produktionskosten pro Auto. „Falls Tesla es schafft, die geplanten 10.000 Stück pro Woche zu bauen, wird das Model 3 einen erheblichen positiven Ergebnisbeitrag liefern“, sagt ein Testingenieur.
https://www.wiwo.de/technologie/mobilit ... 25806.html


Sandy Munro pratar om hur mycket billigare Tesla kan tillverka sina bilar i Kina.


Info om Kina M3 med LFP batterier.
Let’s see the specs of the Tesla Model 3 made in China with LFP battery.

Length: 4.694 mm
Width: 1.850 mm
Height: 1.443 mm
Gross mass: 2.170 kg
Curb weight: 1.745 kg
Max speed: 225 km/h (140 mph)
Range (NEDC): 468 km (291 miles)
Battery energy density: 125 Wh/kg
Energy consumption: 12,6 kWh/100 km
Battery type: LiFePO4 (LFP)
Motor type: Permanent magnet synchronous motor (PMSM)Motor power: 202 kW
Moor RPM: 5.000
Motor torque: 404 Nm
https://pushevs.com/2020/06/11/tesla-mo ... n-details/
CATL’s cobalt-free battery cells are already below 60 euros per kWh
https://pushevs.com/2020/05/18/catl-cob ... s-per-kwh/

Det pratas om att Tesla har 39% marginal på M3 med LFP batterier.
20201020_064148.jpg

Så hur lågt i pris kan Tesla gå med LFP batterier?
Nya mindre Tesla C? Kan kosta ca 20.000 euro.

Hypothetical Tesla Model C (just my guess)

Range: 400 km (249 miles) in WLTP
and 220 miles (354 km) in EPA
Charging time: 80 % in 20 minutes at 150 kW CCS chargers
Starting price: 20.000 euros
Availability: worldwide

This electric car will be produced in China to be sold worldwide and its battery will definitely be cobalt-free, probably LFP or even LFMP. The other serious cobalt-free chemistry alternative is LNMO, but it’s less likely.
https://pushevs.com/2020/07/11/cobalt-f ... -traction/


Intressant är också att om Tesla skulle sälja M3 i Europa i en kampanj med 0% i vinst, vad skulle hända?
Konkurrenterna skulle få svårt att sälja sina dyrare elbilar och skulle därmed inte klara 95g CO2 per km gränsen och kan därmed tvingas köpa utsläppsrätter från Tesla för kanske 25.000kr per bil.
Alltså ligger det i Teslas intresse att vräka ut jättebilliga elbilar på den Europeiska marknaden.
För det de förlorar i marginal kan de i viss mån kompensera med försäljning av utsläppsrätter.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar