Sida 3 av 11

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 21 okt 2020 16:02
av taliz
Att vi inte ser fler kinesiska bilar här beror inte på att det är svårt att få dem godkända. Det beror på att européer inte är särskilt intresserade av att köpa dem.

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 21 okt 2020 16:09
av Fredrik j
Julleruff skrev:
Ett aktuellt exempel är Lynk & CO 01 som tog drygt 2 år att konvertera från China spec. till EU spec och du som kund får anstränga dig för att lista ut var ändringarna är.
Lynk & Co 01 received 5.5-stars rating in C-NCAP men trots det är det stora förändringar som du som kund inte ser för att nå 5 Star Euro NCAP.
Sen är det en mängd subtila skillnader med radier och materialval på t ex inredningsdetaljer.
Sen är det mjukvaruskillnader hur bilen ska reagera vid t ex olyckssituation med avstänging av olika system, airbag-utlösning m m
Inget som en kund uppenbart noterar men många ingenjörstimmar ligger bakom.
Men NCAp är ingen certifiering eller lagkrav. Det handlar bara om rating.
Då är skillnaderna mellan en EU och en US bil betydligt större. Särskilt när det gäller airbagsystemet.

Att Lync&co inte lyckades utveckla en bil som uppfyller samtliga lagkrav i både EU och Kina är ju inte bra.

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 21 okt 2020 16:23
av mikebike
taliz skrev:
Att vi inte ser fler kinesiska bilar här beror inte på att det är svårt att få dem godkända. Det beror på att européer inte är särskilt intresserade av att köpa dem.
Polestar verkar sälja hyfsat, trots alla mjukvaruproblem.

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 21 okt 2020 16:36
av taliz
mikebike skrev:
taliz skrev:
Att vi inte ser fler kinesiska bilar här beror inte på att det är svårt att få dem godkända. Det beror på att européer inte är särskilt intresserade av att köpa dem.
Polestar verkar sälja hyfsat, trots alla mjukvaruproblem.
Den ses inte som en kinesisk bil av de flesta.
Om kopplingen till Volvo saknats skulle den sålt sämre än MG.

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 21 okt 2020 16:52
av Julleruff
taliz skrev:
Att vi inte ser fler kinesiska bilar här beror inte på att det är svårt att få dem godkända. Det beror på att européer inte är särskilt intresserade av att köpa dem.
Allt går att sälja för rätt pris, refererar Wish/ebay.

Hade de gjort en produkt för europeer får man anta att de gjort kundundersökningar och gjort en produkt som europeer funnit attraktiv.
Uppenbart finns det en efterfrågan på elbilar att fylla i Europa och den som kunde borde vara intresserad av att ta del av möjligheterna.

Men mitt resonemang handlar inte så mycket om detta utan att Tesla har vetat ett bra tag att de ska skicka bilar från Kina till EU.
Bara en UN38.3 certifiering på LFP-batteriet för att få skicka bilarna till Europa har varit planerad sedan länge.

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 21 okt 2020 16:58
av Julleruff
Fredrik j skrev:
Julleruff skrev:
Ett aktuellt exempel är Lynk & CO 01 som tog drygt 2 år att konvertera från China spec. till EU spec och du som kund får anstränga dig för att lista ut var ändringarna är.
Lynk & Co 01 received 5.5-stars rating in C-NCAP men trots det är det stora förändringar som du som kund inte ser för att nå 5 Star Euro NCAP.
Sen är det en mängd subtila skillnader med radier och materialval på t ex inredningsdetaljer.
Sen är det mjukvaruskillnader hur bilen ska reagera vid t ex olyckssituation med avstänging av olika system, airbag-utlösning m m
Inget som en kund uppenbart noterar men många ingenjörstimmar ligger bakom.
Men NCAP är ingen certifiering eller lagkrav. Det handlar bara om rating.
Då är skillnaderna mellan en EU och en US bil betydligt större. Särskilt när det gäller airbagsystemet.

Att Lync&co inte lyckades utveckla en bil som uppfyller samtliga lagkrav i både EU och Kina är ju inte bra.
Nej det är också sant men man kan ändå inte skicka en Kinesiskt specad bil till EU och sälja den som Euro NCAP 5 star....

Min poäng är att man kan inte bygga bilar var som helst i världen och sedan skicka dom till vilken marknad man vill.
Lagkrav, certifiering, licens, rating eller inte.

viewtopic.php?f=51&t=22780&start=40#p467198

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 21 okt 2020 17:13
av Julleruff
LarsL skrev:
Det är ju åtminstone andra ladduttag i Kina än i EU så exakt samma bil är det inte.
Nej där har du en skillnad till som styrker min tes som jag har svårt att jobba in här i tråden.....

En kinesiskt DC laddstation pratar heller inte ens med samma Protocol som en Europeisk så hjälper inte ens med en fysisk convertering av kontakterna.

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 21 okt 2020 17:25
av Fredrik j
Julleruff skrev:
LarsL skrev:
Det är ju åtminstone andra ladduttag i Kina än i EU så exakt samma bil är det inte.
Nej där har du en skillnad till som styrker min tes som jag har svårt att jobba in här i tråden.....

En kinesiskt DC laddstation pratar heller inte ens med samma Protocol som en Europeisk så hjälper inte ens med en fysisk convertering av kontakterna.
Det är väl skillnader mellan EU vs. US också.

Naturligtvis har Tesla byggt dessa bilar med avsikt att exportera till Europa. Det är ju naturligtvis inte bilar som ursprungligen var tänkta att sälja i kina.
Det jag uppfattat att du argumentera för är att den här "EU-anpassningen" har tagit flera år och varit planerad för länge sedan.

Jag tror det är ett ganska snabbt beslut. Alla delar som finns existerar ju redan i US-fabriken.

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 21 okt 2020 17:44
av Julleruff
Fredrik j skrev:
Julleruff skrev:
LarsL skrev:
Det är ju åtminstone andra ladduttag i Kina än i EU så exakt samma bil är det inte.
Nej där har du en skillnad till som styrker min tes som jag har svårt att jobba in här i tråden.....

En kinesiskt DC laddstation pratar heller inte ens med samma Protocol som en Europeisk så hjälper inte ens med en fysisk convertering av kontakterna.
Det är väl skillnader mellan EU vs. US också.

Naturligtvis har Tesla byggt dessa bilar med avsikt att exportera till Europa. Det är ju naturligtvis inte bilar som ursprungligen var tänkta att sälja i kina.
Det jag uppfattat att du argumentera för är att den här "EU-anpassningen" har tagit flera år och varit planerad för länge sedan.

Jag tror det är ett ganska snabbt beslut. Alla delar som finns existerar ju redan i US-fabriken.
Då är vi egentligen överens!

Min argumenation handlade inte i första hand om "EU-anpassningen" och tid för det utan det kom upp som ett sidospår senare i ett svar till Taliz.

Min ursprungliga fundering var:
Julleruff skrev:
Började fundera på det här med bilar från Kina och får det inte att stämma......

Uppdateringarna på M3 började det ryktas om när det blev känt att de gått in i Kina.

Så funderingarna blir många nu....

De SR+ Lagerbilarna utan Chrome Delete och utan uppdaterad interiör:
- Kommer de från Kina?
- Har de Värmepump?
- Har de isolerglasen?
- Har dom elektrisk baklucka?
- Har dom uppdaterade strålkastare?
- Hur har de fått kinesiskt specade bilar godkända för EU? Tar normalt 1-2 år att Cert'a om bilar för olika marknader, det går inte tillverka 1 bil som klarar mer än 1 marknad.


När ställde/ställer Kina om från pre-facelift till Facelift?
- finns ju kinesisk film på Twitter som visar facelift?

Varför bygger man pre-Facelift i Kina?
- Är det för att det är enda sättet att bygga EU-godkända bilar i Kina att bygga redan certifierade pre-facelift 100% likt de som byggs i Fremont?
Är
- Giga3 redan godkänd för att bygga helbilsgodkända bilar till EU
- LFP-batteriet transportcertifierat och
- LFP inte kräver ny krockprovning enligt Euro NCAP
så är det ju bara att bygga identiska kopior på de amerikanska EU-bilarna i Kina och då refererar jag till den sista av dom funderingarna jag hade i Bold text.

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 21 okt 2020 20:05
av ChristerSjo
taliz skrev:
Att vi inte ser fler kinesiska bilar här beror inte på att det är svårt att få dem godkända. Det beror på att européer inte är särskilt intresserade av att köpa dem.
Nja, det beror nog mera på att de inte marknadsför dom och inte ser Europa som en prioriterad marknad.

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 21 okt 2020 20:35
av Legato
taliz skrev:
mikebike skrev:
taliz skrev:
Att vi inte ser fler kinesiska bilar här beror inte på att det är svårt att få dem godkända. Det beror på att européer inte är särskilt intresserade av att köpa dem.
Polestar verkar sälja hyfsat, trots alla mjukvaruproblem.
Den ses inte som en kinesisk bil av de flesta.
Om kopplingen till Volvo saknats skulle den sålt sämre än MG.
MG säljer ju ganska bra i Norge...

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 21 okt 2020 20:45
av Frippanecci

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 21 okt 2020 23:41
av mastodontfilmsmats
Svenssons skrev:

Tesla har delat upp import av Model 3 till Europa där SR importeras från Kina och övriga från USA. Detta är inget argument varför Model Y kommer importeras från Kina i närtid. Model Y Standard Range går inte beställa idag, det är möjligt att den kommer i framtiden och att den då kommer exporteras från Kina men det lär isåfall vara efter Giga Berlin börjat producera Model Y.
Jaha, jag som var så nära beställaknappen på M3SR+, nu när en massa godis dök upp... Meeeeeen eftersom jag är Captain Slow här som bara letar orsaker att fördröja mitt beställande av en SR+, får jag även här lite kallt om fötterna.
Skillnaden på LFP kontra USA-batterierna (som jag är trygg i vad de innebär) är förutom en tyngre bil, vad?
Lägre batteridegradering?
Lägre effektuttag?
Lägre teoretisk laddhastighet (V3 SuC)?

Kina-SR+ får inte heller värmepump och inte dubbelglas? Och hur undermålig är den kinesiska lacken?

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 22 okt 2020 06:25
av Zalman3

Exporting to Europe means the quality of made-in-China Model 3 sedans has been recognized by the European market," Xinhua quoted him as saying.

https://edition.cnn.com/2020/10/21/busi ... index.html



Har Kina Teslor högre kvalitet?

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 22 okt 2020 08:47
av Tellus
Zalman3 skrev:

Exporting to Europe means the quality of made-in-China Model 3 sedans has been recognized by the European market," Xinhua quoted him as saying.

https://edition.cnn.com/2020/10/21/busi ... index.html



Har Kina Teslor högre kvalitet?
Ja ihopsättningskvalité

https://www.teslarati.com/tesla-china-m ... facturing/

https://thenextavenue.com/2020/08/04/ch ... ican-made/

https://electrek.co/2020/08/03/tesla-ma ... t-quality/

Men dom från us verkar också bra

https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... -uk-award/

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 22 okt 2020 16:03
av mastodontfilmsmats
mastodontfilmsmats skrev:
Svenssons skrev:

Tesla har delat upp import av Model 3 till Europa där SR importeras från Kina och övriga från USA. Detta är inget argument varför Model Y kommer importeras från Kina i närtid. Model Y Standard Range går inte beställa idag, det är möjligt att den kommer i framtiden och att den då kommer exporteras från Kina men det lär isåfall vara efter Giga Berlin börjat producera Model Y.
Jaha, jag som var så nära beställaknappen på M3SR+, nu när en massa godis dök upp... Meeeeeen eftersom jag är Captain Slow här som bara letar orsaker att fördröja mitt beställande av en SR+, får jag även här lite kallt om fötterna.
Skillnaden på LFP kontra USA-batterierna (som jag är trygg i vad de innebär) är förutom en tyngre bil, vad?
Lägre batteridegradering?
Lägre effektuttag?
Lägre teoretisk laddhastighet (V3 SuC)?

Kina-SR+ får inte heller värmepump och inte dubbelglas? Och hur undermålig är den kinesiska lacken?
Citerar mig själv lite..
Om man får lita till vad cnn säger om byggkvaliteten (via kinesisk grundinformation) så är ju den erkänd i Europa i alla fall, vad nu det betyder.. Då återstår ju frågan om skillnaden på drivlinan (ffa batteriet då)

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 22 okt 2020 23:36
av Black
Är det någon som har uppgifter om priser och utrustning (batteri, v-pump, d-glas, konsoll, mm) på dessa Kina-Teslor?

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 21 nov 2020 23:06
av esteen
Är det någon snappat upp någon mer information om de Kinesiska bilarna?
Har de något mer nytt utöver batteriet?
Är lite inne på att köpa en sådan men kan inte bestämma mig om LFP är bättre än värmepump som Tesla säger att den inte har.
Hur tänker ni andra?

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 21 nov 2020 23:48
av LasseTM
Har inga belägg för detta uttalande men har svårt och tro att lacken i Kina är sämre än USA. USA har jäkligt hårda regler på vad man får lacka en bil med, högre än Europa och i Kina får man nog lacka med lite vad man vill.
Skulle tro att den Kinesiska lacken är den bästa om man kollar på enbart färgen och hur den håller sedan är frågan om finish en annan femma men Amerikansk lack är ju mjuk som smör.

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 22 nov 2020 03:48
av Svenssons
esteen skrev:
Är det någon snappat upp någon mer information om de Kinesiska bilarna?
Har de något mer nytt utöver batteriet?
Är lite inne på att köpa en sådan men kan inte bestämma mig om LFP är bättre än värmepump som Tesla säger att den inte har.
Hur tänker ni andra?
Pratade med en på Tesla i torsdags, tror han satt i Stockholm. Där hade de då inte fått in några av de kinesiskt byggda Model 3 ännu. De har inte den nya utrustningspaketet enligt honom (chrome delete, värmepump och elbacklucka) vilket alltså bekräftar det som sagts tidigare.

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 22 nov 2020 13:37
av seafarer
Är det någon som vet ungefärlig räckvidd för dessa m3 sr+ med CATL batteriet?

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 22 nov 2020 13:44
av NiklasTesla
seafarer skrev:
Är det någon som vet ungefärlig räckvidd för dessa m3 sr+ med CATL batteriet?
Lite längre (kanske ca 20km längre realistiskt körmönster ) än dagens SR+

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 22 nov 2020 15:55
av taliz
NiklasTesla skrev:
seafarer skrev:
Är det någon som vet ungefärlig räckvidd för dessa m3 sr+ med CATL batteriet?
Lite längre (kanske ca 20km längre realistiskt körmönster ) än dagens SR+
LFP har väl ca 55kwh tillgängligt vs knappt 50 på NCA.
Sedan kan man ju i teorin ladda dem till 100% utan negativ effekt dessutom.
Dvs laddar du en med NCA till 90% har du bara 45kwh tillgängligt.
Då får du mer än 20% längre räckvidd med LFP.
10kwh är ju 5-8 mil sisådär med en SR+.

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 22 nov 2020 16:33
av NiklasTesla
taliz skrev:
NiklasTesla skrev:
seafarer skrev:
Är det någon som vet ungefärlig räckvidd för dessa m3 sr+ med CATL batteriet?
Lite längre (kanske ca 20km längre realistiskt körmönster ) än dagens SR+
LFP har väl ca 55kwh tillgängligt vs knappt 50 på NCA.
Sedan kan man ju i teorin ladda dem till 100% utan negativ effekt dessutom.
Dvs laddar du en med NCA till 90% har du bara 45kwh tillgängligt.
Då får du mer än 20% längre räckvidd med LFP.
10kwh är ju 5-8 mil sisådär med en SR+.
Räknade 100% laddning för NCA SR+ mot 100% laddning för LFP SR+.

Om skillnaden är 5kwh på en förbrukning på 1,8kwh/mil (lite lägre än min realistiska förbrukning för Model 3 LR AWD med ca 7500 körda som ligger på precis över 1,9kwh/mil) per mil blir skillnaden 27,7km exakt.

MVH

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 22 nov 2020 16:38
av Anonymous FTW
NiklasTesla skrev:
seafarer skrev:
Är det någon som vet ungefärlig räckvidd för dessa m3 sr+ med CATL batteriet?
Lite längre (kanske ca 20km längre realistiskt körmönster ) än dagens SR+
Någon skillnad på livslängd de batterierna emellan?