Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

M3 från Kina säljs i Europa.

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inläggav HenrikC » 19 okt 2020 16:36

Det här tolkar jag som att fabriken i Shanghai går bra och LFP batterierna som man köper in lokalt är har visat sig ha så bra kvalitet att man vågar exportera bilarna.

Det innebär troligen också att Tesla inte har något omedelbart genombrott vad gäller kostnader för den egna produktionen eller för Panasonics i bakfickan. Att Tesla satsar på lowtech som LFP är som att Porsche skulle släppa en stötstångs-V8.

Tesla Model S var väldigt, väldigt långt före när den kom 2012.
HenrikC
 
Inlägg: 353
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inläggav Teslaägare LarsL » 19 okt 2020 16:45

Jerker skrev:
LarsL skrev:
kenjon skrev:Bara 30 dagar premium connectivity numera?


Jag fick ingen premium connectivity alls när jagköpte för står sedan.


Jag fick min SR+ i mitten av oktober och hade premium connectivity i c:a ett halvår innan jag fick meddelande om att jag var tvungen att börja betala.


Jag fick min bil någon/några månader innan dig och då ingick inte Premium connectivity. Jag funderade länge på att uppgradera till LR för att få det, men konstaterade att det inte riktigt var värt det. Vilket var tur eftersom alla fick Premium för ungefär ett år sedan med OTA. Betalningen började väl för ett halvår sedan ungefär, innan dess var det gratis för alla.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, HW2.5, mjukvara 2020.44.10
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
 
Inlägg: 11945
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Ort: Härryda
Referralkod: lars74032

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inläggav Teslaägare Svenssons » 19 okt 2020 16:50

fth skrev:Det som kan vara lite oroande med detta är att det väl kan tolkas som att efterfrågan på den mycket viktiga Kina-marknaden är lägre än förväntat?

Eller skall man tolka det positivt som att produktionstakten i Shanghai har ökat mer än förväntat? :D

/fth

Detta argument skulle kunna vändas till att efterfrågan är större i USA eftersom bilar därifrån inte behöver skickas till Europa.

Giga Shanghai gick ju precis upp till treskift för att öka produktion och fabriken håller fortfarande på att byggas ut så ser inte detta som något märkligt.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Cybertruck Dual FSD Pre-order #2059
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 11317
Blev medlem: 11 aug 2014 21:59
Ort: Kalmar
Referralkod: axel6326

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inläggav Teslaägare NiklasTesla » 20 okt 2020 01:28

HenrikC skrev:Det här tolkar jag som att fabriken i Shanghai går bra och LFP batterierna som man köper in lokalt är har visat sig ha så bra kvalitet att man vågar exportera bilarna.

Det innebär troligen också att Tesla inte har något omedelbart genombrott vad gäller kostnader för den egna produktionen eller för Panasonics i bakfickan. Att Tesla satsar på lowtech som LFP är som att Porsche skulle släppa en stötstångs-V8.

Tesla Model S var väldigt, väldigt långt före när den kom 2012.


LFP-batterier är superviktigt teknik!

Inga sällsynta jordartsmetaller vilket är viktigt ur hållbarhetssynpunkt samt möjliggör för en enorm mängd med billiga batterier vilket i sin tur möjliggör billigare elfordon och stationära jättebatterier.

På längre sikt så är det denna teknik som gör att vi kan ha ett globalt elnät som drivs på 100% förnyelsebar el (kanske redan innan år 2050).

Batterier med hög mängd nickel och högre energiinnehåll per kg batter lär bli till fordon som är viktkänsliga (ex lastbilar, flygplan mm).
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
 
Inlägg: 524
Blev medlem: 07 okt 2016 21:07
Referralkod: niklas60543

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 20 okt 2020 05:53

Redan denna månad kommer Kina tillverkade Teslor till Europa.

BEIJING/SHANGHAI (Reuters) - Tesla Inc said on Monday it would start exporting China-made Model 3 cars to more than 10 European countries this month, joining a growing number of automakers using China as an export hub for electric vehicles.

https://wsau.com/2020/10/19/tesla-to-ex ... to-europe/


Hur billiga är då dessa Kina Teslor att tillverka?

En gammal uppgift om tillverkningskostnad.
Material- und Zulieferkosten des zwischen 35.000 und 78.000 Dollar teuren Autos liegen nur bei rund 18.000 Dollar; hinzu kämen nach den Berechnungen der Zerleger, die der WirtschaftsWoche vorliegen, etwa 10.000 Dollar an Produktionskosten pro Auto. „Falls Tesla es schafft, die geplanten 10.000 Stück pro Woche zu bauen, wird das Model 3 einen erheblichen positiven Ergebnisbeitrag liefern“, sagt ein Testingenieur.

https://www.wiwo.de/technologie/mobilit ... 25806.html


Sandy Munro pratar om hur mycket billigare Tesla kan tillverka sina bilar i Kina.
https://youtu.be/2DucRxWz_58

Info om Kina M3 med LFP batterier.
Let’s see the specs of the Tesla Model 3 made in China with LFP battery.

Length: 4.694 mm
Width: 1.850 mm
Height: 1.443 mm
Gross mass: 2.170 kg
Curb weight: 1.745 kg
Max speed: 225 km/h (140 mph)
Range (NEDC): 468 km (291 miles)
Battery energy density: 125 Wh/kg
Energy consumption: 12,6 kWh/100 km
Battery type: LiFePO4 (LFP)
Motor type: Permanent magnet synchronous motor (PMSM)Motor power: 202 kW
Moor RPM: 5.000
Motor torque: 404 Nm


https://pushevs.com/2020/06/11/tesla-mo ... n-details/

CATL’s cobalt-free battery cells are already below 60 euros per kWh

https://pushevs.com/2020/05/18/catl-cob ... s-per-kwh/

Det pratas om att Tesla har 39% marginal på M3 med LFP batterier.
20201020_064148.jpg



Så hur lågt i pris kan Tesla gå med LFP batterier?
Nya mindre Tesla C? Kan kosta ca 20.000 euro.


Hypothetical Tesla Model C (just my guess)

Range: 400 km (249 miles) in WLTP
and 220 miles (354 km) in EPA
Charging time: 80 % in 20 minutes at 150 kW CCS chargers
Starting price: 20.000 euros
Availability: worldwide

This electric car will be produced in China to be sold worldwide and its battery will definitely be cobalt-free, probably LFP or even LFMP. The other serious cobalt-free chemistry alternative is LNMO, but it’s less likely.


https://pushevs.com/2020/07/11/cobalt-f ... -traction/


Intressant är också att om Tesla skulle sälja M3 i Europa i en kampanj med 0% i vinst, vad skulle hända?
Konkurrenterna skulle få svårt att sälja sina dyrare elbilar och skulle därmed inte klara 95g CO2 per km gränsen och kan därmed tvingas köpa utsläppsrätter från Tesla för kanske 25.000kr per bil.
Alltså ligger det i Teslas intresse att vräka ut jättebilliga elbilar på den Europeiska marknaden.
För det de förlorar i marginal kan de i viss mån kompensera med försäljning av utsläppsrätter.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 7739
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inläggav vigge50 » 20 okt 2020 06:16

Så när Volkswagen Neo presenterades så var du Zalman3 snabb och skrev om att den kommer kosta 250 000 kr, nu ser det ut att bli 40% högre.
När Dacia skulle släppa sin första elbil så skrev du att den skulle kosta 10-12 000 euro, nu har priset kommit och det blir 18 000 Europa. Alltså 50-80% högre.
Jaguar I Pace var samma sak, det spekulerades vilt om pris och när det svenska priset väl kom så blev det över 100 000 kr högre än vad de flesta hade gissat.

Så trots denna ständigt stora felberäkning av pris på kommande elbilar så ska vi alltså börja skriva om priser på en elbil som vi i princip inte vet mer än var den ska tillverkas så ska vi redan nu försöka specificera ett pris?

Jag skulle inte bli det minsta förvånad om det behöver läggas till mer än 50% på dina gissningar, alltså att priset blir över 30 000 euro. Kanske är jag helt fel men jag skulle vilja ha betydligt mer information innan ett möjligt pris ens kan diskuteras. Men visst, som du skrev för ett tag sedan, man kan alltid drömma lite.
vigge50
 
Inlägg: 6512
Blev medlem: 11 apr 2014 11:23
Ort: Göteborg

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 20 okt 2020 06:34

vigge50 skrev:Så när Volkswagen Neo presenterades så var du Zalman3 snabb och skrev om att den kommer kosta 250 000 kr, nu ser det ut att bli 40% högre.
När Dacia skulle släppa sin första elbil så skrev du att den skulle kosta 10-12 000 euro, nu har priset kommit och det blir 18 000 Europa. Alltså 50-80% högre.
Jaguar I Pace var samma sak, det spekulerades vilt om pris och när det svenska priset väl kom så blev det över 100 000 kr högre än vad de flesta hade gissat.

Så trots denna ständigt stora felberäkning av pris på kommande elbilar så ska vi alltså börja skriva om priser på en elbil som vi i princip inte vet mer än var den ska tillverkas så ska vi redan nu försöka specificera ett pris?

Jag skulle inte bli det minsta förvånad om det behöver läggas till mer än 50% på dina gissningar, alltså att priset blir över 30 000 euro. Kanske är jag helt fel men jag skulle vilja ha betydligt mer information innan ett möjligt pris ens kan diskuteras. Men visst, som du skrev för ett tag sedan, man kan alltid drömma lite.



Som sagt, intressant är vad tillverkningskostnden är.
Svårt att sälja elbilar i längden med förlust.
Tesla tjänar stora pengar på sina kinatillverkade M3 LFP bilar.
Men känner Tesla inte av någon större konkurrens då behöver de inte sänka sina priser.
Men jag tror att konkurrensen skärps, och då kan Tesla enkelt anpassa sina priser.

I Norge spöade ID3 rejält Tesla M3 i sin försäljning i september.
Helt plötsligt gjorde Tesla rejäla prissänkningar på M3.

Nu kan man låna till en M3 i Norge för:
Lån
Est. lånebetalingkr. 2.946 /mnd.

Flytende nominell rente er 0,25%, Eff. rente er 1,14%, ved lånebehov kr. 269.192, Etableringsgebyr kr. 1.730,


Eller köpa för 414.142Nok inkl dokumentavgift.
Kjøpspriskr. 414.142
Inkludert mva. på ca. kr. 0
Kontantprisen inneholder kr. 11.842 i dokumentavgift.
Inkluderer resirkuleringsavgift pålydende kr. 2.400
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 7739
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 20 okt 2020 07:15

Intressant är att man tydligen SKA ladda LFP batterier till 100%!



Tesla brukar rekommendera att folk ska endast ladda bilarnas batterier upp till 80-90% till vardags. LiFePO4 batterier verkar dock kunna laddas 100% varje dag enligt Teslas kinesiska kundsupport. Tvärtom rekommenderas att bilar med LiFePO4 batterier laddas 100% minst en gång i veckan!

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 7739
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inläggav Teslaägare fth » 20 okt 2020 08:08

Svenssons skrev:Detta argument skulle kunna vändas till att efterfrågan är större i USA eftersom bilar därifrån inte behöver skickas till Europa.

Giga Shanghai gick ju precis upp till treskift för att öka produktion och fabriken håller fortfarande på att byggas ut så ser inte detta som något märkligt.

Jag ser det egentligen inte heller som något särskilt märkligt, men att det inte är enligt ursprunglig plan är helt klart, Elon var ju tidigare tydlig med att Kina-bilar inte var avsedda för Europa-marknaden.

Frågan är egentligen om denna avvikelse är av godo eller ondo, jag är ju evig optimist och tolkar detta positivt, men marknaden kan ju göra helt andra tolkningar.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
 
Inlägg: 3194
Blev medlem: 30 mar 2017 15:25
Ort: Stockholm
Referralkod: fredrik8071

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inläggav Teslaägare kenjon » 20 okt 2020 08:40

Zalman3 skrev:Intressant är att man tydligen SKA ladda LFP batterier till 100%!



Tesla brukar rekommendera att folk ska endast ladda bilarnas batterier upp till 80-90% till vardags. LiFePO4 batterier verkar dock kunna laddas 100% varje dag enligt Teslas kinesiska kundsupport. Tvärtom rekommenderas att bilar med LiFePO4 batterier laddas 100% minst en gång i veckan!


På husbilssidan har det körts med LiFePO4-batterier några år, och de rekommenderar laddning till max 90 %. Och urladdning som mest till 20 %.
Model 3 Performance 2020 blå
Beställt Model Y LR blå
Bokat Cybertruck
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
 
Inlägg: 335
Blev medlem: 30 mar 2020 08:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: kent76750

FöregåendeNästa

Återgå till Model 3

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Datzun, durrani, Theodad och 27 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.