Sida 1 av 1

Re: Värdeminskning SR kontra LR

Postat: 26 okt 2020 14:36
av taliz
Köp den bil du vill ha.
Att välja ngt som kanske kostar lite lite mer, men som man vet man blir nöjd med, brukar löna sig i längden.

Re: Värdeminskning SR kontra LR

Postat: 26 okt 2020 14:40
av tor-ake
mikebike skrev:
Som det ser ut just nu är LR facelift, men inte SR. Det lär ju påverka andrahandsvärdet.
Källa på det? Jag gick in på Tesla.com och specade en SR+, på bilderna ser den exakt likadan ut som LR, interiört och exteriört, samt leveranstid februari. Eller menar du om man skulle bli matchad mot en lagerbil?

Re: Värdeminskning SR kontra LR

Postat: 26 okt 2020 14:49
av LasseTM
Legato skrev:
LasseTM skrev:
Legato skrev:
Alltid svårt att gissa värdeminskning, men jag tror båda kommer stå sig bra och ungefär likvärdigt i procentuella termer.

Personligen tycker jag man får väldigt mycket för de där ca 100k i mellanskillnad. Det är ju inte bara acceleration och räckvidd. Viktigt för mig är även den högre laddhastigheten och den riktigt fina HiFin i LR. Fyrhjulsdrift tycker jag däremot inte är särskilt viktigt, men jag tar det hellre än utan.
Svårt att säga med tanke på priserna på M3 just nu.
Dock skulle jag inte välja LR pga stereon, tycker helt ärligt att min SR+ lät bättre.
Basen är på tok för högt inställd och det finns inget sätt att sänka bara den. Älskar man bas kanske det funkar men knappast neutralt ljud när reg plåten skakar av på 50% volym :p
Jag har (också helt ärligt) aldrig hört den åsikten från någon annan än dig. Det finns de som inte tycker LR är så mycket bättre och det finns de som (inklusive mig) tycker den är avsevärt bättre, men att tycka SR är bättre är väldigt udda.

Den enda kritik som överhuvudtaget riktas mot LR med lite högre frekvens är att basen är för klen. Jag håller inte med utan tycker den spelar väldigt välbalanserat. Men att tycka basen är för hög samtidigt som man struntar i att LR har avsevärt bättre diskant är en konstig kombination i mina ögon.

Slutligen, djupbas påverkas ju inte alls av lokalisering. Så om du tycker att suben har för hög nivå och dörrarna lagom så kommer du ju få den "nettoeffekt" du vill ha genom att dra ner lägsta frekvensen på EQn en aning... Hade det varit mellanregister eller diskanter vi pratade så hade argumentet om att inte kunna styra mellan högtalarna haft relevans.
Diskanten är bättre på LR det håller jag med om, men högtalarna i dörrarna och basen där bak spelar inte samma frekvens även om de överlappar varandra.
Jag skulle gärna dra ner på de lägsta frekvenserna vilket skulle gå med en EQ med flera kanaler men som saknas på Model 3 och låta säg 50-100Hz kvarstå men dra ner allt under 50Hz 1dB.
Kollar man på denna graf ser man också att de låga frekvenserna är något höga kontra mellanregister tex.
Bild

Re: Värdeminskning SR kontra LR

Postat: 26 okt 2020 15:27
av mikebike
taliz skrev:
Köp den bil du vill ha.
Att välja ngt som kanske kostar lite lite mer, men som man vet man blir nöjd med, brukar löna sig i längden.
I mitt fall är bilen jag vill ha en MY, och förhoppningsvis byter jag bil igen om ett år.

Re: Värdeminskning SR kontra LR

Postat: 26 okt 2020 15:32
av NiklasTesla
iohrlund skrev:
LasseTM skrev:
mikebike skrev:
När vi ändå diskuterar relativ värdeminskning....
Skall jag välja dragkrok till en M3 som jag har för avsikt att sälja/byta in om ett år?
Extrautrustning brukar ju inte betala sig i andrahandsvärdet, men det går ju inte att eftermontera dragkrok på en M3.
Jag tror att dragkrok betalar sig, jag kollade länge på att köpa en begagnad M3 men då hittade jag ingen med drag, så det fick bli en ny.
Hade de bilar jag kollat på haft drag hade det förmodligen blivit ett köp, enda anledningen idag varför jag inte har en P istället.
Delar den bilden. För vår del är det primärt intressant att gå upp i den här prisklassen av bil för att få en elbil med dragkrok och tror att det kommer betala sig i slutändan då TM3 på begagnatmarknaden kommer va en av mycket få elbilar med dragkrok även då.
Håller med. Saknat drag någon gång på vår bil sedan köp (fanns inte att välja i början).

Re: Värdeminskning SR kontra LR

Postat: 26 okt 2020 17:14
av Jontez
tor-ake skrev:
mikebike skrev:
Som det ser ut just nu är LR facelift, men inte SR. Det lär ju påverka andrahandsvärdet.
Källa på det? Jag gick in på Tesla.com och specade en SR+, på bilderna ser den exakt likadan ut som LR, interiört och exteriört, samt leveranstid februari. Eller menar du om man skulle bli matchad mot en lagerbil?
Stämmer inte. Om man köper en lagerbil så är de inte facelift dock.
Jag beställde en sr+, jag kommer får faceliften men dock först i februari

Re: Värdeminskning SR kontra LR

Postat: 26 okt 2020 22:13
av tompanhuhu
Det är väl bekräftat att SR inte får någon värmepump även i 'facelift' utförande?
En annan aspekt med LR är väl att även om man inte behöver räckvidden kommer batteriet att förbruka färre cykler som ger längre räckvidd och även andrahandsvärde?

Re: Värdeminskning SR kontra LR

Postat: 26 okt 2020 22:22
av LarsL
Model 3 SR+ får bra andrahandsvärde då den är den billigaste Teslan.

Re: Värdeminskning SR kontra LR

Postat: 26 okt 2020 22:37
av tor-ake
tompanhuhu skrev:
Det är väl bekräftat att SR inte får någon värmepump även i 'facelift' utförande?
En annan aspekt med LR är väl att även om man inte behöver räckvidden kommer batteriet att förbruka färre cykler som ger längre räckvidd och även andrahandsvärde?
Model 3 kommer vara upprostad efter 15 år i vårt klimat, oavsett om batteriet är på 55 eller 75kWh. På de åren och milen där bilen har något egentligt värde, 10år/20.000 mil är inte degraderingen en faktor.

Det är klart, skall man köra Taxi kan det ha betydelse.

Re: Värdeminskning SR kontra LR

Postat: 26 okt 2020 23:40
av pawweshark
Största värdeminskningen är väl vid leveranstillfället?
Antingen får du en bil med flera lackdefekter där flertalet delar av bilen måste lackas om direkt efter leverans. Eller så får du en bil utan anmärkning.

Rena lotto med andra ord.
Här spelar nog inte SR eller LR någon roll...