Värdeminskning SR kontra LR
Moderator: Redaktion
Värdeminskning SR kontra LR
Jag är i färd med att köpa en TM3, men står i valet och kvalet mellan SR eller LR. LR är ju mer attraktiv, men frågan är om det är värt merkostnaden. Behöver egentligen inte den ökade räckvidden eller den snabbare accelerationen, även om det är skönt att veta att det finns där. Men det jag funderar på är om jag bör räkna på lägre procentuell värdeminskning på LR när jag kollar på TCO? Finns det någon här som sett någon undersökning, från Sverige eller internationellt, som tyder på att LR har bättre procentuellt andrahandsvärde jämfört med SR?
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7579
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Värdeminskning SR kontra LR
Som det ser ut just nu är LR facelift, men inte SR. Det lär ju påverka andrahandsvärdet.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Värdeminskning SR kontra LR
Alltid svårt att gissa värdeminskning, men jag tror båda kommer stå sig bra och ungefär likvärdigt i procentuella termer.
Personligen tycker jag man får väldigt mycket för de där ca 100k i mellanskillnad. Det är ju inte bara acceleration och räckvidd. Viktigt för mig är även den högre laddhastigheten och den riktigt fina HiFin i LR. Fyrhjulsdrift tycker jag däremot inte är särskilt viktigt, men jag tar det hellre än utan.
Personligen tycker jag man får väldigt mycket för de där ca 100k i mellanskillnad. Det är ju inte bara acceleration och räckvidd. Viktigt för mig är även den högre laddhastigheten och den riktigt fina HiFin i LR. Fyrhjulsdrift tycker jag däremot inte är särskilt viktigt, men jag tar det hellre än utan.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Värdeminskning SR kontra LR
Svårt att säga med tanke på priserna på M3 just nu.Legato skrev:Alltid svårt att gissa värdeminskning, men jag tror båda kommer stå sig bra och ungefär likvärdigt i procentuella termer.
Personligen tycker jag man får väldigt mycket för de där ca 100k i mellanskillnad. Det är ju inte bara acceleration och räckvidd. Viktigt för mig är även den högre laddhastigheten och den riktigt fina HiFin i LR. Fyrhjulsdrift tycker jag däremot inte är särskilt viktigt, men jag tar det hellre än utan.
Dock skulle jag inte välja LR pga stereon, tycker helt ärligt att min SR+ lät bättre.
Basen är på tok för högt inställd och det finns inget sätt att sänka bara den. Älskar man bas kanske det funkar men knappast neutralt ljud när reg plåten skakar av på 50% volym :p
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Värdeminskning SR kontra LR
Inte hittat EQn? Längst till vänster är låg frekvens har jag för mig. Dra ner den så får du mindre bas.LasseTM skrev:Svårt att säga med tanke på priserna på M3 just nu.Legato skrev:Alltid svårt att gissa värdeminskning, men jag tror båda kommer stå sig bra och ungefär likvärdigt i procentuella termer.
Personligen tycker jag man får väldigt mycket för de där ca 100k i mellanskillnad. Det är ju inte bara acceleration och räckvidd. Viktigt för mig är även den högre laddhastigheten och den riktigt fina HiFin i LR. Fyrhjulsdrift tycker jag däremot inte är särskilt viktigt, men jag tar det hellre än utan.
Dock skulle jag inte välja LR pga stereon, tycker helt ärligt att min SR+ lät bättre.
Basen är på tok för högt inställd och det finns inget sätt att sänka bara den. Älskar man bas kanske det funkar men knappast neutralt ljud när reg plåten skakar av på 50% volym :p
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7579
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Värdeminskning SR kontra LR
När vi ändå diskuterar relativ värdeminskning....
Skall jag välja dragkrok till en M3 som jag har för avsikt att sälja/byta in om ett år?
Extrautrustning brukar ju inte betala sig i andrahandsvärdet, men det går ju inte att eftermontera dragkrok på en M3.
Skall jag välja dragkrok till en M3 som jag har för avsikt att sälja/byta in om ett år?
Extrautrustning brukar ju inte betala sig i andrahandsvärdet, men det går ju inte att eftermontera dragkrok på en M3.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Värdeminskning SR kontra LR
Jo men då spelar ju även fronthögtalarna lägre bas, deras inställning är bra.taliz skrev:Inte hittat EQn? Längst till vänster är låg frekvens har jag för mig. Dra ner den så får du mindre bas.LasseTM skrev:Svårt att säga med tanke på priserna på M3 just nu.Legato skrev:Alltid svårt att gissa värdeminskning, men jag tror båda kommer stå sig bra och ungefär likvärdigt i procentuella termer.
Personligen tycker jag man får väldigt mycket för de där ca 100k i mellanskillnad. Det är ju inte bara acceleration och räckvidd. Viktigt för mig är även den högre laddhastigheten och den riktigt fina HiFin i LR. Fyrhjulsdrift tycker jag däremot inte är särskilt viktigt, men jag tar det hellre än utan.
Dock skulle jag inte välja LR pga stereon, tycker helt ärligt att min SR+ lät bättre.
Basen är på tok för högt inställd och det finns inget sätt att sänka bara den. Älskar man bas kanske det funkar men knappast neutralt ljud när reg plåten skakar av på 50% volym :p
Enbart subban jag skulle vilja sänka ett par snäpp.
Senast redigerad av LasseTM, redigerad totalt 1 gånger.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Värdeminskning SR kontra LR
Jag tror att dragkrok betalar sig, jag kollade länge på att köpa en begagnad M3 men då hittade jag ingen med drag, så det fick bli en ny.mikebike skrev:När vi ändå diskuterar relativ värdeminskning....
Skall jag välja dragkrok till en M3 som jag har för avsikt att sälja/byta in om ett år?
Extrautrustning brukar ju inte betala sig i andrahandsvärdet, men det går ju inte att eftermontera dragkrok på en M3.
Hade de bilar jag kollat på haft drag hade det förmodligen blivit ett köp, enda anledningen idag varför jag inte har en P istället.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Värdeminskning SR kontra LR
Delar den bilden. För vår del är det primärt intressant att gå upp i den här prisklassen av bil för att få en elbil med dragkrok och tror att det kommer betala sig i slutändan då TM3 på begagnatmarknaden kommer va en av mycket få elbilar med dragkrok även då.LasseTM skrev:Jag tror att dragkrok betalar sig, jag kollade länge på att köpa en begagnad M3 men då hittade jag ingen med drag, så det fick bli en ny.mikebike skrev:När vi ändå diskuterar relativ värdeminskning....
Skall jag välja dragkrok till en M3 som jag har för avsikt att sälja/byta in om ett år?
Extrautrustning brukar ju inte betala sig i andrahandsvärdet, men det går ju inte att eftermontera dragkrok på en M3.
Hade de bilar jag kollat på haft drag hade det förmodligen blivit ett köp, enda anledningen idag varför jag inte har en P istället.
Re: Värdeminskning SR kontra LR
Jag har (också helt ärligt) aldrig hört den åsikten från någon annan än dig. Det finns de som inte tycker LR är så mycket bättre och det finns de som (inklusive mig) tycker den är avsevärt bättre, men att tycka SR är bättre är väldigt udda.LasseTM skrev:Svårt att säga med tanke på priserna på M3 just nu.Legato skrev:Alltid svårt att gissa värdeminskning, men jag tror båda kommer stå sig bra och ungefär likvärdigt i procentuella termer.
Personligen tycker jag man får väldigt mycket för de där ca 100k i mellanskillnad. Det är ju inte bara acceleration och räckvidd. Viktigt för mig är även den högre laddhastigheten och den riktigt fina HiFin i LR. Fyrhjulsdrift tycker jag däremot inte är särskilt viktigt, men jag tar det hellre än utan.
Dock skulle jag inte välja LR pga stereon, tycker helt ärligt att min SR+ lät bättre.
Basen är på tok för högt inställd och det finns inget sätt att sänka bara den. Älskar man bas kanske det funkar men knappast neutralt ljud när reg plåten skakar av på 50% volym :p
Den enda kritik som överhuvudtaget riktas mot LR med lite högre frekvens är att basen är för klen. Jag håller inte med utan tycker den spelar väldigt välbalanserat. Men att tycka basen är för hög samtidigt som man struntar i att LR har avsevärt bättre diskant är en konstig kombination i mina ögon.
Slutligen, djupbas påverkas ju inte alls av lokalisering. Så om du tycker att suben har för hög nivå och dörrarna lagom så kommer du ju få den "nettoeffekt" du vill ha genom att dra ner lägsta frekvensen på EQn en aning... Hade det varit mellanregister eller diskanter vi pratade så hade argumentet om att inte kunna styra mellan högtalarna haft relevans.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Värdeminskning SR kontra LR
Köp den bil du vill ha.
Att välja ngt som kanske kostar lite lite mer, men som man vet man blir nöjd med, brukar löna sig i längden.
Att välja ngt som kanske kostar lite lite mer, men som man vet man blir nöjd med, brukar löna sig i längden.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Värdeminskning SR kontra LR
Källa på det? Jag gick in på Tesla.com och specade en SR+, på bilderna ser den exakt likadan ut som LR, interiört och exteriört, samt leveranstid februari. Eller menar du om man skulle bli matchad mot en lagerbil?mikebike skrev:Som det ser ut just nu är LR facelift, men inte SR. Det lär ju påverka andrahandsvärdet.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Värdeminskning SR kontra LR
Diskanten är bättre på LR det håller jag med om, men högtalarna i dörrarna och basen där bak spelar inte samma frekvens även om de överlappar varandra.Legato skrev:Jag har (också helt ärligt) aldrig hört den åsikten från någon annan än dig. Det finns de som inte tycker LR är så mycket bättre och det finns de som (inklusive mig) tycker den är avsevärt bättre, men att tycka SR är bättre är väldigt udda.LasseTM skrev:Svårt att säga med tanke på priserna på M3 just nu.Legato skrev:Alltid svårt att gissa värdeminskning, men jag tror båda kommer stå sig bra och ungefär likvärdigt i procentuella termer.
Personligen tycker jag man får väldigt mycket för de där ca 100k i mellanskillnad. Det är ju inte bara acceleration och räckvidd. Viktigt för mig är även den högre laddhastigheten och den riktigt fina HiFin i LR. Fyrhjulsdrift tycker jag däremot inte är särskilt viktigt, men jag tar det hellre än utan.
Dock skulle jag inte välja LR pga stereon, tycker helt ärligt att min SR+ lät bättre.
Basen är på tok för högt inställd och det finns inget sätt att sänka bara den. Älskar man bas kanske det funkar men knappast neutralt ljud när reg plåten skakar av på 50% volym :p
Den enda kritik som överhuvudtaget riktas mot LR med lite högre frekvens är att basen är för klen. Jag håller inte med utan tycker den spelar väldigt välbalanserat. Men att tycka basen är för hög samtidigt som man struntar i att LR har avsevärt bättre diskant är en konstig kombination i mina ögon.
Slutligen, djupbas påverkas ju inte alls av lokalisering. Så om du tycker att suben har för hög nivå och dörrarna lagom så kommer du ju få den "nettoeffekt" du vill ha genom att dra ner lägsta frekvensen på EQn en aning... Hade det varit mellanregister eller diskanter vi pratade så hade argumentet om att inte kunna styra mellan högtalarna haft relevans.
Jag skulle gärna dra ner på de lägsta frekvenserna vilket skulle gå med en EQ med flera kanaler men som saknas på Model 3 och låta säg 50-100Hz kvarstå men dra ner allt under 50Hz 1dB.
Kollar man på denna graf ser man också att de låga frekvenserna är något höga kontra mellanregister tex.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7579
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Värdeminskning SR kontra LR
I mitt fall är bilen jag vill ha en MY, och förhoppningsvis byter jag bil igen om ett år.taliz skrev:Köp den bil du vill ha.
Att välja ngt som kanske kostar lite lite mer, men som man vet man blir nöjd med, brukar löna sig i längden.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2404
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Värdeminskning SR kontra LR
Håller med. Saknat drag någon gång på vår bil sedan köp (fanns inte att välja i början).iohrlund skrev:Delar den bilden. För vår del är det primärt intressant att gå upp i den här prisklassen av bil för att få en elbil med dragkrok och tror att det kommer betala sig i slutändan då TM3 på begagnatmarknaden kommer va en av mycket få elbilar med dragkrok även då.LasseTM skrev:Jag tror att dragkrok betalar sig, jag kollade länge på att köpa en begagnad M3 men då hittade jag ingen med drag, så det fick bli en ny.mikebike skrev:När vi ändå diskuterar relativ värdeminskning....
Skall jag välja dragkrok till en M3 som jag har för avsikt att sälja/byta in om ett år?
Extrautrustning brukar ju inte betala sig i andrahandsvärdet, men det går ju inte att eftermontera dragkrok på en M3.
Hade de bilar jag kollat på haft drag hade det förmodligen blivit ett köp, enda anledningen idag varför jag inte har en P istället.
Re: Värdeminskning SR kontra LR
Stämmer inte. Om man köper en lagerbil så är de inte facelift dock.tor-ake skrev:Källa på det? Jag gick in på Tesla.com och specade en SR+, på bilderna ser den exakt likadan ut som LR, interiört och exteriört, samt leveranstid februari. Eller menar du om man skulle bli matchad mot en lagerbil?mikebike skrev:Som det ser ut just nu är LR facelift, men inte SR. Det lär ju påverka andrahandsvärdet.
Jag beställde en sr+, jag kommer får faceliften men dock först i februari
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Model Y Performance 2022 Black/Black
- tompanhuhu
- Teslaägare
- Inlägg: 91
- Blev medlem: 13 jul 2019 20:06
Re: Värdeminskning SR kontra LR
Det är väl bekräftat att SR inte får någon värmepump även i 'facelift' utförande?
En annan aspekt med LR är väl att även om man inte behöver räckvidden kommer batteriet att förbruka färre cykler som ger längre räckvidd och även andrahandsvärde?
En annan aspekt med LR är väl att även om man inte behöver räckvidden kommer batteriet att förbruka färre cykler som ger längre räckvidd och även andrahandsvärde?
Re: Värdeminskning SR kontra LR
Model 3 SR+ får bra andrahandsvärde då den är den billigaste Teslan.
Re: Värdeminskning SR kontra LR
Model 3 kommer vara upprostad efter 15 år i vårt klimat, oavsett om batteriet är på 55 eller 75kWh. På de åren och milen där bilen har något egentligt värde, 10år/20.000 mil är inte degraderingen en faktor.tompanhuhu skrev:Det är väl bekräftat att SR inte får någon värmepump även i 'facelift' utförande?
En annan aspekt med LR är väl att även om man inte behöver räckvidden kommer batteriet att förbruka färre cykler som ger längre räckvidd och även andrahandsvärde?
Det är klart, skall man köra Taxi kan det ha betydelse.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- pawweshark
- Teslaägare
- Inlägg: 151
- Blev medlem: 30 sep 2020 21:53
Re: Värdeminskning SR kontra LR
Största värdeminskningen är väl vid leveranstillfället?
Antingen får du en bil med flera lackdefekter där flertalet delar av bilen måste lackas om direkt efter leverans. Eller så får du en bil utan anmärkning.
Rena lotto med andra ord.
Här spelar nog inte SR eller LR någon roll...
Antingen får du en bil med flera lackdefekter där flertalet delar av bilen måste lackas om direkt efter leverans. Eller så får du en bil utan anmärkning.
Rena lotto med andra ord.
Här spelar nog inte SR eller LR någon roll...
Tesla Model Y LR 2022