M3 från Kina säljs i Europa.

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tretrix
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 04 nov 2020 23:58

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Tretrix »

Man köper ju bil efter sina förutsättning/behov (ja vissa för nöje och det förstår jag också :) ) och merparten av våra resor kommer ske inom 10 mil t/r så de tillfällena man kör längre och behöver ladda får man helt enkelt leva med att det tar lite längre tid, ser inget konstigt i det.
För mig skall det dock bli väldigt intressant att se om SR+ kan ta mig ~30mil på motorväg utan att ladda, då hade jag varit extremt nöjd.. kan jag pumpa i 100% vid de tillfällena så blir det väldigt intressant, kanske på vintern får man sänka hastigheten något och sitta med täckjacka och termobyxor på :D
Användarvisningsbild
Hampus M3
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 08 dec 2020 22:13

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Hampus M3 »

iAkita skrev:
Tretrix skrev:
Ni som kan detta, såg precis detta


ca 3% - 70% på 30 min, är väl ok? Jag förväntar mig inte värsta superhastigheter på "minstingen", men om man kan pumpa in ~60-70% på 30 min känns ok för mig, de få gånger man behöver fylla på, med över 100kW i starten...
Känns som dessa SR+ bilarna behöver köras in och kalibreras lite, och inte dömma dem efter första bästa laddning någon gör :)
35 kWh på 30 minuter enligt videon. Det ger en snitteffekt på 70 kW i spannet 3-70%. Ganska exakt samma snitt som Kona och e-Niro laddar med i det intervallet, och de är ju ganska potenta långfärdsbilar. Det blir fler men kortare stopp med SR+ eftersom den har ett mindre batteri, men det kan man nog överleva.
I videon är det 11 grader varmt ute och celltemperaturen är 45 grader vilket jag förstått är väldigt högt och alltså bra för snabb laddning och ändå så är det inte direkt snabbt. Med 75kw jämfört med 170kw som en sr+ borde klara.
Användarvisningsbild
r33z
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 19 nov 2020 11:57

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av r33z »

Hampus M3 skrev:
I videon är det 11 grader varmt ute och celltemperaturen är 45 grader vilket jag förstått är väldigt högt och alltså bra för snabb laddning och ändå så är det inte direkt snabbt. Med 75kw jämfört med 170kw som en sr+ borde klara.
Ja mycket bättre förutsättningar än så här blir de inte. De enda vi kan hoppas på är att mjukvaran för BMS begränsar effekten till en viss nivå för att säkerställa att inget händer med de nya batterierna. När tillräckligt mycket data blivit insamlad så hoppas jag innerligt att dom kommer kunna släppa på mer kräm.
TM3 SR+ MiC
Användarvisningsbild
Tretrix
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 04 nov 2020 23:58

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Tretrix »

Hampus M3 skrev:
iAkita skrev:
Tretrix skrev:
Ni som kan detta, såg precis detta


ca 3% - 70% på 30 min, är väl ok? Jag förväntar mig inte värsta superhastigheter på "minstingen", men om man kan pumpa in ~60-70% på 30 min känns ok för mig, de få gånger man behöver fylla på, med över 100kW i starten...
Känns som dessa SR+ bilarna behöver köras in och kalibreras lite, och inte dömma dem efter första bästa laddning någon gör :)
35 kWh på 30 minuter enligt videon. Det ger en snitteffekt på 70 kW i spannet 3-70%. Ganska exakt samma snitt som Kona och e-Niro laddar med i det intervallet, och de är ju ganska potenta långfärdsbilar. Det blir fler men kortare stopp med SR+ eftersom den har ett mindre batteri, men det kan man nog överleva.
I videon är det 11 grader varmt ute och celltemperaturen är 45 grader vilket jag förstått är väldigt högt och alltså bra för snabb laddning och ändå så är det inte direkt snabbt. Med 75kw jämfört med 170kw som en sr+ borde klara.
Jag bara undrar vad är det som säger att den borde klara 170kW?
Jag som ska hämta på lördag önskar så klart inget mer än bra kräm vid långkörning men har tesla specat 170, är det vad vi hoppas batterierna skall klara, eller är det så de gamla SR+ funkade?
Användarvisningsbild
Hampus M3
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 08 dec 2020 22:13

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Hampus M3 »

Tretrix skrev:
Hampus M3 skrev:
iAkita skrev:
Tretrix skrev:
Ni som kan detta, såg precis detta


ca 3% - 70% på 30 min, är väl ok? Jag förväntar mig inte värsta superhastigheter på "minstingen", men om man kan pumpa in ~60-70% på 30 min känns ok för mig, de få gånger man behöver fylla på, med över 100kW i starten...
Känns som dessa SR+ bilarna behöver köras in och kalibreras lite, och inte dömma dem efter första bästa laddning någon gör :)
35 kWh på 30 minuter enligt videon. Det ger en snitteffekt på 70 kW i spannet 3-70%. Ganska exakt samma snitt som Kona och e-Niro laddar med i det intervallet, och de är ju ganska potenta långfärdsbilar. Det blir fler men kortare stopp med SR+ eftersom den har ett mindre batteri, men det kan man nog överleva.
I videon är det 11 grader varmt ute och celltemperaturen är 45 grader vilket jag förstått är väldigt högt och alltså bra för snabb laddning och ändå så är det inte direkt snabbt. Med 75kw jämfört med 170kw som en sr+ borde klara.
Jag bara undrar vad är det som säger att den borde klara 170kW?
Jag som ska hämta på lördag önskar så klart inget mer än bra kräm vid långkörning men har tesla specat 170, är det vad vi hoppas batterierna skall klara, eller är det så de gamla SR+ funkade?
Det är vad gamla vanliga Amerika-modellen klarar. Och det är ju absoluta toppen vid mest gynnsamma förhållanden.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Tellus »

Gamla sr+ @ supercharger v3
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av iAkita »

Nu kanske man ska ta det här med en nypa salt, men tråkigt om det stämmer:

https://en.pingwest.com/amp/a/8154

Dåliga arbetsförhållanden och bristande miljöhänsyn är väl dessvärre inte ovanligt i Kina, men det gör det bara värre att sticka ut från mängden på ett negativt sätt i de hänseendena.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av renes »

iAkita skrev:
Nu kanske man ska ta det här med en nypa salt, men tråkigt om det stämmer:

https://en.pingwest.com/amp/a/8154

Dåliga arbetsförhållanden och bristande miljöhänsyn är väl dessvärre inte ovanligt i Kina, men det gör det bara värre att sticka ut från mängden på ett negativt sätt i de hänseendena.
Tillverkas Model S i Giga Shanghai? Det verkar så i artikeln.
In one such case, some Tesla Model S vehicles sold in China were found to have defective ball knobs that could protrude their places in extreme cases and severely affect the control of the vehicle.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av renes »

Sen:
A Tesla employee at Xue’s meeting told PingWest that such issues first emerged in 2017, and Tesla did whatever was necessary to avoid and defer a recall to save on cost.
Giga Shanghai fanns ju inte ens då i 2017. Så den här artikeln som alltså handlar om hur dåligt Giga Shanghai är, handlar inte om Giga Shanghai. Det verkar vara tämligen oorganiserat.

Jag gick över till skeptisk mode här.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11508
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av martinot »

iAkita skrev:
Nu kanske man ska ta det här med en nypa salt, men tråkigt om det stämmer:

https://en.pingwest.com/amp/a/8154

Dåliga arbetsförhållanden och bristande miljöhänsyn är väl dessvärre inte ovanligt i Kina, men det gör det bara värre att sticka ut från mängden på ett negativt sätt i de hänseendena.
Det låter som vilken standard kinafabrik som helst, och egentligen inte som något dåligt ställe jämfört med många andra (inga staket för självmordshoppare, etc.).

Läste inget direkt om bristande miljöhänsyn, men ett par saker i artiklen (om det är sant) hade också upprört mig:

"Back in his last gig, Liu recalls, superiors would bring workers snacks and say nice things like "everybody did a good job today" to them, while senior engineers would even cook dumplings and share them with juniors. Tesla's Shanghai factory doesn't have dumplings."

Detta är dåligt. Jag älskar dumplings!

"The company replaced SAP's offerings with its own ERP systems a few years ago. That system has not received much positive feedback from Tesla's Shanghai-based workers"

Jag har jobbat med SAP, och håller med om att det är något som alla stora företag i världen bör ha. Mycket dåligt av Tesla att inte vilja köra SAP.

"Workers who spoke to PingWest said that in reality, Tesla's Shanghai factory was not much different from other automotive plants they've worked at."

Ok. Kan köpa det.

"Chaps, today the leaders had a meeting. One of the people at the meeting may have had too much chives."

Trist! Jag gillar gräslök. Dock kan också jag få för mycket flatulens av det ibland (är väl baksidan av lök rent generellt).

"In numerous WeChat group chats seen by PingWest, local sales personnel are promoting heavily discounted like-new Model 3s that they said are either sold but unsuccessfully delivered or company vehicles."

Illa.

"Zhu told media outlets soon after becoming the head of Tesla China that he flies to California to report to Musk almost every two weeks because he values communications greatly."

"But soon after securing the factory, a nail in the wood was removed for Zhu as Ren got promoted to global VP in charge of sales and moved back to California."

"To some extent, Ren's promotion to global VP and fading away from China can be seen as the result of Musk and HQ's compromise."

Jag tycker det är OK att Zhu och Musk får lova att prata direkt med varandra, även om det kanske var synd att Ren fick bli VP för global försäljning för Tesla, och inte bara över Asien. Tydligen ville han dock tillbaka till Kalifornien och jobba ifrån Tesla HQ.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av iAkita »

martinot skrev:
iAkita skrev:
Nu kanske man ska ta det här med en nypa salt, men tråkigt om det stämmer:

https://en.pingwest.com/amp/a/8154

Dåliga arbetsförhållanden och bristande miljöhänsyn är väl dessvärre inte ovanligt i Kina, men det gör det bara värre att sticka ut från mängden på ett negativt sätt i de hänseendena.
Det låter som vilken standard kinafabrik som helst, och egentligen inte som något dåligt ställe jämfört med många andra (inga staket för självmordshoppare, etc.).

Läste inget direkt om bristande miljöhänsyn, men ett par saker i artiklen (om det är sant) hade också upprört mig:

"Back in his last gig, Liu recalls, superiors would bring workers snacks and say nice things like "everybody did a good job today" to them, while senior engineers would even cook dumplings and share them with juniors. Tesla's Shanghai factory doesn't have dumplings."

Detta är dåligt. Jag älskar dumplings!

"The company replaced SAP's offerings with its own ERP systems a few years ago. That system has not received much positive feedback from Tesla's Shanghai-based workers"

Jag har jobbat med SAP, och håller med om att det är något som alla stora företag i världen bör ha. Mycket dåligt av Tesla att inte vilja köra SAP.

"Workers who spoke to PingWest said that in reality, Tesla's Shanghai factory was not much different from other automotive plants they've worked at."

Ok. Kan köpa det.

"Chaps, today the leaders had a meeting. One of the people at the meeting may have had too much chives."

Trist! Jag gillar gräslök. Dock kan också jag få för mycket flatulens av det ibland (är väl baksidan av lök rent generellt).

"In numerous WeChat group chats seen by PingWest, local sales personnel are promoting heavily discounted like-new Model 3s that they said are either sold but unsuccessfully delivered or company vehicles."

Illa.

"Zhu told media outlets soon after becoming the head of Tesla China that he flies to California to report to Musk almost every two weeks because he values communications greatly."

"But soon after securing the factory, a nail in the wood was removed for Zhu as Ren got promoted to global VP in charge of sales and moved back to California."

"To some extent, Ren's promotion to global VP and fading away from China can be seen as the result of Musk and HQ's compromise."

Jag tycker det är OK att Zhu och Musk får lova att prata direkt med varandra, även om det kanske var synd att Ren fick bli VP för global försäljning för Tesla, och inte bara över Asien. Tydligen ville han dock tillbaka till Kalifornien och jobba ifrån Tesla HQ. Akita; vad tycker du själv om detta?
Som jag skrev i inlägget du citerar så tycker jag att det är tråkigt om det stämmer. Elon odlar ju gärna bilden av Tesla som ett företag vars primära syfte är att skynda på utvecklingen mot ett hållbart samhälle, med fokus på transporter. Då tolkar iallafall jag det som ett misslyckande för Tesla som företag om det stämmer att produktionen i Kina varken är socialt eller miljömässigt hållbar. Att du försöker förminska det genom att fokusera på att personalen inte får dumplings längre, istället för att kommentera uppgifterna om bristande miljöhänsyn som framkommer i texten, förändrar inte det.

Som jag skrev är det svårt att bedöma hur trovärdiga uppgifterna är. Men i och med att SR+ numera exporteras från Kina känns det rimligt att frågan lyfts och att presumtiva köpare ges möjlighet att utöva kundinflytande på både information och produktionsvillkor.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av vibrationsfri »

Någon som vet hur lång räckvidd den har utifrån EPA (displayen)? 250 Miles 260 Miles ?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Niklas Z »

Jag tror forumet blir mer intressant om man diskuterar sakfrågor i stället för andra personers inställning till olika märken.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Holve »

Sitter det värmepump i SR+ tillverkad i Kina?
TM 3 LR
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
Tretrix
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 04 nov 2020 23:58

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Tretrix »

Holve skrev:
Sitter det värmepump i SR+ tillverkad i Kina?
Nej det ska det inte göra, frågade säljaren innan köpet
Även frunken är av den gamla typen
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Hammar »


Verkar vara elbrist i Kina på grund av att de inte vill importera kol från Australien, för de är sura på Australien.
Detta gör att kineserna är oroliga för hur de ska ladda elbilen, och avvaktar med inköp.
Tesla får då kapacitet över, som de använder för att producera sr+ för den europeiska marknaden.

Så det är tydligen tack vare Australien som vi kan köpa kinesiska sr+ i Europa.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1052
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av jeppe_sthlm »

Holve skrev:
Sitter det värmepump i SR+ tillverkad i Kina?
Nix. Inte i de som finns i lager i Europa nu iallafall. Det är ju möjligt/sannolikt att det kommer senare
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Holve »

Såg någon video på där någon kollade om det fanns värmepump på SR+ och då hade den det.
Men det kanske var en som var byggd i Amerikat..
TM 3 LR
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av vibrationsfri »

Sr + med lfp från catl har 468 km range enligt NEDC. Någon som kan konvertera NEDC till EPA ? Så vi får svart på vitt hur skillnaden i range ser ut mot de tidigare modellerna .

Tidigare modellen hade 386 240 Miles EPA
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av vigge50 »

vibrationsfri skrev:
Sr + med lfp från catl har 468 km range enligt NEDC. Någon som kan konvertera NEDC till EPA ? Så vi får svart på vitt hur skillnaden i range ser ut mot de tidigare modellerna .

Tidigare modellen hade 386 240 Miles EPA
Då det är två olika typer av tester så finns det inget enkelt sätt att konvertera, förhållandena mellan NEDC och EPA var olika för olika bilar.
Barbro66
Inlägg: 5
Blev medlem: 01 jan 2021 20:27

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Barbro66 »

Hej, Vi körde nyligen vår nya mic model 3 upp från Tyskland till stockholm. Jag samlade in några av laddningsdiagrammen som visar att den laddar ok, särskilt när den värms upp. inte den största räckvidden dock - bara cirka 250 km går från 100% till 5%.
44D46031-9690-40A6-98B7-A3224023CB9F.jpeg
F75118C3-F69B-42EF-B82B-C79F32FD05DD.jpeg
C2F3C4D2-6AB6-4D0D-8FD8-E050DF09CD46.jpeg
Barbro66
Inlägg: 5
Blev medlem: 01 jan 2021 20:27

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Barbro66 »

...
887FFFEF-DB0E-4C8D-A7C1-E3B87D1757DC.jpeg
2324126C-5F9D-49AD-86DC-EADE870B6B4B.jpeg
EFBD8134-8696-495C-AF79-B51BA87FF699.jpeg
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2401
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av NiklasTesla »

Tack för bra info. Ca 100kw verkar peak under kort tid.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av taliz »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
r33z
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 19 nov 2020 11:57

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av r33z »

En som gjort ett 1000km utmaning https://translate.google.com/translate? ... duelmen%2F

Ca 12,5 h de gör att SR+ M3 MIC hamnar efter en XC40 enligt Björns tester.
TM3 SR+ MiC
Skriv svar