Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Värdeminskning SR kontra LR

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Värdeminskning SR kontra LR

Inläggav iohrlund » 26 okt 2020 08:48

Jag är i färd med att köpa en TM3, men står i valet och kvalet mellan SR eller LR. LR är ju mer attraktiv, men frågan är om det är värt merkostnaden. Behöver egentligen inte den ökade räckvidden eller den snabbare accelerationen, även om det är skönt att veta att det finns där. Men det jag funderar på är om jag bör räkna på lägre procentuell värdeminskning på LR när jag kollar på TCO? Finns det någon här som sett någon undersökning, från Sverige eller internationellt, som tyder på att LR har bättre procentuellt andrahandsvärde jämfört med SR?
iohrlund
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 okt 2020 20:39

Re: Värdeminskning SR kontra LR

Inläggav mikebike » 26 okt 2020 09:10

Som det ser ut just nu är LR facelift, men inte SR. Det lär ju påverka andrahandsvärdet.
Volvo PV 544 S 1963
Tesla Model 3 LR 2021 beställd
Tesla Model Y LR 2022? beställd
mikebike
 
Inlägg: 338
Blev medlem: 06 okt 2020 11:24
Ort: Solna

Re: Värdeminskning SR kontra LR

Inläggav Teslaägare Legato » 26 okt 2020 09:40

Alltid svårt att gissa värdeminskning, men jag tror båda kommer stå sig bra och ungefär likvärdigt i procentuella termer.

Personligen tycker jag man får väldigt mycket för de där ca 100k i mellanskillnad. Det är ju inte bara acceleration och räckvidd. Viktigt för mig är även den högre laddhastigheten och den riktigt fina HiFin i LR. Fyrhjulsdrift tycker jag däremot inte är särskilt viktigt, men jag tar det hellre än utan.
SÅLD - Röd X75D (fd X60d) 2016
SÅLD - Svart (blacked out) S75D 2017
SÅLD - Röd X100D 2017
SÅLD - Aubergine-Bronze LR3AWD 2019
Midnight Silver XP100DL 2018
Charge Yellow Honda E Advance 2020
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
 
Inlägg: 5872
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Referralkod: bo2814

Re: Värdeminskning SR kontra LR

Inläggav Teslaägare LasseTM » 26 okt 2020 12:57

Legato skrev:Alltid svårt att gissa värdeminskning, men jag tror båda kommer stå sig bra och ungefär likvärdigt i procentuella termer.

Personligen tycker jag man får väldigt mycket för de där ca 100k i mellanskillnad. Det är ju inte bara acceleration och räckvidd. Viktigt för mig är även den högre laddhastigheten och den riktigt fina HiFin i LR. Fyrhjulsdrift tycker jag däremot inte är särskilt viktigt, men jag tar det hellre än utan.


Svårt att säga med tanke på priserna på M3 just nu.
Dock skulle jag inte välja LR pga stereon, tycker helt ärligt att min SR+ lät bättre.
Basen är på tok för högt inställd och det finns inget sätt att sänka bara den. Älskar man bas kanske det funkar men knappast neutralt ljud när reg plåten skakar av på 50% volym :p
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
13.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
 
Inlägg: 702
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge
Referralkod: lars86444

Re: Värdeminskning SR kontra LR

Inläggav Teslaägare taliz » 26 okt 2020 12:58

LasseTM skrev:
Legato skrev:Alltid svårt att gissa värdeminskning, men jag tror båda kommer stå sig bra och ungefär likvärdigt i procentuella termer.

Personligen tycker jag man får väldigt mycket för de där ca 100k i mellanskillnad. Det är ju inte bara acceleration och räckvidd. Viktigt för mig är även den högre laddhastigheten och den riktigt fina HiFin i LR. Fyrhjulsdrift tycker jag däremot inte är särskilt viktigt, men jag tar det hellre än utan.


Svårt att säga med tanke på priserna på M3 just nu.
Dock skulle jag inte välja LR pga stereon, tycker helt ärligt att min SR+ lät bättre.
Basen är på tok för högt inställd och det finns inget sätt att sänka bara den. Älskar man bas kanske det funkar men knappast neutralt ljud när reg plåten skakar av på 50% volym :p


Inte hittat EQn? Längst till vänster är låg frekvens har jag för mig. Dra ner den så får du mindre bas.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 6732
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: Värdeminskning SR kontra LR

Inläggav mikebike » 26 okt 2020 13:07

När vi ändå diskuterar relativ värdeminskning....
Skall jag välja dragkrok till en M3 som jag har för avsikt att sälja/byta in om ett år?
Extrautrustning brukar ju inte betala sig i andrahandsvärdet, men det går ju inte att eftermontera dragkrok på en M3.
Volvo PV 544 S 1963
Tesla Model 3 LR 2021 beställd
Tesla Model Y LR 2022? beställd
mikebike
 
Inlägg: 338
Blev medlem: 06 okt 2020 11:24
Ort: Solna

Re: Värdeminskning SR kontra LR

Inläggav Teslaägare LasseTM » 26 okt 2020 13:44

taliz skrev:
LasseTM skrev:
Legato skrev:Alltid svårt att gissa värdeminskning, men jag tror båda kommer stå sig bra och ungefär likvärdigt i procentuella termer.

Personligen tycker jag man får väldigt mycket för de där ca 100k i mellanskillnad. Det är ju inte bara acceleration och räckvidd. Viktigt för mig är även den högre laddhastigheten och den riktigt fina HiFin i LR. Fyrhjulsdrift tycker jag däremot inte är särskilt viktigt, men jag tar det hellre än utan.


Svårt att säga med tanke på priserna på M3 just nu.
Dock skulle jag inte välja LR pga stereon, tycker helt ärligt att min SR+ lät bättre.
Basen är på tok för högt inställd och det finns inget sätt att sänka bara den. Älskar man bas kanske det funkar men knappast neutralt ljud när reg plåten skakar av på 50% volym :p


Inte hittat EQn? Längst till vänster är låg frekvens har jag för mig. Dra ner den så får du mindre bas.

Jo men då spelar ju även fronthögtalarna lägre bas, deras inställning är bra.
Enbart subban jag skulle vilja sänka ett par snäpp.
Senast redigerad av LasseTM 26 okt 2020 13:58, redigerad totalt 1 gång.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
13.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
 
Inlägg: 702
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge
Referralkod: lars86444

Re: Värdeminskning SR kontra LR

Inläggav Teslaägare LasseTM » 26 okt 2020 13:45

mikebike skrev:När vi ändå diskuterar relativ värdeminskning....
Skall jag välja dragkrok till en M3 som jag har för avsikt att sälja/byta in om ett år?
Extrautrustning brukar ju inte betala sig i andrahandsvärdet, men det går ju inte att eftermontera dragkrok på en M3.

Jag tror att dragkrok betalar sig, jag kollade länge på att köpa en begagnad M3 men då hittade jag ingen med drag, så det fick bli en ny.
Hade de bilar jag kollat på haft drag hade det förmodligen blivit ett köp, enda anledningen idag varför jag inte har en P istället.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
13.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
 
Inlägg: 702
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge
Referralkod: lars86444

Re: Värdeminskning SR kontra LR

Inläggav iohrlund » 26 okt 2020 13:51

LasseTM skrev:
mikebike skrev:När vi ändå diskuterar relativ värdeminskning....
Skall jag välja dragkrok till en M3 som jag har för avsikt att sälja/byta in om ett år?
Extrautrustning brukar ju inte betala sig i andrahandsvärdet, men det går ju inte att eftermontera dragkrok på en M3.

Jag tror att dragkrok betalar sig, jag kollade länge på att köpa en begagnad M3 men då hittade jag ingen med drag, så det fick bli en ny.
Hade de bilar jag kollat på haft drag hade det förmodligen blivit ett köp, enda anledningen idag varför jag inte har en P istället.


Delar den bilden. För vår del är det primärt intressant att gå upp i den här prisklassen av bil för att få en elbil med dragkrok och tror att det kommer betala sig i slutändan då TM3 på begagnatmarknaden kommer va en av mycket få elbilar med dragkrok även då.
iohrlund
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 okt 2020 20:39

Re: Värdeminskning SR kontra LR

Inläggav Teslaägare Legato » 26 okt 2020 14:31

LasseTM skrev:
Legato skrev:Alltid svårt att gissa värdeminskning, men jag tror båda kommer stå sig bra och ungefär likvärdigt i procentuella termer.

Personligen tycker jag man får väldigt mycket för de där ca 100k i mellanskillnad. Det är ju inte bara acceleration och räckvidd. Viktigt för mig är även den högre laddhastigheten och den riktigt fina HiFin i LR. Fyrhjulsdrift tycker jag däremot inte är särskilt viktigt, men jag tar det hellre än utan.


Svårt att säga med tanke på priserna på M3 just nu.
Dock skulle jag inte välja LR pga stereon, tycker helt ärligt att min SR+ lät bättre.
Basen är på tok för högt inställd och det finns inget sätt att sänka bara den. Älskar man bas kanske det funkar men knappast neutralt ljud när reg plåten skakar av på 50% volym :p


Jag har (också helt ärligt) aldrig hört den åsikten från någon annan än dig. Det finns de som inte tycker LR är så mycket bättre och det finns de som (inklusive mig) tycker den är avsevärt bättre, men att tycka SR är bättre är väldigt udda.

Den enda kritik som överhuvudtaget riktas mot LR med lite högre frekvens är att basen är för klen. Jag håller inte med utan tycker den spelar väldigt välbalanserat. Men att tycka basen är för hög samtidigt som man struntar i att LR har avsevärt bättre diskant är en konstig kombination i mina ögon.

Slutligen, djupbas påverkas ju inte alls av lokalisering. Så om du tycker att suben har för hög nivå och dörrarna lagom så kommer du ju få den "nettoeffekt" du vill ha genom att dra ner lägsta frekvensen på EQn en aning... Hade det varit mellanregister eller diskanter vi pratade så hade argumentet om att inte kunna styra mellan högtalarna haft relevans.
SÅLD - Röd X75D (fd X60d) 2016
SÅLD - Svart (blacked out) S75D 2017
SÅLD - Röd X100D 2017
SÅLD - Aubergine-Bronze LR3AWD 2019
Midnight Silver XP100DL 2018
Charge Yellow Honda E Advance 2020
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
 
Inlägg: 5872
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Referralkod: bo2814

Nästa

Återgå till Model 3

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.