Sida 9 av 11

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 08 jan 2021 19:33
av jbark
Har varit tyst om låga laddhastigheter ett tag nu. Har det löst sig med laddhastighet för sr+ MIC?

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 08 jan 2021 21:09
av OlleEV
Ingen förändring vad jag märkt.
Jag har fått max 99 kw (efter 26 mil, ett tidigare stopp vid Suc, 1 grader, 5 % SoC). Vid 40 % SoC nere på 60 kw.
Fick max 54 kw efter 10 mils körning, kallstart hemma, förvärmning till Suc, 27 % SoC, - 2 grader.
Vid akutladdning med kallt batteri (-5), 5 min körning fick jag 20 kw..
Hur låter detta, ni som har sr+? Känns som batteriet inte trivs i kyla. Hade förväntat mig lite bättre prestanda så det känns surt.

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 08 jan 2021 23:02
av jbark
OlleEV skrev:
Ingen förändring vad jag märkt.
Jag har fått max 99 kw (efter 26 mil, ett tidigare stopp vid Suc, 1 grader, 5 % SoC). Vid 40 % SoC nere på 60 kw.
Fick max 54 kw efter 10 mils körning, kallstart hemma, förvärmning till Suc, 27 % SoC, - 2 grader.
Vid akutladdning med kallt batteri (-5), 5 min körning fick jag 20 kw..
Hur låter detta, ni som har sr+? Känns som batteriet inte trivs i kyla. Hade förväntat mig lite bättre prestanda så det känns surt.
Det suger ju lite med den låga hastigheten, hoppas de speedar upp det snart annars faller ju sr+ bort för vår del.

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 08 jan 2021 23:35
av vibrationsfri
Å andra sidan så laddar dessa bilar snabbare än de äldre vid högre laddning. 0-100% är de väldigt jämna.

Jag som har en äldre sr+ kommer nog att byta då längre range är en fördel och att ofta kunna ladda till 100.

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 09 jan 2021 06:55
av jbark
vibrationsfri skrev:
Å andra sidan så laddar dessa bilar snabbare än de äldre vid högre laddning. 0-100% är de väldigt jämna.

Jag som har en äldre sr+ kommer nog att byta då längre range är en fördel och att ofta kunna ladda till 100.
Var har du sett att de laddar snabbare 0-100? Sen är det ju de sista procenten sega att vänta på. Det enda jag kan se som positivt är att de tål 100 % dagligen vilket gör att det mer praktiskt.

Räckvidden beror väll på ett lite större batteri? Sen skulle väll lfp vara ett billigare batteri men priset är det samma fortfarande till kund?

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 10 jan 2021 23:04
av Barbro66

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 11 jan 2021 08:24
av jbark
Barbro66 skrev:
Ja verkligen, nu fanns det inte så mycket LPF data men den är ju klartl ångsammare om man kikar på det som finns!

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 11 jan 2021 15:58
av vibrationsfri
Här kan man se att den laddar långsammare i början . Men kolla hur den laddar i slutet. Där laddar den väsentligt fortare.

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 13 jan 2021 18:05
av Roj79
Har lagt beställning på en nedsatt lagerbil med lfp batteri från China. Verkar som att några här i forumet redan hämtat ut sina bilar. Kan ni berätta om byggkvaliten och batteriet? Laddning, räckvidd? Är tydligen osäker om jag ska fullfölja köpet även om priset är lockande.

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 13 jan 2021 18:57
av vibrationsfri
Roj79 skrev:
Har lagt beställning på en nedsatt lagerbil med lfp batteri från China. Verkar som att några här i forumet redan hämtat ut sina bilar. Kan ni berätta om byggkvaliten och batteriet? Laddning, räckvidd? Är tydligen osäker om jag ska fullfölja köpet även om priset är lockande.
Jag har inte hämtat ut en. Men utifrån det jag läst så är byggkvaliten bättre utförd av kineserna. Alltså bra .

Batteriet har ca 3,5 mil längre räckvidd än gamla. Gamla 386 km EPA (teslas egna siffror) 409 km wltp
Nya 415 -420 km någonsans EPA ( teslas egna
siffror) 43-44 km wltp .

Laddhastigheten verkar gå långsammare i nuläget iaf vid laddning 0-70% någonstans . Gamla har högre toppkurva under kortare period medans lfp håller mer medelhastighet. Lfp har mycket mindre resistans så den laddar snabbare än gamla ju fullare batteriet blir . Så mycket möjligt att batterierna är jämnsnabba att superladda från 0-100 eller 10-100%. Men det finns för lite folk som testat en sådan laddning mot varandra än.

Vore värdefullt om någon med lfp kan göra en 0-100 laddning eller 10-100 . Mot en med panasonic batteriet .

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 13 jan 2021 19:35
av Roj79
vibrationsfri skrev:
Roj79 skrev:
Har lagt beställning på en nedsatt lagerbil med lfp batteri från China. Verkar som att några här i forumet redan hämtat ut sina bilar. Kan ni berätta om byggkvaliten och batteriet? Laddning, räckvidd? Är tydligen osäker om jag ska fullfölja köpet även om priset är lockande.
Jag har inte hämtat ut en. Men utifrån det jag läst så är byggkvaliten bättre utförd av kineserna. Alltså bra .

Batteriet har ca 3,5 mil längre räckvidd än gamla. Gamla 386 km EPA (teslas egna siffror) 409 km wltp
Nya 415 -420 km någonsans EPA ( teslas egna
siffror) 43-44 km wltp .

Laddhastigheten verkar gå långsammare i nuläget iaf vid laddning 0-70% någonstans . Gamla har högre toppkurva under kortare period medans lfp håller mer medelhastighet. Lfp har mycket mindre resistans så den laddar snabbare än gamla ju fullare batteriet blir . Så mycket möjligt att batterierna är jämnsnabba att superladda från 0-100 eller 10-100%. Men det finns för lite folk som testat en sådan laddning mot varandra än.

Vore värdefullt om någon med lfp kan göra en 0-100 laddning eller 10-100 . Mot en med panasonic batteriet .
På hemsidan stod det 409km räckvidd wlpt så jag trodde att det var en USA tillverkad bil. Men enligt vinnummer är den tillverkad i Kina med lfp batteri så information om räckvidden stämmer ju inte. Det vore bra om någon eller några som har hunnit köra en MIC variant skriver ifall laddhastigheten är illa så som det ryktas om. Speciellt nu det blir kallare. MIC modellen väger oxå lite mer och frågan är det påverkar körkänslan. Utöver batteriet och vikten är det väl annars exakt samma bil som byggs i USA.

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 13 jan 2021 19:58
av ville9
Roj79>
Jag köpte en av lagerbilarna precis som du.
Skickar ett PM :)

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 13 jan 2021 20:32
av Tretrix
Hämtade ut en SR+ MIC innan ul, första teslan och elbilen och har funderat massor på SR eller LR, men kom helt enkelt fram till att med mitt normala körmönster inte kunde motivera den högre kostnaden för LR. Laddhastigheten har jag försökt följa på diverse forum jämfört med US versionen och förstår det som att snitthastigheten är försumbart mindre någon hade en jämförelse där det från ca 10% till 100% skiljde ca 5 minuter vilket för mig är försumbar skillnad.
Byggkvaliten ser jag inga problem med även om den kanske inte är gjord för ett typiskt svensk vinter ;) , men lite silikon å förberedelser löser de dom problemen.
En sträcka på drygt 14 mil på torr motorväg kring 0 grader drar 60 - 65% batteri, vilket passar mig bra då de flesta resorna är bra mycket mindre

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 14 jan 2021 07:59
av esteen
Vi hämtade vår MIC i mitten av december.
Supernöjd med byggkvaliteten från Kina, har inte ägt någon från USA men många har ju pratat om dålig kvalitet på ihopsättningen.
Har gjort några lite längre resor och laddhastigheten är helt ok då jag vid dessa tillfällen behövt ladda till närmare 100%, runt 90-95 låg jag fortfarande på runt 30kW vilket jag inte tror den från USA gör.
Som peak har jag som högst haft ca. 90kW för att sedan dyka ner till 60-60kW och ligga där till upp mot 70%...
Bilen är tyngre men den har också en kraftigare motor på 325hk istället för 258hk så det borde kompensera för vikten.

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 14 jan 2021 08:50
av Zalman3

Supernöjd med byggkvaliteten från Kina
Vad kul!

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 14 jan 2021 10:20
av billyohgren
Grattis till er som knep lagerbilarna!
Jag hade fingret på köpknappen på den svarta SR plus för 520tkr men trodde det var en USA-bil när jag kollade på räckvidden. Hade jag bara kollat i källkoden hade jag sett att VIN började på LRW. Tji fick jag som missade!

Man kan ju hoppas att även Sverige får en prissänkning på model 3 precis som Norge och Sydkorea (?) fått, lagom tills nästa batch av bilar kommer :roll: (lätt önsketänkande, jag vet)

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 14 jan 2021 10:22
av Roj79
esteen skrev:
Vi hämtade vår MIC i mitten av december.
Supernöjd med byggkvaliteten från Kina, har inte ägt någon från USA men många har ju pratat om dålig kvalitet på ihopsättningen.
Har gjort några lite längre resor och laddhastigheten är helt ok då jag vid dessa tillfällen behövt ladda till närmare 100%, runt 90-95 låg jag fortfarande på runt 30kW vilket jag inte tror den från USA gör.
Som peak har jag som högst haft ca. 90kW för att sedan dyka ner till 60-60kW och ligga där till upp mot 70%...
Bilen är tyngre men den har också en kraftigare motor på 325hk istället för 258hk så det borde kompensera för vikten.
Visste inte att den har kraftigare motor:-)

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 14 jan 2021 10:29
av Roj79
billyohgren skrev:
Grattis till er som knep lagerbilarna!
Jag hade fingret på köpknappen på den svarta SR plus för 520tkr men trodde det var en USA-bil när jag kollade på räckvidden. Hade jag bara kollat i källkoden hade jag sett att VIN började på LRW. Tji fick jag som missade!

Man kan ju hoppas att även Sverige får en prissänkning på model 3 precis som Norge och Sydkorea (?) fått, lagom tills nästa batch av bilar kommer :roll: (lätt önsketänkande, jag vet)
Jag trodde oxå det när jag såg räckvidden. Vet inte om det vore bättre med en USA bil. Men lfp batteriet verkar ladda helt ok enlig tidigare svar med mer konstant fart. Sen tror jag inte det kommer komma några fler bilar från Kina fabriken framöver.

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 14 jan 2021 10:38
av billyohgren
Roj79 skrev:
billyohgren skrev:
Grattis till er som knep lagerbilarna!
Jag hade fingret på köpknappen på den svarta SR plus för 520tkr men trodde det var en USA-bil när jag kollade på räckvidden. Hade jag bara kollat i källkoden hade jag sett att VIN började på LRW. Tji fick jag som missade!

Man kan ju hoppas att även Sverige får en prissänkning på model 3 precis som Norge och Sydkorea (?) fått, lagom tills nästa batch av bilar kommer :roll: (lätt önsketänkande, jag vet)
Jag trodde oxå det när jag såg räckvidden. Vet inte om det vore bättre med en USA bil. Men lfp batteriet verkar ladda helt ok enlig tidigare svar med mer konstant fart. Sen tror jag inte det kommer komma några fler bilar från Kina fabriken framöver.
Jag önskar kinabilen så fler verkar nöjda med kvalitén på dessa, framför allt på lacken och passform (?).
Vilken utav dem köpte du? Vilket pris?
Om du ångrar dig får du alltid höra av dig :P

Nästa leverans av bilar skulle väl komma i slutet av Januari tror jag, och SR plus som kommer till Sverige är väl bara från Kina fram tills att Tysklandsfabriken är färdig.

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 14 jan 2021 10:41
av Svenssons
billyohgren skrev:

Nästa leverans av bilar skulle väl komma i slutet av Januari tror jag, och SR plus som kommer till Sverige är väl bara från Kina fram tills att Tysklandsfabriken är färdig.
Tysklandsfabriken kommer vara "klar" lite senare i år men några Model 3 lär inte komma från den på kanske ett par år. Det är endast Model Y den ska producera till en början. Model 3 står väl dock på tur när väl Model Y-produktionen snurrar på och fabriken kommer i kapp efterfrågan.

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 14 jan 2021 10:41
av Moffe94
billyohgren skrev:
Roj79 skrev:
billyohgren skrev:
Grattis till er som knep lagerbilarna!
Jag hade fingret på köpknappen på den svarta SR plus för 520tkr men trodde det var en USA-bil när jag kollade på räckvidden. Hade jag bara kollat i källkoden hade jag sett att VIN började på LRW. Tji fick jag som missade!

Man kan ju hoppas att även Sverige får en prissänkning på model 3 precis som Norge och Sydkorea (?) fått, lagom tills nästa batch av bilar kommer :roll: (lätt önsketänkande, jag vet)
Jag trodde oxå det när jag såg räckvidden. Vet inte om det vore bättre med en USA bil. Men lfp batteriet verkar ladda helt ok enlig tidigare svar med mer konstant fart. Sen tror jag inte det kommer komma några fler bilar från Kina fabriken framöver.
Jag önskar kinabilen så fler verkar nöjda med kvalitén på dessa, framför allt på lacken och passform (?).
Vilken utav dem köpte du? Vilket pris?
Om du ångrar dig får du alltid höra av dig :P

Nästa leverans av bilar skulle väl komma i slutet av Januari tror jag, och SR plus som kommer till Sverige är väl bara från Kina fram tills att Tysklandsfabriken är färdig.
Jag har beställt en SR+ och fick höra från säljaren att de bilarna som levereras i år ska vara tillverkade i USA.
Dock kunde han inte garantera det, så vi får väl se vad man får :)

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 14 jan 2021 10:42
av billyohgren
Svenssons skrev:
billyohgren skrev:

Nästa leverans av bilar skulle väl komma i slutet av Januari tror jag, och SR plus som kommer till Sverige är väl bara från Kina fram tills att Tysklandsfabriken är färdig.
Tysklandsfabriken kommer vara "klar" lite senare i år men några Model 3 lär inte komma från den på kanske ett par år. Det är endast Model Y den ska producera till en början. Model 3 står väl dock på tur när väl Model Y-produktionen snurrar på och fabriken kommer i kapp efterfrågan.
Yes, därför känns det mest troligt att vi bara kommer få bilar från Kina ett bra tag framöver.

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 14 jan 2021 10:46
av billyohgren
Moffe94 skrev:
Jag har beställt en SR+ och fick höra från säljaren att de bilarna som levereras i år ska vara tillverkade i USA.
Dock kunde han inte garantera det, så vi får väl se vad man får :)
Jag tror det gäller alla model 3 förutom just SR+, så har jag förstått det som iaf.

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 14 jan 2021 10:48
av Moffe94
billyohgren skrev:
Moffe94 skrev:
Jag har beställt en SR+ och fick höra från säljaren att de bilarna som levereras i år ska vara tillverkade i USA.
Dock kunde han inte garantera det, så vi får väl se vad man får :)
Jag tror det gäller alla model 3 förutom just SR+, så har jag förstått det som iaf.
Ja alltså, så kanske det är, men jag ville helst inte ha en tillverkad i Kina och uttryckte därför min oro. Han verkade relativt säker på att SR+ även skulle tillverkas i USA under 2021, men som sagt, man vet ju aldrig..
Han skulle dock höra av sig om något ändrades.

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 14 jan 2021 11:22
av esteen
Det jag noterata är att vikten på en SR+ på svenska sidan motsvarar vikten på de Kinesiska sidan och de är tyngre än de som finns på den Amerikanska sidan.
Så min slutsatts är att SR+ kommer från Kina även 2021...