vibrationsfri skrev:Roj79 skrev:Har lagt beställning på en nedsatt lagerbil med lfp batteri från China. Verkar som att några här i forumet redan hämtat ut sina bilar. Kan ni berätta om byggkvaliten och batteriet? Laddning, räckvidd? Är tydligen osäker om jag ska fullfölja köpet även om priset är lockande.
Jag har inte hämtat ut en. Men utifrån det jag läst så är byggkvaliten bättre utförd av kineserna. Alltså bra .
Batteriet har ca 3,5 mil längre räckvidd än gamla. Gamla 386 km EPA (teslas egna siffror) 409 km wltp
Nya 415 -420 km någonsans EPA ( teslas egna
siffror) 43-44 km wltp .
Laddhastigheten verkar gå långsammare i nuläget iaf vid laddning 0-70% någonstans . Gamla har högre toppkurva under kortare period medans lfp håller mer medelhastighet. Lfp har mycket mindre resistans så den laddar snabbare än gamla ju fullare batteriet blir . Så mycket möjligt att batterierna är jämnsnabba att superladda från 0-100 eller 10-100%. Men det finns för lite folk som testat en sådan laddning mot varandra än.
Vore värdefullt om någon med lfp kan göra en 0-100 laddning eller 10-100 . Mot en med panasonic batteriet .
På hemsidan stod det 409km räckvidd wlpt så jag trodde att det var en USA tillverkad bil. Men enligt vinnummer är den tillverkad i Kina med lfp batteri så information om räckvidden stämmer ju inte. Det vore bra om någon eller några som har hunnit köra en MIC variant skriver ifall laddhastigheten är illa så som det ryktas om. Speciellt nu det blir kallare. MIC modellen väger oxå lite mer och frågan är det påverkar körkänslan. Utöver batteriet och vikten är det väl annars exakt samma bil som byggs i USA.