Klimatbonuspengarna slut på transportstyrelsen

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Klimatbonuspengarna slut på transportstyrelsen

Inlägg av LarsA »

Får också 60 kkr imorgon(22/10), fick bilen i mars :)
Polestar 2 awd -21
Användarvisningsbild
El Gondo
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 11 dec 2019 20:08

Re: Klimatbonuspengarna slut på transportstyrelsen

Inlägg av El Gondo »

LarsA skrev:
Får också 60 kkr imorgon(22/10), fick bilen i mars :)

Hur ser du att du får pengarna just imorgon? Går det att logga in någonstans och kolla?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Klimatbonuspengarna slut på transportstyrelsen

Inlägg av TiborBlomhall »

Nu blir det ännu mer konstigt. Är pengarna slut eller inte?
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Klimatbonuspengarna slut på transportstyrelsen

Inlägg av Surfaren »

El Gondo skrev:
Hur ser du att du får pengarna just imorgon? Går det att logga in någonstans och kolla?
Beror väl på vilken bank man har. Det är i din internetbank/bank-app du får kolla, Transportstyrelsen jobbar inte med såna moderniteter.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9341
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Klimatbonuspengarna slut på transportstyrelsen

Inlägg av bylund »

TiborBlomhall skrev:
Nu blir det ännu mer konstigt. Är pengarna slut eller inte?
De är väl slut såtillvida att inga nya utbetalningsbeslut kan tas, men de hade ju haveri i utbetalningssystemet, så det är väl dessa redan beslutade utbetalningar som kommer nu. Det är min gissning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9341
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Klimatbonuspengarna slut på transportstyrelsen

Inlägg av bylund »

Surfaren skrev:
El Gondo skrev:
Hur ser du att du får pengarna just imorgon? Går det att logga in någonstans och kolla?
Beror väl på vilken bank man har. Det är i din internetbank/bank-app du får kolla, Transportstyrelsen jobbar inte med såna moderniteter.
Det torde bero på vilken typ av utbetalning de gör. Många arbetsgivare gör ju en typ av överföring så att man dagen innan löning kan se överföringen som en kommande inbetalning.

Så kan man se den som kommande är den alltså onödigt långsam.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
El Gondo
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 11 dec 2019 20:08

Re: Klimatbonuspengarna slut på transportstyrelsen

Inlägg av El Gondo »

Jag fick svar på mail idag att “Utbetalning initierad 2020-10-20”. Men har inte sett pengarna än.
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Klimatbonuspengarna slut på transportstyrelsen

Inlägg av StefL »

Det kan väl ändå aldrig bli 45k ex moms? Det borde i så fall bli 48k eftersom momsen är 20% av priset ink moms och 25% av priset ex moms
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
gunnand
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 15 sep 2019 07:45
Ort: Upphärad
Referralkod: ts.la/manfred61228

Re: Klimatbonuspengarna slut på transportstyrelsen

Inlägg av gunnand »

Min bil levererades 25 mars 2020.
Ringde för 2 veckor sedan till Transportstyrelsen och fick reda på att pengarna skulle komma veckan därpå. Inga pengar kom!
Idag kom pengarna till mitt konto på LFB. Hade tidigare anmält mitt konto till kontoregistret på Swedbank.
Joel74
Inlägg: 12
Blev medlem: 03 mar 2020 13:48

Re: Klimatbonuspengarna slut på transportstyrelsen

Inlägg av Joel74 »

LarsA skrev:
Får också 60 kkr imorgon(22/10), fick bilen i mars :)
Samma här på båda punkterna, pengarna rullade in som de skulle.
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Klimatbonuspengarna slut på transportstyrelsen

Inlägg av LarsA »

El Gondo skrev:
LarsA skrev:
Får också 60 kkr imorgon(22/10), fick bilen i mars :)

Hur ser du att du får pengarna just imorgon? Går det att logga in någonstans och kolla?
Såg det på mitt bankkonto (Swedbank) den 20/10 att pengarna skulle vara tillgängliga 22/10, fick brev idag om att pengarna ska finnas på mitt konto. Och pengarna är redan flyttade till konto med ränta.
Polestar 2 awd -21
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1444
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Klimatbonuspengarna slut på transportstyrelsen

Inlägg av kenjon »

Jag fick också mina pengar igår (22/10). Leveransen var 24/3.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Rydan
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 29 sep 2019 16:34
Ort: Kalmar

Re: Klimatbonuspengarna slut på transportstyrelsen

Inlägg av Rydan »

Någon som sitter på information om när det kommer tillsättas nya pengar till klimatbonusen? Har väl varit "slut" sedan sista oktober vad jag kunde se på transportstyrelsen.
Tesla Model 3 SR+ 2020
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö

Re: Klimatbonuspengarna slut på transportstyrelsen

Inlägg av LeffeP »

Jag hämtade ut min bil den 23:e Dec 2020, fick ganska omgående hem papper att fylla i ang miljöbonus. Tror inte dom skulle skickat ut det om man inte kommer få bidraget.
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
flojon
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 07 feb 2020 00:10
Ort: Göteborg

Re: Klimatbonuspengarna slut på transportstyrelsen

Inlägg av flojon »

Jag fick dem sista pengarna i förra veckan så utbetalningarna skall ha börjat igen.

Jag fick först bara ca 45.000 kr eftersom eftersom transportstyrelsen antagligen räknat på en performance modell. Det var precis innan pengarna var slut och utbetalningarna stoppats.
Efter samtal med dem så rättade dem det men fick vänta tills utbetalningarna startade igen.
Tesla Model 3 LR AWD uthämtad 20/3-20
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1581
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Klimatbonuspengarna slut på transportstyrelsen

Inlägg av pefreli »

flojon skrev:
Jag fick dem sista pengarna i förra veckan så utbetalningarna skall ha börjat igen.

Jag fick först bara ca 45.000 kr eftersom eftersom transportstyrelsen antagligen räknat på en performance modell. Det var precis innan pengarna var slut och utbetalningarna stoppats.
Efter samtal med dem så rättade dem det men fick vänta tills utbetalningarna startade igen.
Får man mindre för en Performance?

Det har jag aldrig hört talas om.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10313
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Klimatbonuspengarna slut på transportstyrelsen

Inlägg av Legato »

pefreli skrev:
flojon skrev:
Jag fick dem sista pengarna i förra veckan så utbetalningarna skall ha börjat igen.

Jag fick först bara ca 45.000 kr eftersom eftersom transportstyrelsen antagligen räknat på en performance modell. Det var precis innan pengarna var slut och utbetalningarna stoppats.
Efter samtal med dem så rättade dem det men fick vänta tills utbetalningarna startade igen.
Får man mindre för en Performance?

Det har jag aldrig hört talas om.
Nja... För 2020-års modell så blev det så om den ägs av bolag:
"En bonus till ett företag får uppgå till högst det belopp som motsvarar 35 procent av prisskillnaden mellan bilens nypris och nypriset för närmast jämförbara bil*, om bilens nypris är högre än nypriset för den närmast jämförbara bilen."

För 2020 års modell var justeringen 127.300:-

För 2021 års modell är dock justeringen 223.100:- så där får man full bonus.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Klimatbonuspengarna slut på transportstyrelsen

Inlägg av Surfaren »

LeffeP skrev:
Jag hämtade ut min bil den 23:e Dec 2020, fick ganska omgående hem papper att fylla i ang miljöbonus. Tror inte dom skulle skickat ut det om man inte kommer få bidraget.
Ansökningsblanketten skickas ut ganska omgående efter att bilen tas i trafik, ja. Prövningen för om du får några pengar görs dock minst 6 månader senare (förutsatt att Transportstyrelsen dessförinnan fått in blanketten, vilket de förresten inte bekräftar om man inte frågar).
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Rydan
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 29 sep 2019 16:34
Ort: Kalmar

Re: Klimatbonuspengarna slut på transportstyrelsen

Inlägg av Rydan »

Surfaren skrev:
LeffeP skrev:
Jag hämtade ut min bil den 23:e Dec 2020, fick ganska omgående hem papper att fylla i ang miljöbonus. Tror inte dom skulle skickat ut det om man inte kommer få bidraget.
Ansökningsblanketten skickas ut ganska omgående efter att bilen tas i trafik, ja. Prövningen för om du får några pengar görs dock minst 6 månader senare (förutsatt att Transportstyrelsen dessförinnan fått in blanketten, vilket de förresten inte bekräftar om man inte frågar).
Skickade igår förfrågan om min ifyllda blankett kommit in. Skulle vara sådär kul att missa 60000 kr för att Transportstyrelsen inte kan tillhandahålla ett "modernare" system med bekräftelse. Lyfte fram vad jag tyckte om detta :evil:
Tesla Model 3 SR+ 2020
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Klimatbonuspengarna slut på transportstyrelsen

Inlägg av Bjelke »

Rydan skrev:
Surfaren skrev:
LeffeP skrev:
Jag hämtade ut min bil den 23:e Dec 2020, fick ganska omgående hem papper att fylla i ang miljöbonus. Tror inte dom skulle skickat ut det om man inte kommer få bidraget.
Ansökningsblanketten skickas ut ganska omgående efter att bilen tas i trafik, ja. Prövningen för om du får några pengar görs dock minst 6 månader senare (förutsatt att Transportstyrelsen dessförinnan fått in blanketten, vilket de förresten inte bekräftar om man inte frågar).
Skickade igår förfrågan om min ifyllda blankett kommit in. Skulle vara sådär kul att missa 60000 kr för att Transportstyrelsen inte kan tillhandahålla ett "modernare" system med bekräftelse. Lyfte fram vad jag tyckte om detta :evil:
Undrar hur många vi är som har hört av oss och lyft fram problemet? Typ nästan alla? Varför har dom inte
ändrat det här än egentligen? Helt sjukt egentligen...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HenkeG
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 13 okt 2020 12:34

Re: Klimatbonuspengarna slut på transportstyrelsen

Inlägg av HenkeG »

Jag mailade och ställde kontrollfrågan för att vara säker också för ett par månader sedan.
Fick svar inom någon dag att om de inte fått in försäkran efter 4 månader skickar de ut en påminnelse.
Bättre än inget iallafall.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Klimatbonuspengarna slut på transportstyrelsen

Inlägg av LarsL »

Bjelke skrev:
Undrar hur många vi är som har hört av oss och lyft fram problemet? Typ nästan alla? Varför har dom inte
ändrat det här än egentligen? Helt sjukt egentligen...
I grund och botten är väl alla rädda om sitt arbete och det är ju utmärkt pysselsättning att svara på mail eller ännu hellre telefon hela dagen. Tror knappast de för vidare till sina chefer att det går att enkelt ta bort deras arbete.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Klimatbonuspengarna slut på transportstyrelsen

Inlägg av Bjelke »

LarsL skrev:
Bjelke skrev:
Undrar hur många vi är som har hört av oss och lyft fram problemet? Typ nästan alla? Varför har dom inte
ändrat det här än egentligen? Helt sjukt egentligen...
I grund och botten är väl alla rädda om sitt arbete och det är ju utmärkt pysselsättning att svara på mail eller ännu hellre telefon hela dagen. Tror knappast de för vidare till sina chefer att det går att enkelt ta bort deras arbete.
Du har nog (tyvärr) rätt...
Så egentligen så hör vi av oss till fel nivå i organisationen...? Är dom högre upp fullständigt omedvetna om
att det finns en förbättringspotential här (dvs besparingar)?
Kan vi vända oss högre öht? (det är ju slöseri med pengar liksom)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Thunell
Inlägg: 11
Blev medlem: 05 jun 2020 11:25

Re: Klimatbonuspengarna slut på transportstyrelsen

Inlägg av Thunell »

Hej!

Någon som hört något mer hur det går för transportstyrelsen och utbetalningarna? Kanske någon som fått utbetalt nyligen till och med? Mitt ärende skulle prövas 10:e Januari men jag har inte hört ett knyst än och när jag frågar Transportstyrelsen får jag inget vettigt svar.. Vad är "normal" handläggningstid om pengarna inte är slut?

Mvh
Användarvisningsbild
Aleks76
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 jun 2020 18:26

Re: Klimatbonuspengarna slut på transportstyrelsen

Inlägg av Aleks76 »

Fick min 3a LR i slutet av Juni. När jag hörde av mig till transportstyrelsen 2 mån efter om dom fått min blankett fick jag till svar ja och att prövningen skulle vara 8 Jan 2021. Knappt en vecka efter prövningen hade jag 60 000 insatta på mitt konto :D
Skriv svar