Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Postat: 08 jan 2021 19:33
Har varit tyst om låga laddhastigheter ett tag nu. Har det löst sig med laddhastighet för sr+ MIC?
Det suger ju lite med den låga hastigheten, hoppas de speedar upp det snart annars faller ju sr+ bort för vår del.OlleEV skrev:Ingen förändring vad jag märkt.
Jag har fått max 99 kw (efter 26 mil, ett tidigare stopp vid Suc, 1 grader, 5 % SoC). Vid 40 % SoC nere på 60 kw.
Fick max 54 kw efter 10 mils körning, kallstart hemma, förvärmning till Suc, 27 % SoC, - 2 grader.
Vid akutladdning med kallt batteri (-5), 5 min körning fick jag 20 kw..
Hur låter detta, ni som har sr+? Känns som batteriet inte trivs i kyla. Hade förväntat mig lite bättre prestanda så det känns surt.
Var har du sett att de laddar snabbare 0-100? Sen är det ju de sista procenten sega att vänta på. Det enda jag kan se som positivt är att de tål 100 % dagligen vilket gör att det mer praktiskt.vibrationsfri skrev:Å andra sidan så laddar dessa bilar snabbare än de äldre vid högre laddning. 0-100% är de väldigt jämna.
Jag som har en äldre sr+ kommer nog att byta då längre range är en fördel och att ofta kunna ladda till 100.
Ja verkligen, nu fanns det inte så mycket LPF data men den är ju klartl ångsammare om man kikar på det som finns!Barbro66 skrev:
Jag har inte hämtat ut en. Men utifrån det jag läst så är byggkvaliten bättre utförd av kineserna. Alltså bra .Roj79 skrev:Har lagt beställning på en nedsatt lagerbil med lfp batteri från China. Verkar som att några här i forumet redan hämtat ut sina bilar. Kan ni berätta om byggkvaliten och batteriet? Laddning, räckvidd? Är tydligen osäker om jag ska fullfölja köpet även om priset är lockande.
På hemsidan stod det 409km räckvidd wlpt så jag trodde att det var en USA tillverkad bil. Men enligt vinnummer är den tillverkad i Kina med lfp batteri så information om räckvidden stämmer ju inte. Det vore bra om någon eller några som har hunnit köra en MIC variant skriver ifall laddhastigheten är illa så som det ryktas om. Speciellt nu det blir kallare. MIC modellen väger oxå lite mer och frågan är det påverkar körkänslan. Utöver batteriet och vikten är det väl annars exakt samma bil som byggs i USA.vibrationsfri skrev:Jag har inte hämtat ut en. Men utifrån det jag läst så är byggkvaliten bättre utförd av kineserna. Alltså bra .Roj79 skrev:Har lagt beställning på en nedsatt lagerbil med lfp batteri från China. Verkar som att några här i forumet redan hämtat ut sina bilar. Kan ni berätta om byggkvaliten och batteriet? Laddning, räckvidd? Är tydligen osäker om jag ska fullfölja köpet även om priset är lockande.
Batteriet har ca 3,5 mil längre räckvidd än gamla. Gamla 386 km EPA (teslas egna siffror) 409 km wltp
Nya 415 -420 km någonsans EPA ( teslas egna
siffror) 43-44 km wltp .
Laddhastigheten verkar gå långsammare i nuläget iaf vid laddning 0-70% någonstans . Gamla har högre toppkurva under kortare period medans lfp håller mer medelhastighet. Lfp har mycket mindre resistans så den laddar snabbare än gamla ju fullare batteriet blir . Så mycket möjligt att batterierna är jämnsnabba att superladda från 0-100 eller 10-100%. Men det finns för lite folk som testat en sådan laddning mot varandra än.
Vore värdefullt om någon med lfp kan göra en 0-100 laddning eller 10-100 . Mot en med panasonic batteriet .
Vad kul!
Supernöjd med byggkvaliteten från Kina
Visste inte att den har kraftigare motor:-)esteen skrev:Vi hämtade vår MIC i mitten av december.
Supernöjd med byggkvaliteten från Kina, har inte ägt någon från USA men många har ju pratat om dålig kvalitet på ihopsättningen.
Har gjort några lite längre resor och laddhastigheten är helt ok då jag vid dessa tillfällen behövt ladda till närmare 100%, runt 90-95 låg jag fortfarande på runt 30kW vilket jag inte tror den från USA gör.
Som peak har jag som högst haft ca. 90kW för att sedan dyka ner till 60-60kW och ligga där till upp mot 70%...
Bilen är tyngre men den har också en kraftigare motor på 325hk istället för 258hk så det borde kompensera för vikten.
Jag trodde oxå det när jag såg räckvidden. Vet inte om det vore bättre med en USA bil. Men lfp batteriet verkar ladda helt ok enlig tidigare svar med mer konstant fart. Sen tror jag inte det kommer komma några fler bilar från Kina fabriken framöver.billyohgren skrev:Grattis till er som knep lagerbilarna!
Jag hade fingret på köpknappen på den svarta SR plus för 520tkr men trodde det var en USA-bil när jag kollade på räckvidden. Hade jag bara kollat i källkoden hade jag sett att VIN började på LRW. Tji fick jag som missade!
Man kan ju hoppas att även Sverige får en prissänkning på model 3 precis som Norge och Sydkorea (?) fått, lagom tills nästa batch av bilar kommer (lätt önsketänkande, jag vet)
Jag önskar kinabilen så fler verkar nöjda med kvalitén på dessa, framför allt på lacken och passform (?).Roj79 skrev:Jag trodde oxå det när jag såg räckvidden. Vet inte om det vore bättre med en USA bil. Men lfp batteriet verkar ladda helt ok enlig tidigare svar med mer konstant fart. Sen tror jag inte det kommer komma några fler bilar från Kina fabriken framöver.billyohgren skrev:Grattis till er som knep lagerbilarna!
Jag hade fingret på köpknappen på den svarta SR plus för 520tkr men trodde det var en USA-bil när jag kollade på räckvidden. Hade jag bara kollat i källkoden hade jag sett att VIN började på LRW. Tji fick jag som missade!
Man kan ju hoppas att även Sverige får en prissänkning på model 3 precis som Norge och Sydkorea (?) fått, lagom tills nästa batch av bilar kommer (lätt önsketänkande, jag vet)
Tysklandsfabriken kommer vara "klar" lite senare i år men några Model 3 lär inte komma från den på kanske ett par år. Det är endast Model Y den ska producera till en början. Model 3 står väl dock på tur när väl Model Y-produktionen snurrar på och fabriken kommer i kapp efterfrågan.billyohgren skrev:
Nästa leverans av bilar skulle väl komma i slutet av Januari tror jag, och SR plus som kommer till Sverige är väl bara från Kina fram tills att Tysklandsfabriken är färdig.
Jag har beställt en SR+ och fick höra från säljaren att de bilarna som levereras i år ska vara tillverkade i USA.billyohgren skrev:Jag önskar kinabilen så fler verkar nöjda med kvalitén på dessa, framför allt på lacken och passform (?).Roj79 skrev:Jag trodde oxå det när jag såg räckvidden. Vet inte om det vore bättre med en USA bil. Men lfp batteriet verkar ladda helt ok enlig tidigare svar med mer konstant fart. Sen tror jag inte det kommer komma några fler bilar från Kina fabriken framöver.billyohgren skrev:Grattis till er som knep lagerbilarna!
Jag hade fingret på köpknappen på den svarta SR plus för 520tkr men trodde det var en USA-bil när jag kollade på räckvidden. Hade jag bara kollat i källkoden hade jag sett att VIN började på LRW. Tji fick jag som missade!
Man kan ju hoppas att även Sverige får en prissänkning på model 3 precis som Norge och Sydkorea (?) fått, lagom tills nästa batch av bilar kommer (lätt önsketänkande, jag vet)
Vilken utav dem köpte du? Vilket pris?
Om du ångrar dig får du alltid höra av dig
Nästa leverans av bilar skulle väl komma i slutet av Januari tror jag, och SR plus som kommer till Sverige är väl bara från Kina fram tills att Tysklandsfabriken är färdig.
Yes, därför känns det mest troligt att vi bara kommer få bilar från Kina ett bra tag framöver.Svenssons skrev:Tysklandsfabriken kommer vara "klar" lite senare i år men några Model 3 lär inte komma från den på kanske ett par år. Det är endast Model Y den ska producera till en början. Model 3 står väl dock på tur när väl Model Y-produktionen snurrar på och fabriken kommer i kapp efterfrågan.billyohgren skrev:
Nästa leverans av bilar skulle väl komma i slutet av Januari tror jag, och SR plus som kommer till Sverige är väl bara från Kina fram tills att Tysklandsfabriken är färdig.
Jag tror det gäller alla model 3 förutom just SR+, så har jag förstått det som iaf.Moffe94 skrev:Jag har beställt en SR+ och fick höra från säljaren att de bilarna som levereras i år ska vara tillverkade i USA.
Dock kunde han inte garantera det, så vi får väl se vad man får
Ja alltså, så kanske det är, men jag ville helst inte ha en tillverkad i Kina och uttryckte därför min oro. Han verkade relativt säker på att SR+ även skulle tillverkas i USA under 2021, men som sagt, man vet ju aldrig..billyohgren skrev:Jag tror det gäller alla model 3 förutom just SR+, så har jag förstått det som iaf.Moffe94 skrev:Jag har beställt en SR+ och fick höra från säljaren att de bilarna som levereras i år ska vara tillverkade i USA.
Dock kunde han inte garantera det, så vi får väl se vad man får