Sida 9 av 27

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

InläggPostat: 22 nov 2020 13:37
av seafarer
Är det någon som vet ungefärlig räckvidd för dessa m3 sr+ med CATL batteriet?

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

InläggPostat: 22 nov 2020 13:44
av NiklasTesla
seafarer skrev:Är det någon som vet ungefärlig räckvidd för dessa m3 sr+ med CATL batteriet?


Lite längre (kanske ca 20km längre realistiskt körmönster ) än dagens SR+

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

InläggPostat: 22 nov 2020 15:55
av taliz
NiklasTesla skrev:
seafarer skrev:Är det någon som vet ungefärlig räckvidd för dessa m3 sr+ med CATL batteriet?


Lite längre (kanske ca 20km längre realistiskt körmönster ) än dagens SR+


LFP har väl ca 55kwh tillgängligt vs knappt 50 på NCA.
Sedan kan man ju i teorin ladda dem till 100% utan negativ effekt dessutom.
Dvs laddar du en med NCA till 90% har du bara 45kwh tillgängligt.
Då får du mer än 20% längre räckvidd med LFP.
10kwh är ju 5-8 mil sisådär med en SR+.

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

InläggPostat: 22 nov 2020 16:33
av NiklasTesla
taliz skrev:
NiklasTesla skrev:
seafarer skrev:Är det någon som vet ungefärlig räckvidd för dessa m3 sr+ med CATL batteriet?


Lite längre (kanske ca 20km längre realistiskt körmönster ) än dagens SR+


LFP har väl ca 55kwh tillgängligt vs knappt 50 på NCA.
Sedan kan man ju i teorin ladda dem till 100% utan negativ effekt dessutom.
Dvs laddar du en med NCA till 90% har du bara 45kwh tillgängligt.
Då får du mer än 20% längre räckvidd med LFP.
10kwh är ju 5-8 mil sisådär med en SR+.


Räknade 100% laddning för NCA SR+ mot 100% laddning för LFP SR+.

Om skillnaden är 5kwh på en förbrukning på 1,8kwh/mil (lite lägre än min realistiska förbrukning för Model 3 LR AWD med ca 7500 körda som ligger på precis över 1,9kwh/mil) per mil blir skillnaden 27,7km exakt.

MVH

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

InläggPostat: 22 nov 2020 16:38
av Anonymous FTW
NiklasTesla skrev:
seafarer skrev:Är det någon som vet ungefärlig räckvidd för dessa m3 sr+ med CATL batteriet?


Lite längre (kanske ca 20km längre realistiskt körmönster ) än dagens SR+


Någon skillnad på livslängd de batterierna emellan?

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

InläggPostat: 22 nov 2020 16:42
av NiklasTesla
Anonymous FTW skrev:
NiklasTesla skrev:
seafarer skrev:Är det någon som vet ungefärlig räckvidd för dessa m3 sr+ med CATL batteriet?


Lite längre (kanske ca 20km längre realistiskt körmönster ) än dagens SR+


Någon skillnad på livslängd de batterierna emellan?


LFP är inte lika känsliga för hög/låg laddnivå vad jag har förstått jämfört med NCA så dessa batterier (LFP) lär hålla längre.

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

InläggPostat: 22 nov 2020 17:55
av jeppe_sthlm
Fick ett hyggligt inbytespris på min bil vid köp av en Kina SR+. Har haft lite dålig koll på utvecklingen den senaste tiden, men Teslakillen sa att faceliften skulle kosta en bra slant mer - har för mig ca 60k mer.

Då är ju frågan vad man blir gladast av; bättre batteri eller facelift:en?

En tystare bil skulle jag gärna vilja ha, men det verkar gå en del rykten om att Kina-bilen är tystare än den gamla US-bilen.

Något som har mer koll på det?

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

InläggPostat: 23 nov 2020 09:44
av esteen
Ryktenas bilmärke det här :)

Har beställt en "Kinabil" och hoppas att jag inte blir besviken.

Det jag hittat är att den laddar snabbare, dock gjordes tested från 40-99% och då var LFP 15 min snabbare.
Mer intressant hur det är mellan 10-60% men man får väl se och hoppas att det är snabbt där med.
Får hoppas det inte är sämre köldegenskaper än NCA också...

Sedan får man väl, trotts vad Tesla sagt, hoppas att det finns någon kul nyhet i dessa förutom batteriet.

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

InläggPostat: 23 nov 2020 11:43
av Zalman3
Prisreduktion: Omedelbart tillgänglig Tesla Model 3 från Kina nu ytterligare 1000 euro billigare.

Vanligtvis är priserna på Tesla i sten eftersom VD Elon Musk anser att det vanliga fyndet när man köper en bil är orättvist. Företaget gör dock ett undantag för en leverans av modell 3 från Kina. Överraskande tillkännagavs det i mitten av oktober att Europa nu också levereras från Tesla Gigafactory i Kina - oavsett om det var tillfälligt eller permanent, ursprungligen öppet. Men efter dessa nyheter, hundratals förproducerade Tesla Model 3s därifrån dök upp på webbplatserna för Europa . Eftersom de ännu inte är den uppdaterade versionen som Tesla också meddelade i oktober, var de till exempel cirka 2000 euro billigare än nyligen konfigurerade i Tyskland. Och nu har Tesla sänkt priset för det igen.

3000 rabatt för Tesla Model 3 från Kina
Den billigaste Tesla Model 3 i standardversionen plus (SR +) på de tyska sajterna kostar nu 40 880 euro, ytterligare 1000 euro mindre än tidigare. Om du beställer den igen måste du betala 42 900 euro plus leveransavgiften på 980 euro, totalt 3000 euro mer. I Tyskland fanns det bra två dussin av dessa China Teslas med rabatt att välja mellan på måndag, åtminstone lika många var att hitta på Teslas andra europeiska landswebbplatser.

Om du väljer en av dessa elbilar får du dock inte den senaste versionen av Model 3. I mitten av oktober tillkännagav Tesla en ansiktslyftning , som inkluderar visuella och tekniska innovationer. De yttre trimlistarna är nu gjorda i svart istället för krom och mittkonsolen har en mindre repkänslig yta. Tekniska innovationer är en värmepump (men förmodligen bara för varianterna av Tesla Model 3 med fyrhjulsdrift och större batteri), en elektriskt manövrerad baklucka och dubbelruta för de främre sidorutorna.

Längre räckvidd tack vare LFP-batteriet
Å andra sidan anger Tesla en något längre räckvidd för Model 3 SR + från Kina (den enda exporterade varianten hittills): 440 kilometer jämfört med 430 kilometer för nyproducerade från Fremont. Anledningen till detta är att ett batteri med LFP-celler från CATL nyligen har installerats i den grundläggande kinesiska Tesla . Dessa är betydligt billigare och mer robusta, men väger mer, så Tesla valde en något högre kapacitet. Dessutom, till skillnad från celler med olika kemi, kan de laddas upp till 100 procent utan att tveka, vilket ytterligare ökar intervallet för övningen.

För vissa intresserade parter kan en Tesla Model 3 SR + från Kina till ett reducerat pris därför vara ett attraktivt erbjudande. Den förnyade prissänkningen tyder dock inte på att efterfrågan på den är enorm. Även för Danmark, där begagnade Teslas från Tyskland för närvarande köps till nästan nya priser på grund av en kommande skattehöjning , erbjöds 25 färdiga Model 3 SR + -modeller i det gamla utseendet på måndagen.



https://teslamag.de/news/preissenkung-t ... iger-31395

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

InläggPostat: 23 nov 2020 15:29
av jeppe_sthlm
Den verkar inte gälla för Sverige än va?