Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Postat: 21 okt 2020 16:02
Att vi inte ser fler kinesiska bilar här beror inte på att det är svårt att få dem godkända. Det beror på att européer inte är särskilt intresserade av att köpa dem.
Men NCAp är ingen certifiering eller lagkrav. Det handlar bara om rating.Julleruff skrev:Ett aktuellt exempel är Lynk & CO 01 som tog drygt 2 år att konvertera från China spec. till EU spec och du som kund får anstränga dig för att lista ut var ändringarna är.
Lynk & Co 01 received 5.5-stars rating in C-NCAP men trots det är det stora förändringar som du som kund inte ser för att nå 5 Star Euro NCAP.
Sen är det en mängd subtila skillnader med radier och materialval på t ex inredningsdetaljer.
Sen är det mjukvaruskillnader hur bilen ska reagera vid t ex olyckssituation med avstänging av olika system, airbag-utlösning m m
Inget som en kund uppenbart noterar men många ingenjörstimmar ligger bakom.
Polestar verkar sälja hyfsat, trots alla mjukvaruproblem.taliz skrev:Att vi inte ser fler kinesiska bilar här beror inte på att det är svårt att få dem godkända. Det beror på att européer inte är särskilt intresserade av att köpa dem.
Den ses inte som en kinesisk bil av de flesta.mikebike skrev:Polestar verkar sälja hyfsat, trots alla mjukvaruproblem.taliz skrev:Att vi inte ser fler kinesiska bilar här beror inte på att det är svårt att få dem godkända. Det beror på att européer inte är särskilt intresserade av att köpa dem.
Allt går att sälja för rätt pris, refererar Wish/ebay.taliz skrev:Att vi inte ser fler kinesiska bilar här beror inte på att det är svårt att få dem godkända. Det beror på att européer inte är särskilt intresserade av att köpa dem.
Nej det är också sant men man kan ändå inte skicka en Kinesiskt specad bil till EU och sälja den som Euro NCAP 5 star....Fredrik j skrev:Men NCAP är ingen certifiering eller lagkrav. Det handlar bara om rating.Julleruff skrev:Ett aktuellt exempel är Lynk & CO 01 som tog drygt 2 år att konvertera från China spec. till EU spec och du som kund får anstränga dig för att lista ut var ändringarna är.
Lynk & Co 01 received 5.5-stars rating in C-NCAP men trots det är det stora förändringar som du som kund inte ser för att nå 5 Star Euro NCAP.
Sen är det en mängd subtila skillnader med radier och materialval på t ex inredningsdetaljer.
Sen är det mjukvaruskillnader hur bilen ska reagera vid t ex olyckssituation med avstänging av olika system, airbag-utlösning m m
Inget som en kund uppenbart noterar men många ingenjörstimmar ligger bakom.
Då är skillnaderna mellan en EU och en US bil betydligt större. Särskilt när det gäller airbagsystemet.
Att Lync&co inte lyckades utveckla en bil som uppfyller samtliga lagkrav i både EU och Kina är ju inte bra.
Nej där har du en skillnad till som styrker min tes som jag har svårt att jobba in här i tråden.....LarsL skrev:Det är ju åtminstone andra ladduttag i Kina än i EU så exakt samma bil är det inte.
Det är väl skillnader mellan EU vs. US också.Julleruff skrev:Nej där har du en skillnad till som styrker min tes som jag har svårt att jobba in här i tråden.....LarsL skrev:Det är ju åtminstone andra ladduttag i Kina än i EU så exakt samma bil är det inte.
En kinesiskt DC laddstation pratar heller inte ens med samma Protocol som en Europeisk så hjälper inte ens med en fysisk convertering av kontakterna.
Då är vi egentligen överens!Fredrik j skrev:Det är väl skillnader mellan EU vs. US också.Julleruff skrev:Nej där har du en skillnad till som styrker min tes som jag har svårt att jobba in här i tråden.....LarsL skrev:Det är ju åtminstone andra ladduttag i Kina än i EU så exakt samma bil är det inte.
En kinesiskt DC laddstation pratar heller inte ens med samma Protocol som en Europeisk så hjälper inte ens med en fysisk convertering av kontakterna.
Naturligtvis har Tesla byggt dessa bilar med avsikt att exportera till Europa. Det är ju naturligtvis inte bilar som ursprungligen var tänkta att sälja i kina.
Det jag uppfattat att du argumentera för är att den här "EU-anpassningen" har tagit flera år och varit planerad för länge sedan.
Jag tror det är ett ganska snabbt beslut. Alla delar som finns existerar ju redan i US-fabriken.
ÄrJulleruff skrev:Började fundera på det här med bilar från Kina och får det inte att stämma......
Uppdateringarna på M3 började det ryktas om när det blev känt att de gått in i Kina.
Så funderingarna blir många nu....
De SR+ Lagerbilarna utan Chrome Delete och utan uppdaterad interiör:
- Kommer de från Kina?
- Har de Värmepump?
- Har de isolerglasen?
- Har dom elektrisk baklucka?
- Har dom uppdaterade strålkastare?
- Hur har de fått kinesiskt specade bilar godkända för EU? Tar normalt 1-2 år att Cert'a om bilar för olika marknader, det går inte tillverka 1 bil som klarar mer än 1 marknad.
När ställde/ställer Kina om från pre-facelift till Facelift?
- finns ju kinesisk film på Twitter som visar facelift?
Varför bygger man pre-Facelift i Kina?
- Är det för att det är enda sättet att bygga EU-godkända bilar i Kina att bygga redan certifierade pre-facelift 100% likt de som byggs i Fremont?
Nja, det beror nog mera på att de inte marknadsför dom och inte ser Europa som en prioriterad marknad.taliz skrev:Att vi inte ser fler kinesiska bilar här beror inte på att det är svårt att få dem godkända. Det beror på att européer inte är särskilt intresserade av att köpa dem.
MG säljer ju ganska bra i Norge...taliz skrev:Den ses inte som en kinesisk bil av de flesta.mikebike skrev:Polestar verkar sälja hyfsat, trots alla mjukvaruproblem.taliz skrev:Att vi inte ser fler kinesiska bilar här beror inte på att det är svårt att få dem godkända. Det beror på att européer inte är särskilt intresserade av att köpa dem.
Om kopplingen till Volvo saknats skulle den sålt sämre än MG.
Jaha, jag som var så nära beställaknappen på M3SR+, nu när en massa godis dök upp... Meeeeeen eftersom jag är Captain Slow här som bara letar orsaker att fördröja mitt beställande av en SR+, får jag även här lite kallt om fötterna.Svenssons skrev:
Tesla har delat upp import av Model 3 till Europa där SR importeras från Kina och övriga från USA. Detta är inget argument varför Model Y kommer importeras från Kina i närtid. Model Y Standard Range går inte beställa idag, det är möjligt att den kommer i framtiden och att den då kommer exporteras från Kina men det lär isåfall vara efter Giga Berlin börjat producera Model Y.
https://edition.cnn.com/2020/10/21/busi ... index.html
Exporting to Europe means the quality of made-in-China Model 3 sedans has been recognized by the European market," Xinhua quoted him as saying.
Ja ihopsättningskvalitéZalman3 skrev:https://edition.cnn.com/2020/10/21/busi ... index.html
Exporting to Europe means the quality of made-in-China Model 3 sedans has been recognized by the European market," Xinhua quoted him as saying.
Har Kina Teslor högre kvalitet?
Citerar mig själv lite..mastodontfilmsmats skrev:Jaha, jag som var så nära beställaknappen på M3SR+, nu när en massa godis dök upp... Meeeeeen eftersom jag är Captain Slow här som bara letar orsaker att fördröja mitt beställande av en SR+, får jag även här lite kallt om fötterna.Svenssons skrev:
Tesla har delat upp import av Model 3 till Europa där SR importeras från Kina och övriga från USA. Detta är inget argument varför Model Y kommer importeras från Kina i närtid. Model Y Standard Range går inte beställa idag, det är möjligt att den kommer i framtiden och att den då kommer exporteras från Kina men det lär isåfall vara efter Giga Berlin börjat producera Model Y.
Skillnaden på LFP kontra USA-batterierna (som jag är trygg i vad de innebär) är förutom en tyngre bil, vad?
Lägre batteridegradering?
Lägre effektuttag?
Lägre teoretisk laddhastighet (V3 SuC)?
Kina-SR+ får inte heller värmepump och inte dubbelglas? Och hur undermålig är den kinesiska lacken?
Pratade med en på Tesla i torsdags, tror han satt i Stockholm. Där hade de då inte fått in några av de kinesiskt byggda Model 3 ännu. De har inte den nya utrustningspaketet enligt honom (chrome delete, värmepump och elbacklucka) vilket alltså bekräftar det som sagts tidigare.esteen skrev:Är det någon snappat upp någon mer information om de Kinesiska bilarna?
Har de något mer nytt utöver batteriet?
Är lite inne på att köpa en sådan men kan inte bestämma mig om LFP är bättre än värmepump som Tesla säger att den inte har.
Hur tänker ni andra?
Lite längre (kanske ca 20km längre realistiskt körmönster ) än dagens SR+seafarer skrev:Är det någon som vet ungefärlig räckvidd för dessa m3 sr+ med CATL batteriet?
LFP har väl ca 55kwh tillgängligt vs knappt 50 på NCA.NiklasTesla skrev:Lite längre (kanske ca 20km längre realistiskt körmönster ) än dagens SR+seafarer skrev:Är det någon som vet ungefärlig räckvidd för dessa m3 sr+ med CATL batteriet?
Räknade 100% laddning för NCA SR+ mot 100% laddning för LFP SR+.taliz skrev:LFP har väl ca 55kwh tillgängligt vs knappt 50 på NCA.NiklasTesla skrev:Lite längre (kanske ca 20km längre realistiskt körmönster ) än dagens SR+seafarer skrev:Är det någon som vet ungefärlig räckvidd för dessa m3 sr+ med CATL batteriet?
Sedan kan man ju i teorin ladda dem till 100% utan negativ effekt dessutom.
Dvs laddar du en med NCA till 90% har du bara 45kwh tillgängligt.
Då får du mer än 20% längre räckvidd med LFP.
10kwh är ju 5-8 mil sisådär med en SR+.
Någon skillnad på livslängd de batterierna emellan?NiklasTesla skrev:Lite längre (kanske ca 20km längre realistiskt körmönster ) än dagens SR+seafarer skrev:Är det någon som vet ungefärlig räckvidd för dessa m3 sr+ med CATL batteriet?