Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

M3 från Kina säljs i Europa.

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inläggav Teslaägare taliz » 21 okt 2020 15:02

Att vi inte ser fler kinesiska bilar här beror inte på att det är svårt att få dem godkända. Det beror på att européer inte är särskilt intresserade av att köpa dem.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Referralkod: martin51282

Inläggav Fredrik j » 21 okt 2020 15:09

Julleruff skrev:Ett aktuellt exempel är Lynk & CO 01 som tog drygt 2 år att konvertera från China spec. till EU spec och du som kund får anstränga dig för att lista ut var ändringarna är.
Lynk & Co 01 received 5.5-stars rating in C-NCAP men trots det är det stora förändringar som du som kund inte ser för att nå 5 Star Euro NCAP.
Sen är det en mängd subtila skillnader med radier och materialval på t ex inredningsdetaljer.
Sen är det mjukvaruskillnader hur bilen ska reagera vid t ex olyckssituation med avstänging av olika system, airbag-utlösning m m
Inget som en kund uppenbart noterar men många ingenjörstimmar ligger bakom.

Men NCAp är ingen certifiering eller lagkrav. Det handlar bara om rating.
Då är skillnaderna mellan en EU och en US bil betydligt större. Särskilt när det gäller airbagsystemet.

Att Lync&co inte lyckades utveckla en bil som uppfyller samtliga lagkrav i både EU och Kina är ju inte bra.
Fredrik j

Inläggav mikebike » 21 okt 2020 15:23

taliz skrev:Att vi inte ser fler kinesiska bilar här beror inte på att det är svårt att få dem godkända. Det beror på att européer inte är särskilt intresserade av att köpa dem.

Polestar verkar sälja hyfsat, trots alla mjukvaruproblem.
Volvo PV 544 S 1963
Tesla Model 3 LR 2021 beställd
Tesla Model Y LR 2022? beställd
mikebike

Inläggav Teslaägare taliz » 21 okt 2020 15:36

mikebike skrev:
taliz skrev:Att vi inte ser fler kinesiska bilar här beror inte på att det är svårt att få dem godkända. Det beror på att européer inte är särskilt intresserade av att köpa dem.

Polestar verkar sälja hyfsat, trots alla mjukvaruproblem.

Den ses inte som en kinesisk bil av de flesta.
Om kopplingen till Volvo saknats skulle den sålt sämre än MG.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Referralkod: martin51282

Inläggav Julleruff » 21 okt 2020 15:52

Allt går att sälja för rätt pris, refererar Wish/ebay.

Hade de gjort en produkt för europeer får man anta att de gjort kundundersökningar och gjort en produkt som europeer funnit attraktiv.
Uppenbart finns det en efterfrågan på elbilar att fylla i Europa och den som kunde borde vara intresserad av att ta del av möjligheterna.

Men mitt resonemang handlar inte så mycket om detta utan att Tesla har vetat ett bra tag att de ska skicka bilar från Kina till EU.
Bara en UN38.3 certifiering på LFP-batteriet för att få skicka bilarna till Europa har varit planerad sedan länge.
Senast redigerad av Julleruff 21 okt 2020 16:19, redigerad totalt 1 gång.
Väntar på en vit M3LR med dragkrok (Stor Frunk) - VIN 771xxx vit M3LR, 19" med dragkrok (Liten Frunk) - VIN 781xxx
Julleruff

Referralkod: martin56486

Inläggav Julleruff » 21 okt 2020 15:58

Fredrik j skrev:
Julleruff skrev:Ett aktuellt exempel är Lynk & CO 01 som tog drygt 2 år att konvertera från China spec. till EU spec och du som kund får anstränga dig för att lista ut var ändringarna är.
Lynk & Co 01 received 5.5-stars rating in C-NCAP men trots det är det stora förändringar som du som kund inte ser för att nå 5 Star Euro NCAP.
Sen är det en mängd subtila skillnader med radier och materialval på t ex inredningsdetaljer.
Sen är det mjukvaruskillnader hur bilen ska reagera vid t ex olyckssituation med avstänging av olika system, airbag-utlösning m m
Inget som en kund uppenbart noterar men många ingenjörstimmar ligger bakom.

Men NCAP är ingen certifiering eller lagkrav. Det handlar bara om rating.
Då är skillnaderna mellan en EU och en US bil betydligt större. Särskilt när det gäller airbagsystemet.

Att Lync&co inte lyckades utveckla en bil som uppfyller samtliga lagkrav i både EU och Kina är ju inte bra.

Nej det är också sant men man kan ändå inte skicka en Kinesiskt specad bil till EU och sälja den som Euro NCAP 5 star....

Min poäng är att man kan inte bygga bilar var som helst i världen och sedan skicka dom till vilken marknad man vill.
Lagkrav, certifiering, licens, rating eller inte.

viewtopic.php?f=51&t=22780&start=40#p467198
Väntar på en vit M3LR med dragkrok (Stor Frunk) - VIN 771xxx vit M3LR, 19" med dragkrok (Liten Frunk) - VIN 781xxx
Julleruff

Inläggav Julleruff » 21 okt 2020 16:13

LarsL skrev:Det är ju åtminstone andra ladduttag i Kina än i EU så exakt samma bil är det inte.

Nej där har du en skillnad till som styrker min tes som jag har svårt att jobba in här i tråden.....

En kinesiskt DC laddstation pratar heller inte ens med samma Protocol som en Europeisk så hjälper inte ens med en fysisk convertering av kontakterna.
Laddsladdar_setups.jpg
Julleruff

Inläggav Fredrik j » 21 okt 2020 16:25

Julleruff skrev:
LarsL skrev:Det är ju åtminstone andra ladduttag i Kina än i EU så exakt samma bil är det inte.

Nej där har du en skillnad till som styrker min tes som jag har svårt att jobba in här i tråden.....

En kinesiskt DC laddstation pratar heller inte ens med samma Protocol som en Europeisk så hjälper inte ens med en fysisk convertering av kontakterna.

Det är väl skillnader mellan EU vs. US också.

Naturligtvis har Tesla byggt dessa bilar med avsikt att exportera till Europa. Det är ju naturligtvis inte bilar som ursprungligen var tänkta att sälja i kina.
Det jag uppfattat att du argumentera för är att den här "EU-anpassningen" har tagit flera år och varit planerad för länge sedan.

Jag tror det är ett ganska snabbt beslut. Alla delar som finns existerar ju redan i US-fabriken.
Fredrik j

Inläggav Julleruff » 21 okt 2020 16:44

Fredrik j skrev:
Julleruff skrev:

Det är väl skillnader mellan EU vs. US också.

Naturligtvis har Tesla byggt dessa bilar med avsikt att exportera till Europa. Det är ju naturligtvis inte bilar som ursprungligen var tänkta att sälja i kina.
Det jag uppfattat att du argumentera för är att den här "EU-anpassningen" har tagit flera år och varit planerad för länge sedan.

Jag tror det är ett ganska snabbt beslut. Alla delar som finns existerar ju redan i US-fabriken.

Då är vi egentligen överens!

Min argumenation handlade inte i första hand om "EU-anpassningen" och tid för det utan det kom upp som ett sidospår senare i ett svar till Taliz.

Min ursprungliga fundering var:
Julleruff skrev:Började fundera på det här med bilar från Kina och får det inte att stämma......

Uppdateringarna på M3 började det ryktas om när det blev känt att de gått in i Kina.

Så funderingarna blir många nu....

De SR+ Lagerbilarna utan Chrome Delete och utan uppdaterad interiör:
- Kommer de från Kina?
- Har de Värmepump?
- Har de isolerglasen?
- Har dom elektrisk baklucka?
- Har dom uppdaterade strålkastare?
- Hur har de fått kinesiskt specade bilar godkända för EU? Tar normalt 1-2 år att Cert'a om bilar för olika marknader, det går inte tillverka 1 bil som klarar mer än 1 marknad.

När ställde/ställer Kina om från pre-facelift till Facelift?
- finns ju kinesisk film på Twitter som visar facelift?

Varför bygger man pre-Facelift i Kina?
- Är det för att det är enda sättet att bygga EU-godkända bilar i Kina att bygga redan certifierade pre-facelift 100% likt de som byggs i Fremont?

Är
- Giga3 redan godkänd för att bygga helbilsgodkända bilar till EU
- LFP-batteriet transportcertifierat och
- LFP inte kräver ny krockprovning enligt Euro NCAP
så är det ju bara att bygga identiska kopior på de amerikanska EU-bilarna i Kina och då refererar jag till den sista av dom funderingarna jag hade i Bold text.
Julleruff

Inläggav Teslaägare ChristerSjo » 21 okt 2020 19:05

Nja, det beror nog mera på att de inte marknadsför dom och inte ser Europa som en prioriterad marknad.
Tesla Model 3 Vit/Vit/19 tum/Drag/FSD levererad 2019-09-23, förmånsbil
Zoe 2019 41 kWh, inköp begagnad privat juli 2020.
21 kWp solceller. 5 stycken vakuum solfångare kopplad mot 500L. Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten som värmer hus och varmvatten.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Referralkod: christer89272

FöregåendeNästa

Återgå till Model 3