Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

M3 från Kina säljs i Europa.

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inläggav Teslaägare esteen » 29 nov 2020 11:58

iohrlund skrev:
Snillet skrev:Fick tips från Jeppe_sthlm att haka på denna tråd istället

Infogar tidigare inlägg.

Vi kommer få vår silvergrå met. M3 SR+ med LiFePO4 batteri levererad måndagen den 7 december. Spännande o se om man gjorde ett bra val

Skickat från min G8341 via Tapatalk


Du verkar få din väldigt tidigt! Vår leverans 11:e december blev ombokad till 20:e för att bilen inte skulle hinna komma till den 11:e. Ska bli intressant att se hur du upplever bilen och om du får dubbelglas fram.


Det var tidigaste datumet jag hört i Sverige.
Vet att de börjar leverera i Tyskland 5/12.
Ska bli intressant och se vad som dyker upp på Youtube då.
Användarvisningsbild
esteen
Teslaägare
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 08 aug 2019 23:09

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inläggav Fredrik j » 29 nov 2020 12:03

esteen skrev:
Zalman3 skrev:
esteen skrev:
jeppe_sthlm skrev:De börjar iofs på 27% om översättningen stämmer. Sen vet man ju fortfarande inte hur varmt batteriet var.

Dock det det ju ut att vara en saftig skillnad mot en amerikansk SR+

https://youtu.be/h3UONSFD34s

Om bara Nyland kunde få vantarna på en Kina-bil och göra en test som man kunde lita på :-)


Ja, tyvärr lär Nyland inte få den i första taget.
De sälja inte i Norge av någon anledning men alla andra länder i Norden.

Får hoppas på lite tester nästa helg från andra som fått i Europa.


Har Norge höga tullar mot Kina?


Vet inte om det kan vara orsaken...


Om så hade varit hade ju polestar2 drabbats.
Fredrik j
 
Inlägg: 4413
Blev medlem: 06 jun 2019 20:23

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inläggav vigge50 » 29 nov 2020 12:22

iohrlund skrev:
Snillet skrev:Fick tips från Jeppe_sthlm att haka på denna tråd istället

Infogar tidigare inlägg.

Vi kommer få vår silvergrå met. M3 SR+ med LiFePO4 batteri levererad måndagen den 7 december. Spännande o se om man gjorde ett bra val

Skickat från min G8341 via Tapatalk


Du verkar få din väldigt tidigt! Vår leverans 11:e december blev ombokad till 20:e för att bilen inte skulle hinna komma till den 11:e. Ska bli intressant att se hur du upplever bilen och om du får dubbelglas fram.

Är det bara fram det är dubbelglas?
vigge50
 
Inlägg: 6703
Blev medlem: 11 apr 2014 11:23
Ort: Göteborg

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inläggav Teslaägare mikebike » 29 nov 2020 12:51

vigge50 skrev:
iohrlund skrev:
Snillet skrev:Fick tips från Jeppe_sthlm att haka på denna tråd istället

Infogar tidigare inlägg.

Vi kommer få vår silvergrå met. M3 SR+ med LiFePO4 batteri levererad måndagen den 7 december. Spännande o se om man gjorde ett bra val

Skickat från min G8341 via Tapatalk


Du verkar få din väldigt tidigt! Vår leverans 11:e december blev ombokad till 20:e för att bilen inte skulle hinna komma till den 11:e. Ska bli intressant att se hur du upplever bilen och om du får dubbelglas fram.

Är det bara fram det är dubbelglas?

Det verkar så...
Volvo PV 544 S 1963
Tesla Model 3 LR 2021
Tesla Model Y LR 2022? beställd
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
 
Inlägg: 997
Blev medlem: 06 okt 2020 11:24
Ort: Solna
Referralkod: mikael72656

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inläggav Teslaägare bylund » 29 nov 2020 16:00

Zalman3 skrev:Har Norge höga tullar mot Kina?

Norge har inte tull på elbilar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
 
Inlägg: 9084
Blev medlem: 11 jun 2014 21:11
Ort: Stockholm
Referralkod: olga1734

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inläggav Snillet » 29 nov 2020 17:52

esteen skrev:
iohrlund skrev:
Snillet skrev:Fick tips från Jeppe_sthlm att haka på denna tråd istället

Infogar tidigare inlägg.

Vi kommer få vår silvergrå met. M3 SR+ med LiFePO4 batteri levererad måndagen den 7 december. Spännande o se om man gjorde ett bra val

Skickat från min G8341 via Tapatalk


Du verkar få din väldigt tidigt! Vår leverans 11:e december blev ombokad till 20:e för att bilen inte skulle hinna komma till den 11:e. Ska bli intressant att se hur du upplever bilen och om du får dubbelglas fram.


Det var tidigaste datumet jag hört i Sverige.
Vet att de börjar leverera i Tyskland 5/12.
Ska bli intressant och se vad som dyker upp på Youtube då.


Hämtas på dem något tropiska breddgraderna dvs Tesla i Malmö kl.16:00 :)
Snillet
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 29 nov 2020 07:50

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inläggav Teslaägare jeppe_sthlm » 29 nov 2020 22:16

Snillet skrev:Fick tips från Jeppe_sthlm att haka på denna tråd istället

Infogar tidigare inlägg.

Vi kommer få vår silvergrå met. M3 SR+ med LiFePO4 batteri levererad måndagen den 7 december. Spännande o se om man gjorde ett bra val

Skickat från min G8341 via Tapatalk
Väkommen :-) Så - om du orkar och har tid, så ser testproceduren för att se hur snabbt bilen laddar ungefär ut så här:
- Först gäller det att batteriet är varmt. För att göra det, så knappar du in Superchargern i Löddeköpinge på navigatorn och startar navigeringen. Då bör du få upp frågan om du vill förvärma batteriet (minns inte exakt). Svara ja på den och sedan behöver du köra bilen en bra bit - iallafall en halvtimme och ganska hårt. Det senare lär inte vara ett problem om du just har plockat ut bilen ;-)

- Nästa tricks är att du vill komma fram till laddaren med typ 10% eller mindre kvar i batteriet.

- Ställ bilen på att visa % kvar istället för km

- Sedan tar du typ en bild på skärmen typ var 5:e minut, så att man kan se effekten vid olika s.k. State of Charge (SoC) eller på ren Svenska - hur många % batteri du har.

Det intressanta är spannet mellan typ 10-60%, då det är det som det råder mest osäkerhet runt.

Varför är nu detta så himla intressant kan man ju undra? Jo - laddeffekten vid olika SoC kommer att bestämma hur länge man behöver stanna på en snabbladdare innan man kan rulla vidare.

För hemmaladdning är detta helt ointressant - det är enbart på långresa det gör någon som helst skillnad. Och det rör sig kanske inte mer om 10-20 minuter på ett stopp i värsta fall, men för oss nördar är det väldigt intressant när det kommer en helt ny batterityp. Jag är extra intresserad då jag fått ett hyggligt inbyte på min gamla Model S P85 och vill räkna på hur restiderna påverkas jämfört men den.

Det är naturligtvis som sagt bara om du har tid och intresse och ingen annan i Europa hinner före :-)
Model S P85+ med AP
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
 
Inlägg: 866
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna
Referralkod: JESPER42420

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inläggav Teslaägare Remuz » 29 nov 2020 22:54

@snillet @jeppe_sthlm

Tips på hur man gör
viewtopic.php?f=45&t=23069
Dock loggar jag med API, 3st olika... slipper man ta kort hela tiden
P3D vit med vit interiör. Fjärde teslan, första trean.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
 
Inlägg: 4823
Blev medlem: 19 sep 2015 08:03
Ort: Stureby, Stockholm
Referralkod: stefan4169

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inläggav Snillet » 30 nov 2020 01:09

jeppe_sthlm skrev:
Snillet skrev:Fick tips från Jeppe_sthlm att haka på denna tråd istället

Infogar tidigare inlägg.

Vi kommer få vår silvergrå met. M3 SR+ med LiFePO4 batteri levererad måndagen den 7 december. Spännande o se om man gjorde ett bra val

Skickat från min G8341 via Tapatalk
Väkommen :-) Så - om du orkar och har tid, så ser testproceduren för att se hur snabbt bilen laddar ungefär ut så här:
- Först gäller det att batteriet är varmt. För att göra det, så knappar du in Superchargern i Löddeköpinge på navigatorn och startar navigeringen. Då bör du få upp frågan om du vill förvärma batteriet (minns inte exakt). Svara ja på den och sedan behöver du köra bilen en bra bit - iallafall en halvtimme och ganska hårt. Det senare lär inte vara ett problem om du just har plockat ut bilen ;-)

- Nästa tricks är att du vill komma fram till laddaren med typ 10% eller mindre kvar i batteriet.

- Ställ bilen på att visa % kvar istället för km

- Sedan tar du typ en bild på skärmen typ var 5:e minut, så att man kan se effekten vid olika s.k. State of Charge (SoC) eller på ren Svenska - hur många % batteri du har.

Det intressanta är spannet mellan typ 10-60%, då det är det som det råder mest osäkerhet runt.

Varför är nu detta så himla intressant kan man ju undra? Jo - laddeffekten vid olika SoC kommer att bestämma hur länge man behöver stanna på en snabbladdare innan man kan rulla vidare.

För hemmaladdning är detta helt ointressant - det är enbart på långresa det gör någon som helst skillnad. Och det rör sig kanske inte mer om 10-20 minuter på ett stopp i värsta fall, men för oss nördar är det väldigt intressant när det kommer en helt ny batterityp. Jag är extra intresserad då jag fått ett hyggligt inbyte på min gamla Model S P85 och vill räkna på hur restiderna påverkas jämfört men den.

Det är naturligtvis som sagt bara om du har tid och intresse och ingen annan i Europa hinner före :-)


Tack, jag gör ett försök så får vi se om jag är först... :)
Frugan kommer undra vad jag hittar på med hennes nya bil :D
Snillet
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 29 nov 2020 07:50

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inläggav Snillet » 30 nov 2020 01:11

Remuz skrev:@snillet @jeppe_sthlm

Tips på hur man gör
viewtopic.php?f=45&t=23069
Dock loggar jag med API, 3st olika... slipper man ta kort hela tiden


Tack för tipset!
Snillet
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 29 nov 2020 07:50

FöregåendeNästa

Återgå till Model 3

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: d3marcus, kenjon, Kennet, McFace, Reconnnn och 18 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.