Sida 2 av 11

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 20 okt 2020 09:51
av erikoskar
Eftersom jag beställde en SR+ tre dagar innan uppdateringen kom ringde jag igår upp min säljare för att få veta vilken version jag får i november.
Om jag väljer att inte ändra min beställning får jag den ”gamla” versionen. Men troligtvis från Kina. Han sa också att även den gamla versionen som nu kommer från Kina har ett annat batteri än de som levererades till Sverige i september, ett batteri som skulle vara lite bättre men inte lika bra som batteriet i den nya versionen.

Kan det vara LFP batteri även i gamla versionen från Kina men mindre än i nya versionen?

Alternativt kan jag välja att avboka och lägga en ny beställning med leverans i februari/mars.

Huvudbry!

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 20 okt 2020 09:55
av Theodad
erikoskar skrev:
Eftersom jag beställde en SR+ tre dagar innan uppdateringen kom ringde jag igår upp min säljare för att få veta vilken version jag får i november.
Om jag väljer att inte ändra min beställning får jag den ”gamla” versionen. Men troligtvis från Kina. Han sa också att även den gamla versionen som nu kommer från Kina har ett annat batteri än de som levererades till Sverige i september, ett batteri som skulle vara lite bättre men inte lika bra som batteriet i den nya versionen.

Kan det vara LFP batteri även i gamla versionen från Kina men mindre än i nya versionen?

Alternativt kan jag välja att avboka och lägga en ny beställning med leverans i februari/mars.

Huvudbry!
Jag tycker du ska avboka - så får jag större chans att få en levererad i november... :D

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 20 okt 2020 09:57
av ville9
erikoskar skrev:
Eftersom jag beställde en SR+ tre dagar innan uppdateringen kom ringde jag igår upp min säljare för att få veta vilken version jag får i november.
Om jag väljer att inte ändra min beställning får jag den ”gamla” versionen. Men troligtvis från Kina. Han sa också att även den gamla versionen som nu kommer från Kina har ett annat batteri än de som levererades till Sverige i september, ett batteri som skulle vara lite bättre men inte lika bra som batteriet i den nya versionen.

Kan det vara LFP batteri även i gamla versionen från Kina men mindre än i nya versionen?

Alternativt kan jag välja att avboka och lägga en ny beställning med leverans i februari/mars.

Huvudbry!
Huvudbry förstår jag att du har, knepigt läge :shock:

Det var inget snack om att du skulle få kompensation?
Det var ju snack om 2000 USD i kompensation för dom som ej fick uppdaterade versionen i USA, vet inte om det var fastställt eller bara rykte?

Det verkar inte finnas några model 3 som lagerbilar nu, men såg igår att det låg några och där låg dom på 20000kr rabatt mot ordinarie prislista.

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 20 okt 2020 10:00
av erikoskar
ville9 skrev:

Huvudbry förstår jag att du har, knepigt läge :shock:

Det var inget snack om att du skulle få kompensation?
Det var ju snack om 2000 USD i kompensation för dom som ej fick uppdaterade versionen i USA, vet inte om det var fastställt eller bara rykte?

Det verkar inte finnas några model 3 som lagerbilar nu, men såg igår att det låg några och där låg dom på 20000kr rabatt mot ordinarie prislista.
Nej. Rabatten hade han inte hört talas om men han lovade att kolla upp det och återkomma.

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 20 okt 2020 12:28
av Julleruff
ville9 skrev:
erikoskar skrev:
Eftersom jag beställde en SR+ tre dagar innan uppdateringen kom ringde jag igår upp min säljare för att få veta vilken version jag får i november.
Om jag väljer att inte ändra min beställning får jag den ”gamla” versionen. Men troligtvis från Kina. Han sa också att även den gamla versionen som nu kommer från Kina har ett annat batteri än de som levererades till Sverige i september, ett batteri som skulle vara lite bättre men inte lika bra som batteriet i den nya versionen.

Kan det vara LFP batteri även i gamla versionen från Kina men mindre än i nya versionen?

Alternativt kan jag välja att avboka och lägga en ny beställning med leverans i februari/mars.

Huvudbry!
Huvudbry förstår jag att du har, knepigt läge :shock:

Det var inget snack om att du skulle få kompensation?
Det var ju snack om 2000 USD i kompensation för dom som ej fick uppdaterade versionen i USA, vet inte om det var fastställt eller bara rykte?

Det verkar inte finnas några model 3 som lagerbilar nu, men såg igår att det låg några och där låg dom på 20000kr rabatt mot ordinarie prislista.
Jo rabatten på 2000USD får du på non Facelift:

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 20 okt 2020 13:07
av wannabee
erikoskar skrev:
Eftersom jag beställde en SR+ tre dagar innan uppdateringen kom ringde jag igår upp min säljare för att få veta vilken version jag får i november.
Om jag väljer att inte ändra min beställning får jag den ”gamla” versionen. Men troligtvis från Kina. Han sa också att även den gamla versionen som nu kommer från Kina har ett annat batteri än de som levererades till Sverige i september, ett batteri som skulle vara lite bättre men inte lika bra som batteriet i den nya versionen.

Kan det vara LFP batteri även i gamla versionen från Kina men mindre än i nya versionen?

Alternativt kan jag välja att avboka och lägga en ny beställning med leverans i februari/mars.

Huvudbry!
Knepigt! På nya versionen så ska ju bilen få längre räckvidd, men nya batteriet är ju tyngre, så bilen blir tyngre, ändå står det samma tid till 100, så antar de ökat på motorn effekt med mjukvaran?

Har även fått uppfattningen att de nya batterierna ska klara fler cykler

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 20 okt 2020 13:18
av Bjelke
Theodad skrev:
erikoskar skrev:
Eftersom jag beställde en SR+ tre dagar innan uppdateringen kom ringde jag igår upp min säljare för att få veta vilken version jag får i november.
Om jag väljer att inte ändra min beställning får jag den ”gamla” versionen. Men troligtvis från Kina. Han sa också att även den gamla versionen som nu kommer från Kina har ett annat batteri än de som levererades till Sverige i september, ett batteri som skulle vara lite bättre men inte lika bra som batteriet i den nya versionen.

Kan det vara LFP batteri även i gamla versionen från Kina men mindre än i nya versionen?

Alternativt kan jag välja att avboka och lägga en ny beställning med leverans i februari/mars.

Huvudbry!
Jag tycker du ska avboka - så får jag större chans att få en levererad i november... :D
:lol: självklart...

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 20 okt 2020 13:29
av Julleruff
Började fundera på det här med bilar från Kina och får det inte att stämma......

Uppdateringarna på M3 började det ryktas om när det blev känt att de gått in i Kina.

Så funderingarna blir många nu....

De SR+ Lagerbilarna utan Chrome Delete och utan uppdaterad interiör:
- Kommer de från Kina?
- Har de Värmepump?
- Har de isolerglasen?
- Har dom elektrisk baklucka?
- Har dom uppdaterade strålkastare?
- Hur har de fått kinesiskt specade bilar godkända för EU? Tar normalt 1-2 år att Cert'a om bilar för olika marknader, det går inte tillverka 1 bil som klarar mer än 1 marknad.


När ställde/ställer Kina om från pre-facelift till Facelift?
- finns ju kinesisk film på Twitter som visar facelift?

Varför bygger man pre-Facelift i Kina?
- Är det för att det är enda sättet att bygga EU-godkända bilar i Kina att bygga redan certifierade pre-facelift 100% likt de som byggs i Fremont?

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 20 okt 2020 20:30
av Jontez
Spännande med bilar från Kina, känns ju faktiskt spontant som att det är en fördel. Slant till på beställarknappen på en SR+ så nu är det extremt mycket mer spännande :D

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 21 okt 2020 11:02
av Zalman3
Tusentals Tesla Model 3 redo i Kina för leverans till Europa.

Häromdagen kom de första uppgifterna som visar att Tesla kommer tillverka Tesla Model 3 Standard Range Plus i Kina för export till den europeiska marknaden. Nu bekräftar Tesla, via marknadsdirektör Grace Tao att så är fallet.

Redan nu står tusentals Model 3 redo att levereras till Europa. Noterbart är att Standard Range utrustas med en ny typ av batterier, helt fria från kobolt.

– Model 3 från Gigafactory Shanghai är på väg till Europa. Den här exportmodellen är en uppgraderad version av Model 3 Standard Range som nu levereras till den kinesiska marknaden. Modellen kommer exporteras till Tyskland, Frankrike, Italien, Schweiz och ett tiotal andra europeiska länder, skriver Tesla i ett uttalande.

https://alltomelbil.se/tusentals-tesla- ... ll-europa/

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 21 okt 2020 11:20
av Julleruff
Zalman3 skrev:
Den här exportmodellen är en uppgraderad version av Model 3 Standard Range som nu levereras till den kinesiska marknaden.
https://alltomelbil.se/tusentals-tesla- ... ll-europa/
Ja det var ju inget nytt där mer än att det var på svenska...

Men totalt finns det 5? olika specifikationer på M3 där bara 1 är 100% känd spec.

Kina icke facelift (finns denna!?!?)
Kina-byggd EU icke facelift men ändå med ”uppdateringar”?
Kina facelift

Fremont icke facelift (enda helt kända specen än så länge)
Fremont facelift

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 21 okt 2020 12:52
av Fredrik j
Betyder det att man levererat hela back-log i kina och att kapaciteten i Shanghai-fabriken är större än efterfrågan i kina? Eller får man bättre betalt i Europa för samma bil?

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 21 okt 2020 12:58
av taliz
Man ser väl helt enkelt att LFP ger bättre marginal, och de bilarna byggs i Kina.
Om Kina haft massa kapacitet över hade man rimligen skeppat hit LR och P därifrån också, men det gör man tydligen inte.

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 21 okt 2020 13:16
av Julleruff
taliz skrev:
Man ser väl helt enkelt att LFP ger bättre marginal, och de bilarna byggs i Kina.
Om Kina haft massa kapacitet över hade man rimligen skeppat hit LR och P därifrån också, men det gör man tydligen inte.
Jag är helt övertygad om det jag skrev i tidigare inlägg....

Att man inte kan bygga en bil och sedan sälja den på den marknaden som "behöver" den.
Det skiljer så mycket i certifiering och krock-krav med mera....

Bilarna som byggts i Kina för EU måste byggts med avsikt och specifikation för att skickas till EU.

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 21 okt 2020 13:25
av taliz
Julleruff skrev:
taliz skrev:
Man ser väl helt enkelt att LFP ger bättre marginal, och de bilarna byggs i Kina.
Om Kina haft massa kapacitet över hade man rimligen skeppat hit LR och P därifrån också, men det gör man tydligen inte.
Jag är helt övertygad om det jag skrev i tidigare inlägg....

Att man inte kan bygga en bil och sedan sälja den på den marknaden som "behöver" den.
Det skiljer så mycket i certifiering och krock-krav med mera....

Bilarna som byggts i Kina för EU måste byggts med avsikt och specifikation för att skickas till EU.
Så värst stora skillnader är det inte. Särskilt inte för elbilar som inte behöver ta hänsyn till olika utsläppsregleringar.
Större skillnad på att bygga bilar för höger respektive vänstertrafik, och det gör man i samma fabrik.
Men ja, givetvis har bilar byggda för EU byggts med avsikt och specifikation för att skickas till EU.

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 21 okt 2020 14:27
av Zalman3

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 21 okt 2020 15:09
av Julleruff
taliz skrev:
Julleruff skrev:
taliz skrev:
Man ser väl helt enkelt att LFP ger bättre marginal, och de bilarna byggs i Kina.
Om Kina haft massa kapacitet över hade man rimligen skeppat hit LR och P därifrån också, men det gör man tydligen inte.
Jag är helt övertygad om det jag skrev i tidigare inlägg....

Att man inte kan bygga en bil och sedan sälja den på den marknaden som "behöver" den.
Det skiljer så mycket i certifiering och krock-krav med mera....

Bilarna som byggts i Kina för EU måste byggts med avsikt och specifikation för att skickas till EU.
Så värst stora skillnader är det inte. Särskilt inte för elbilar som inte behöver ta hänsyn till olika utsläppsregleringar.
Större skillnad på att bygga bilar för höger respektive vänstertrafik, och det gör man i samma fabrik.
Men ja, givetvis har bilar byggda för EU byggts med avsikt och specifikation för att skickas till EU.
Ok, då har vi olika syns på stora vs små skillnader.... men är överrens om att att bygga bilar i Kina för EU inte är ett spontanbesut.

Bara att Giga3 är godkänd av EU att bygga bil till EU bör innebära att det har varit planen från början för Giga3 eller sedan ett antal månader tillbaka.

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 21 okt 2020 15:19
av Fredrik j
Julleruff skrev:
taliz skrev:
Julleruff skrev:
taliz skrev:
Man ser väl helt enkelt att LFP ger bättre marginal, och de bilarna byggs i Kina.
Om Kina haft massa kapacitet över hade man rimligen skeppat hit LR och P därifrån också, men det gör man tydligen inte.
Jag är helt övertygad om det jag skrev i tidigare inlägg....

Att man inte kan bygga en bil och sedan sälja den på den marknaden som "behöver" den.
Det skiljer så mycket i certifiering och krock-krav med mera....

Bilarna som byggts i Kina för EU måste byggts med avsikt och specifikation för att skickas till EU.
Så värst stora skillnader är det inte. Särskilt inte för elbilar som inte behöver ta hänsyn till olika utsläppsregleringar.
Större skillnad på att bygga bilar för höger respektive vänstertrafik, och det gör man i samma fabrik.
Men ja, givetvis har bilar byggda för EU byggts med avsikt och specifikation för att skickas till EU.
Ok, då har vi olika syns på stora vs små skillnader.... men är överrens om att att bygga bilar i Kina för EU inte är ett spontanbesut.

Bara att Giga3 är godkänd av EU att bygga bil till EU bör innebära att det har varit planen från början för Giga3 eller sedan ett antal månader tillbaka.
Har du något exempel på när kinesiska lagkrav går på tvärs med europeiska? Vad jag vet är dom flesta lagkrav i kina när det gäller bilar harmoniserade med ECE.
US däremot skiljer ju sig på flera punkter.

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 21 okt 2020 15:54
av Julleruff
Fredrik j skrev:
Julleruff skrev:
taliz skrev:
Julleruff skrev:
taliz skrev:
Man ser väl helt enkelt att LFP ger bättre marginal, och de bilarna byggs i Kina.
Om Kina haft massa kapacitet över hade man rimligen skeppat hit LR och P därifrån också, men det gör man tydligen inte.
Jag är helt övertygad om det jag skrev i tidigare inlägg....

Att man inte kan bygga en bil och sedan sälja den på den marknaden som "behöver" den.
Det skiljer så mycket i certifiering och krock-krav med mera....

Bilarna som byggts i Kina för EU måste byggts med avsikt och specifikation för att skickas till EU.
Så värst stora skillnader är det inte. Särskilt inte för elbilar som inte behöver ta hänsyn till olika utsläppsregleringar.
Större skillnad på att bygga bilar för höger respektive vänstertrafik, och det gör man i samma fabrik.
Men ja, givetvis har bilar byggda för EU byggts med avsikt och specifikation för att skickas till EU.
Ok, då har vi olika syns på stora vs små skillnader.... men är överrens om att att bygga bilar i Kina för EU inte är ett spontanbesut.

Bara att Giga3 är godkänd av EU att bygga bil till EU bör innebära att det har varit planen från början för Giga3 eller sedan ett antal månader tillbaka.
Har du något exempel på när kinesiska lagkrav går på tvärs med europeiska? Vad jag vet är dom flesta lagkrav i kina när det gäller bilar harmoniserade med ECE.
US däremot skiljer ju sig på flera punkter.
Ett aktuellt exempel är Lynk & CO 01 som tog drygt 2 år att konvertera från China spec. till EU spec och du som kund får anstränga dig för att lista ut var ändringarna är.
Lynk & Co 01 received 5.5-stars rating in C-NCAP men trots det är det stora förändringar som du som kund inte ser för att nå 5 Star Euro NCAP.
Sen är det en mängd subtila skillnader med radier och materialval på t ex inredningsdetaljer.
Sen är det mjukvaruskillnader hur bilen ska reagera vid t ex olyckssituation med avstänging av olika system, airbag-utlösning m m
Inget som en kund uppenbart noterar men många ingenjörstimmar ligger bakom.

Om det inte hade varit en issue att sätta en bil på marknade i europa hade vi haft många fler elbilar att välja på i EU och kinesiska tillverkare hade inte behövt bilda joint ventures med europeiska tillverkare för att sätta bilar på marknade i EU:
https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_ ... y_in_China
Electric vehicle industry in China
EV Brands (inte bara BEV)
Aiways
Alibaba (Roewe)
Aoxin
BAIC
Baidu Apollo
Baojun
BMW Brilliance, including Zinoro
Bordrin
Borgward
BYD
Byton Auto
Chang'an Automobile Group
ChangJiang
Chery
Cowin
Denza
DEARCC
Detroit Electric
Dial EV
Enovate
Everus
Faraday Future
FAW
Fisker Inc
Changan Ford
Guangzhou Automobile GroupCo, Ltd. (GAC / GAC Motor)
Geely, including London Taxi Company and Geely Zhidou
Great Wall Motors (GWM) and WEY
GreenWheel EV (Shenzhen Greenwheel Electric Vehicle Group Co., Ltd)
Guangzhou Toyota (GAC)
Gyon
Haima
Han Teng Automobile Co., Ltd.
Hawtai
Hongqi
Horki (Dongfeng-Yueda-Kia joint venture).
Hozon Auto (Zhejiang Hezhong New Energy Vehicles)/ NETA
HiPhi (Human Horizons)
JAC Motors
Jiangling Motors (JMC)
Kandi Technologies
Karma
Kawei
Leapmotor
Leopaard
Levdeo
Li Auto (Chehejia)
Lifan Group
Lucid Motors
Luxgen
Lynk & Co
SAIC Maxus
Min'an Electric Automobile Co (Minan Auto EV)
MG Motor
NEVS (SAAB)
Nikola Corporation
NIO
ORA (GWM ORA)
Polestar
Qiantu
Qingyuan Auto
Qoros
Noble
Roewe
RAYTLE
Seres (SF Motors)
Singulato Auto (Zhiche Youxing Technology Co., Ltd.)
Sinogold
SiTech
Sokon Industry Group.
Soueast
Suda (Henan Suda)
Techrules
Thunder Power
Traum
Dongfeng Venucia
Weichai Enranger
WM Motors (Weltmeister )
WindBooster
Xiaopeng Automobiles, Internet car company.
Yema Auto, Sichuan Mustang Automobile Co (a Fulin Group company).
Yudo Auto
Yu Lu (Dongfeng Luxgen JV)
Youxia (Kitt)
Zotye Auto (Zotye International Automobile Trading Co., Ltd)

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 21 okt 2020 16:01
av LarsL
Det är ju åtminstone andra ladduttag i Kina än i EU så exakt samma bil är det inte.

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 21 okt 2020 16:02
av taliz
Att vi inte ser fler kinesiska bilar här beror inte på att det är svårt att få dem godkända. Det beror på att européer inte är särskilt intresserade av att köpa dem.

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 21 okt 2020 16:09
av Fredrik j
Julleruff skrev:
Ett aktuellt exempel är Lynk & CO 01 som tog drygt 2 år att konvertera från China spec. till EU spec och du som kund får anstränga dig för att lista ut var ändringarna är.
Lynk & Co 01 received 5.5-stars rating in C-NCAP men trots det är det stora förändringar som du som kund inte ser för att nå 5 Star Euro NCAP.
Sen är det en mängd subtila skillnader med radier och materialval på t ex inredningsdetaljer.
Sen är det mjukvaruskillnader hur bilen ska reagera vid t ex olyckssituation med avstänging av olika system, airbag-utlösning m m
Inget som en kund uppenbart noterar men många ingenjörstimmar ligger bakom.
Men NCAp är ingen certifiering eller lagkrav. Det handlar bara om rating.
Då är skillnaderna mellan en EU och en US bil betydligt större. Särskilt när det gäller airbagsystemet.

Att Lync&co inte lyckades utveckla en bil som uppfyller samtliga lagkrav i både EU och Kina är ju inte bra.

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 21 okt 2020 16:23
av mikebike
taliz skrev:
Att vi inte ser fler kinesiska bilar här beror inte på att det är svårt att få dem godkända. Det beror på att européer inte är särskilt intresserade av att köpa dem.
Polestar verkar sälja hyfsat, trots alla mjukvaruproblem.

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 21 okt 2020 16:36
av taliz
mikebike skrev:
taliz skrev:
Att vi inte ser fler kinesiska bilar här beror inte på att det är svårt att få dem godkända. Det beror på att européer inte är särskilt intresserade av att köpa dem.
Polestar verkar sälja hyfsat, trots alla mjukvaruproblem.
Den ses inte som en kinesisk bil av de flesta.
Om kopplingen till Volvo saknats skulle den sålt sämre än MG.

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 21 okt 2020 16:52
av Julleruff
taliz skrev:
Att vi inte ser fler kinesiska bilar här beror inte på att det är svårt att få dem godkända. Det beror på att européer inte är särskilt intresserade av att köpa dem.
Allt går att sälja för rätt pris, refererar Wish/ebay.

Hade de gjort en produkt för europeer får man anta att de gjort kundundersökningar och gjort en produkt som europeer funnit attraktiv.
Uppenbart finns det en efterfrågan på elbilar att fylla i Europa och den som kunde borde vara intresserad av att ta del av möjligheterna.

Men mitt resonemang handlar inte så mycket om detta utan att Tesla har vetat ett bra tag att de ska skicka bilar från Kina till EU.
Bara en UN38.3 certifiering på LFP-batteriet för att få skicka bilarna till Europa har varit planerad sedan länge.