Model 3 LR pris

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Thexps
Inlägg: 57
Blev medlem: 29 aug 2020 16:23

Model 3 LR pris

Inlägg av Thexps »

Tjena

Hade i stort sätt bestämt mig för en Audi e-tron, men ändrade mig nog nu efter uppdateringarna. Det är väl lite pga. dubbelglas som jag hoppas ska ge lägre ljudnivå i kupen. Men även automatiskt baklucka, lite snyggare mittkonsol påverkar.
Det som svider lite är att mitt pris TCO via jobb pris blir något högre med Teslan, ca 500 kr i månaden jämfört med en E-tron 55 quattro Proline. Teslan känns inte som en lika premium bil som Audin, men helt klart mer "användarvänlig".
Kollade lite igår på Björn Nylands video där han går genom uppdateringarna på Teslan, och priserna är helt galet låga? 449.990 NOK för en 3LR? Missar säkert något logiskt att de priserna är utan moms osv? 669.080SEK är ganska stor skillnad. Är det några prissänkningar på gång, eller annat sätt att få ner priset? Av någon anledning vill jag inte betala mer för en Tesla än e-tron, blev faktiskt lite förvånad att Audin var billigare. Fastän högre inköpspris.
Senast redigerad av Thexps, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Model 3 LR pris

Inlägg av NEO »

Thexps skrev:
Tjena

Hade i stort sätt bestämt mig för en Audi e-tron, men ändrade mig nog nu efter uppdateringarna. Det är väl lite pga. dubbelglas som jag hoppas ska ge lägre ljusnivå i kupen. Men även automatiskt baklucka, lite snyggare mittkonsol påverkar.
Det som svider lite är att mitt pris TCO via jobb pris blir något högre med Teslan, ca 500 kr i månaden jämfört med en E-tron 55 quattro Proline. Teslan känns inte som en lika premium bil som Audin, men helt klart mer "användarvänlig".
Kollade lite igår på Björn Nylands video där han går genom uppdateringarna på Teslan, och priserna är helt galet låga? 449.990 NOK för en 3LR? Missar säkert något logiskt att de priserna är utan moms osv? 669.080SEK är ganska stor skillnad. Är det några prissänkningar på gång, eller annat sätt att få ner priset? Av någon anledning vill jag inte betala mer för en Tesla än e-tron, blev faktiskt lite förvånad att Audin var billigare. Fastän högre inköpspris.
Elbilar i Norge är momsbefriade ja, därav extremt låga priser. Ingen som vet om prissänkning är på G men spekuleras hejvilt, möjligheten finns i och med kinafabriken kanske levererar till Europa i framtiden.

Räckviddsmässigt dödar ju Model 3 Audin. Sen är frågan om du har behov för en bil som klarar 50mil sommartid eller klarar dig med e-tronen.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Model 3 LR pris

Inlägg av Niklas Z »

Det har väl ännu inte bekräftats att Model 3 får dubbelglas. Skule dock vara en efterlängtad förbättring.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Thexps
Inlägg: 57
Blev medlem: 29 aug 2020 16:23

Re: Model 3 LR pris

Inlägg av Thexps »

NEO skrev:
Thexps skrev:
Tjena

Hade i stort sätt bestämt mig för en Audi e-tron, men ändrade mig nog nu efter uppdateringarna. Det är väl lite pga. dubbelglas som jag hoppas ska ge lägre ljusnivå i kupen. Men även automatiskt baklucka, lite snyggare mittkonsol påverkar.
Det som svider lite är att mitt pris TCO via jobb pris blir något högre med Teslan, ca 500 kr i månaden jämfört med en E-tron 55 quattro Proline. Teslan känns inte som en lika premium bil som Audin, men helt klart mer "användarvänlig".
Kollade lite igår på Björn Nylands video där han går genom uppdateringarna på Teslan, och priserna är helt galet låga? 449.990 NOK för en 3LR? Missar säkert något logiskt att de priserna är utan moms osv? 669.080SEK är ganska stor skillnad. Är det några prissänkningar på gång, eller annat sätt att få ner priset? Av någon anledning vill jag inte betala mer för en Tesla än e-tron, blev faktiskt lite förvånad att Audin var billigare. Fastän högre inköpspris.
Elbilar i Norge är momsbefriade ja, därav extremt låga priser. Ingen som vet om prissänkning är på G men spekuleras hejvilt, möjligheten finns i och med kinafabriken kanske levererar till Europa i framtiden.

Räckviddsmässigt dödar ju Model 3 Audin. Sen är frågan om du har behov för en bil som klarar 50mil sommartid eller klarar dig med e-tronen.
Misstänkte det var något sådan! Njae, det har jag väl inte. Kör förvisso mellan 1-2 resor ner i Europa ett "vanligt år", men har inga problem att stanna och ladda. Handlar väl mer om att jag börjat tappa förtroende för e-tron. Är medlem i Audi e-tron klubben på FB, läser väldigt mycket negativt. Hade absolut klarat mig med e-tron, nästan bättre rent familjemässigt då jag har två barn varav en är 3 år så både vagn och bakåtvänd stol ska få plats. Men dels allt negativt jag läst, samt bättre laddmöjligheter utanför hemmet väger in, och över numera för Tesla.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 LR pris

Inlägg av taliz »

Hur kan etron vara billigare? Högre inköpspris och förmånsvärde ju.
Betydligt högre driftskostnader också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Model 3 LR pris

Inlägg av NEO »

Thexps skrev:
NEO skrev:
Thexps skrev:
Tjena

Hade i stort sätt bestämt mig för en Audi e-tron, men ändrade mig nog nu efter uppdateringarna. Det är väl lite pga. dubbelglas som jag hoppas ska ge lägre ljusnivå i kupen. Men även automatiskt baklucka, lite snyggare mittkonsol påverkar.
Det som svider lite är att mitt pris TCO via jobb pris blir något högre med Teslan, ca 500 kr i månaden jämfört med en E-tron 55 quattro Proline. Teslan känns inte som en lika premium bil som Audin, men helt klart mer "användarvänlig".
Kollade lite igår på Björn Nylands video där han går genom uppdateringarna på Teslan, och priserna är helt galet låga? 449.990 NOK för en 3LR? Missar säkert något logiskt att de priserna är utan moms osv? 669.080SEK är ganska stor skillnad. Är det några prissänkningar på gång, eller annat sätt att få ner priset? Av någon anledning vill jag inte betala mer för en Tesla än e-tron, blev faktiskt lite förvånad att Audin var billigare. Fastän högre inköpspris.
Elbilar i Norge är momsbefriade ja, därav extremt låga priser. Ingen som vet om prissänkning är på G men spekuleras hejvilt, möjligheten finns i och med kinafabriken kanske levererar till Europa i framtiden.

Räckviddsmässigt dödar ju Model 3 Audin. Sen är frågan om du har behov för en bil som klarar 50mil sommartid eller klarar dig med e-tronen.
Misstänkte det var något sådan! Njae, det har jag väl inte. Kör förvisso mellan 1-2 resor ner i Europa ett "vanligt år", men har inga problem att stanna och ladda. Handlar väl mer om att jag börjat tappa förtroende för e-tron. Är medlem i Audi e-tron klubben på FB, läser väldigt mycket negativt. Hade absolut klarat mig med e-tron, nästan bättre rent familjemässigt då jag har två barn varav en är 3 år så både vagn och bakåtvänd stol ska få plats. Men dels allt negativt jag läst, samt bättre laddmöjligheter utanför hemmet väger in, och över numera för Tesla.
Två barn och bakåtvänt i Teslan är inte något problem alls. Den är ju lägre än e-tron så det blir lite bök men skaffar du en vändbar stol till minstingen så är det löst. I frunken får du plats med en Babyzen yoyo ihopfälld, och i bakluckan är det nästan inga problem att få plats med en fullstor vagn (beroende på modell då) vi hade en NXT90 bak som knappt tog plats ihopfälld, men de flesta nya vagnar idag är väl rätt smidiga.

E-tron är inte så rymlig som man tror i bakluckan, botten är relativt hög och inte så djup.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model 3 LR pris

Inlägg av martinot »

Thexps skrev:
Tjena

Hade i stort sätt bestämt mig för en Audi e-tron, men ändrade mig nog nu efter uppdateringarna. Det är väl lite pga. dubbelglas som jag hoppas ska ge lägre ljusnivå i kupen. Men även automatiskt baklucka, lite snyggare mittkonsol påverkar.
Det som svider lite är att mitt pris TCO via jobb pris blir något högre med Teslan, ca 500 kr i månaden jämfört med en E-tron 55 quattro Proline. Teslan känns inte som en lika premium bil som Audin, men helt klart mer "användarvänlig".
Kollade lite igår på Björn Nylands video där han går genom uppdateringarna på Teslan, och priserna är helt galet låga? 449.990 NOK för en 3LR? Missar säkert något logiskt att de priserna är utan moms osv? 669.080SEK är ganska stor skillnad. Är det några prissänkningar på gång, eller annat sätt att få ner priset? Av någon anledning vill jag inte betala mer för en Tesla än e-tron, blev faktiskt lite förvånad att Audin var billigare. Fastän högre inköpspris.
Är det förmånsvärdena hos Skattemyndigheten som spökar?

De är inte alltid helt logiska och rationella.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model 3 LR pris

Inlägg av martinot »

Thexps skrev:
Misstänkte det var något sådan! Njae, det har jag väl inte. Kör förvisso mellan 1-2 resor ner i Europa ett "vanligt år", men har inga problem att stanna och ladda. Handlar väl mer om att jag börjat tappa förtroende för e-tron. Är medlem i Audi e-tron klubben på FB, läser väldigt mycket negativt. Hade absolut klarat mig med e-tron, nästan bättre rent familjemässigt då jag har två barn varav en är 3 år så både vagn och bakåtvänd stol ska få plats. Men dels allt negativt jag läst, samt bättre laddmöjligheter utanför hemmet väger in, och över numera för Tesla.
Även om man hört mycket om tekniska problem och byggkvalitetsproblem hos e-tron, så är jag inte säker på att M3 är så mycket bättre. Tesla har en del del att jobba med gällande tillverkningskvalitet och även byggkvalitet. Så är rädd att du kan bli ganska besviken om du byter till Tesla av främst den orsaken.


Sedan har ju Tesla generellt, och M3 speciellt, en massa andra kvaliteter, som gör att jag gillar den trots dess fel. Dock är det ju svårt att jämföra en större och tyngre SUV som e-tron med en lättare och sportigare sedan som en M3. Så även om jag tycker M3 är en fantastisk bil på många sätt (förutom tex. byggkvalitet och produktionskvalitet), så är det långt ifrån något som passar alla, och all typ av användning. Så se till att testa och jämföra innan du bestämmer dig så att du kan se en indikation på om den kan fungera för dig och din familj.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Model 3 LR pris

Inlägg av holden »

När jag tog ut en A6 Allroad på företaget för ett antal år sedan kunde jag välja ett sportpaket med större hjul, sportstolar etc som kostade -61.000 i förmån, det var alltså ett tillval som gav lägre skatt än en standardutrustad bil. Hur Audi lyckats få igenom sådant är ju en gåta.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model 3 LR pris

Inlägg av martinot »

holden skrev:
När jag tog ut en A6 Allroad på företaget för ett antal år sedan kunde jag välja ett sportpaket med större hjul, sportstolar etc som kostade -61.000 i förmån, det var alltså ett tillval som gav lägre skatt än en standardutrustad bil. Hur Audi lyckats få igenom sådant är ju en gåta.
Hepp! :)

Skatteverkets vägar äro outgrundliga! :mrgreen:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2412
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Model 3 LR pris

Inlägg av NiklasTesla »

Fundera på ditt körmönster. Om du funderar på E-Tron 55 kanske du klarar dig på med Model 3 SR+?

Tesla är billigare i Norge pga politik kring elfordon men om vi har tur så kanske det blir någon liten justering av pris i Sverige då SEK har stärkts mot USD men ingen vet?

Glöm inte Referrel Code vid beställning då du får 1500km gratis supercharging. ;-)
Thexps
Inlägg: 57
Blev medlem: 29 aug 2020 16:23

Re: Model 3 LR pris

Inlägg av Thexps »

taliz skrev:
Hur kan etron vara billigare? Högre inköpspris och förmånsvärde ju.
Betydligt högre driftskostnader också.
Bra fråga!
Förmånsvärdet var dock något högre på Audin såg jag nu. Men mitt bruttolöneavdrag på Audin är 500kr mindre. Så blir nog ganska lika ändå.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Model 3 LR pris

Inlägg av holden »

Thexps skrev:
taliz skrev:
Hur kan etron vara billigare? Högre inköpspris och förmånsvärde ju.
Betydligt högre driftskostnader också.
Bra fråga!
Förmånsvärdet var dock något högre på Audin såg jag nu. Men mitt bruttolöneavdrag på Audin är 500kr mindre. Så blir nog ganska lika ändå.
Audi ger ju stora rabatter till företag, Tesla enbart listpriset.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Thexps
Inlägg: 57
Blev medlem: 29 aug 2020 16:23

Re: Model 3 LR pris

Inlägg av Thexps »

martinot skrev:
Thexps skrev:
Misstänkte det var något sådan! Njae, det har jag väl inte. Kör förvisso mellan 1-2 resor ner i Europa ett "vanligt år", men har inga problem att stanna och ladda. Handlar väl mer om att jag börjat tappa förtroende för e-tron. Är medlem i Audi e-tron klubben på FB, läser väldigt mycket negativt. Hade absolut klarat mig med e-tron, nästan bättre rent familjemässigt då jag har två barn varav en är 3 år så både vagn och bakåtvänd stol ska få plats. Men dels allt negativt jag läst, samt bättre laddmöjligheter utanför hemmet väger in, och över numera för Tesla.
Även om man hört mycket om tekniska problem och byggkvalitetsproblem hos e-tron, så är jag inte säker på att M3 är så mycket bättre. Tesla har en del del att jobba med gällande tillverkningskvalitet och även byggkvalitet. Så är rädd att du kan bli ganska besviken om du byter till Tesla av främst den orsaken.


Sedan har ju Tesla generellt, och M3 speciellt, en massa andra kvaliteter, som gör att jag gillar den trots dess fel. Dock är det ju svårt att jämföra en större och tyngre SUV som e-tron med en lättare och sportigare sedan som en M3. Så även om jag tycker M3 är en fantastisk bil på många sätt (förutom tex. byggkvalitet och produktionskvalitet), så är det långt ifrån något som passar alla, och all typ av användning. Så se till att testa och jämföra innan du bestämmer dig så att du kan se en indikation på om den kan fungera för dig och din familj.
Det är sant. Men tekniker verkar ganska stabil hos Tesla? "Lite" glapp osv stör mig nog inte lika mycket, som at bilden får fnatt och tror allt är sönder och bombar en med varningar.
Har testat både, och precis som du skriver väldigt olika bilar. Vilket gjorde allt väldigt svårt :) Kör en SUV idag, Outlander, och gillar att sitta högre. Men kan även sakna den lite mer sportiga känslan med låg bil.
Thexps
Inlägg: 57
Blev medlem: 29 aug 2020 16:23

Re: Model 3 LR pris

Inlägg av Thexps »

NEO skrev:
Thexps skrev:
NEO skrev:
Thexps skrev:
Tjena

Hade i stort sätt bestämt mig för en Audi e-tron, men ändrade mig nog nu efter uppdateringarna. Det är väl lite pga. dubbelglas som jag hoppas ska ge lägre ljusnivå i kupen. Men även automatiskt baklucka, lite snyggare mittkonsol påverkar.
Det som svider lite är att mitt pris TCO via jobb pris blir något högre med Teslan, ca 500 kr i månaden jämfört med en E-tron 55 quattro Proline. Teslan känns inte som en lika premium bil som Audin, men helt klart mer "användarvänlig".
Kollade lite igår på Björn Nylands video där han går genom uppdateringarna på Teslan, och priserna är helt galet låga? 449.990 NOK för en 3LR? Missar säkert något logiskt att de priserna är utan moms osv? 669.080SEK är ganska stor skillnad. Är det några prissänkningar på gång, eller annat sätt att få ner priset? Av någon anledning vill jag inte betala mer för en Tesla än e-tron, blev faktiskt lite förvånad att Audin var billigare. Fastän högre inköpspris.
Elbilar i Norge är momsbefriade ja, därav extremt låga priser. Ingen som vet om prissänkning är på G men spekuleras hejvilt, möjligheten finns i och med kinafabriken kanske levererar till Europa i framtiden.

Räckviddsmässigt dödar ju Model 3 Audin. Sen är frågan om du har behov för en bil som klarar 50mil sommartid eller klarar dig med e-tronen.
Misstänkte det var något sådan! Njae, det har jag väl inte. Kör förvisso mellan 1-2 resor ner i Europa ett "vanligt år", men har inga problem att stanna och ladda. Handlar väl mer om att jag börjat tappa förtroende för e-tron. Är medlem i Audi e-tron klubben på FB, läser väldigt mycket negativt. Hade absolut klarat mig med e-tron, nästan bättre rent familjemässigt då jag har två barn varav en är 3 år så både vagn och bakåtvänd stol ska få plats. Men dels allt negativt jag läst, samt bättre laddmöjligheter utanför hemmet väger in, och över numera för Tesla.
Två barn och bakåtvänt i Teslan är inte något problem alls. Den är ju lägre än e-tron så det blir lite bök men skaffar du en vändbar stol till minstingen så är det löst. I frunken får du plats med en Babyzen yoyo ihopfälld, och i bakluckan är det nästan inga problem att få plats med en fullstor vagn (beroende på modell då) vi hade en NXT90 bak som knappt tog plats ihopfälld, men de flesta nya vagnar idag är väl rätt smidiga.

E-tron är inte så rymlig som man tror i bakluckan, botten är relativt hög och inte så djup.
Mycket bra info, tackar för det :) Den kändes rymlig, passade även på och smygtitta lite när jag var på Tesla i Malmö och en familj hämtade sin bil. De fick in bakåtvänd stol utan problem, mer plats fram med stolen monterad än vad jag har i min outlander idag.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2412
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Model 3 LR pris

Inlägg av NiklasTesla »

Thexps skrev:
NEO skrev:
Thexps skrev:
NEO skrev:
Thexps skrev:
Tjena

Hade i stort sätt bestämt mig för en Audi e-tron, men ändrade mig nog nu efter uppdateringarna. Det är väl lite pga. dubbelglas som jag hoppas ska ge lägre ljusnivå i kupen. Men även automatiskt baklucka, lite snyggare mittkonsol påverkar.
Det som svider lite är att mitt pris TCO via jobb pris blir något högre med Teslan, ca 500 kr i månaden jämfört med en E-tron 55 quattro Proline. Teslan känns inte som en lika premium bil som Audin, men helt klart mer "användarvänlig".
Kollade lite igår på Björn Nylands video där han går genom uppdateringarna på Teslan, och priserna är helt galet låga? 449.990 NOK för en 3LR? Missar säkert något logiskt att de priserna är utan moms osv? 669.080SEK är ganska stor skillnad. Är det några prissänkningar på gång, eller annat sätt att få ner priset? Av någon anledning vill jag inte betala mer för en Tesla än e-tron, blev faktiskt lite förvånad att Audin var billigare. Fastän högre inköpspris.
Elbilar i Norge är momsbefriade ja, därav extremt låga priser. Ingen som vet om prissänkning är på G men spekuleras hejvilt, möjligheten finns i och med kinafabriken kanske levererar till Europa i framtiden.

Räckviddsmässigt dödar ju Model 3 Audin. Sen är frågan om du har behov för en bil som klarar 50mil sommartid eller klarar dig med e-tronen.
Misstänkte det var något sådan! Njae, det har jag väl inte. Kör förvisso mellan 1-2 resor ner i Europa ett "vanligt år", men har inga problem att stanna och ladda. Handlar väl mer om att jag börjat tappa förtroende för e-tron. Är medlem i Audi e-tron klubben på FB, läser väldigt mycket negativt. Hade absolut klarat mig med e-tron, nästan bättre rent familjemässigt då jag har två barn varav en är 3 år så både vagn och bakåtvänd stol ska få plats. Men dels allt negativt jag läst, samt bättre laddmöjligheter utanför hemmet väger in, och över numera för Tesla.
Två barn och bakåtvänt i Teslan är inte något problem alls. Den är ju lägre än e-tron så det blir lite bök men skaffar du en vändbar stol till minstingen så är det löst. I frunken får du plats med en Babyzen yoyo ihopfälld, och i bakluckan är det nästan inga problem att få plats med en fullstor vagn (beroende på modell då) vi hade en NXT90 bak som knappt tog plats ihopfälld, men de flesta nya vagnar idag är väl rätt smidiga.

E-tron är inte så rymlig som man tror i bakluckan, botten är relativt hög och inte så djup.
Mycket bra info, tackar för det :) Den kändes rymlig, passade även på och smygtitta lite när jag var på Tesla i Malmö och en familj hämtade sin bil. De fick in bakåtvänd stol utan problem, mer plats fram med stolen monterad än vad jag har i min outlander idag.
I lastliter är Model 3 en riktig lastbil. :) Man kan även sitta i passagerarstolen fram (som rätt lång) trots stor bilbarnstol bakom.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model 3 LR pris

Inlägg av martinot »

Thexps skrev:
martinot skrev:
Thexps skrev:
Misstänkte det var något sådan! Njae, det har jag väl inte. Kör förvisso mellan 1-2 resor ner i Europa ett "vanligt år", men har inga problem att stanna och ladda. Handlar väl mer om att jag börjat tappa förtroende för e-tron. Är medlem i Audi e-tron klubben på FB, läser väldigt mycket negativt. Hade absolut klarat mig med e-tron, nästan bättre rent familjemässigt då jag har två barn varav en är 3 år så både vagn och bakåtvänd stol ska få plats. Men dels allt negativt jag läst, samt bättre laddmöjligheter utanför hemmet väger in, och över numera för Tesla.
Även om man hört mycket om tekniska problem och byggkvalitetsproblem hos e-tron, så är jag inte säker på att M3 är så mycket bättre. Tesla har en del del att jobba med gällande tillverkningskvalitet och även byggkvalitet. Så är rädd att du kan bli ganska besviken om du byter till Tesla av främst den orsaken.


Sedan har ju Tesla generellt, och M3 speciellt, en massa andra kvaliteter, som gör att jag gillar den trots dess fel. Dock är det ju svårt att jämföra en större och tyngre SUV som e-tron med en lättare och sportigare sedan som en M3. Så även om jag tycker M3 är en fantastisk bil på många sätt (förutom tex. byggkvalitet och produktionskvalitet), så är det långt ifrån något som passar alla, och all typ av användning. Så se till att testa och jämföra innan du bestämmer dig så att du kan se en indikation på om den kan fungera för dig och din familj.
Det är sant. Men tekniker verkar ganska stabil hos Tesla? "Lite" glapp osv stör mig nog inte lika mycket, som at bilden får fnatt och tror allt är sönder och bombar en med varningar.
Har testat både, och precis som du skriver väldigt olika bilar. Vilket gjorde allt väldigt svårt :) Kör en SUV idag, Outlander, och gillar att sitta högre. Men kan även sakna den lite mer sportiga känslan med låg bil.
Nej, inga stora tekniska problem (vad jag känner till) med M3.

Har själv haft mest fel på lack (dammkorn i lacken, som Tesla fick lackera om flera delar av bilen). Även en baklykta har de fått byta pga. ful kondens i den på morgonen. De har även bytt laddluckan två gånger (inget tekniskt fel, men det "stod ut" och var inte jämn/flush med bilens kaross). Även fått åtgärdat en del saker för att minska vindbrus.

Fördel med M3 är att man sitter högt i förhållande till den stora vindrutan, och har mycket god sikt ut ur bilen (lite som i SUV och latsbil, men från lägre vinkel).

Dock så är körkänslan som en gokart! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Model 3 LR pris

Inlägg av tor-ake »

I ditt första inlägg lät det som att du var ute efter lite mer "speciell" bil, men har du kunnat leva med en Outlander så rekommenderar jag absolut en SR+ om du vill ha lite lägre kostnad.

Klarar man den traktorkänslan, otroligt sega accelerationen och hårdplasten som Mitsubishin erbjuder är även den reducerade premiuminteriören och 5,5s till 100 ett otroligt lyft. Gjorde själv samma resa förra året, 2017:s outlander till Model 3 SR+. Saknar så klart bakluckan, det är väldigt ofta man behöver lasta in något som är större än "brevinkastet" om man är villaägare.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Thexps
Inlägg: 57
Blev medlem: 29 aug 2020 16:23

Re: Model 3 LR pris

Inlägg av Thexps »

tor-ake skrev:
I ditt första inlägg lät det som att du var ute efter lite mer "speciell" bil, men har du kunnat leva med en Outlander så rekommenderar jag absolut en SR+ om du vill ha lite lägre kostnad.

Klarar man den traktorkänslan, otroligt sega accelerationen och hårdplasten som Mitsubishin erbjuder är även den reducerade premiuminteriören och 5,5s till 100 ett otroligt lyft. Gjorde själv samma resa förra året, 2017:s outlander till Model 3 SR+. Saknar så klart bakluckan, det är väldigt ofta man behöver lasta in något som är större än "brevinkastet" om man är villaägare.
Jag har kunnat leva med Outlander, inte mycket mer ;) SR+ är inte aktuellt. Det blir sådana fall en Long range.
Intressant du själ har gått från Outlander. Har du familj? Hur upplevelser du utrymmena?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Model 3 LR pris

Inlägg av tor-ake »

Vi utnyttjade inte utrymmet i Outlandern får man väl säga, barnen var redan stora, 6 och 11, inga problem alls att få plats. Om man går tillbaka i tiden till bakåtvänd barnstol, barnvagn och bältesstol, då hade man nog gärna haft mer utrymme, och gärna en stor lucka bak där man bara kan hysta in grejerna utan att behöva stå och vångla på t.ex. en parkering. På den tiden hade vi en Mercedes E-klass och sedan en C-klass kombi.

Kombi är trots allt kombi.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
simonk
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 22 mar 2015 16:42
Ort: Stockholm

Re: Model 3 LR pris

Inlägg av simonk »

Thexps skrev:
Jag har kunnat leva med Outlander, inte mycket mer ;) SR+ är inte aktuellt. Det blir sådana fall en Long range.
Intressant du själ har gått från Outlander. Har du familj? Hur upplevelser du utrymmena?
Vi har också gått från Outlander till en LR. Två barn 5 och 8. Inga som helst problem med utrymmet. Vi lastar ofta mycket, men har alltid fått plats i TM3:an. Om något är det ju enklare att lasta ända upp i taket i en sedan.

Utrymmet under det plana bagagegolvet är ju också mycket stort, och kablar och annat går bra att lasta i frunken.


Så kort sagt: Du kommer inte ha utrymmesproblem efter att ha gått över till en TM3, det törs jag nästan lova.
Vit Model 3 LR, levererad mars 2020
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 24 feb 2020 10:43

Re: Model 3 LR pris

Inlägg av Jontez »

simonk skrev:
Thexps skrev:
Jag har kunnat leva med Outlander, inte mycket mer ;) SR+ är inte aktuellt. Det blir sådana fall en Long range.
Intressant du själ har gått från Outlander. Har du familj? Hur upplevelser du utrymmena?
Vi har också gått från Outlander till en LR. Två barn 5 och 8. Inga som helst problem med utrymmet. Vi lastar ofta mycket, men har alltid fått plats i TM3:an. Om något är det ju enklare att lasta ända upp i taket i en sedan.

Utrymmet under det plana bagagegolvet är ju också mycket stort, och kablar och annat går bra att lasta i frunken.


Så kort sagt: Du kommer inte ha utrymmesproblem efter att ha gått över till en TM3, det törs jag nästan lova.
Skönt att läsa. Jag är orolig över bagaget i M3. Åker idag Passat kombi och är van med att kunna slänga med det mesta på bilresor. Barnen är 2,5 och 5 år så det är bakåtvänd stol åtminstone 1 år till för den minsta, men det har jag redan provat att ha bakom förarstolen i M3 och det var lika mycket utrymme för stolen som i min passat.
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
SwedishAdvocate
Inlägg: 5473
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model 3 LR pris

Inlägg av SwedishAdvocate »

martinot skrev:
Thexps skrev:
martinot skrev:
Thexps skrev:
Misstänkte det var något sådan! Njae, det har jag väl inte. Kör förvisso mellan 1-2 resor ner i Europa ett "vanligt år", men har inga problem att stanna och ladda. Handlar väl mer om att jag börjat tappa förtroende för e-tron. Är medlem i Audi e-tron klubben på FB, läser väldigt mycket negativt. Hade absolut klarat mig med e-tron, nästan bättre rent familjemässigt då jag har två barn varav en är 3 år så både vagn och bakåtvänd stol ska få plats. Men dels allt negativt jag läst, samt bättre laddmöjligheter utanför hemmet väger in, och över numera för Tesla.
Även om man hört mycket om tekniska problem och byggkvalitetsproblem hos e-tron, så är jag inte säker på att M3 är så mycket bättre. Tesla har en del del att jobba med gällande tillverkningskvalitet och även byggkvalitet. Så är rädd att du kan bli ganska besviken om du byter till Tesla av främst den orsaken.


Sedan har ju Tesla generellt, och M3 speciellt, en massa andra kvaliteter, som gör att jag gillar den trots dess fel. Dock är det ju svårt att jämföra en större och tyngre SUV som e-tron med en lättare och sportigare sedan som en M3. Så även om jag tycker M3 är en fantastisk bil på många sätt (förutom tex. byggkvalitet och produktionskvalitet), så är det långt ifrån något som passar alla, och all typ av användning. Så se till att testa och jämföra innan du bestämmer dig så att du kan se en indikation på om den kan fungera för dig och din familj.
Det är sant. Men tekniker verkar ganska stabil hos Tesla? "Lite" glapp osv stör mig nog inte lika mycket, som at bilden får fnatt och tror allt är sönder och bombar en med varningar.
Har testat både, och precis som du skriver väldigt olika bilar. Vilket gjorde allt väldigt svårt :) Kör en SUV idag, Outlander, och gillar att sitta högre. Men kan även sakna den lite mer sportiga känslan med låg bil.
Nej, inga stora tekniska problem (vad jag känner till) med M3.

Har själv haft mest fel på lack (dammkorn i lacken, som Tesla fick lackera om flera delar av bilen). Även en baklykta har de fått byta pga. ful kondens i den på morgonen. De har även bytt laddluckan två gånger (inget tekniskt fel, men det "stod ut" och var inte jämn/flush med bilens kaross). Även fått åtgärdat en del saker för att minska vindbrus. /...
Kan komplettera med en 'datapoint' till:

Var med när farsan hämtade ut sin 3LR AWD i Malmö. Det var ngn gång runt vecka 3 efter första svenska leverans. Det fanns ett dammkorn i lacken – och sådant åtgärdar tydligen Tesla. Tror dock inte farsan brydde sig så det sitter nog kvar... I övrigt har det varit kondens i båda baklycktorna. Dessa har han fått utbytta. Annars har bilen varit problemfri.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Model 3 LR pris

Inlägg av tor-ake »

Jag har två konkreta exempel,

När vi hade e-klasskombin var en väninna till frun på besök, med ett av sina småbarn och den tvillingvagn som barnet åkte i (andra barnet var inte med) och vi kom på att vi skulle åka till stranden, in med tre vuxna och två barn i bakåtvända barnstolar samt *två barnvagnar*, bara att hysta in i bagaget på kombin, det var såna långa "urban jungle" som var moderna på den tiden, går precis på tvären i en vanlig kombi. E-klassmercan? En tvillingvagn och en till vagn, på längden, gick t.o.m att dra för insynsskyddet. I Model 3? Hade så klart inte gått om man inte sågat ena vagnen i bitar.

Andra exemplet där det *faktiskt* fungerade är när vi kom från Thailandresa, med två största sortens resväskor och fyra mindre, *plus* ett antal påsar med souvenirer och barnryggsäckar med diverse leksaker och annat för resan, det är sånt som man normalt sett behöver stortaxi modell skåpbil för att kunna ta med, när man räknar in en taxichaufför också. Jag stod och pusslade ett tag på långtidsparkeringen och fick in hela rasket i 3:an, en kabinväska och lite småpinaler i frunken, ytterligare en kabinväska samt massa småplock i utrymmet under bagaget, En stor väska på golvet bakom passagerarstolen, en väska och grejer på en baksätesplats, Ett barn med bältesstol bältat i mitten bak, en vuxen bak och en 10-åring fram, plus föraren då. Var som en clownbil vid utlastningen hemma, grejerna tog aldrig slut. Och då satt vi ändå säkert utan att behöva böja kropparna i konstiga vinklar från Arlanda.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model 3 LR pris

Inlägg av martinot »

tor-ake skrev:
Jag har två konkreta exempel,

När vi hade e-klasskombin var en väninna till frun på besök, med ett av sina småbarn och den tvillingvagn som barnet åkte i (andra barnet var inte med) och vi kom på att vi skulle åka till stranden, in med tre vuxna och två barn i bakåtvända barnstolar samt *två barnvagnar*, bara att hysta in i bagaget på kombin, det var såna långa "urban jungle" som var moderna på den tiden, går precis på tvären i en vanlig kombi. E-klassmercan? En tvillingvagn och en till vagn, på längden, gick t.o.m att dra för insynsskyddet. I Model 3? Hade så klart inte gått om man inte sågat ena vagnen i bitar.

Andra exemplet där det *faktiskt* fungerade är när vi kom från Thailandresa, med två största sortens resväskor och fyra mindre, *plus* ett antal påsar med souvenirer och barnryggsäckar med diverse leksaker och annat för resan, det är sånt som man normalt sett behöver stortaxi modell skåpbil för att kunna ta med, när man räknar in en taxichaufför också. Jag stod och pusslade ett tag på långtidsparkeringen och fick in hela rasket i 3:an, en kabinväska och lite småpinaler i frunken, ytterligare en kabinväska samt massa småplock i utrymmet under bagaget, En stor väska på golvet bakom passagerarstolen, en väska och grejer på en baksätesplats, Ett barn med bältesstol bältat i mitten bak, en vuxen bak och en 10-åring fram, plus föraren då. Var som en clownbil vid utlastningen hemma, grejerna tog aldrig slut. Och då satt vi ändå säkert utan att behöva böja kropparna i konstiga vinklar från Arlanda.
E-klass-mercan är en grym och mycket svårslagenkombi. Inne på vår tredje nu. Även om den senaste faktiskt tappat några liter jämfört med tidigare modeller, så är det fortfarande en grym laståsna. Svårt att tänka oss i familjen utan en sådan smidig kombi (vi har aldrig varit några stora SUV-fantaster, och föredrar körglädjen i kombi över höga och tyngre SUV:ar). Rymmer mer än våra tidigare V70, och mer än nuvarande V90, och roligare att köra "aktivt".

M3 är ett utmärkt komplement till E-klasskombin, men önskar att den ändå var lite mer lätta att lasta i/ur (håller med om de som beskriver bagageöppning som lite av "brevlådeinkast"). Funderar på en MY nästa gång, men vill egentligen inte ha en så mycket högre crossover (kallade det felaktigt "SUV" i andra trådar) som den. Vill helst inte bli av med gokart-känslan som M3 ger när man drar på i kurvorna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar