Sida 1 av 11

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 19 okt 2020 07:02
av NEO
kenjon skrev:
Bara 30 dagar premium connectivity numera?
Har alltid varit 30 dagar på standard range bilar. Long range och performance 1år.

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 19 okt 2020 07:11
av Surfaren
Zalman3 skrev:
Har Kina tillverkade M3 SR+ 440km i räckvidd?
Bilagan 20201018_235737.jpg finns inte längre
Notera även priset där (560780 kr). En svart Model 3 SR+ kostar 580780 kr vid beställning (och har då tydligen bara 430 km räckvidd). :roll:

Det ger en hint om att SR+ från Kina har 10 km längre räckvidd och kostar 20000 kr mindre.
A7897EE3-2852-4794-B4A7-DB79B34145FD.png

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 19 okt 2020 07:14
av heldiggrisen
Om inte -20k är rabatten är för att det är en ”pre-facelift”?

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 19 okt 2020 07:42
av LarsL
kenjon skrev:
Bara 30 dagar premium connectivity numera?
Jag fick ingen premium connectivity alls när jagköpte för står sedan.

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 19 okt 2020 09:08
av Klintan
Det verkar ju alltså som att de kommer med LFP-batterier. Har sett rekommendationer att de ska laddas till 100%, vilket man ju inte är van vid. Detta ger ju att räckvidden på 440 km är mer verklig, jag har nästan alltid startat med max 90% tidigare. En SR+ med LFP kan kanske vara något framöver.
Någon som vet något om laddkurvan?

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 19 okt 2020 09:31
av kenjon
NEO skrev:
kenjon skrev:
Bara 30 dagar premium connectivity numera?
Har alltid varit 30 dagar på standard range bilar. Long range och performance 1år.
Nej! Jag hämtade min 24 mars, har ett år.

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 19 okt 2020 10:26
av taliz
kenjon skrev:
NEO skrev:
kenjon skrev:
Bara 30 dagar premium connectivity numera?
Har alltid varit 30 dagar på standard range bilar. Long range och performance 1år.
Nej! Jag hämtade min 24 mars, har ett år.
Men din är väl en performance? Står så i din signatur...

Förövrigt kommer det nog bli tydligt om/när bilar med LFP dyker upp. I Kina har dom ju olika benämningar, bör det bli här också för att undvika förvirring.

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 19 okt 2020 10:33
av Jerker
LarsL skrev:
kenjon skrev:
Bara 30 dagar premium connectivity numera?
Jag fick ingen premium connectivity alls när jagköpte för står sedan.
Jag fick min SR+ i mitten av oktober och hade premium connectivity i c:a ett halvår innan jag fick meddelande om att jag var tvungen att börja betala.

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 19 okt 2020 10:41
av mikebike
Jerker skrev:
LarsL skrev:
kenjon skrev:
Bara 30 dagar premium connectivity numera?
Jag fick ingen premium connectivity alls när jagköpte för står sedan.
Jag fick min SR+ i mitten av oktober och hade premium connectivity i c:a ett halvår innan jag fick meddelande om att jag var tvungen att börja betala.
Hur mycket kostar det?

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 19 okt 2020 10:48
av kenjon
taliz skrev:
kenjon skrev:
NEO skrev:
kenjon skrev:
Bara 30 dagar premium connectivity numera?
Har alltid varit 30 dagar på standard range bilar. Long range och performance 1år.
Nej! Jag hämtade min 24 mars, har ett år.
Men din är väl en performance? Står så i din signatur...

Förövrigt kommer det nog bli tydligt om/när bilar med LFP dyker upp. I Kina har dom ju olika benämningar, bör det bli här också för att undvika förvirring.
Helt rätt, jag läste slarvigt (som ett komma istället för punkt och "i år" istället för 1år).

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 19 okt 2020 10:50
av kenjon
mikebike skrev:
Jerker skrev:
LarsL skrev:
kenjon skrev:
Bara 30 dagar premium connectivity numera?
Jag fick ingen premium connectivity alls när jagköpte för står sedan.
Jag fick min SR+ i mitten av oktober och hade premium connectivity i c:a ett halvår innan jag fick meddelande om att jag var tvungen att börja betala.
Hur mycket kostar det?
Knappt 100 kr/mån.

Edit: Vad är det här för skit? Måste jag sitta och vänta innan jag kan skicka ett nytt inlägg???
"Du kan inte göra ett nytt inlägg så snart inpå ditt förra."

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 19 okt 2020 10:53
av Bjelke
Japp lite segt men det är väl för att bromsa spam och liknande antar jag...

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 19 okt 2020 10:57
av Jerker
Bjelke skrev:
Japp lite segt men det är väl för att bromsa spam och liknande antar jag...
Ja, ibland, när jag fått upp ångan, är det väldigt irriterande! Men bra om det kan minska spammet.

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 19 okt 2020 11:07
av NiklasTesla
Intressant! Som jag misstänkte.

Hoppas dom sänker priset lite så når man större marknad.

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 19 okt 2020 11:25
av martinot
LarsL skrev:
kenjon skrev:
Bara 30 dagar premium connectivity numera?
Jag fick ingen premium connectivity alls när jagköpte för står sedan.
Märkligt. Köpte M3 i mitten av 2019 och fick mer än ett år utan kostnad. Var först nyligen som jag började betala.

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 19 okt 2020 11:27
av Jerker
martinot skrev:
LarsL skrev:
kenjon skrev:
Bara 30 dagar premium connectivity numera?
Jag fick ingen premium connectivity alls när jagköpte för står sedan.
Märkligt. Köpte M3 i mitten av 2019 och fick mer än ett år utan kostnad. Var först nyligen som jag började betala.
NEO skrev:
Har alltid varit 30 dagar på standard range bilar. Long range och performance 1år.

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 19 okt 2020 11:29
av Klintan
Klintan skrev:
Det verkar ju alltså som att de kommer med LFP-batterier. Har sett rekommendationer att de ska laddas till 100%, vilket man ju inte är van vid. Detta ger ju att räckvidden på 440 km är mer verklig, jag har nästan alltid startat med max 90% tidigare. En SR+ med LFP kan kanske vara något framöver.
Någon som vet något om laddkurvan?
Ingen som också tycker att Kinabilar med LFP-batteri kan vara intressant? Finns det några tester?

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 19 okt 2020 12:39
av taliz
Klintan skrev:
Klintan skrev:
Det verkar ju alltså som att de kommer med LFP-batterier. Har sett rekommendationer att de ska laddas till 100%, vilket man ju inte är van vid. Detta ger ju att räckvidden på 440 km är mer verklig, jag har nästan alltid startat med max 90% tidigare. En SR+ med LFP kan kanske vara något framöver.
Någon som vet något om laddkurvan?
Ingen som också tycker att Kinabilar med LFP-batteri kan vara intressant? Finns det några tester?
Jo, jag skapade en tråd med namnet "LFP" i Model 3-sektionen...

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 19 okt 2020 14:25
av martinot
Jerker skrev:
martinot skrev:
LarsL skrev:
kenjon skrev:
Bara 30 dagar premium connectivity numera?
Jag fick ingen premium connectivity alls när jagköpte för står sedan.
Märkligt. Köpte M3 i mitten av 2019 och fick mer än ett år utan kostnad. Var först nyligen som jag började betala.
NEO skrev:
Har alltid varit 30 dagar på standard range bilar. Long range och performance 1år.
Ok, missat det. Det förklarar ju det hela (eller iaf. allt utan han i tråden som fick ett halvår)! :)

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 19 okt 2020 15:11
av fth
Det som kan vara lite oroande med detta är att det väl kan tolkas som att efterfrågan på den mycket viktiga Kina-marknaden är lägre än förväntat?

Eller skall man tolka det positivt som att produktionstakten i Shanghai har ökat mer än förväntat? :D

/fth

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 19 okt 2020 17:36
av HenrikC
Det här tolkar jag som att fabriken i Shanghai går bra och LFP batterierna som man köper in lokalt är har visat sig ha så bra kvalitet att man vågar exportera bilarna.

Det innebär troligen också att Tesla inte har något omedelbart genombrott vad gäller kostnader för den egna produktionen eller för Panasonics i bakfickan. Att Tesla satsar på lowtech som LFP är som att Porsche skulle släppa en stötstångs-V8.

Tesla Model S var väldigt, väldigt långt före när den kom 2012.

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 19 okt 2020 17:45
av LarsL
Jerker skrev:
LarsL skrev:
kenjon skrev:
Bara 30 dagar premium connectivity numera?
Jag fick ingen premium connectivity alls när jagköpte för står sedan.
Jag fick min SR+ i mitten av oktober och hade premium connectivity i c:a ett halvår innan jag fick meddelande om att jag var tvungen att börja betala.
Jag fick min bil någon/några månader innan dig och då ingick inte Premium connectivity. Jag funderade länge på att uppgradera till LR för att få det, men konstaterade att det inte riktigt var värt det. Vilket var tur eftersom alla fick Premium för ungefär ett år sedan med OTA. Betalningen började väl för ett halvår sedan ungefär, innan dess var det gratis för alla.

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 19 okt 2020 17:50
av Svenssons
fth skrev:
Det som kan vara lite oroande med detta är att det väl kan tolkas som att efterfrågan på den mycket viktiga Kina-marknaden är lägre än förväntat?

Eller skall man tolka det positivt som att produktionstakten i Shanghai har ökat mer än förväntat? :D

/fth
Detta argument skulle kunna vändas till att efterfrågan är större i USA eftersom bilar därifrån inte behöver skickas till Europa.

Giga Shanghai gick ju precis upp till treskift för att öka produktion och fabriken håller fortfarande på att byggas ut så ser inte detta som något märkligt.

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 20 okt 2020 02:28
av NiklasTesla
HenrikC skrev:
Det här tolkar jag som att fabriken i Shanghai går bra och LFP batterierna som man köper in lokalt är har visat sig ha så bra kvalitet att man vågar exportera bilarna.

Det innebär troligen också att Tesla inte har något omedelbart genombrott vad gäller kostnader för den egna produktionen eller för Panasonics i bakfickan. Att Tesla satsar på lowtech som LFP är som att Porsche skulle släppa en stötstångs-V8.

Tesla Model S var väldigt, väldigt långt före när den kom 2012.
LFP-batterier är superviktigt teknik!

Inga sällsynta jordartsmetaller vilket är viktigt ur hållbarhetssynpunkt samt möjliggör för en enorm mängd med billiga batterier vilket i sin tur möjliggör billigare elfordon och stationära jättebatterier.

På längre sikt så är det denna teknik som gör att vi kan ha ett globalt elnät som drivs på 100% förnyelsebar el (kanske redan innan år 2050).

Batterier med hög mängd nickel och högre energiinnehåll per kg batter lär bli till fordon som är viktkänsliga (ex lastbilar, flygplan mm).

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 20 okt 2020 06:53
av Zalman3
Redan denna månad kommer Kina tillverkade Teslor till Europa.
BEIJING/SHANGHAI (Reuters) - Tesla Inc said on Monday it would start exporting China-made Model 3 cars to more than 10 European countries this month, joining a growing number of automakers using China as an export hub for electric vehicles.
https://wsau.com/2020/10/19/tesla-to-ex ... to-europe/


Hur billiga är då dessa Kina Teslor att tillverka?

En gammal uppgift om tillverkningskostnad.
Material- und Zulieferkosten des zwischen 35.000 und 78.000 Dollar teuren Autos liegen nur bei rund 18.000 Dollar; hinzu kämen nach den Berechnungen der Zerleger, die der WirtschaftsWoche vorliegen, etwa 10.000 Dollar an Produktionskosten pro Auto. „Falls Tesla es schafft, die geplanten 10.000 Stück pro Woche zu bauen, wird das Model 3 einen erheblichen positiven Ergebnisbeitrag liefern“, sagt ein Testingenieur.
https://www.wiwo.de/technologie/mobilit ... 25806.html


Sandy Munro pratar om hur mycket billigare Tesla kan tillverka sina bilar i Kina.


Info om Kina M3 med LFP batterier.
Let’s see the specs of the Tesla Model 3 made in China with LFP battery.

Length: 4.694 mm
Width: 1.850 mm
Height: 1.443 mm
Gross mass: 2.170 kg
Curb weight: 1.745 kg
Max speed: 225 km/h (140 mph)
Range (NEDC): 468 km (291 miles)
Battery energy density: 125 Wh/kg
Energy consumption: 12,6 kWh/100 km
Battery type: LiFePO4 (LFP)
Motor type: Permanent magnet synchronous motor (PMSM)Motor power: 202 kW
Moor RPM: 5.000
Motor torque: 404 Nm
https://pushevs.com/2020/06/11/tesla-mo ... n-details/
CATL’s cobalt-free battery cells are already below 60 euros per kWh
https://pushevs.com/2020/05/18/catl-cob ... s-per-kwh/

Det pratas om att Tesla har 39% marginal på M3 med LFP batterier.
20201020_064148.jpg

Så hur lågt i pris kan Tesla gå med LFP batterier?
Nya mindre Tesla C? Kan kosta ca 20.000 euro.

Hypothetical Tesla Model C (just my guess)

Range: 400 km (249 miles) in WLTP
and 220 miles (354 km) in EPA
Charging time: 80 % in 20 minutes at 150 kW CCS chargers
Starting price: 20.000 euros
Availability: worldwide

This electric car will be produced in China to be sold worldwide and its battery will definitely be cobalt-free, probably LFP or even LFMP. The other serious cobalt-free chemistry alternative is LNMO, but it’s less likely.
https://pushevs.com/2020/07/11/cobalt-f ... -traction/


Intressant är också att om Tesla skulle sälja M3 i Europa i en kampanj med 0% i vinst, vad skulle hända?
Konkurrenterna skulle få svårt att sälja sina dyrare elbilar och skulle därmed inte klara 95g CO2 per km gränsen och kan därmed tvingas köpa utsläppsrätter från Tesla för kanske 25.000kr per bil.
Alltså ligger det i Teslas intresse att vräka ut jättebilliga elbilar på den Europeiska marknaden.
För det de förlorar i marginal kan de i viss mån kompensera med försäljning av utsläppsrätter.