M3 från Kina säljs i Europa.
Moderator: Redaktion
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Hej, Vi körde nyligen vår nya mic model 3 upp från Tyskland till stockholm. Jag samlade in några av laddningsdiagrammen som visar att den laddar ok, särskilt när den värms upp. inte den största räckvidden dock - bara cirka 250 km går från 100% till 5%.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2402
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
En som gjort ett 1000km utmaning https://translate.google.com/translate? ... duelmen%2F
Ca 12,5 h de gör att SR+ M3 MIC hamnar efter en XC40 enligt Björns tester.
Ca 12,5 h de gör att SR+ M3 MIC hamnar efter en XC40 enligt Björns tester.
TM3 SR+ MiC
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Jag tror man ska vara försiktig att jämföra olika tester. Vi vet till exempel inte hur snabbt Björn kör på sina tester, vilket gör det svårt att tolka skillnaderna mellan olika bilar. Med tanke på att bara körningen tog 9 timmar och 36 minuter i det här testet, medan Teslabjörns totaltid (inklusive laddning) var 10 timmar och 30 minuter när han testade den "gamla" SR+ så måste han ha blåst på rejält mycket, iallafall i det testet. Det är lite synd att han inte redovisar körtiden separat i testerna, kör han igenomsnitt 20 km/h snabbare i ett av testerna än i ett annat gör ju det en enorm skillnad på totaltiden.r33z skrev:En som gjort ett 1000km utmaning https://translate.google.com/translate? ... duelmen%2F
Ca 12,5 h de gör att SR+ M3 MIC hamnar efter en XC40 enligt Björns tester.
Med det sagt så verkar det som om laddeffekten inte imponerar in MiC teslan. Det var i och för sig bättre resultat än de relativt låga effekter Barbro66 fick ovan, men ändå bara 72 kW i snitt som bäst (mellan 8-79%). Förhoppningsvis uppdaterar Tesla detta så småningom. Annars är ju bilen ett riktigt nerköp jämfört med den gamla SR+, och väldigt dyr med tanke på vad man får för pengarna jämfört med konkurrenterna och andra Model 3, inklusive tidiga SR+.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Såg tidigare att dessa teslor laddar snabbare från typ 70-100% så från 0-100 var dom rätt jämna. Men många laddar väll främst bara upp till 70-80 procent på resande fot och då är den gamla snabbare i nuläget
Senast redigerad av vibrationsfri, redigerad totalt 1 gånger.
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Visst är de så. Björn har sina trix för att få ut precis så mycket som de går och han är duktigt på att planera körningen. Sen har Björn helt andra hastighets begränsningar att ta hänsyn till.iAkita skrev:Jag tror man ska vara försiktig att jämföra olika tester. Vi vet till exempel inte hur snabbt Björn kör på sina tester, vilket gör det svårt att tolka skillnaderna mellan olika bilar. Med tanke på att bara körningen tog 9 timmar och 36 minuter i det här testet, medan Teslabjörns totaltid (inklusive laddning) var 10 timmar och 30 minuter när han testade den "gamla" SR+ så måste han ha blåst på rejält mycket, iallafall i det testet. Det är lite synd att han inte redovisar körtiden separat i testerna, kör han igenomsnitt 20 km/h snabbare i ett av testerna än i ett annat gör ju det en enorm skillnad på totaltiden.r33z skrev:En som gjort ett 1000km utmaning https://translate.google.com/translate? ... duelmen%2F
Ca 12,5 h de gör att SR+ M3 MIC hamnar efter en XC40 enligt Björns tester.
Med det sagt så verkar det som om laddeffekten inte imponerar in MiC teslan. Det var i och för sig bättre resultat än de relativt låga effekter Barbro66 fick ovan, men ändå bara 72 kW i snitt som bäst (mellan 8-79%). Förhoppningsvis uppdaterar Tesla detta så småningom. Annars är ju bilen ett riktigt nerköp jämfört med den gamla SR+, och väldigt dyr med tanke på vad man får för pengarna jämfört med konkurrenterna och andra Model 3, inklusive tidiga SR+.
Precis som du skrev så är de egentligen laddningen 10-70% SoC dom är de dom intresserar mig. För nu är de ganska tydligt att oavsett hur långt man förvärmt så är de svårt att komma över 70kw.
TM3 SR+ MiC
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Model Y är inte Model 3... Man ser i artikeln att efterfrågan i Kina av Model Y är riktigt stor.ducce916 skrev:
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Har varit tyst om låga laddhastigheter ett tag nu. Har det löst sig med laddhastighet för sr+ MIC?
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Ingen förändring vad jag märkt.
Jag har fått max 99 kw (efter 26 mil, ett tidigare stopp vid Suc, 1 grader, 5 % SoC). Vid 40 % SoC nere på 60 kw.
Fick max 54 kw efter 10 mils körning, kallstart hemma, förvärmning till Suc, 27 % SoC, - 2 grader.
Vid akutladdning med kallt batteri (-5), 5 min körning fick jag 20 kw..
Hur låter detta, ni som har sr+? Känns som batteriet inte trivs i kyla. Hade förväntat mig lite bättre prestanda så det känns surt.
Jag har fått max 99 kw (efter 26 mil, ett tidigare stopp vid Suc, 1 grader, 5 % SoC). Vid 40 % SoC nere på 60 kw.
Fick max 54 kw efter 10 mils körning, kallstart hemma, förvärmning till Suc, 27 % SoC, - 2 grader.
Vid akutladdning med kallt batteri (-5), 5 min körning fick jag 20 kw..
Hur låter detta, ni som har sr+? Känns som batteriet inte trivs i kyla. Hade förväntat mig lite bättre prestanda så det känns surt.
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Det suger ju lite med den låga hastigheten, hoppas de speedar upp det snart annars faller ju sr+ bort för vår del.OlleEV skrev:Ingen förändring vad jag märkt.
Jag har fått max 99 kw (efter 26 mil, ett tidigare stopp vid Suc, 1 grader, 5 % SoC). Vid 40 % SoC nere på 60 kw.
Fick max 54 kw efter 10 mils körning, kallstart hemma, förvärmning till Suc, 27 % SoC, - 2 grader.
Vid akutladdning med kallt batteri (-5), 5 min körning fick jag 20 kw..
Hur låter detta, ni som har sr+? Känns som batteriet inte trivs i kyla. Hade förväntat mig lite bättre prestanda så det känns surt.
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Å andra sidan så laddar dessa bilar snabbare än de äldre vid högre laddning. 0-100% är de väldigt jämna.
Jag som har en äldre sr+ kommer nog att byta då längre range är en fördel och att ofta kunna ladda till 100.
Jag som har en äldre sr+ kommer nog att byta då längre range är en fördel och att ofta kunna ladda till 100.
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Var har du sett att de laddar snabbare 0-100? Sen är det ju de sista procenten sega att vänta på. Det enda jag kan se som positivt är att de tål 100 % dagligen vilket gör att det mer praktiskt.vibrationsfri skrev:Å andra sidan så laddar dessa bilar snabbare än de äldre vid högre laddning. 0-100% är de väldigt jämna.
Jag som har en äldre sr+ kommer nog att byta då längre range är en fördel och att ofta kunna ladda till 100.
Räckvidden beror väll på ett lite större batteri? Sen skulle väll lfp vara ett billigare batteri men priset är det samma fortfarande till kund?
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Ja verkligen, nu fanns det inte så mycket LPF data men den är ju klartl ångsammare om man kikar på det som finns!Barbro66 skrev:
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Här kan man se att den laddar långsammare i början . Men kolla hur den laddar i slutet. Där laddar den väsentligt fortare.
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Har lagt beställning på en nedsatt lagerbil med lfp batteri från China. Verkar som att några här i forumet redan hämtat ut sina bilar. Kan ni berätta om byggkvaliten och batteriet? Laddning, räckvidd? Är tydligen osäker om jag ska fullfölja köpet även om priset är lockande.
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Jag har inte hämtat ut en. Men utifrån det jag läst så är byggkvaliten bättre utförd av kineserna. Alltså bra .Roj79 skrev:Har lagt beställning på en nedsatt lagerbil med lfp batteri från China. Verkar som att några här i forumet redan hämtat ut sina bilar. Kan ni berätta om byggkvaliten och batteriet? Laddning, räckvidd? Är tydligen osäker om jag ska fullfölja köpet även om priset är lockande.
Batteriet har ca 3,5 mil längre räckvidd än gamla. Gamla 386 km EPA (teslas egna siffror) 409 km wltp
Nya 415 -420 km någonsans EPA ( teslas egna
siffror) 43-44 km wltp .
Laddhastigheten verkar gå långsammare i nuläget iaf vid laddning 0-70% någonstans . Gamla har högre toppkurva under kortare period medans lfp håller mer medelhastighet. Lfp har mycket mindre resistans så den laddar snabbare än gamla ju fullare batteriet blir . Så mycket möjligt att batterierna är jämnsnabba att superladda från 0-100 eller 10-100%. Men det finns för lite folk som testat en sådan laddning mot varandra än.
Vore värdefullt om någon med lfp kan göra en 0-100 laddning eller 10-100 . Mot en med panasonic batteriet .
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
På hemsidan stod det 409km räckvidd wlpt så jag trodde att det var en USA tillverkad bil. Men enligt vinnummer är den tillverkad i Kina med lfp batteri så information om räckvidden stämmer ju inte. Det vore bra om någon eller några som har hunnit köra en MIC variant skriver ifall laddhastigheten är illa så som det ryktas om. Speciellt nu det blir kallare. MIC modellen väger oxå lite mer och frågan är det påverkar körkänslan. Utöver batteriet och vikten är det väl annars exakt samma bil som byggs i USA.vibrationsfri skrev:Jag har inte hämtat ut en. Men utifrån det jag läst så är byggkvaliten bättre utförd av kineserna. Alltså bra .Roj79 skrev:Har lagt beställning på en nedsatt lagerbil med lfp batteri från China. Verkar som att några här i forumet redan hämtat ut sina bilar. Kan ni berätta om byggkvaliten och batteriet? Laddning, räckvidd? Är tydligen osäker om jag ska fullfölja köpet även om priset är lockande.
Batteriet har ca 3,5 mil längre räckvidd än gamla. Gamla 386 km EPA (teslas egna siffror) 409 km wltp
Nya 415 -420 km någonsans EPA ( teslas egna
siffror) 43-44 km wltp .
Laddhastigheten verkar gå långsammare i nuläget iaf vid laddning 0-70% någonstans . Gamla har högre toppkurva under kortare period medans lfp håller mer medelhastighet. Lfp har mycket mindre resistans så den laddar snabbare än gamla ju fullare batteriet blir . Så mycket möjligt att batterierna är jämnsnabba att superladda från 0-100 eller 10-100%. Men det finns för lite folk som testat en sådan laddning mot varandra än.
Vore värdefullt om någon med lfp kan göra en 0-100 laddning eller 10-100 . Mot en med panasonic batteriet .
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Roj79>
Jag köpte en av lagerbilarna precis som du.
Skickar ett PM
Jag köpte en av lagerbilarna precis som du.
Skickar ett PM
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Hämtade ut en SR+ MIC innan ul, första teslan och elbilen och har funderat massor på SR eller LR, men kom helt enkelt fram till att med mitt normala körmönster inte kunde motivera den högre kostnaden för LR. Laddhastigheten har jag försökt följa på diverse forum jämfört med US versionen och förstår det som att snitthastigheten är försumbart mindre någon hade en jämförelse där det från ca 10% till 100% skiljde ca 5 minuter vilket för mig är försumbar skillnad.
Byggkvaliten ser jag inga problem med även om den kanske inte är gjord för ett typiskt svensk vinter , men lite silikon å förberedelser löser de dom problemen.
En sträcka på drygt 14 mil på torr motorväg kring 0 grader drar 60 - 65% batteri, vilket passar mig bra då de flesta resorna är bra mycket mindre
Byggkvaliten ser jag inga problem med även om den kanske inte är gjord för ett typiskt svensk vinter , men lite silikon å förberedelser löser de dom problemen.
En sträcka på drygt 14 mil på torr motorväg kring 0 grader drar 60 - 65% batteri, vilket passar mig bra då de flesta resorna är bra mycket mindre
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Vi hämtade vår MIC i mitten av december.
Supernöjd med byggkvaliteten från Kina, har inte ägt någon från USA men många har ju pratat om dålig kvalitet på ihopsättningen.
Har gjort några lite längre resor och laddhastigheten är helt ok då jag vid dessa tillfällen behövt ladda till närmare 100%, runt 90-95 låg jag fortfarande på runt 30kW vilket jag inte tror den från USA gör.
Som peak har jag som högst haft ca. 90kW för att sedan dyka ner till 60-60kW och ligga där till upp mot 70%...
Bilen är tyngre men den har också en kraftigare motor på 325hk istället för 258hk så det borde kompensera för vikten.
Supernöjd med byggkvaliteten från Kina, har inte ägt någon från USA men många har ju pratat om dålig kvalitet på ihopsättningen.
Har gjort några lite längre resor och laddhastigheten är helt ok då jag vid dessa tillfällen behövt ladda till närmare 100%, runt 90-95 låg jag fortfarande på runt 30kW vilket jag inte tror den från USA gör.
Som peak har jag som högst haft ca. 90kW för att sedan dyka ner till 60-60kW och ligga där till upp mot 70%...
Bilen är tyngre men den har också en kraftigare motor på 325hk istället för 258hk så det borde kompensera för vikten.
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Vad kul!
Supernöjd med byggkvaliteten från Kina
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension