MG säljer ju ganska bra i Norge...taliz skrev:Den ses inte som en kinesisk bil av de flesta.mikebike skrev:Polestar verkar sälja hyfsat, trots alla mjukvaruproblem.taliz skrev:Att vi inte ser fler kinesiska bilar här beror inte på att det är svårt att få dem godkända. Det beror på att européer inte är särskilt intresserade av att köpa dem.
Om kopplingen till Volvo saknats skulle den sålt sämre än MG.
M3 från Kina säljs i Europa.
Moderator: Redaktion
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Frippanecci
- Teslaägare
- Inlägg: 481
- Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
Beställda:
CyberTruck
Porsche Cayenne S
Dodge Ram
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
Beställda:
CyberTruck
-
- Inlägg: 231
- Blev medlem: 07 feb 2020 13:00
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Jaha, jag som var så nära beställaknappen på M3SR+, nu när en massa godis dök upp... Meeeeeen eftersom jag är Captain Slow här som bara letar orsaker att fördröja mitt beställande av en SR+, får jag även här lite kallt om fötterna.Svenssons skrev:
Tesla har delat upp import av Model 3 till Europa där SR importeras från Kina och övriga från USA. Detta är inget argument varför Model Y kommer importeras från Kina i närtid. Model Y Standard Range går inte beställa idag, det är möjligt att den kommer i framtiden och att den då kommer exporteras från Kina men det lär isåfall vara efter Giga Berlin börjat producera Model Y.
Skillnaden på LFP kontra USA-batterierna (som jag är trygg i vad de innebär) är förutom en tyngre bil, vad?
Lägre batteridegradering?
Lägre effektuttag?
Lägre teoretisk laddhastighet (V3 SuC)?
Kina-SR+ får inte heller värmepump och inte dubbelglas? Och hur undermålig är den kinesiska lacken?
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
https://edition.cnn.com/2020/10/21/busi ... index.html
Exporting to Europe means the quality of made-in-China Model 3 sedans has been recognized by the European market," Xinhua quoted him as saying.
Har Kina Teslor högre kvalitet?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3628
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Ja ihopsättningskvalitéZalman3 skrev:https://edition.cnn.com/2020/10/21/busi ... index.html
Exporting to Europe means the quality of made-in-China Model 3 sedans has been recognized by the European market," Xinhua quoted him as saying.
Har Kina Teslor högre kvalitet?
https://www.teslarati.com/tesla-china-m ... facturing/
https://thenextavenue.com/2020/08/04/ch ... ican-made/
https://electrek.co/2020/08/03/tesla-ma ... t-quality/
Men dom från us verkar också bra
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... -uk-award/
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
-
- Inlägg: 231
- Blev medlem: 07 feb 2020 13:00
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Citerar mig själv lite..mastodontfilmsmats skrev:Jaha, jag som var så nära beställaknappen på M3SR+, nu när en massa godis dök upp... Meeeeeen eftersom jag är Captain Slow här som bara letar orsaker att fördröja mitt beställande av en SR+, får jag även här lite kallt om fötterna.Svenssons skrev:
Tesla har delat upp import av Model 3 till Europa där SR importeras från Kina och övriga från USA. Detta är inget argument varför Model Y kommer importeras från Kina i närtid. Model Y Standard Range går inte beställa idag, det är möjligt att den kommer i framtiden och att den då kommer exporteras från Kina men det lär isåfall vara efter Giga Berlin börjat producera Model Y.
Skillnaden på LFP kontra USA-batterierna (som jag är trygg i vad de innebär) är förutom en tyngre bil, vad?
Lägre batteridegradering?
Lägre effektuttag?
Lägre teoretisk laddhastighet (V3 SuC)?
Kina-SR+ får inte heller värmepump och inte dubbelglas? Och hur undermålig är den kinesiska lacken?
Om man får lita till vad cnn säger om byggkvaliteten (via kinesisk grundinformation) så är ju den erkänd i Europa i alla fall, vad nu det betyder.. Då återstår ju frågan om skillnaden på drivlinan (ffa batteriet då)
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Är det någon som har uppgifter om priser och utrustning (batteri, v-pump, d-glas, konsoll, mm) på dessa Kina-Teslor?
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Är det någon snappat upp någon mer information om de Kinesiska bilarna?
Har de något mer nytt utöver batteriet?
Är lite inne på att köpa en sådan men kan inte bestämma mig om LFP är bättre än värmepump som Tesla säger att den inte har.
Hur tänker ni andra?
Har de något mer nytt utöver batteriet?
Är lite inne på att köpa en sådan men kan inte bestämma mig om LFP är bättre än värmepump som Tesla säger att den inte har.
Hur tänker ni andra?
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Har inga belägg för detta uttalande men har svårt och tro att lacken i Kina är sämre än USA. USA har jäkligt hårda regler på vad man får lacka en bil med, högre än Europa och i Kina får man nog lacka med lite vad man vill.
Skulle tro att den Kinesiska lacken är den bästa om man kollar på enbart färgen och hur den håller sedan är frågan om finish en annan femma men Amerikansk lack är ju mjuk som smör.
Skulle tro att den Kinesiska lacken är den bästa om man kollar på enbart färgen och hur den håller sedan är frågan om finish en annan femma men Amerikansk lack är ju mjuk som smör.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Pratade med en på Tesla i torsdags, tror han satt i Stockholm. Där hade de då inte fått in några av de kinesiskt byggda Model 3 ännu. De har inte den nya utrustningspaketet enligt honom (chrome delete, värmepump och elbacklucka) vilket alltså bekräftar det som sagts tidigare.esteen skrev:Är det någon snappat upp någon mer information om de Kinesiska bilarna?
Har de något mer nytt utöver batteriet?
Är lite inne på att köpa en sådan men kan inte bestämma mig om LFP är bättre än värmepump som Tesla säger att den inte har.
Hur tänker ni andra?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Är det någon som vet ungefärlig räckvidd för dessa m3 sr+ med CATL batteriet?
M3 LR -21 - äger fortfarande
Hyundai Kona 64kWh -
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2404
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Lite längre (kanske ca 20km längre realistiskt körmönster ) än dagens SR+seafarer skrev:Är det någon som vet ungefärlig räckvidd för dessa m3 sr+ med CATL batteriet?
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
LFP har väl ca 55kwh tillgängligt vs knappt 50 på NCA.NiklasTesla skrev:Lite längre (kanske ca 20km längre realistiskt körmönster ) än dagens SR+seafarer skrev:Är det någon som vet ungefärlig räckvidd för dessa m3 sr+ med CATL batteriet?
Sedan kan man ju i teorin ladda dem till 100% utan negativ effekt dessutom.
Dvs laddar du en med NCA till 90% har du bara 45kwh tillgängligt.
Då får du mer än 20% längre räckvidd med LFP.
10kwh är ju 5-8 mil sisådär med en SR+.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2404
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Räknade 100% laddning för NCA SR+ mot 100% laddning för LFP SR+.taliz skrev:LFP har väl ca 55kwh tillgängligt vs knappt 50 på NCA.NiklasTesla skrev:Lite längre (kanske ca 20km längre realistiskt körmönster ) än dagens SR+seafarer skrev:Är det någon som vet ungefärlig räckvidd för dessa m3 sr+ med CATL batteriet?
Sedan kan man ju i teorin ladda dem till 100% utan negativ effekt dessutom.
Dvs laddar du en med NCA till 90% har du bara 45kwh tillgängligt.
Då får du mer än 20% längre räckvidd med LFP.
10kwh är ju 5-8 mil sisådär med en SR+.
Om skillnaden är 5kwh på en förbrukning på 1,8kwh/mil (lite lägre än min realistiska förbrukning för Model 3 LR AWD med ca 7500 körda som ligger på precis över 1,9kwh/mil) per mil blir skillnaden 27,7km exakt.
MVH
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Någon skillnad på livslängd de batterierna emellan?NiklasTesla skrev:Lite längre (kanske ca 20km längre realistiskt körmönster ) än dagens SR+seafarer skrev:Är det någon som vet ungefärlig räckvidd för dessa m3 sr+ med CATL batteriet?
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2404
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
LFP är inte lika känsliga för hög/låg laddnivå vad jag har förstått jämfört med NCA så dessa batterier (LFP) lär hålla längre.Anonymous FTW skrev:Någon skillnad på livslängd de batterierna emellan?NiklasTesla skrev:Lite längre (kanske ca 20km längre realistiskt körmönster ) än dagens SR+seafarer skrev:Är det någon som vet ungefärlig räckvidd för dessa m3 sr+ med CATL batteriet?
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Fick ett hyggligt inbytespris på min bil vid köp av en Kina SR+. Har haft lite dålig koll på utvecklingen den senaste tiden, men Teslakillen sa att faceliften skulle kosta en bra slant mer - har för mig ca 60k mer.
Då är ju frågan vad man blir gladast av; bättre batteri eller facelift:en?
En tystare bil skulle jag gärna vilja ha, men det verkar gå en del rykten om att Kina-bilen är tystare än den gamla US-bilen.
Något som har mer koll på det?
Då är ju frågan vad man blir gladast av; bättre batteri eller facelift:en?
En tystare bil skulle jag gärna vilja ha, men det verkar gå en del rykten om att Kina-bilen är tystare än den gamla US-bilen.
Något som har mer koll på det?
Model S Standard Range Raven
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Ryktenas bilmärke det här
Har beställt en "Kinabil" och hoppas att jag inte blir besviken.
Det jag hittat är att den laddar snabbare, dock gjordes tested från 40-99% och då var LFP 15 min snabbare.
Mer intressant hur det är mellan 10-60% men man får väl se och hoppas att det är snabbt där med.
Får hoppas det inte är sämre köldegenskaper än NCA också...
Sedan får man väl, trotts vad Tesla sagt, hoppas att det finns någon kul nyhet i dessa förutom batteriet.
Har beställt en "Kinabil" och hoppas att jag inte blir besviken.
Det jag hittat är att den laddar snabbare, dock gjordes tested från 40-99% och då var LFP 15 min snabbare.
Mer intressant hur det är mellan 10-60% men man får väl se och hoppas att det är snabbt där med.
Får hoppas det inte är sämre köldegenskaper än NCA också...
Sedan får man väl, trotts vad Tesla sagt, hoppas att det finns någon kul nyhet i dessa förutom batteriet.
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
https://teslamag.de/news/preissenkung-t ... iger-31395Prisreduktion: Omedelbart tillgänglig Tesla Model 3 från Kina nu ytterligare 1000 euro billigare.
Vanligtvis är priserna på Tesla i sten eftersom VD Elon Musk anser att det vanliga fyndet när man köper en bil är orättvist. Företaget gör dock ett undantag för en leverans av modell 3 från Kina. Överraskande tillkännagavs det i mitten av oktober att Europa nu också levereras från Tesla Gigafactory i Kina - oavsett om det var tillfälligt eller permanent, ursprungligen öppet. Men efter dessa nyheter, hundratals förproducerade Tesla Model 3s därifrån dök upp på webbplatserna för Europa . Eftersom de ännu inte är den uppdaterade versionen som Tesla också meddelade i oktober, var de till exempel cirka 2000 euro billigare än nyligen konfigurerade i Tyskland. Och nu har Tesla sänkt priset för det igen.
3000 rabatt för Tesla Model 3 från Kina
Den billigaste Tesla Model 3 i standardversionen plus (SR +) på de tyska sajterna kostar nu 40 880 euro, ytterligare 1000 euro mindre än tidigare. Om du beställer den igen måste du betala 42 900 euro plus leveransavgiften på 980 euro, totalt 3000 euro mer. I Tyskland fanns det bra två dussin av dessa China Teslas med rabatt att välja mellan på måndag, åtminstone lika många var att hitta på Teslas andra europeiska landswebbplatser.
Om du väljer en av dessa elbilar får du dock inte den senaste versionen av Model 3. I mitten av oktober tillkännagav Tesla en ansiktslyftning , som inkluderar visuella och tekniska innovationer. De yttre trimlistarna är nu gjorda i svart istället för krom och mittkonsolen har en mindre repkänslig yta. Tekniska innovationer är en värmepump (men förmodligen bara för varianterna av Tesla Model 3 med fyrhjulsdrift och större batteri), en elektriskt manövrerad baklucka och dubbelruta för de främre sidorutorna.
Längre räckvidd tack vare LFP-batteriet
Å andra sidan anger Tesla en något längre räckvidd för Model 3 SR + från Kina (den enda exporterade varianten hittills): 440 kilometer jämfört med 430 kilometer för nyproducerade från Fremont. Anledningen till detta är att ett batteri med LFP-celler från CATL nyligen har installerats i den grundläggande kinesiska Tesla . Dessa är betydligt billigare och mer robusta, men väger mer, så Tesla valde en något högre kapacitet. Dessutom, till skillnad från celler med olika kemi, kan de laddas upp till 100 procent utan att tveka, vilket ytterligare ökar intervallet för övningen.
För vissa intresserade parter kan en Tesla Model 3 SR + från Kina till ett reducerat pris därför vara ett attraktivt erbjudande. Den förnyade prissänkningen tyder dock inte på att efterfrågan på den är enorm. Även för Danmark, där begagnade Teslas från Tyskland för närvarande köps till nästan nya priser på grund av en kommande skattehöjning , erbjöds 25 färdiga Model 3 SR + -modeller i det gamla utseendet på måndagen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Den verkar inte gälla för Sverige än va?
Model S Standard Range Raven
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Vilket skulle inte gälla?jeppe_sthlm skrev:Den verkar inte gälla för Sverige än va?
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Tyckte mig inte se någon prissänkning sen förra veckan, men jag minns inte riktigt vad priset var då
Model S Standard Range Raven
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Det syftar nog på den som gjordes förra veckan och att det nu är 40 000SEK rabatt mot en 2021.jeppe_sthlm skrev:Tyckte mig inte se någon prissänkning sen förra veckan, men jag minns inte riktigt vad priset var då
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Nu är det tillbaka på samma nivå som början på förra veckan (priserna var ner 10' för SR+ lagerbilarna under fredagen, då var den billigaste nere på 539', nu 549'). Däremot så har de höjt "grundpriset" med 10' sedan dess, nu är prisjusteringen 40' istället men samma slutpris. Det är inte lätt att hänga med, och ännu svårare att hitta någon logik i prissättningen!jeppe_sthlm skrev:Tyckte mig inte se någon prissänkning sen förra veckan, men jag minns inte riktigt vad priset var då
Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Zalmam3 har tagit en tysk artikel och översätt den, anledningen till att priserna står i Euro.esteen skrev:Vilket skulle inte gälla?jeppe_sthlm skrev:Den verkar inte gälla för Sverige än va?