M3 från Kina säljs i Europa.

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Julleruff
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 19 apr 2016 08:26
Ort: Happiness
Kontakt:

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Julleruff »

Zalman3 skrev:
Den här exportmodellen är en uppgraderad version av Model 3 Standard Range som nu levereras till den kinesiska marknaden.
https://alltomelbil.se/tusentals-tesla- ... ll-europa/
Ja det var ju inget nytt där mer än att det var på svenska...

Men totalt finns det 5? olika specifikationer på M3 där bara 1 är 100% känd spec.

Kina icke facelift (finns denna!?!?)
Kina-byggd EU icke facelift men ändå med ”uppdateringar”?
Kina facelift

Fremont icke facelift (enda helt kända specen än så länge)
Fremont facelift
Senast redigerad av Julleruff, redigerad totalt 1 gånger.
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Fredrik j »

Betyder det att man levererat hela back-log i kina och att kapaciteten i Shanghai-fabriken är större än efterfrågan i kina? Eller får man bättre betalt i Europa för samma bil?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av taliz »

Man ser väl helt enkelt att LFP ger bättre marginal, och de bilarna byggs i Kina.
Om Kina haft massa kapacitet över hade man rimligen skeppat hit LR och P därifrån också, men det gör man tydligen inte.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Julleruff
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 19 apr 2016 08:26
Ort: Happiness
Kontakt:

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Julleruff »

taliz skrev:
Man ser väl helt enkelt att LFP ger bättre marginal, och de bilarna byggs i Kina.
Om Kina haft massa kapacitet över hade man rimligen skeppat hit LR och P därifrån också, men det gör man tydligen inte.
Jag är helt övertygad om det jag skrev i tidigare inlägg....

Att man inte kan bygga en bil och sedan sälja den på den marknaden som "behöver" den.
Det skiljer så mycket i certifiering och krock-krav med mera....

Bilarna som byggts i Kina för EU måste byggts med avsikt och specifikation för att skickas till EU.
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av taliz »

Julleruff skrev:
taliz skrev:
Man ser väl helt enkelt att LFP ger bättre marginal, och de bilarna byggs i Kina.
Om Kina haft massa kapacitet över hade man rimligen skeppat hit LR och P därifrån också, men det gör man tydligen inte.
Jag är helt övertygad om det jag skrev i tidigare inlägg....

Att man inte kan bygga en bil och sedan sälja den på den marknaden som "behöver" den.
Det skiljer så mycket i certifiering och krock-krav med mera....

Bilarna som byggts i Kina för EU måste byggts med avsikt och specifikation för att skickas till EU.
Så värst stora skillnader är det inte. Särskilt inte för elbilar som inte behöver ta hänsyn till olika utsläppsregleringar.
Större skillnad på att bygga bilar för höger respektive vänstertrafik, och det gör man i samma fabrik.
Men ja, givetvis har bilar byggda för EU byggts med avsikt och specifikation för att skickas till EU.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Julleruff
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 19 apr 2016 08:26
Ort: Happiness
Kontakt:

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Julleruff »

taliz skrev:
Julleruff skrev:
taliz skrev:
Man ser väl helt enkelt att LFP ger bättre marginal, och de bilarna byggs i Kina.
Om Kina haft massa kapacitet över hade man rimligen skeppat hit LR och P därifrån också, men det gör man tydligen inte.
Jag är helt övertygad om det jag skrev i tidigare inlägg....

Att man inte kan bygga en bil och sedan sälja den på den marknaden som "behöver" den.
Det skiljer så mycket i certifiering och krock-krav med mera....

Bilarna som byggts i Kina för EU måste byggts med avsikt och specifikation för att skickas till EU.
Så värst stora skillnader är det inte. Särskilt inte för elbilar som inte behöver ta hänsyn till olika utsläppsregleringar.
Större skillnad på att bygga bilar för höger respektive vänstertrafik, och det gör man i samma fabrik.
Men ja, givetvis har bilar byggda för EU byggts med avsikt och specifikation för att skickas till EU.
Ok, då har vi olika syns på stora vs små skillnader.... men är överrens om att att bygga bilar i Kina för EU inte är ett spontanbesut.

Bara att Giga3 är godkänd av EU att bygga bil till EU bör innebära att det har varit planen från början för Giga3 eller sedan ett antal månader tillbaka.
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Fredrik j »

Julleruff skrev:
taliz skrev:
Julleruff skrev:
taliz skrev:
Man ser väl helt enkelt att LFP ger bättre marginal, och de bilarna byggs i Kina.
Om Kina haft massa kapacitet över hade man rimligen skeppat hit LR och P därifrån också, men det gör man tydligen inte.
Jag är helt övertygad om det jag skrev i tidigare inlägg....

Att man inte kan bygga en bil och sedan sälja den på den marknaden som "behöver" den.
Det skiljer så mycket i certifiering och krock-krav med mera....

Bilarna som byggts i Kina för EU måste byggts med avsikt och specifikation för att skickas till EU.
Så värst stora skillnader är det inte. Särskilt inte för elbilar som inte behöver ta hänsyn till olika utsläppsregleringar.
Större skillnad på att bygga bilar för höger respektive vänstertrafik, och det gör man i samma fabrik.
Men ja, givetvis har bilar byggda för EU byggts med avsikt och specifikation för att skickas till EU.
Ok, då har vi olika syns på stora vs små skillnader.... men är överrens om att att bygga bilar i Kina för EU inte är ett spontanbesut.

Bara att Giga3 är godkänd av EU att bygga bil till EU bör innebära att det har varit planen från början för Giga3 eller sedan ett antal månader tillbaka.
Har du något exempel på när kinesiska lagkrav går på tvärs med europeiska? Vad jag vet är dom flesta lagkrav i kina när det gäller bilar harmoniserade med ECE.
US däremot skiljer ju sig på flera punkter.
Användarvisningsbild
Julleruff
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 19 apr 2016 08:26
Ort: Happiness
Kontakt:

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Julleruff »

Fredrik j skrev:
Julleruff skrev:
taliz skrev:
Julleruff skrev:
taliz skrev:
Man ser väl helt enkelt att LFP ger bättre marginal, och de bilarna byggs i Kina.
Om Kina haft massa kapacitet över hade man rimligen skeppat hit LR och P därifrån också, men det gör man tydligen inte.
Jag är helt övertygad om det jag skrev i tidigare inlägg....

Att man inte kan bygga en bil och sedan sälja den på den marknaden som "behöver" den.
Det skiljer så mycket i certifiering och krock-krav med mera....

Bilarna som byggts i Kina för EU måste byggts med avsikt och specifikation för att skickas till EU.
Så värst stora skillnader är det inte. Särskilt inte för elbilar som inte behöver ta hänsyn till olika utsläppsregleringar.
Större skillnad på att bygga bilar för höger respektive vänstertrafik, och det gör man i samma fabrik.
Men ja, givetvis har bilar byggda för EU byggts med avsikt och specifikation för att skickas till EU.
Ok, då har vi olika syns på stora vs små skillnader.... men är överrens om att att bygga bilar i Kina för EU inte är ett spontanbesut.

Bara att Giga3 är godkänd av EU att bygga bil till EU bör innebära att det har varit planen från början för Giga3 eller sedan ett antal månader tillbaka.
Har du något exempel på när kinesiska lagkrav går på tvärs med europeiska? Vad jag vet är dom flesta lagkrav i kina när det gäller bilar harmoniserade med ECE.
US däremot skiljer ju sig på flera punkter.
Ett aktuellt exempel är Lynk & CO 01 som tog drygt 2 år att konvertera från China spec. till EU spec och du som kund får anstränga dig för att lista ut var ändringarna är.
Lynk & Co 01 received 5.5-stars rating in C-NCAP men trots det är det stora förändringar som du som kund inte ser för att nå 5 Star Euro NCAP.
Sen är det en mängd subtila skillnader med radier och materialval på t ex inredningsdetaljer.
Sen är det mjukvaruskillnader hur bilen ska reagera vid t ex olyckssituation med avstänging av olika system, airbag-utlösning m m
Inget som en kund uppenbart noterar men många ingenjörstimmar ligger bakom.

Om det inte hade varit en issue att sätta en bil på marknade i europa hade vi haft många fler elbilar att välja på i EU och kinesiska tillverkare hade inte behövt bilda joint ventures med europeiska tillverkare för att sätta bilar på marknade i EU:
https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_ ... y_in_China
Electric vehicle industry in China
EV Brands (inte bara BEV)
Aiways
Alibaba (Roewe)
Aoxin
BAIC
Baidu Apollo
Baojun
BMW Brilliance, including Zinoro
Bordrin
Borgward
BYD
Byton Auto
Chang'an Automobile Group
ChangJiang
Chery
Cowin
Denza
DEARCC
Detroit Electric
Dial EV
Enovate
Everus
Faraday Future
FAW
Fisker Inc
Changan Ford
Guangzhou Automobile GroupCo, Ltd. (GAC / GAC Motor)
Geely, including London Taxi Company and Geely Zhidou
Great Wall Motors (GWM) and WEY
GreenWheel EV (Shenzhen Greenwheel Electric Vehicle Group Co., Ltd)
Guangzhou Toyota (GAC)
Gyon
Haima
Han Teng Automobile Co., Ltd.
Hawtai
Hongqi
Horki (Dongfeng-Yueda-Kia joint venture).
Hozon Auto (Zhejiang Hezhong New Energy Vehicles)/ NETA
HiPhi (Human Horizons)
JAC Motors
Jiangling Motors (JMC)
Kandi Technologies
Karma
Kawei
Leapmotor
Leopaard
Levdeo
Li Auto (Chehejia)
Lifan Group
Lucid Motors
Luxgen
Lynk & Co
SAIC Maxus
Min'an Electric Automobile Co (Minan Auto EV)
MG Motor
NEVS (SAAB)
Nikola Corporation
NIO
ORA (GWM ORA)
Polestar
Qiantu
Qingyuan Auto
Qoros
Noble
Roewe
RAYTLE
Seres (SF Motors)
Singulato Auto (Zhiche Youxing Technology Co., Ltd.)
Sinogold
SiTech
Sokon Industry Group.
Soueast
Suda (Henan Suda)
Techrules
Thunder Power
Traum
Dongfeng Venucia
Weichai Enranger
WM Motors (Weltmeister )
WindBooster
Xiaopeng Automobiles, Internet car company.
Yema Auto, Sichuan Mustang Automobile Co (a Fulin Group company).
Yudo Auto
Yu Lu (Dongfeng Luxgen JV)
Youxia (Kitt)
Zotye Auto (Zotye International Automobile Trading Co., Ltd)
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av LarsL »

Det är ju åtminstone andra ladduttag i Kina än i EU så exakt samma bil är det inte.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av taliz »

Att vi inte ser fler kinesiska bilar här beror inte på att det är svårt att få dem godkända. Det beror på att européer inte är särskilt intresserade av att köpa dem.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Fredrik j »

Julleruff skrev:
Ett aktuellt exempel är Lynk & CO 01 som tog drygt 2 år att konvertera från China spec. till EU spec och du som kund får anstränga dig för att lista ut var ändringarna är.
Lynk & Co 01 received 5.5-stars rating in C-NCAP men trots det är det stora förändringar som du som kund inte ser för att nå 5 Star Euro NCAP.
Sen är det en mängd subtila skillnader med radier och materialval på t ex inredningsdetaljer.
Sen är det mjukvaruskillnader hur bilen ska reagera vid t ex olyckssituation med avstänging av olika system, airbag-utlösning m m
Inget som en kund uppenbart noterar men många ingenjörstimmar ligger bakom.
Men NCAp är ingen certifiering eller lagkrav. Det handlar bara om rating.
Då är skillnaderna mellan en EU och en US bil betydligt större. Särskilt när det gäller airbagsystemet.

Att Lync&co inte lyckades utveckla en bil som uppfyller samtliga lagkrav i både EU och Kina är ju inte bra.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7481
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av mikebike »

taliz skrev:
Att vi inte ser fler kinesiska bilar här beror inte på att det är svårt att få dem godkända. Det beror på att européer inte är särskilt intresserade av att köpa dem.
Polestar verkar sälja hyfsat, trots alla mjukvaruproblem.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av taliz »

mikebike skrev:
taliz skrev:
Att vi inte ser fler kinesiska bilar här beror inte på att det är svårt att få dem godkända. Det beror på att européer inte är särskilt intresserade av att köpa dem.
Polestar verkar sälja hyfsat, trots alla mjukvaruproblem.
Den ses inte som en kinesisk bil av de flesta.
Om kopplingen till Volvo saknats skulle den sålt sämre än MG.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Julleruff
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 19 apr 2016 08:26
Ort: Happiness
Kontakt:

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Julleruff »

taliz skrev:
Att vi inte ser fler kinesiska bilar här beror inte på att det är svårt att få dem godkända. Det beror på att européer inte är särskilt intresserade av att köpa dem.
Allt går att sälja för rätt pris, refererar Wish/ebay.

Hade de gjort en produkt för europeer får man anta att de gjort kundundersökningar och gjort en produkt som europeer funnit attraktiv.
Uppenbart finns det en efterfrågan på elbilar att fylla i Europa och den som kunde borde vara intresserad av att ta del av möjligheterna.

Men mitt resonemang handlar inte så mycket om detta utan att Tesla har vetat ett bra tag att de ska skicka bilar från Kina till EU.
Bara en UN38.3 certifiering på LFP-batteriet för att få skicka bilarna till Europa har varit planerad sedan länge.
Senast redigerad av Julleruff, redigerad totalt 1 gånger.
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Användarvisningsbild
Julleruff
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 19 apr 2016 08:26
Ort: Happiness
Kontakt:

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Julleruff »

Fredrik j skrev:
Julleruff skrev:
Ett aktuellt exempel är Lynk & CO 01 som tog drygt 2 år att konvertera från China spec. till EU spec och du som kund får anstränga dig för att lista ut var ändringarna är.
Lynk & Co 01 received 5.5-stars rating in C-NCAP men trots det är det stora förändringar som du som kund inte ser för att nå 5 Star Euro NCAP.
Sen är det en mängd subtila skillnader med radier och materialval på t ex inredningsdetaljer.
Sen är det mjukvaruskillnader hur bilen ska reagera vid t ex olyckssituation med avstänging av olika system, airbag-utlösning m m
Inget som en kund uppenbart noterar men många ingenjörstimmar ligger bakom.
Men NCAP är ingen certifiering eller lagkrav. Det handlar bara om rating.
Då är skillnaderna mellan en EU och en US bil betydligt större. Särskilt när det gäller airbagsystemet.

Att Lync&co inte lyckades utveckla en bil som uppfyller samtliga lagkrav i både EU och Kina är ju inte bra.
Nej det är också sant men man kan ändå inte skicka en Kinesiskt specad bil till EU och sälja den som Euro NCAP 5 star....

Min poäng är att man kan inte bygga bilar var som helst i världen och sedan skicka dom till vilken marknad man vill.
Lagkrav, certifiering, licens, rating eller inte.

viewtopic.php?f=51&t=22780&start=40#p467198
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Användarvisningsbild
Julleruff
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 19 apr 2016 08:26
Ort: Happiness
Kontakt:

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Julleruff »

LarsL skrev:
Det är ju åtminstone andra ladduttag i Kina än i EU så exakt samma bil är det inte.
Nej där har du en skillnad till som styrker min tes som jag har svårt att jobba in här i tråden.....

En kinesiskt DC laddstation pratar heller inte ens med samma Protocol som en Europeisk så hjälper inte ens med en fysisk convertering av kontakterna.
Laddsladdar_setups.jpg
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Fredrik j »

Julleruff skrev:
LarsL skrev:
Det är ju åtminstone andra ladduttag i Kina än i EU så exakt samma bil är det inte.
Nej där har du en skillnad till som styrker min tes som jag har svårt att jobba in här i tråden.....

En kinesiskt DC laddstation pratar heller inte ens med samma Protocol som en Europeisk så hjälper inte ens med en fysisk convertering av kontakterna.
Det är väl skillnader mellan EU vs. US också.

Naturligtvis har Tesla byggt dessa bilar med avsikt att exportera till Europa. Det är ju naturligtvis inte bilar som ursprungligen var tänkta att sälja i kina.
Det jag uppfattat att du argumentera för är att den här "EU-anpassningen" har tagit flera år och varit planerad för länge sedan.

Jag tror det är ett ganska snabbt beslut. Alla delar som finns existerar ju redan i US-fabriken.
Användarvisningsbild
Julleruff
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 19 apr 2016 08:26
Ort: Happiness
Kontakt:

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Julleruff »

Fredrik j skrev:
Julleruff skrev:
LarsL skrev:
Det är ju åtminstone andra ladduttag i Kina än i EU så exakt samma bil är det inte.
Nej där har du en skillnad till som styrker min tes som jag har svårt att jobba in här i tråden.....

En kinesiskt DC laddstation pratar heller inte ens med samma Protocol som en Europeisk så hjälper inte ens med en fysisk convertering av kontakterna.
Det är väl skillnader mellan EU vs. US också.

Naturligtvis har Tesla byggt dessa bilar med avsikt att exportera till Europa. Det är ju naturligtvis inte bilar som ursprungligen var tänkta att sälja i kina.
Det jag uppfattat att du argumentera för är att den här "EU-anpassningen" har tagit flera år och varit planerad för länge sedan.

Jag tror det är ett ganska snabbt beslut. Alla delar som finns existerar ju redan i US-fabriken.
Då är vi egentligen överens!

Min argumenation handlade inte i första hand om "EU-anpassningen" och tid för det utan det kom upp som ett sidospår senare i ett svar till Taliz.

Min ursprungliga fundering var:
Julleruff skrev:
Började fundera på det här med bilar från Kina och får det inte att stämma......

Uppdateringarna på M3 började det ryktas om när det blev känt att de gått in i Kina.

Så funderingarna blir många nu....

De SR+ Lagerbilarna utan Chrome Delete och utan uppdaterad interiör:
- Kommer de från Kina?
- Har de Värmepump?
- Har de isolerglasen?
- Har dom elektrisk baklucka?
- Har dom uppdaterade strålkastare?
- Hur har de fått kinesiskt specade bilar godkända för EU? Tar normalt 1-2 år att Cert'a om bilar för olika marknader, det går inte tillverka 1 bil som klarar mer än 1 marknad.


När ställde/ställer Kina om från pre-facelift till Facelift?
- finns ju kinesisk film på Twitter som visar facelift?

Varför bygger man pre-Facelift i Kina?
- Är det för att det är enda sättet att bygga EU-godkända bilar i Kina att bygga redan certifierade pre-facelift 100% likt de som byggs i Fremont?
Är
- Giga3 redan godkänd för att bygga helbilsgodkända bilar till EU
- LFP-batteriet transportcertifierat och
- LFP inte kräver ny krockprovning enligt Euro NCAP
så är det ju bara att bygga identiska kopior på de amerikanska EU-bilarna i Kina och då refererar jag till den sista av dom funderingarna jag hade i Bold text.
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av ChristerSjo »

taliz skrev:
Att vi inte ser fler kinesiska bilar här beror inte på att det är svårt att få dem godkända. Det beror på att européer inte är särskilt intresserade av att köpa dem.
Nja, det beror nog mera på att de inte marknadsför dom och inte ser Europa som en prioriterad marknad.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Legato »

taliz skrev:
mikebike skrev:
taliz skrev:
Att vi inte ser fler kinesiska bilar här beror inte på att det är svårt att få dem godkända. Det beror på att européer inte är särskilt intresserade av att köpa dem.
Polestar verkar sälja hyfsat, trots alla mjukvaruproblem.
Den ses inte som en kinesisk bil av de flesta.
Om kopplingen till Volvo saknats skulle den sålt sämre än MG.
MG säljer ju ganska bra i Norge...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Inlägg: 481
Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Frippanecci »

Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld

Beställda:
CyberTruck
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Svenssons skrev:

Tesla har delat upp import av Model 3 till Europa där SR importeras från Kina och övriga från USA. Detta är inget argument varför Model Y kommer importeras från Kina i närtid. Model Y Standard Range går inte beställa idag, det är möjligt att den kommer i framtiden och att den då kommer exporteras från Kina men det lär isåfall vara efter Giga Berlin börjat producera Model Y.
Jaha, jag som var så nära beställaknappen på M3SR+, nu när en massa godis dök upp... Meeeeeen eftersom jag är Captain Slow här som bara letar orsaker att fördröja mitt beställande av en SR+, får jag även här lite kallt om fötterna.
Skillnaden på LFP kontra USA-batterierna (som jag är trygg i vad de innebär) är förutom en tyngre bil, vad?
Lägre batteridegradering?
Lägre effektuttag?
Lägre teoretisk laddhastighet (V3 SuC)?

Kina-SR+ får inte heller värmepump och inte dubbelglas? Och hur undermålig är den kinesiska lacken?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Zalman3 »


Exporting to Europe means the quality of made-in-China Model 3 sedans has been recognized by the European market," Xinhua quoted him as saying.

https://edition.cnn.com/2020/10/21/busi ... index.html



Har Kina Teslor högre kvalitet?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Tellus »

Zalman3 skrev:

Exporting to Europe means the quality of made-in-China Model 3 sedans has been recognized by the European market," Xinhua quoted him as saying.

https://edition.cnn.com/2020/10/21/busi ... index.html



Har Kina Teslor högre kvalitet?
Ja ihopsättningskvalité

https://www.teslarati.com/tesla-china-m ... facturing/

https://thenextavenue.com/2020/08/04/ch ... ican-made/

https://electrek.co/2020/08/03/tesla-ma ... t-quality/

Men dom från us verkar också bra

https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... -uk-award/
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Skriv svar