Fredrik j skrev:Julleruff skrev:taliz skrev:Julleruff skrev:taliz skrev:Man ser väl helt enkelt att LFP ger bättre marginal, och de bilarna byggs i Kina.
Om Kina haft massa kapacitet över hade man rimligen skeppat hit LR och P därifrån också, men det gör man tydligen inte.
Jag är helt övertygad om det jag skrev i tidigare inlägg....
Att man inte kan bygga en bil och sedan sälja den på den marknaden som "behöver" den.
Det skiljer så mycket i certifiering och krock-krav med mera....
Bilarna som byggts i Kina för EU måste byggts med avsikt och specifikation för att skickas till EU.
Så värst stora skillnader är det inte. Särskilt inte för elbilar som inte behöver ta hänsyn till olika utsläppsregleringar.
Större skillnad på att bygga bilar för höger respektive vänstertrafik, och det gör man i samma fabrik.
Men ja, givetvis har bilar byggda för EU byggts med avsikt och specifikation för att skickas till EU.
Ok, då har vi olika syns på stora vs små skillnader.... men är överrens om att att bygga bilar i Kina för EU inte är ett spontanbesut.
Bara att Giga3 är godkänd av EU att bygga bil till EU bör innebära att det har varit planen från början för Giga3 eller sedan ett antal månader tillbaka.
Har du något exempel på när kinesiska lagkrav går på tvärs med europeiska? Vad jag vet är dom flesta lagkrav i kina när det gäller bilar harmoniserade med ECE.
US däremot skiljer ju sig på flera punkter.
Ett aktuellt exempel är Lynk & CO 01 som tog drygt 2 år att konvertera från China spec. till EU spec och du som kund får anstränga dig för att lista ut var ändringarna är.
Lynk & Co 01 received 5.5-stars rating in C-NCAP men trots det är det stora förändringar som du som kund inte ser för att nå 5 Star Euro NCAP.
Sen är det en mängd subtila skillnader med radier och materialval på t ex inredningsdetaljer.
Sen är det mjukvaruskillnader hur bilen ska reagera vid t ex olyckssituation med avstänging av olika system, airbag-utlösning m m
Inget som en kund uppenbart noterar men många ingenjörstimmar ligger bakom.
Om det inte hade varit en issue att sätta en bil på marknade i europa hade vi haft många fler elbilar att välja på i EU och kinesiska tillverkare hade inte behövt bilda joint ventures med europeiska tillverkare för att sätta bilar på marknade i EU:
https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_ ... y_in_China
Electric vehicle industry in China
EV Brands (inte bara BEV)
Aiways
Alibaba (Roewe)
Aoxin
BAIC
Baidu Apollo
Baojun
BMW Brilliance, including Zinoro
Bordrin
Borgward
BYD
Byton Auto
Chang'an Automobile Group
ChangJiang
Chery
Cowin
Denza
DEARCC
Detroit Electric
Dial EV
Enovate
Everus
Faraday Future
FAW
Fisker Inc
Changan Ford
Guangzhou Automobile GroupCo, Ltd. (GAC / GAC Motor)
Geely, including London Taxi Company and Geely Zhidou
Great Wall Motors (GWM) and WEY
GreenWheel EV (Shenzhen Greenwheel Electric Vehicle Group Co., Ltd)
Guangzhou Toyota (GAC)
Gyon
Haima
Han Teng Automobile Co., Ltd.
Hawtai
Hongqi
Horki (Dongfeng-Yueda-Kia joint venture).
Hozon Auto (Zhejiang Hezhong New Energy Vehicles)/ NETA
HiPhi (Human Horizons)
JAC Motors
Jiangling Motors (JMC)
Kandi Technologies
Karma
Kawei
Leapmotor
Leopaard
Levdeo
Li Auto (Chehejia)
Lifan Group
Lucid Motors
Luxgen
Lynk & Co
SAIC Maxus
Min'an Electric Automobile Co (Minan Auto EV)
MG Motor
NEVS (SAAB)
Nikola Corporation
NIO
ORA (GWM ORA)
Polestar
Qiantu
Qingyuan Auto
Qoros
Noble
Roewe
RAYTLE
Seres (SF Motors)
Singulato Auto (Zhiche Youxing Technology Co., Ltd.)
Sinogold
SiTech
Sokon Industry Group.
Soueast
Suda (Henan Suda)
Techrules
Thunder Power
Traum
Dongfeng Venucia
Weichai Enranger
WM Motors (Weltmeister )
WindBooster
Xiaopeng Automobiles, Internet car company.
Yema Auto, Sichuan Mustang Automobile Co (a Fulin Group company).
Yudo Auto
Yu Lu (Dongfeng Luxgen JV)
Youxia (Kitt)
Zotye Auto (Zotye International Automobile Trading Co., Ltd)