Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Värdeminskning SR kontra LR

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Re: Värdeminskning SR kontra LR

Inläggav Teslaägare taliz » 26 okt 2020 14:36

Köp den bil du vill ha.
Att välja ngt som kanske kostar lite lite mer, men som man vet man blir nöjd med, brukar löna sig i längden.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 6732
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: Värdeminskning SR kontra LR

Inläggav Teslaägare tor-ake » 26 okt 2020 14:40

mikebike skrev:Som det ser ut just nu är LR facelift, men inte SR. Det lär ju påverka andrahandsvärdet.


Källa på det? Jag gick in på Tesla.com och specade en SR+, på bilderna ser den exakt likadan ut som LR, interiört och exteriört, samt leveranstid februari. Eller menar du om man skulle bli matchad mot en lagerbil?
SR+ Pearl white beställd 12/4 levererad 29/6 2019.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
 
Inlägg: 670
Blev medlem: 04 maj 2019 08:27

Re: Värdeminskning SR kontra LR

Inläggav Teslaägare LasseTM » 26 okt 2020 14:49

Legato skrev:
LasseTM skrev:
Legato skrev:Alltid svårt att gissa värdeminskning, men jag tror båda kommer stå sig bra och ungefär likvärdigt i procentuella termer.

Personligen tycker jag man får väldigt mycket för de där ca 100k i mellanskillnad. Det är ju inte bara acceleration och räckvidd. Viktigt för mig är även den högre laddhastigheten och den riktigt fina HiFin i LR. Fyrhjulsdrift tycker jag däremot inte är särskilt viktigt, men jag tar det hellre än utan.


Svårt att säga med tanke på priserna på M3 just nu.
Dock skulle jag inte välja LR pga stereon, tycker helt ärligt att min SR+ lät bättre.
Basen är på tok för högt inställd och det finns inget sätt att sänka bara den. Älskar man bas kanske det funkar men knappast neutralt ljud när reg plåten skakar av på 50% volym :p


Jag har (också helt ärligt) aldrig hört den åsikten från någon annan än dig. Det finns de som inte tycker LR är så mycket bättre och det finns de som (inklusive mig) tycker den är avsevärt bättre, men att tycka SR är bättre är väldigt udda.

Den enda kritik som överhuvudtaget riktas mot LR med lite högre frekvens är att basen är för klen. Jag håller inte med utan tycker den spelar väldigt välbalanserat. Men att tycka basen är för hög samtidigt som man struntar i att LR har avsevärt bättre diskant är en konstig kombination i mina ögon.

Slutligen, djupbas påverkas ju inte alls av lokalisering. Så om du tycker att suben har för hög nivå och dörrarna lagom så kommer du ju få den "nettoeffekt" du vill ha genom att dra ner lägsta frekvensen på EQn en aning... Hade det varit mellanregister eller diskanter vi pratade så hade argumentet om att inte kunna styra mellan högtalarna haft relevans.


Diskanten är bättre på LR det håller jag med om, men högtalarna i dörrarna och basen där bak spelar inte samma frekvens även om de överlappar varandra.
Jag skulle gärna dra ner på de lägsta frekvenserna vilket skulle gå med en EQ med flera kanaler men som saknas på Model 3 och låta säg 50-100Hz kvarstå men dra ner allt under 50Hz 1dB.
Kollar man på denna graf ser man också att de låga frekvenserna är något höga kontra mellanregister tex.
Bild
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
13.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
 
Inlägg: 702
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge
Referralkod: lars86444

Re: Värdeminskning SR kontra LR

Inläggav mikebike » 26 okt 2020 15:27

taliz skrev:Köp den bil du vill ha.
Att välja ngt som kanske kostar lite lite mer, men som man vet man blir nöjd med, brukar löna sig i längden.

I mitt fall är bilen jag vill ha en MY, och förhoppningsvis byter jag bil igen om ett år.
Volvo PV 544 S 1963
Tesla Model 3 LR 2021 beställd
Tesla Model Y LR 2022? beställd
mikebike
 
Inlägg: 338
Blev medlem: 06 okt 2020 11:24
Ort: Solna

Re: Värdeminskning SR kontra LR

Inläggav Teslaägare NiklasTesla » 26 okt 2020 15:32

iohrlund skrev:
LasseTM skrev:
mikebike skrev:När vi ändå diskuterar relativ värdeminskning....
Skall jag välja dragkrok till en M3 som jag har för avsikt att sälja/byta in om ett år?
Extrautrustning brukar ju inte betala sig i andrahandsvärdet, men det går ju inte att eftermontera dragkrok på en M3.

Jag tror att dragkrok betalar sig, jag kollade länge på att köpa en begagnad M3 men då hittade jag ingen med drag, så det fick bli en ny.
Hade de bilar jag kollat på haft drag hade det förmodligen blivit ett köp, enda anledningen idag varför jag inte har en P istället.


Delar den bilden. För vår del är det primärt intressant att gå upp i den här prisklassen av bil för att få en elbil med dragkrok och tror att det kommer betala sig i slutändan då TM3 på begagnatmarknaden kommer va en av mycket få elbilar med dragkrok även då.


Håller med. Saknat drag någon gång på vår bil sedan köp (fanns inte att välja i början).
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
 
Inlägg: 490
Blev medlem: 07 okt 2016 21:07
Referralkod: niklas60543

Re: Värdeminskning SR kontra LR

Inläggav Jontez » 26 okt 2020 17:14

tor-ake skrev:
mikebike skrev:Som det ser ut just nu är LR facelift, men inte SR. Det lär ju påverka andrahandsvärdet.


Källa på det? Jag gick in på Tesla.com och specade en SR+, på bilderna ser den exakt likadan ut som LR, interiört och exteriört, samt leveranstid februari. Eller menar du om man skulle bli matchad mot en lagerbil?


Stämmer inte. Om man köper en lagerbil så är de inte facelift dock.
Jag beställde en sr+, jag kommer får faceliften men dock först i februari
SR+ beställd
Jontez
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 24 feb 2020 10:43

Re: Värdeminskning SR kontra LR

Inläggav tompanhuhu » 26 okt 2020 22:13

Det är väl bekräftat att SR inte får någon värmepump även i 'facelift' utförande?
En annan aspekt med LR är väl att även om man inte behöver räckvidden kommer batteriet att förbruka färre cykler som ger längre räckvidd och även andrahandsvärde?
tompanhuhu
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 13 jul 2019 19:06

Re: Värdeminskning SR kontra LR

Inläggav Teslaägare LarsL » 26 okt 2020 22:22

Model 3 SR+ får bra andrahandsvärde då den är den billigaste Teslan.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, HW2.5, mjukvara 2020.44.10
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
 
Inlägg: 11905
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Ort: Härryda
Referralkod: lars74032

Re: Värdeminskning SR kontra LR

Inläggav Teslaägare tor-ake » 26 okt 2020 22:37

tompanhuhu skrev:Det är väl bekräftat att SR inte får någon värmepump även i 'facelift' utförande?
En annan aspekt med LR är väl att även om man inte behöver räckvidden kommer batteriet att förbruka färre cykler som ger längre räckvidd och även andrahandsvärde?


Model 3 kommer vara upprostad efter 15 år i vårt klimat, oavsett om batteriet är på 55 eller 75kWh. På de åren och milen där bilen har något egentligt värde, 10år/20.000 mil är inte degraderingen en faktor.

Det är klart, skall man köra Taxi kan det ha betydelse.
SR+ Pearl white beställd 12/4 levererad 29/6 2019.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
 
Inlägg: 670
Blev medlem: 04 maj 2019 08:27

Re: Värdeminskning SR kontra LR

Inläggav Teslaägare pawweshark » 26 okt 2020 23:40

Största värdeminskningen är väl vid leveranstillfället?
Antingen får du en bil med flera lackdefekter där flertalet delar av bilen måste lackas om direkt efter leverans. Eller så får du en bil utan anmärkning.

Rena lotto med andra ord.
Här spelar nog inte SR eller LR någon roll...
Användarvisningsbild
pawweshark
Teslaägare
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 30 sep 2020 20:53

Föregående

Återgå till Model 3

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: seekwi och 26 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.