Re: M3 från Kina säljs i Europa.
Postat: 22 nov 2020 13:37
Är det någon som vet ungefärlig räckvidd för dessa m3 sr+ med CATL batteriet?
Lite längre (kanske ca 20km längre realistiskt körmönster ) än dagens SR+seafarer skrev:Är det någon som vet ungefärlig räckvidd för dessa m3 sr+ med CATL batteriet?
LFP har väl ca 55kwh tillgängligt vs knappt 50 på NCA.NiklasTesla skrev:Lite längre (kanske ca 20km längre realistiskt körmönster ) än dagens SR+seafarer skrev:Är det någon som vet ungefärlig räckvidd för dessa m3 sr+ med CATL batteriet?
Räknade 100% laddning för NCA SR+ mot 100% laddning för LFP SR+.taliz skrev:LFP har väl ca 55kwh tillgängligt vs knappt 50 på NCA.NiklasTesla skrev:Lite längre (kanske ca 20km längre realistiskt körmönster ) än dagens SR+seafarer skrev:Är det någon som vet ungefärlig räckvidd för dessa m3 sr+ med CATL batteriet?
Sedan kan man ju i teorin ladda dem till 100% utan negativ effekt dessutom.
Dvs laddar du en med NCA till 90% har du bara 45kwh tillgängligt.
Då får du mer än 20% längre räckvidd med LFP.
10kwh är ju 5-8 mil sisådär med en SR+.
Någon skillnad på livslängd de batterierna emellan?NiklasTesla skrev:Lite längre (kanske ca 20km längre realistiskt körmönster ) än dagens SR+seafarer skrev:Är det någon som vet ungefärlig räckvidd för dessa m3 sr+ med CATL batteriet?
LFP är inte lika känsliga för hög/låg laddnivå vad jag har förstått jämfört med NCA så dessa batterier (LFP) lär hålla längre.Anonymous FTW skrev:Någon skillnad på livslängd de batterierna emellan?NiklasTesla skrev:Lite längre (kanske ca 20km längre realistiskt körmönster ) än dagens SR+seafarer skrev:Är det någon som vet ungefärlig räckvidd för dessa m3 sr+ med CATL batteriet?
https://teslamag.de/news/preissenkung-t ... iger-31395Prisreduktion: Omedelbart tillgänglig Tesla Model 3 från Kina nu ytterligare 1000 euro billigare.
Vanligtvis är priserna på Tesla i sten eftersom VD Elon Musk anser att det vanliga fyndet när man köper en bil är orättvist. Företaget gör dock ett undantag för en leverans av modell 3 från Kina. Överraskande tillkännagavs det i mitten av oktober att Europa nu också levereras från Tesla Gigafactory i Kina - oavsett om det var tillfälligt eller permanent, ursprungligen öppet. Men efter dessa nyheter, hundratals förproducerade Tesla Model 3s därifrån dök upp på webbplatserna för Europa . Eftersom de ännu inte är den uppdaterade versionen som Tesla också meddelade i oktober, var de till exempel cirka 2000 euro billigare än nyligen konfigurerade i Tyskland. Och nu har Tesla sänkt priset för det igen.
3000 rabatt för Tesla Model 3 från Kina
Den billigaste Tesla Model 3 i standardversionen plus (SR +) på de tyska sajterna kostar nu 40 880 euro, ytterligare 1000 euro mindre än tidigare. Om du beställer den igen måste du betala 42 900 euro plus leveransavgiften på 980 euro, totalt 3000 euro mer. I Tyskland fanns det bra två dussin av dessa China Teslas med rabatt att välja mellan på måndag, åtminstone lika många var att hitta på Teslas andra europeiska landswebbplatser.
Om du väljer en av dessa elbilar får du dock inte den senaste versionen av Model 3. I mitten av oktober tillkännagav Tesla en ansiktslyftning , som inkluderar visuella och tekniska innovationer. De yttre trimlistarna är nu gjorda i svart istället för krom och mittkonsolen har en mindre repkänslig yta. Tekniska innovationer är en värmepump (men förmodligen bara för varianterna av Tesla Model 3 med fyrhjulsdrift och större batteri), en elektriskt manövrerad baklucka och dubbelruta för de främre sidorutorna.
Längre räckvidd tack vare LFP-batteriet
Å andra sidan anger Tesla en något längre räckvidd för Model 3 SR + från Kina (den enda exporterade varianten hittills): 440 kilometer jämfört med 430 kilometer för nyproducerade från Fremont. Anledningen till detta är att ett batteri med LFP-celler från CATL nyligen har installerats i den grundläggande kinesiska Tesla . Dessa är betydligt billigare och mer robusta, men väger mer, så Tesla valde en något högre kapacitet. Dessutom, till skillnad från celler med olika kemi, kan de laddas upp till 100 procent utan att tveka, vilket ytterligare ökar intervallet för övningen.
För vissa intresserade parter kan en Tesla Model 3 SR + från Kina till ett reducerat pris därför vara ett attraktivt erbjudande. Den förnyade prissänkningen tyder dock inte på att efterfrågan på den är enorm. Även för Danmark, där begagnade Teslas från Tyskland för närvarande köps till nästan nya priser på grund av en kommande skattehöjning , erbjöds 25 färdiga Model 3 SR + -modeller i det gamla utseendet på måndagen.
Vilket skulle inte gälla?jeppe_sthlm skrev:Den verkar inte gälla för Sverige än va?
Det syftar nog på den som gjordes förra veckan och att det nu är 40 000SEK rabatt mot en 2021.jeppe_sthlm skrev:Tyckte mig inte se någon prissänkning sen förra veckan, men jag minns inte riktigt vad priset var då
Nu är det tillbaka på samma nivå som början på förra veckan (priserna var ner 10' för SR+ lagerbilarna under fredagen, då var den billigaste nere på 539', nu 549'). Däremot så har de höjt "grundpriset" med 10' sedan dess, nu är prisjusteringen 40' istället men samma slutpris. Det är inte lätt att hänga med, och ännu svårare att hitta någon logik i prissättningen!jeppe_sthlm skrev:Tyckte mig inte se någon prissänkning sen förra veckan, men jag minns inte riktigt vad priset var då
Zalmam3 har tagit en tysk artikel och översätt den, anledningen till att priserna står i Euro.esteen skrev:Vilket skulle inte gälla?jeppe_sthlm skrev:Den verkar inte gälla för Sverige än va?
sebiva skrev:Nu är det tillbaka på samma nivå som början på förra veckan (priserna var ner 10' för SR+ lagerbilarna under fredagen, då var den billigaste nere på 539', nu 549'). Däremot så har de höjt "grundpriset" med 10' sedan dess, nu är prisjusteringen 40' istället men samma slutpris. Det är inte lätt att hänga med, och ännu svårare att hitta någon logik i prissättningen!jeppe_sthlm skrev:Tyckte mig inte se någon prissänkning sen förra veckan, men jag minns inte riktigt vad priset var då
Vi hade en liggande beställning på en ny M3 LR, men när vi i fredags fick se att SR-lagerbilarna gått ner 10 000 kr till så ringde vi vår kontaktperson på Tesla och bytte till en sådan. Så nu väntar vi istället på en Vit/Svart SR+ med dragkrok som vi får ge 551 000 kr för inkl allt. Tur för oss att "ett fel på sidan" sparade oss 10 000 kr!esteen skrev:sebiva skrev:Nu är det tillbaka på samma nivå som början på förra veckan (priserna var ner 10' för SR+ lagerbilarna under fredagen, då var den billigaste nere på 539', nu 549'). Däremot så har de höjt "grundpriset" med 10' sedan dess, nu är prisjusteringen 40' istället men samma slutpris. Det är inte lätt att hänga med, och ännu svårare att hitta någon logik i prissättningen!jeppe_sthlm skrev:Tyckte mig inte se någon prissänkning sen förra veckan, men jag minns inte riktigt vad priset var då
Det är inte lätt att hänga med.
Jag beställde en "kinabil" i lördags och enligt Tesla så var det ett fel på sidan i fredags.
Vet inte om någon lyckades beställa till det priset, jag lyckades inte på lördag morgon, fick bara ett felmeddelande.
Hur som, hoppas mitt val av bil är rätt, tror ändå på LFP batteriet.
Nej, det är oroväckande samtidigt som man inte vet vad laddaren kan ge.jeppe_sthlm skrev:Hmm...det där ser ju inget vidare ut. Ungefär som min nerfade 85:a. Dags att googla lite
Ja, tyvärr lär Nyland inte få den i första taget.jeppe_sthlm skrev:De börjar iofs på 27% om översättningen stämmer. Sen vet man ju fortfarande inte hur varmt batteriet var.
Dock det det ju ut att vara en saftig skillnad mot en amerikansk SR+
Om bara Nyland kunde få vantarna på en Kina-bil och göra en test som man kunde lita på