Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Postat: 19 okt 2020 07:02
Har alltid varit 30 dagar på standard range bilar. Long range och performance 1år.kenjon skrev:Bara 30 dagar premium connectivity numera?
Har alltid varit 30 dagar på standard range bilar. Long range och performance 1år.kenjon skrev:Bara 30 dagar premium connectivity numera?
Notera även priset där (560780 kr). En svart Model 3 SR+ kostar 580780 kr vid beställning (och har då tydligen bara 430 km räckvidd).Zalman3 skrev:Har Kina tillverkade M3 SR+ 440km i räckvidd?
Jag fick ingen premium connectivity alls när jagköpte för står sedan.kenjon skrev:Bara 30 dagar premium connectivity numera?
Nej! Jag hämtade min 24 mars, har ett år.NEO skrev:Har alltid varit 30 dagar på standard range bilar. Long range och performance 1år.kenjon skrev:Bara 30 dagar premium connectivity numera?
Men din är väl en performance? Står så i din signatur...kenjon skrev:Nej! Jag hämtade min 24 mars, har ett år.NEO skrev:Har alltid varit 30 dagar på standard range bilar. Long range och performance 1år.kenjon skrev:Bara 30 dagar premium connectivity numera?
Jag fick min SR+ i mitten av oktober och hade premium connectivity i c:a ett halvår innan jag fick meddelande om att jag var tvungen att börja betala.LarsL skrev:Jag fick ingen premium connectivity alls när jagköpte för står sedan.kenjon skrev:Bara 30 dagar premium connectivity numera?
Hur mycket kostar det?Jerker skrev:Jag fick min SR+ i mitten av oktober och hade premium connectivity i c:a ett halvår innan jag fick meddelande om att jag var tvungen att börja betala.LarsL skrev:Jag fick ingen premium connectivity alls när jagköpte för står sedan.kenjon skrev:Bara 30 dagar premium connectivity numera?
Helt rätt, jag läste slarvigt (som ett komma istället för punkt och "i år" istället för 1år).taliz skrev:Men din är väl en performance? Står så i din signatur...kenjon skrev:Nej! Jag hämtade min 24 mars, har ett år.NEO skrev:Har alltid varit 30 dagar på standard range bilar. Long range och performance 1år.kenjon skrev:Bara 30 dagar premium connectivity numera?
Förövrigt kommer det nog bli tydligt om/när bilar med LFP dyker upp. I Kina har dom ju olika benämningar, bör det bli här också för att undvika förvirring.
Knappt 100 kr/mån.mikebike skrev:Hur mycket kostar det?Jerker skrev:Jag fick min SR+ i mitten av oktober och hade premium connectivity i c:a ett halvår innan jag fick meddelande om att jag var tvungen att börja betala.LarsL skrev:Jag fick ingen premium connectivity alls när jagköpte för står sedan.kenjon skrev:Bara 30 dagar premium connectivity numera?
Ja, ibland, när jag fått upp ångan, är det väldigt irriterande! Men bra om det kan minska spammet.Bjelke skrev:Japp lite segt men det är väl för att bromsa spam och liknande antar jag...
Märkligt. Köpte M3 i mitten av 2019 och fick mer än ett år utan kostnad. Var först nyligen som jag började betala.LarsL skrev:Jag fick ingen premium connectivity alls när jagköpte för står sedan.kenjon skrev:Bara 30 dagar premium connectivity numera?
martinot skrev:Märkligt. Köpte M3 i mitten av 2019 och fick mer än ett år utan kostnad. Var först nyligen som jag började betala.LarsL skrev:Jag fick ingen premium connectivity alls när jagköpte för står sedan.kenjon skrev:Bara 30 dagar premium connectivity numera?
NEO skrev:Har alltid varit 30 dagar på standard range bilar. Long range och performance 1år.
Ingen som också tycker att Kinabilar med LFP-batteri kan vara intressant? Finns det några tester?Klintan skrev:Det verkar ju alltså som att de kommer med LFP-batterier. Har sett rekommendationer att de ska laddas till 100%, vilket man ju inte är van vid. Detta ger ju att räckvidden på 440 km är mer verklig, jag har nästan alltid startat med max 90% tidigare. En SR+ med LFP kan kanske vara något framöver.
Någon som vet något om laddkurvan?
Jo, jag skapade en tråd med namnet "LFP" i Model 3-sektionen...Klintan skrev:Ingen som också tycker att Kinabilar med LFP-batteri kan vara intressant? Finns det några tester?Klintan skrev:Det verkar ju alltså som att de kommer med LFP-batterier. Har sett rekommendationer att de ska laddas till 100%, vilket man ju inte är van vid. Detta ger ju att räckvidden på 440 km är mer verklig, jag har nästan alltid startat med max 90% tidigare. En SR+ med LFP kan kanske vara något framöver.
Någon som vet något om laddkurvan?
Ok, missat det. Det förklarar ju det hela (eller iaf. allt utan han i tråden som fick ett halvår)!Jerker skrev:martinot skrev:Märkligt. Köpte M3 i mitten av 2019 och fick mer än ett år utan kostnad. Var först nyligen som jag började betala.LarsL skrev:Jag fick ingen premium connectivity alls när jagköpte för står sedan.kenjon skrev:Bara 30 dagar premium connectivity numera?NEO skrev:Har alltid varit 30 dagar på standard range bilar. Long range och performance 1år.
Jag fick min bil någon/några månader innan dig och då ingick inte Premium connectivity. Jag funderade länge på att uppgradera till LR för att få det, men konstaterade att det inte riktigt var värt det. Vilket var tur eftersom alla fick Premium för ungefär ett år sedan med OTA. Betalningen började väl för ett halvår sedan ungefär, innan dess var det gratis för alla.Jerker skrev:Jag fick min SR+ i mitten av oktober och hade premium connectivity i c:a ett halvår innan jag fick meddelande om att jag var tvungen att börja betala.LarsL skrev:Jag fick ingen premium connectivity alls när jagköpte för står sedan.kenjon skrev:Bara 30 dagar premium connectivity numera?
Detta argument skulle kunna vändas till att efterfrågan är större i USA eftersom bilar därifrån inte behöver skickas till Europa.fth skrev:Det som kan vara lite oroande med detta är att det väl kan tolkas som att efterfrågan på den mycket viktiga Kina-marknaden är lägre än förväntat?
Eller skall man tolka det positivt som att produktionstakten i Shanghai har ökat mer än förväntat?
/fth
LFP-batterier är superviktigt teknik!HenrikC skrev:Det här tolkar jag som att fabriken i Shanghai går bra och LFP batterierna som man köper in lokalt är har visat sig ha så bra kvalitet att man vågar exportera bilarna.
Det innebär troligen också att Tesla inte har något omedelbart genombrott vad gäller kostnader för den egna produktionen eller för Panasonics i bakfickan. Att Tesla satsar på lowtech som LFP är som att Porsche skulle släppa en stötstångs-V8.
Tesla Model S var väldigt, väldigt långt före när den kom 2012.
https://wsau.com/2020/10/19/tesla-to-ex ... to-europe/BEIJING/SHANGHAI (Reuters) - Tesla Inc said on Monday it would start exporting China-made Model 3 cars to more than 10 European countries this month, joining a growing number of automakers using China as an export hub for electric vehicles.
https://www.wiwo.de/technologie/mobilit ... 25806.htmlMaterial- und Zulieferkosten des zwischen 35.000 und 78.000 Dollar teuren Autos liegen nur bei rund 18.000 Dollar; hinzu kämen nach den Berechnungen der Zerleger, die der WirtschaftsWoche vorliegen, etwa 10.000 Dollar an Produktionskosten pro Auto. „Falls Tesla es schafft, die geplanten 10.000 Stück pro Woche zu bauen, wird das Model 3 einen erheblichen positiven Ergebnisbeitrag liefern“, sagt ein Testingenieur.
https://pushevs.com/2020/06/11/tesla-mo ... n-details/Let’s see the specs of the Tesla Model 3 made in China with LFP battery.
Length: 4.694 mm
Width: 1.850 mm
Height: 1.443 mm
Gross mass: 2.170 kg
Curb weight: 1.745 kg
Max speed: 225 km/h (140 mph)
Range (NEDC): 468 km (291 miles)
Battery energy density: 125 Wh/kg
Energy consumption: 12,6 kWh/100 km
Battery type: LiFePO4 (LFP)
Motor type: Permanent magnet synchronous motor (PMSM)Motor power: 202 kW
Moor RPM: 5.000
Motor torque: 404 Nm
https://pushevs.com/2020/05/18/catl-cob ... s-per-kwh/CATL’s cobalt-free battery cells are already below 60 euros per kWh
https://pushevs.com/2020/07/11/cobalt-f ... -traction/Hypothetical Tesla Model C (just my guess)
Range: 400 km (249 miles) in WLTP
and 220 miles (354 km) in EPA
Charging time: 80 % in 20 minutes at 150 kW CCS chargers
Starting price: 20.000 euros
Availability: worldwide
This electric car will be produced in China to be sold worldwide and its battery will definitely be cobalt-free, probably LFP or even LFMP. The other serious cobalt-free chemistry alternative is LNMO, but it’s less likely.