M3 från Kina säljs i Europa.
Moderator: Redaktion
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Att vi inte ser fler kinesiska bilar här beror inte på att det är svårt att få dem godkända. Det beror på att européer inte är särskilt intresserade av att köpa dem.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Men NCAp är ingen certifiering eller lagkrav. Det handlar bara om rating.Julleruff skrev:Ett aktuellt exempel är Lynk & CO 01 som tog drygt 2 år att konvertera från China spec. till EU spec och du som kund får anstränga dig för att lista ut var ändringarna är.
Lynk & Co 01 received 5.5-stars rating in C-NCAP men trots det är det stora förändringar som du som kund inte ser för att nå 5 Star Euro NCAP.
Sen är det en mängd subtila skillnader med radier och materialval på t ex inredningsdetaljer.
Sen är det mjukvaruskillnader hur bilen ska reagera vid t ex olyckssituation med avstänging av olika system, airbag-utlösning m m
Inget som en kund uppenbart noterar men många ingenjörstimmar ligger bakom.
Då är skillnaderna mellan en EU och en US bil betydligt större. Särskilt när det gäller airbagsystemet.
Att Lync&co inte lyckades utveckla en bil som uppfyller samtliga lagkrav i både EU och Kina är ju inte bra.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7560
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Polestar verkar sälja hyfsat, trots alla mjukvaruproblem.taliz skrev:Att vi inte ser fler kinesiska bilar här beror inte på att det är svårt att få dem godkända. Det beror på att européer inte är särskilt intresserade av att köpa dem.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Den ses inte som en kinesisk bil av de flesta.mikebike skrev:Polestar verkar sälja hyfsat, trots alla mjukvaruproblem.taliz skrev:Att vi inte ser fler kinesiska bilar här beror inte på att det är svårt att få dem godkända. Det beror på att européer inte är särskilt intresserade av att köpa dem.
Om kopplingen till Volvo saknats skulle den sålt sämre än MG.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Allt går att sälja för rätt pris, refererar Wish/ebay.taliz skrev:Att vi inte ser fler kinesiska bilar här beror inte på att det är svårt att få dem godkända. Det beror på att européer inte är särskilt intresserade av att köpa dem.
Hade de gjort en produkt för europeer får man anta att de gjort kundundersökningar och gjort en produkt som europeer funnit attraktiv.
Uppenbart finns det en efterfrågan på elbilar att fylla i Europa och den som kunde borde vara intresserad av att ta del av möjligheterna.
Men mitt resonemang handlar inte så mycket om detta utan att Tesla har vetat ett bra tag att de ska skicka bilar från Kina till EU.
Bara en UN38.3 certifiering på LFP-batteriet för att få skicka bilarna till Europa har varit planerad sedan länge.
Senast redigerad av Julleruff, redigerad totalt 1 gånger.
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Nej det är också sant men man kan ändå inte skicka en Kinesiskt specad bil till EU och sälja den som Euro NCAP 5 star....Fredrik j skrev:Men NCAP är ingen certifiering eller lagkrav. Det handlar bara om rating.Julleruff skrev:Ett aktuellt exempel är Lynk & CO 01 som tog drygt 2 år att konvertera från China spec. till EU spec och du som kund får anstränga dig för att lista ut var ändringarna är.
Lynk & Co 01 received 5.5-stars rating in C-NCAP men trots det är det stora förändringar som du som kund inte ser för att nå 5 Star Euro NCAP.
Sen är det en mängd subtila skillnader med radier och materialval på t ex inredningsdetaljer.
Sen är det mjukvaruskillnader hur bilen ska reagera vid t ex olyckssituation med avstänging av olika system, airbag-utlösning m m
Inget som en kund uppenbart noterar men många ingenjörstimmar ligger bakom.
Då är skillnaderna mellan en EU och en US bil betydligt större. Särskilt när det gäller airbagsystemet.
Att Lync&co inte lyckades utveckla en bil som uppfyller samtliga lagkrav i både EU och Kina är ju inte bra.
Min poäng är att man kan inte bygga bilar var som helst i världen och sedan skicka dom till vilken marknad man vill.
Lagkrav, certifiering, licens, rating eller inte.
viewtopic.php?f=51&t=22780&start=40#p467198
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Nej där har du en skillnad till som styrker min tes som jag har svårt att jobba in här i tråden.....LarsL skrev:Det är ju åtminstone andra ladduttag i Kina än i EU så exakt samma bil är det inte.
En kinesiskt DC laddstation pratar heller inte ens med samma Protocol som en Europeisk så hjälper inte ens med en fysisk convertering av kontakterna.
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Det är väl skillnader mellan EU vs. US också.Julleruff skrev:Nej där har du en skillnad till som styrker min tes som jag har svårt att jobba in här i tråden.....LarsL skrev:Det är ju åtminstone andra ladduttag i Kina än i EU så exakt samma bil är det inte.
En kinesiskt DC laddstation pratar heller inte ens med samma Protocol som en Europeisk så hjälper inte ens med en fysisk convertering av kontakterna.
Naturligtvis har Tesla byggt dessa bilar med avsikt att exportera till Europa. Det är ju naturligtvis inte bilar som ursprungligen var tänkta att sälja i kina.
Det jag uppfattat att du argumentera för är att den här "EU-anpassningen" har tagit flera år och varit planerad för länge sedan.
Jag tror det är ett ganska snabbt beslut. Alla delar som finns existerar ju redan i US-fabriken.
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Då är vi egentligen överens!Fredrik j skrev:Det är väl skillnader mellan EU vs. US också.Julleruff skrev:Nej där har du en skillnad till som styrker min tes som jag har svårt att jobba in här i tråden.....LarsL skrev:Det är ju åtminstone andra ladduttag i Kina än i EU så exakt samma bil är det inte.
En kinesiskt DC laddstation pratar heller inte ens med samma Protocol som en Europeisk så hjälper inte ens med en fysisk convertering av kontakterna.
Naturligtvis har Tesla byggt dessa bilar med avsikt att exportera till Europa. Det är ju naturligtvis inte bilar som ursprungligen var tänkta att sälja i kina.
Det jag uppfattat att du argumentera för är att den här "EU-anpassningen" har tagit flera år och varit planerad för länge sedan.
Jag tror det är ett ganska snabbt beslut. Alla delar som finns existerar ju redan i US-fabriken.
Min argumenation handlade inte i första hand om "EU-anpassningen" och tid för det utan det kom upp som ett sidospår senare i ett svar till Taliz.
Min ursprungliga fundering var:
ÄrJulleruff skrev:Började fundera på det här med bilar från Kina och får det inte att stämma......
Uppdateringarna på M3 började det ryktas om när det blev känt att de gått in i Kina.
Så funderingarna blir många nu....
De SR+ Lagerbilarna utan Chrome Delete och utan uppdaterad interiör:
- Kommer de från Kina?
- Har de Värmepump?
- Har de isolerglasen?
- Har dom elektrisk baklucka?
- Har dom uppdaterade strålkastare?
- Hur har de fått kinesiskt specade bilar godkända för EU? Tar normalt 1-2 år att Cert'a om bilar för olika marknader, det går inte tillverka 1 bil som klarar mer än 1 marknad.
När ställde/ställer Kina om från pre-facelift till Facelift?
- finns ju kinesisk film på Twitter som visar facelift?
Varför bygger man pre-Facelift i Kina?
- Är det för att det är enda sättet att bygga EU-godkända bilar i Kina att bygga redan certifierade pre-facelift 100% likt de som byggs i Fremont?
- Giga3 redan godkänd för att bygga helbilsgodkända bilar till EU
- LFP-batteriet transportcertifierat och
- LFP inte kräver ny krockprovning enligt Euro NCAP
så är det ju bara att bygga identiska kopior på de amerikanska EU-bilarna i Kina och då refererar jag till den sista av dom funderingarna jag hade i Bold text.
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Nja, det beror nog mera på att de inte marknadsför dom och inte ser Europa som en prioriterad marknad.taliz skrev:Att vi inte ser fler kinesiska bilar här beror inte på att det är svårt att få dem godkända. Det beror på att européer inte är särskilt intresserade av att köpa dem.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
MG säljer ju ganska bra i Norge...taliz skrev:Den ses inte som en kinesisk bil av de flesta.mikebike skrev:Polestar verkar sälja hyfsat, trots alla mjukvaruproblem.taliz skrev:Att vi inte ser fler kinesiska bilar här beror inte på att det är svårt att få dem godkända. Det beror på att européer inte är särskilt intresserade av att köpa dem.
Om kopplingen till Volvo saknats skulle den sålt sämre än MG.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Frippanecci
- Teslaägare
- Inlägg: 481
- Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
Beställda:
CyberTruck
Porsche Cayenne S
Dodge Ram
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
Beställda:
CyberTruck
-
- Inlägg: 231
- Blev medlem: 07 feb 2020 13:00
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Jaha, jag som var så nära beställaknappen på M3SR+, nu när en massa godis dök upp... Meeeeeen eftersom jag är Captain Slow här som bara letar orsaker att fördröja mitt beställande av en SR+, får jag även här lite kallt om fötterna.Svenssons skrev:
Tesla har delat upp import av Model 3 till Europa där SR importeras från Kina och övriga från USA. Detta är inget argument varför Model Y kommer importeras från Kina i närtid. Model Y Standard Range går inte beställa idag, det är möjligt att den kommer i framtiden och att den då kommer exporteras från Kina men det lär isåfall vara efter Giga Berlin börjat producera Model Y.
Skillnaden på LFP kontra USA-batterierna (som jag är trygg i vad de innebär) är förutom en tyngre bil, vad?
Lägre batteridegradering?
Lägre effektuttag?
Lägre teoretisk laddhastighet (V3 SuC)?
Kina-SR+ får inte heller värmepump och inte dubbelglas? Och hur undermålig är den kinesiska lacken?
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
https://edition.cnn.com/2020/10/21/busi ... index.html
Exporting to Europe means the quality of made-in-China Model 3 sedans has been recognized by the European market," Xinhua quoted him as saying.
Har Kina Teslor högre kvalitet?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3625
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Ja ihopsättningskvalitéZalman3 skrev:https://edition.cnn.com/2020/10/21/busi ... index.html
Exporting to Europe means the quality of made-in-China Model 3 sedans has been recognized by the European market," Xinhua quoted him as saying.
Har Kina Teslor högre kvalitet?
https://www.teslarati.com/tesla-china-m ... facturing/
https://thenextavenue.com/2020/08/04/ch ... ican-made/
https://electrek.co/2020/08/03/tesla-ma ... t-quality/
Men dom från us verkar också bra
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... -uk-award/
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
-
- Inlägg: 231
- Blev medlem: 07 feb 2020 13:00
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Citerar mig själv lite..mastodontfilmsmats skrev:Jaha, jag som var så nära beställaknappen på M3SR+, nu när en massa godis dök upp... Meeeeeen eftersom jag är Captain Slow här som bara letar orsaker att fördröja mitt beställande av en SR+, får jag även här lite kallt om fötterna.Svenssons skrev:
Tesla har delat upp import av Model 3 till Europa där SR importeras från Kina och övriga från USA. Detta är inget argument varför Model Y kommer importeras från Kina i närtid. Model Y Standard Range går inte beställa idag, det är möjligt att den kommer i framtiden och att den då kommer exporteras från Kina men det lär isåfall vara efter Giga Berlin börjat producera Model Y.
Skillnaden på LFP kontra USA-batterierna (som jag är trygg i vad de innebär) är förutom en tyngre bil, vad?
Lägre batteridegradering?
Lägre effektuttag?
Lägre teoretisk laddhastighet (V3 SuC)?
Kina-SR+ får inte heller värmepump och inte dubbelglas? Och hur undermålig är den kinesiska lacken?
Om man får lita till vad cnn säger om byggkvaliteten (via kinesisk grundinformation) så är ju den erkänd i Europa i alla fall, vad nu det betyder.. Då återstår ju frågan om skillnaden på drivlinan (ffa batteriet då)
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Är det någon som har uppgifter om priser och utrustning (batteri, v-pump, d-glas, konsoll, mm) på dessa Kina-Teslor?
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Är det någon snappat upp någon mer information om de Kinesiska bilarna?
Har de något mer nytt utöver batteriet?
Är lite inne på att köpa en sådan men kan inte bestämma mig om LFP är bättre än värmepump som Tesla säger att den inte har.
Hur tänker ni andra?
Har de något mer nytt utöver batteriet?
Är lite inne på att köpa en sådan men kan inte bestämma mig om LFP är bättre än värmepump som Tesla säger att den inte har.
Hur tänker ni andra?
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Har inga belägg för detta uttalande men har svårt och tro att lacken i Kina är sämre än USA. USA har jäkligt hårda regler på vad man får lacka en bil med, högre än Europa och i Kina får man nog lacka med lite vad man vill.
Skulle tro att den Kinesiska lacken är den bästa om man kollar på enbart färgen och hur den håller sedan är frågan om finish en annan femma men Amerikansk lack är ju mjuk som smör.
Skulle tro att den Kinesiska lacken är den bästa om man kollar på enbart färgen och hur den håller sedan är frågan om finish en annan femma men Amerikansk lack är ju mjuk som smör.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Pratade med en på Tesla i torsdags, tror han satt i Stockholm. Där hade de då inte fått in några av de kinesiskt byggda Model 3 ännu. De har inte den nya utrustningspaketet enligt honom (chrome delete, värmepump och elbacklucka) vilket alltså bekräftar det som sagts tidigare.esteen skrev:Är det någon snappat upp någon mer information om de Kinesiska bilarna?
Har de något mer nytt utöver batteriet?
Är lite inne på att köpa en sådan men kan inte bestämma mig om LFP är bättre än värmepump som Tesla säger att den inte har.
Hur tänker ni andra?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Är det någon som vet ungefärlig räckvidd för dessa m3 sr+ med CATL batteriet?
M3 LR -21 - äger fortfarande
Hyundai Kona 64kWh -
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2402
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Lite längre (kanske ca 20km längre realistiskt körmönster ) än dagens SR+seafarer skrev:Är det någon som vet ungefärlig räckvidd för dessa m3 sr+ med CATL batteriet?
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
LFP har väl ca 55kwh tillgängligt vs knappt 50 på NCA.NiklasTesla skrev:Lite längre (kanske ca 20km längre realistiskt körmönster ) än dagens SR+seafarer skrev:Är det någon som vet ungefärlig räckvidd för dessa m3 sr+ med CATL batteriet?
Sedan kan man ju i teorin ladda dem till 100% utan negativ effekt dessutom.
Dvs laddar du en med NCA till 90% har du bara 45kwh tillgängligt.
Då får du mer än 20% längre räckvidd med LFP.
10kwh är ju 5-8 mil sisådär med en SR+.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2402
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Räknade 100% laddning för NCA SR+ mot 100% laddning för LFP SR+.taliz skrev:LFP har väl ca 55kwh tillgängligt vs knappt 50 på NCA.NiklasTesla skrev:Lite längre (kanske ca 20km längre realistiskt körmönster ) än dagens SR+seafarer skrev:Är det någon som vet ungefärlig räckvidd för dessa m3 sr+ med CATL batteriet?
Sedan kan man ju i teorin ladda dem till 100% utan negativ effekt dessutom.
Dvs laddar du en med NCA till 90% har du bara 45kwh tillgängligt.
Då får du mer än 20% längre räckvidd med LFP.
10kwh är ju 5-8 mil sisådär med en SR+.
Om skillnaden är 5kwh på en förbrukning på 1,8kwh/mil (lite lägre än min realistiska förbrukning för Model 3 LR AWD med ca 7500 körda som ligger på precis över 1,9kwh/mil) per mil blir skillnaden 27,7km exakt.
MVH
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Någon skillnad på livslängd de batterierna emellan?NiklasTesla skrev:Lite längre (kanske ca 20km längre realistiskt körmönster ) än dagens SR+seafarer skrev:Är det någon som vet ungefärlig räckvidd för dessa m3 sr+ med CATL batteriet?