Hämtade min blå SR i Göteborg. Jag fick vad jag kan se nya lyktorna men den gamla större frunken. Bilen var i fint skick förutom en liten repa på baksidan av ratten. Än så länge är allt ok, byggkvaliteten verkar precis som r33z skrev vara mycket bra. Vet inte vad man borde förvänta sig för räckvidd på bilen, men med vanlig körning motorväg verkar man komma lite över 30 mil med dagens fyra grader ute.r33z skrev:Hämtade min MIC SR+ idag i Malmö.
Körde förbi Flädie och stannade för att pilla o göra massa inställningar. Där är oxå gratis laddning, så jag pluggade in, hade ca 70% SoC, fick ändå runt 40kW vilket är mer än jag hoppats på.
Dock fick jag aldrig upp värmen i batteriet för att regenereringen skulle fungera optimalt. Trots ca 7mil körda.
Min frunk, den är samma modell som dom med värmepump. De tycker jag är skumt.
Gamla lampor och allt annat precis som den gamla.
Byggkvalitetn är super fin, inga konstigheter alls. Upplever den även tystare än kompisens LR.
M3 från Kina säljs i Europa.
Moderator: Redaktion
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Räckvidden har inte varit det stora problemet. Det som (iaf. hittills) varit de stora problem med de kinesiska LFP-batterierna är de låga laddhastigheterna vid snabbladdning.
Så testa gärna att ladda på snabbladdare med minst 150 kW effekt, och rapportera tillbaka vad du får för effekt och laddtider.
Så testa gärna att ladda på snabbladdare med minst 150 kW effekt, och rapportera tillbaka vad du får för effekt och laddtider.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
40kW vid 70% är väl rätt bra generellt. De ska ju enligt utsago hålla effekten högre vid hög SoC än de vanliga, så det är ju positivt!r33z skrev:Hämtade min MIC SR+ idag i Malmö.
Körde förbi Flädie och stannade för att pilla o göra massa inställningar. Där är oxå gratis laddning, så jag pluggade in, hade ca 70% SoC, fick ändå runt 40kW vilket är mer än jag hoppats på.
Dock fick jag aldrig upp värmen i batteriet för att regenereringen skulle fungera optimalt. Trots ca 7mil körda.
Min frunk, den är samma modell som dom med värmepump. De tycker jag är skumt.
Gamla lampor och allt annat precis som den gamla.
Byggkvalitetn är super fin, inga konstigheter alls. Upplever den även tystare än kompisens LR.
Model S Standard Range Raven
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Jo, vid den SoC så är det absolut helt OK. Ser inget problem med det.jeppe_sthlm skrev:40kW vid 70% är väl rätt bra generellt. De ska ju enligt utsago hålla effekten högre vid hög SoC än de vanliga, så det är ju positivt!r33z skrev:Hämtade min MIC SR+ idag i Malmö.
Körde förbi Flädie och stannade för att pilla o göra massa inställningar. Där är oxå gratis laddning, så jag pluggade in, hade ca 70% SoC, fick ändå runt 40kW vilket är mer än jag hoppats på.
Dock fick jag aldrig upp värmen i batteriet för att regenereringen skulle fungera optimalt. Trots ca 7mil körda.
Min frunk, den är samma modell som dom med värmepump. De tycker jag är skumt.
Gamla lampor och allt annat precis som den gamla.
Byggkvalitetn är super fin, inga konstigheter alls. Upplever den även tystare än kompisens LR.
Skulle dock vara intressant att:
1. Få reda på vad max effekt ligger på. Här har det ju varit ganska oroande rapporter (iaf. tidigare).
2. Få redan på tiden att ladda från tex. 10% till 80%.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Är också väldigt nyfiken på det, men har tyvärr för tillfället ingen möjlighet att testa. Kanske hinner i helgen om jag får till schemat.martinot skrev:Jo, vid den SoC så är det absolut helt OK. Ser inget problem med det.jeppe_sthlm skrev:40kW vid 70% är väl rätt bra generellt. De ska ju enligt utsago hålla effekten högre vid hög SoC än de vanliga, så det är ju positivt!r33z skrev:Hämtade min MIC SR+ idag i Malmö.
Körde förbi Flädie och stannade för att pilla o göra massa inställningar. Där är oxå gratis laddning, så jag pluggade in, hade ca 70% SoC, fick ändå runt 40kW vilket är mer än jag hoppats på.
Dock fick jag aldrig upp värmen i batteriet för att regenereringen skulle fungera optimalt. Trots ca 7mil körda.
Min frunk, den är samma modell som dom med värmepump. De tycker jag är skumt.
Gamla lampor och allt annat precis som den gamla.
Byggkvalitetn är super fin, inga konstigheter alls. Upplever den även tystare än kompisens LR.
Skulle dock vara intressant att:
1. Få reda på vad max effekt ligger på. Här har det ju varit ganska oroande rapporter (iaf. tidigare).
2. Få redan på tiden att ladda från tex. 10% till 80%.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Om du fick 40kW vid laddning och dessutom kört 7 mil så borde regen funka bra, det kan istället bero pår33z skrev:Hämtade min MIC SR+ idag i Malmö.
Körde förbi Flädie och stannade för att pilla o göra massa inställningar. Där är oxå gratis laddning, så jag pluggade in, hade ca 70% SoC, fick ändå runt 40kW vilket är mer än jag hoppats på.
Dock fick jag aldrig upp värmen i batteriet för att regenereringen skulle fungera optimalt. Trots ca 7mil körda.
Min frunk, den är samma modell som dom med värmepump. De tycker jag är skumt.
Gamla lampor och allt annat precis som den gamla.
Byggkvalitetn är super fin, inga konstigheter alls. Upplever den även tystare än kompisens LR.
vinterdäck, mjukt gummi och väldigt känsligt system kan göra att regen inte går på max...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Ni som kan detta, såg precis detta
ca 3% - 70% på 30 min, är väl ok? Jag förväntar mig inte värsta superhastigheter på "minstingen", men om man kan pumpa in ~60-70% på 30 min känns ok för mig, de få gånger man behöver fylla på, med över 100kW i starten...
Känns som dessa SR+ bilarna behöver köras in och kalibreras lite, och inte dömma dem efter första bästa laddning någon gör
ca 3% - 70% på 30 min, är väl ok? Jag förväntar mig inte värsta superhastigheter på "minstingen", men om man kan pumpa in ~60-70% på 30 min känns ok för mig, de få gånger man behöver fylla på, med över 100kW i starten...
Känns som dessa SR+ bilarna behöver köras in och kalibreras lite, och inte dömma dem efter första bästa laddning någon gör
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Verkar klart bättre, och mycket mer Ok.Tretrix skrev:Ni som kan detta, såg precis detta
ca 3% - 70% på 30 min, är väl ok? Jag förväntar mig inte värsta superhastigheter på "minstingen", men om man kan pumpa in ~60-70% på 30 min känns ok för mig, de få gånger man behöver fylla på, med över 100kW i starten...
Känns som dessa SR+ bilarna behöver köras in och kalibreras lite, och inte dömma dem efter första bästa laddning någon gör
Även om närmare 20 min kanske gäller icke-kina-batterier, så är det iaf. endast 50% långsammare isf. Inte flera hundra procent långsammare som rapporterats innan. Säkert något många kan leva med.
Klar förbättring.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
35 kWh på 30 minuter enligt videon. Det ger en snitteffekt på 70 kW i spannet 3-70%. Ganska exakt samma snitt som Kona och e-Niro laddar med i det intervallet, och de är ju ganska potenta långfärdsbilar. Det blir fler men kortare stopp med SR+ eftersom den har ett mindre batteri, men det kan man nog överleva.Tretrix skrev:Ni som kan detta, såg precis detta
ca 3% - 70% på 30 min, är väl ok? Jag förväntar mig inte värsta superhastigheter på "minstingen", men om man kan pumpa in ~60-70% på 30 min känns ok för mig, de få gånger man behöver fylla på, med över 100kW i starten...
Känns som dessa SR+ bilarna behöver köras in och kalibreras lite, och inte dömma dem efter första bästa laddning någon gör
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Kurvan liknar min S rätt mycket. Sist jag superladdade fick jag i 33kWh på 33 minuter. Då började jag iofs på 26%, så resultatet hade varit bättre om jag kört den lägre.
Förhållandena var inte långt ifrån - ca 5 grader och jag hade kört 1.5h motorväg.
Nu är ju SR+ snålare, vilket hjälper på restiden, men skulle nog ändå säga likvärdigt i slutänden med flera kWh att börja resan med i 85:an.
Nu blev LPF lite mer intressant igen
Förhållandena var inte långt ifrån - ca 5 grader och jag hade kört 1.5h motorväg.
Nu är ju SR+ snålare, vilket hjälper på restiden, men skulle nog ändå säga likvärdigt i slutänden med flera kWh att börja resan med i 85:an.
Nu blev LPF lite mer intressant igen
Model S Standard Range Raven
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Man köper ju bil efter sina förutsättning/behov (ja vissa för nöje och det förstår jag också ) och merparten av våra resor kommer ske inom 10 mil t/r så de tillfällena man kör längre och behöver ladda får man helt enkelt leva med att det tar lite längre tid, ser inget konstigt i det.
För mig skall det dock bli väldigt intressant att se om SR+ kan ta mig ~30mil på motorväg utan att ladda, då hade jag varit extremt nöjd.. kan jag pumpa i 100% vid de tillfällena så blir det väldigt intressant, kanske på vintern får man sänka hastigheten något och sitta med täckjacka och termobyxor på
För mig skall det dock bli väldigt intressant att se om SR+ kan ta mig ~30mil på motorväg utan att ladda, då hade jag varit extremt nöjd.. kan jag pumpa i 100% vid de tillfällena så blir det väldigt intressant, kanske på vintern får man sänka hastigheten något och sitta med täckjacka och termobyxor på
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
I videon är det 11 grader varmt ute och celltemperaturen är 45 grader vilket jag förstått är väldigt högt och alltså bra för snabb laddning och ändå så är det inte direkt snabbt. Med 75kw jämfört med 170kw som en sr+ borde klara.iAkita skrev:35 kWh på 30 minuter enligt videon. Det ger en snitteffekt på 70 kW i spannet 3-70%. Ganska exakt samma snitt som Kona och e-Niro laddar med i det intervallet, och de är ju ganska potenta långfärdsbilar. Det blir fler men kortare stopp med SR+ eftersom den har ett mindre batteri, men det kan man nog överleva.Tretrix skrev:Ni som kan detta, såg precis detta
ca 3% - 70% på 30 min, är väl ok? Jag förväntar mig inte värsta superhastigheter på "minstingen", men om man kan pumpa in ~60-70% på 30 min känns ok för mig, de få gånger man behöver fylla på, med över 100kW i starten...
Känns som dessa SR+ bilarna behöver köras in och kalibreras lite, och inte dömma dem efter första bästa laddning någon gör
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Ja mycket bättre förutsättningar än så här blir de inte. De enda vi kan hoppas på är att mjukvaran för BMS begränsar effekten till en viss nivå för att säkerställa att inget händer med de nya batterierna. När tillräckligt mycket data blivit insamlad så hoppas jag innerligt att dom kommer kunna släppa på mer kräm.Hampus M3 skrev:I videon är det 11 grader varmt ute och celltemperaturen är 45 grader vilket jag förstått är väldigt högt och alltså bra för snabb laddning och ändå så är det inte direkt snabbt. Med 75kw jämfört med 170kw som en sr+ borde klara.
TM3 SR+ MiC
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Jag bara undrar vad är det som säger att den borde klara 170kW?Hampus M3 skrev:I videon är det 11 grader varmt ute och celltemperaturen är 45 grader vilket jag förstått är väldigt högt och alltså bra för snabb laddning och ändå så är det inte direkt snabbt. Med 75kw jämfört med 170kw som en sr+ borde klara.iAkita skrev:35 kWh på 30 minuter enligt videon. Det ger en snitteffekt på 70 kW i spannet 3-70%. Ganska exakt samma snitt som Kona och e-Niro laddar med i det intervallet, och de är ju ganska potenta långfärdsbilar. Det blir fler men kortare stopp med SR+ eftersom den har ett mindre batteri, men det kan man nog överleva.Tretrix skrev:Ni som kan detta, såg precis detta
ca 3% - 70% på 30 min, är väl ok? Jag förväntar mig inte värsta superhastigheter på "minstingen", men om man kan pumpa in ~60-70% på 30 min känns ok för mig, de få gånger man behöver fylla på, med över 100kW i starten...
Känns som dessa SR+ bilarna behöver köras in och kalibreras lite, och inte dömma dem efter första bästa laddning någon gör
Jag som ska hämta på lördag önskar så klart inget mer än bra kräm vid långkörning men har tesla specat 170, är det vad vi hoppas batterierna skall klara, eller är det så de gamla SR+ funkade?
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Det är vad gamla vanliga Amerika-modellen klarar. Och det är ju absoluta toppen vid mest gynnsamma förhållanden.Tretrix skrev:Jag bara undrar vad är det som säger att den borde klara 170kW?Hampus M3 skrev:I videon är det 11 grader varmt ute och celltemperaturen är 45 grader vilket jag förstått är väldigt högt och alltså bra för snabb laddning och ändå så är det inte direkt snabbt. Med 75kw jämfört med 170kw som en sr+ borde klara.iAkita skrev:35 kWh på 30 minuter enligt videon. Det ger en snitteffekt på 70 kW i spannet 3-70%. Ganska exakt samma snitt som Kona och e-Niro laddar med i det intervallet, och de är ju ganska potenta långfärdsbilar. Det blir fler men kortare stopp med SR+ eftersom den har ett mindre batteri, men det kan man nog överleva.Tretrix skrev:Ni som kan detta, såg precis detta
ca 3% - 70% på 30 min, är väl ok? Jag förväntar mig inte värsta superhastigheter på "minstingen", men om man kan pumpa in ~60-70% på 30 min känns ok för mig, de få gånger man behöver fylla på, med över 100kW i starten...
Känns som dessa SR+ bilarna behöver köras in och kalibreras lite, och inte dömma dem efter första bästa laddning någon gör
Jag som ska hämta på lördag önskar så klart inget mer än bra kräm vid långkörning men har tesla specat 170, är det vad vi hoppas batterierna skall klara, eller är det så de gamla SR+ funkade?
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Gamla sr+ @ supercharger v3
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Nu kanske man ska ta det här med en nypa salt, men tråkigt om det stämmer:
https://en.pingwest.com/amp/a/8154
Dåliga arbetsförhållanden och bristande miljöhänsyn är väl dessvärre inte ovanligt i Kina, men det gör det bara värre att sticka ut från mängden på ett negativt sätt i de hänseendena.
https://en.pingwest.com/amp/a/8154
Dåliga arbetsförhållanden och bristande miljöhänsyn är väl dessvärre inte ovanligt i Kina, men det gör det bara värre att sticka ut från mängden på ett negativt sätt i de hänseendena.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Tillverkas Model S i Giga Shanghai? Det verkar så i artikeln.iAkita skrev:Nu kanske man ska ta det här med en nypa salt, men tråkigt om det stämmer:
https://en.pingwest.com/amp/a/8154
Dåliga arbetsförhållanden och bristande miljöhänsyn är väl dessvärre inte ovanligt i Kina, men det gör det bara värre att sticka ut från mängden på ett negativt sätt i de hänseendena.
In one such case, some Tesla Model S vehicles sold in China were found to have defective ball knobs that could protrude their places in extreme cases and severely affect the control of the vehicle.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Sen:
Jag gick över till skeptisk mode här.
Giga Shanghai fanns ju inte ens då i 2017. Så den här artikeln som alltså handlar om hur dåligt Giga Shanghai är, handlar inte om Giga Shanghai. Det verkar vara tämligen oorganiserat.A Tesla employee at Xue’s meeting told PingWest that such issues first emerged in 2017, and Tesla did whatever was necessary to avoid and defer a recall to save on cost.
Jag gick över till skeptisk mode här.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Det låter som vilken standard kinafabrik som helst, och egentligen inte som något dåligt ställe jämfört med många andra (inga staket för självmordshoppare, etc.).iAkita skrev:Nu kanske man ska ta det här med en nypa salt, men tråkigt om det stämmer:
https://en.pingwest.com/amp/a/8154
Dåliga arbetsförhållanden och bristande miljöhänsyn är väl dessvärre inte ovanligt i Kina, men det gör det bara värre att sticka ut från mängden på ett negativt sätt i de hänseendena.
Läste inget direkt om bristande miljöhänsyn, men ett par saker i artiklen (om det är sant) hade också upprört mig:
"Back in his last gig, Liu recalls, superiors would bring workers snacks and say nice things like "everybody did a good job today" to them, while senior engineers would even cook dumplings and share them with juniors. Tesla's Shanghai factory doesn't have dumplings."
Detta är dåligt. Jag älskar dumplings!
"The company replaced SAP's offerings with its own ERP systems a few years ago. That system has not received much positive feedback from Tesla's Shanghai-based workers"
Jag har jobbat med SAP, och håller med om att det är något som alla stora företag i världen bör ha. Mycket dåligt av Tesla att inte vilja köra SAP.
"Workers who spoke to PingWest said that in reality, Tesla's Shanghai factory was not much different from other automotive plants they've worked at."
Ok. Kan köpa det.
"Chaps, today the leaders had a meeting. One of the people at the meeting may have had too much chives."
Trist! Jag gillar gräslök. Dock kan också jag få för mycket flatulens av det ibland (är väl baksidan av lök rent generellt).
"In numerous WeChat group chats seen by PingWest, local sales personnel are promoting heavily discounted like-new Model 3s that they said are either sold but unsuccessfully delivered or company vehicles."
Illa.
"Zhu told media outlets soon after becoming the head of Tesla China that he flies to California to report to Musk almost every two weeks because he values communications greatly."
"But soon after securing the factory, a nail in the wood was removed for Zhu as Ren got promoted to global VP in charge of sales and moved back to California."
"To some extent, Ren's promotion to global VP and fading away from China can be seen as the result of Musk and HQ's compromise."
Jag tycker det är OK att Zhu och Musk får lova att prata direkt med varandra, även om det kanske var synd att Ren fick bli VP för global försäljning för Tesla, och inte bara över Asien. Tydligen ville han dock tillbaka till Kalifornien och jobba ifrån Tesla HQ.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Som jag skrev i inlägget du citerar så tycker jag att det är tråkigt om det stämmer. Elon odlar ju gärna bilden av Tesla som ett företag vars primära syfte är att skynda på utvecklingen mot ett hållbart samhälle, med fokus på transporter. Då tolkar iallafall jag det som ett misslyckande för Tesla som företag om det stämmer att produktionen i Kina varken är socialt eller miljömässigt hållbar. Att du försöker förminska det genom att fokusera på att personalen inte får dumplings längre, istället för att kommentera uppgifterna om bristande miljöhänsyn som framkommer i texten, förändrar inte det.martinot skrev:Det låter som vilken standard kinafabrik som helst, och egentligen inte som något dåligt ställe jämfört med många andra (inga staket för självmordshoppare, etc.).iAkita skrev:Nu kanske man ska ta det här med en nypa salt, men tråkigt om det stämmer:
https://en.pingwest.com/amp/a/8154
Dåliga arbetsförhållanden och bristande miljöhänsyn är väl dessvärre inte ovanligt i Kina, men det gör det bara värre att sticka ut från mängden på ett negativt sätt i de hänseendena.
Läste inget direkt om bristande miljöhänsyn, men ett par saker i artiklen (om det är sant) hade också upprört mig:
"Back in his last gig, Liu recalls, superiors would bring workers snacks and say nice things like "everybody did a good job today" to them, while senior engineers would even cook dumplings and share them with juniors. Tesla's Shanghai factory doesn't have dumplings."
Detta är dåligt. Jag älskar dumplings!
"The company replaced SAP's offerings with its own ERP systems a few years ago. That system has not received much positive feedback from Tesla's Shanghai-based workers"
Jag har jobbat med SAP, och håller med om att det är något som alla stora företag i världen bör ha. Mycket dåligt av Tesla att inte vilja köra SAP.
"Workers who spoke to PingWest said that in reality, Tesla's Shanghai factory was not much different from other automotive plants they've worked at."
Ok. Kan köpa det.
"Chaps, today the leaders had a meeting. One of the people at the meeting may have had too much chives."
Trist! Jag gillar gräslök. Dock kan också jag få för mycket flatulens av det ibland (är väl baksidan av lök rent generellt).
"In numerous WeChat group chats seen by PingWest, local sales personnel are promoting heavily discounted like-new Model 3s that they said are either sold but unsuccessfully delivered or company vehicles."
Illa.
"Zhu told media outlets soon after becoming the head of Tesla China that he flies to California to report to Musk almost every two weeks because he values communications greatly."
"But soon after securing the factory, a nail in the wood was removed for Zhu as Ren got promoted to global VP in charge of sales and moved back to California."
"To some extent, Ren's promotion to global VP and fading away from China can be seen as the result of Musk and HQ's compromise."
Jag tycker det är OK att Zhu och Musk får lova att prata direkt med varandra, även om det kanske var synd att Ren fick bli VP för global försäljning för Tesla, och inte bara över Asien. Tydligen ville han dock tillbaka till Kalifornien och jobba ifrån Tesla HQ. Akita; vad tycker du själv om detta?
Som jag skrev är det svårt att bedöma hur trovärdiga uppgifterna är. Men i och med att SR+ numera exporteras från Kina känns det rimligt att frågan lyfts och att presumtiva köpare ges möjlighet att utöva kundinflytande på både information och produktionsvillkor.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Någon som vet hur lång räckvidd den har utifrån EPA (displayen)? 250 Miles 260 Miles ?
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Jag tror forumet blir mer intressant om man diskuterar sakfrågor i stället för andra personers inställning till olika märken.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Sitter det värmepump i SR+ tillverkad i Kina?
TM 3 LR
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Nej det ska det inte göra, frågade säljaren innan köpetHolve skrev:Sitter det värmepump i SR+ tillverkad i Kina?
Även frunken är av den gamla typen