Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

M3 från Kina säljs i Europa.

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inläggav jbark » 08 jan 2021 19:33

Har varit tyst om låga laddhastigheter ett tag nu. Har det löst sig med laddhastighet för sr+ MIC?
jbark
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 14 okt 2019 06:58

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inläggav OlleEV » 08 jan 2021 21:09

Ingen förändring vad jag märkt.
Jag har fått max 99 kw (efter 26 mil, ett tidigare stopp vid Suc, 1 grader, 5 % SoC). Vid 40 % SoC nere på 60 kw.
Fick max 54 kw efter 10 mils körning, kallstart hemma, förvärmning till Suc, 27 % SoC, - 2 grader.
Vid akutladdning med kallt batteri (-5), 5 min körning fick jag 20 kw..
Hur låter detta, ni som har sr+? Känns som batteriet inte trivs i kyla. Hade förväntat mig lite bättre prestanda så det känns surt.
OlleEV
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 08 jan 2021 20:52

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inläggav jbark » 08 jan 2021 23:02

OlleEV skrev:Ingen förändring vad jag märkt.
Jag har fått max 99 kw (efter 26 mil, ett tidigare stopp vid Suc, 1 grader, 5 % SoC). Vid 40 % SoC nere på 60 kw.
Fick max 54 kw efter 10 mils körning, kallstart hemma, förvärmning till Suc, 27 % SoC, - 2 grader.
Vid akutladdning med kallt batteri (-5), 5 min körning fick jag 20 kw..
Hur låter detta, ni som har sr+? Känns som batteriet inte trivs i kyla. Hade förväntat mig lite bättre prestanda så det känns surt.


Det suger ju lite med den låga hastigheten, hoppas de speedar upp det snart annars faller ju sr+ bort för vår del.
jbark
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 14 okt 2019 06:58

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inläggav vibrationsfri » 08 jan 2021 23:35

Å andra sidan så laddar dessa bilar snabbare än de äldre vid högre laddning. 0-100% är de väldigt jämna.

Jag som har en äldre sr+ kommer nog att byta då längre range är en fördel och att ofta kunna ladda till 100.
vibrationsfri
 
Inlägg: 239
Blev medlem: 18 aug 2019 19:09

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inläggav jbark » 09 jan 2021 06:55

vibrationsfri skrev:Å andra sidan så laddar dessa bilar snabbare än de äldre vid högre laddning. 0-100% är de väldigt jämna.

Jag som har en äldre sr+ kommer nog att byta då längre range är en fördel och att ofta kunna ladda till 100.


Var har du sett att de laddar snabbare 0-100? Sen är det ju de sista procenten sega att vänta på. Det enda jag kan se som positivt är att de tål 100 % dagligen vilket gör att det mer praktiskt.

Räckvidden beror väll på ett lite större batteri? Sen skulle väll lfp vara ett billigare batteri men priset är det samma fortfarande till kund?
jbark
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 14 okt 2019 06:58

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inläggav Barbro66 » 10 jan 2021 23:04

Barbro66
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 01 jan 2021 20:27

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inläggav jbark » 11 jan 2021 08:24

Barbro66 skrev:Bra data:

https://teslalogger.de/charger.php

Ja verkligen, nu fanns det inte så mycket LPF data men den är ju klartl ångsammare om man kikar på det som finns!
jbark
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 14 okt 2019 06:58

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inläggav vibrationsfri » 11 jan 2021 15:58

Här kan man se att den laddar långsammare i början . Men kolla hur den laddar i slutet. Där laddar den väsentligt fortare.
https://m.youtube.com/watch?v=hm2kXLrSBYM
vibrationsfri
 
Inlägg: 239
Blev medlem: 18 aug 2019 19:09

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inläggav Teslaägare Roj79 » 13 jan 2021 18:05

Har lagt beställning på en nedsatt lagerbil med lfp batteri från China. Verkar som att några här i forumet redan hämtat ut sina bilar. Kan ni berätta om byggkvaliten och batteriet? Laddning, räckvidd? Är tydligen osäker om jag ska fullfölja köpet även om priset är lockande.
Användarvisningsbild
Roj79
Teslaägare
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 16 apr 2019 12:49
Ort: Stockholm
Referralkod: roshat25587

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inläggav vibrationsfri » 13 jan 2021 18:57

Roj79 skrev:Har lagt beställning på en nedsatt lagerbil med lfp batteri från China. Verkar som att några här i forumet redan hämtat ut sina bilar. Kan ni berätta om byggkvaliten och batteriet? Laddning, räckvidd? Är tydligen osäker om jag ska fullfölja köpet även om priset är lockande.

Jag har inte hämtat ut en. Men utifrån det jag läst så är byggkvaliten bättre utförd av kineserna. Alltså bra .

Batteriet har ca 3,5 mil längre räckvidd än gamla. Gamla 386 km EPA (teslas egna siffror) 409 km wltp
Nya 415 -420 km någonsans EPA ( teslas egna
siffror) 43-44 km wltp .

Laddhastigheten verkar gå långsammare i nuläget iaf vid laddning 0-70% någonstans . Gamla har högre toppkurva under kortare period medans lfp håller mer medelhastighet. Lfp har mycket mindre resistans så den laddar snabbare än gamla ju fullare batteriet blir . Så mycket möjligt att batterierna är jämnsnabba att superladda från 0-100 eller 10-100%. Men det finns för lite folk som testat en sådan laddning mot varandra än.

Vore värdefullt om någon med lfp kan göra en 0-100 laddning eller 10-100 . Mot en med panasonic batteriet .
vibrationsfri
 
Inlägg: 239
Blev medlem: 18 aug 2019 19:09

FöregåendeNästa

Återgå till Model 3

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.