Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av ChristerSjo »

loftux skrev:
Kronan har stärkts med 5-10% beroende på jämförelsetidpunkt under senaste året, så det har ju ökat dollarmarginalen också.

Elbilsbonus är uppenbart fel väg, när det direkt blir en motsvarande höjning från tillverkaren. Tanken är ju att det ska bli billigare att köpa elbil. Har några TSLA, och vill att bolaget går bra, men de kan de göra utan att plocka åt sig detta. Visst, vi kan inte veta säkert, de kan kanske motivera det med tex ökade kostnader för utbyggnad SuC, eller modelluppgraderingen, men det ser ju inte bra ut.
Det är väl det som politiker inte fattar att alla dessa subventioner i form av miljöbonusar, ROT och RUT avdrag äts upp av leverantörerna i form av högre marginaler.

Vilket inte är så konstigt då vi lever i en marknadsekonomi då allt är frågan om tillgång och efterfrågan och framför allt vad konsumenten är beredd att betala.

Lite som mellandagsrea. De höger priserna strax innan och sedan kör de ordinarie priset som reapriser och alla tycker det är skitbilligt med 10% sänkning (jag raljerar lite här :) ).
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
tangotobbe
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 16 okt 2020 11:54
Ort: Uppsala

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av tangotobbe »

loftux skrev:
Min bil LR AWD beställd april 2019, 644.900 i baspris.
Baserat på enbart ändring dollarkurs så skulle den kosta 623.700 ca idag, men priset är 669.900, vilket är en ökning på 46.200.

Nu har ju kronan rätt volatil, så man vill säkert ha en buffert mot rörelse, men den faktiska ökningen i kronor är ju 25.000 sedan dess.

Utbud och efterfrågan, Tesla pysslar ju inte med välgörenhet, så de får väl sätta vilka priser de vill. Men går i motsatt riktning vad jag trodde.
Håller ju uppe andrahandsvärdet på bilen förstås :)
Mm precis, det är väl just klassisk tillgång efterfrågan de jobbar med här, känns det som.


Kollade in den där artikeln jag länkade från Drive Tesla Canada igen och såg att de nämnde att Tesla i Österrike ökat priserna på LR med 990 euro och Performance med 700 euro, men att SR+ låg kvar på samma pris. Fick för mig att kolla andra förändringar med, och danskarna är också drabbade: priserna på alla modeller där har ökat med 10 000DKK.
Så, eh, om man är optimistisk så fick vi i alla fall 4000kr rabatt i ökningen jämfört med Danmark? :P

Det är lite lustigt hur mycket det ändå verkar skilja europeiska länder emellan. Känns som det hade varit enklare att bara höja ca 1000 euro överallt och sen avrunda så siffrorna ser snygga ut.
Fredrik j
Inlägg: 10818
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av Fredrik j »

tangotobbe skrev:
loftux skrev:
Min bil LR AWD beställd april 2019, 644.900 i baspris.
Baserat på enbart ändring dollarkurs så skulle den kosta 623.700 ca idag, men priset är 669.900, vilket är en ökning på 46.200.

Nu har ju kronan rätt volatil, så man vill säkert ha en buffert mot rörelse, men den faktiska ökningen i kronor är ju 25.000 sedan dess.

Utbud och efterfrågan, Tesla pysslar ju inte med välgörenhet, så de får väl sätta vilka priser de vill. Men går i motsatt riktning vad jag trodde.
Håller ju uppe andrahandsvärdet på bilen förstås :)
Mm precis, det är väl just klassisk tillgång efterfrågan de jobbar med här, känns det som.


Kollade in den där artikeln jag länkade från Drive Tesla Canada igen och såg att de nämnde att Tesla i Österrike ökat priserna på LR med 990 euro och Performance med 700 euro, men att SR+ låg kvar på samma pris. Fick för mig att kolla andra förändringar med, och danskarna är också drabbade: priserna på alla modeller där har ökat med 10 000DKK.
Så, eh, om man är optimistisk så fick vi i alla fall 4000kr rabatt i ökningen jämfört med Danmark? :P

Eftersom den danska kronan är kopplad mot euron kan justeringen inte förklaras med valutaförändringar då. Eftersom förändringarna i österrike och danmark inte är samma.

Det är lite lustigt hur mycket det ändå verkar skilja europeiska länder emellan. Känns som det hade varit enklare att bara höja ca 1000 euro överallt och sen avrunda så siffrorna ser snygga ut.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11565
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av martinot »

Legato skrev:
Banane skrev:
taliz skrev:
Banane skrev:
taliz skrev:
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... 020-sales/ Detta har nog en del med det att göra. ;)

Det där är fake news. Dela siffran med tre för att få den verkliga månadsförsäljningen. Jag tycker vi bör hålla en hög och saklig nivå och inte hålla på att vässa och överdriva.
Huh? Det där är vad som såldes i september. Om du är intresserad av övriga månader så får du väl titta på dom.
Vissa bilar, som ID3 och Polestar 2, har precis fått ut sina första batchar. Skall dom också delas med 3? Eller vilken siffra då?
Spela inte dum. Du vet vad jag menar.
Jag instämmer. Lite konsekventa får vi väl ändå vara...

Om det skrivs en artikel om hur usel Teslas försäljning varit i juli/augusti så konstaterar "vi" med rätta att det är irrelevant eftersom det är sista månaden i kvartalet man säljer mycket i Europa. Lika irrelevant är det givetvis att då titta på enbart sista månaden i kvartalet.

Antingen kollar man totalen över ett kvartal, eller genomsnittsförsäljningen per månad i det kvartalet. Allt annat blir bara skevt.

Att ID3 och PS2 precis fått ut sina första batchar är däremot relevant, och då kan man ju förslagsvis jämföra deras nuvarande försäljning med hur Model 3 sålde H1 2019 när M3s första batchar rullades ut i Europa.
Jag gillar personligen att titta på försäljning över ett helt år. Då undviker man lite mer av säsongsberoende variationer och kortsiktiga försäljningskampanjers påverkan.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av vigge50 »

Banane skrev:
taliz skrev:
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... 020-sales/ Detta har nog en del med det att göra. ;)

Det där är fake news. Dela siffran med tre för att få den verkliga månadsförsäljningen. Jag tycker vi bör hålla en hög och saklig nivå och inte hålla på att vässa och överdriva.
Dela med tre? Taliz gör med att endast kolla på en månad men det är nästan lika fel det du skriver. Här är Teslas försäljning under tredje kvartalet i Europa
Juli: 856
Augusti: 7 020
September: 16 125

Så ja, det är stor variation över kvartalet men din metod skulle också ignorera över 7 800 Model 3 vilket jag skulle vilja påstå är ganska många.

http://ev-sales.blogspot.com/search/label/Europe?m=0
Fredrik j
Inlägg: 10818
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av Fredrik j »

vigge50 skrev:
Banane skrev:
taliz skrev:
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... 020-sales/ Detta har nog en del med det att göra. ;)

Det där är fake news. Dela siffran med tre för att få den verkliga månadsförsäljningen. Jag tycker vi bör hålla en hög och saklig nivå och inte hålla på att vässa och överdriva.
Dela med tre? Taliz gör med att endast kolla på en månad men det är nästan lika fel det du skriver. Här är Teslas försäljning under tredje kvartalet i Europa
Juli: 856
Augusti: 7 020
September: 16 125

Så ja, det är stor variation över kvartalet men din metod skulle också ignorera över 7 800 Model 3 vilket jag skulle vilja påstå är ganska många.

http://ev-sales.blogspot.com/search/label/Europe?m=0
(856+7020+16125)/3=8000 / månad under ett kvartal

Det blir ju faktiskt exakt 8000 bilar. Är det kanske den förutbestämda, svenska tilldelning
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av LarsL »

Detta är alltså ytterligare ett avsteg från ett Tesla löfte om att en Tesla bil skulle kosta lika mycket över hela världen plus lokala skatter, avgifter och transporter. Hur förklarar Elon skillnaden mellan de Svenska och Norska priserna nu?
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av Banane »

vigge50 skrev:
Banane skrev:
taliz skrev:
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... 020-sales/ Detta har nog en del med det att göra. ;)

Det där är fake news. Dela siffran med tre för att få den verkliga månadsförsäljningen. Jag tycker vi bör hålla en hög och saklig nivå och inte hålla på att vässa och överdriva.
Dela med tre? Taliz gör med att endast kolla på en månad men det är nästan lika fel det du skriver. Här är Teslas försäljning under tredje kvartalet i Europa
Juli: 856
Augusti: 7 020
September: 16 125

Så ja, det är stor variation över kvartalet men din metod skulle också ignorera över 7 800 Model 3 vilket jag skulle vilja påstå är ganska många.

http://ev-sales.blogspot.com/search/label/Europe?m=0

Var det så många i augusti? Ok, men jag tror nog alla förstod andemeningen i det jag försökte förmedla.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av LarsL »

”Min Model 3 SR+” kostar nu 39880kr mer än när jag köpte min. :o

Vilket också får Model Y LR att framstå som billig.
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av LarsA »

Antar att det är påslag för elbacklucka, värmepump m.m.
Polestar 2 awd -21
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av thnis »

LarsA skrev:
Antar att det är påslag för elbacklucka, värmepump m.m.
SR+ skulle väl inte få värmepump, eller? Det är väl bara LR och P som får det?
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av LarsL »

thnis skrev:
LarsA skrev:
Antar att det är påslag för elbacklucka, värmepump m.m.
SR+ skulle väl inte få värmepump, eller? Det är väl bara LR och P som får det?
Och Model Y kommer helt klart få det.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11565
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av martinot »

LarsA skrev:
Antar att det är påslag för elbacklucka, värmepump m.m.
Inte omöjligt, och låter rimligt.

Hade gärna betalat 10 papp extra för att få dessa två funktioner (om det hade funnits uppgraderingar för det priset).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av Banane »

LarsA skrev:
Antar att det är påslag för elbacklucka, värmepump m.m.
Marknadsekonomi. Tesla ser en stark efterfrågan och tror att det finns utrymme för att ta mer betalt. Vad den kostar att tillverka är irrelevant.
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av B99 »

Då är vi i princip likställda med min Model Y LR-beställning på 680´. Var lite inne på att växla till en model 3 när den nu har fått de uppgraderingar jag behöver men denna prishöjning satte stopp för detta.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av tor-ake »

thnis skrev:
SR+ skulle väl inte få värmepump, eller? Det är väl bara LR och P som får det?
Har du nån källa på det? Låter helt olikt vad de hittills gjort med model 3, hålla nere och minska antalet tekniska varianter. Värmepumpen är inte bara "plocka bort", om man gör det måste man ha kvar den lite annorlunda kompressorn och helt annorlunda rörmokeriet i tillverkning och lager *enbart* för SR+.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av heldiggrisen »

tor-ake skrev:
thnis skrev:
SR+ skulle väl inte få värmepump, eller? Det är väl bara LR och P som får det?
Har du nån källa på det? Låter helt olikt vad de hittills gjort med model 3, hålla nere och minska antalet tekniska varianter. Värmepumpen är inte bara "plocka bort", om man gör det måste man ha kvar den lite annorlunda kompressorn och helt annorlunda rörmokeriet i tillverkning och lager *enbart* för SR+.
Kommer kinesiska M3 få värmepump als?
Om inte så lär inte SR+ få det tippar jag.
Användarvisningsbild
ville9
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 01 jun 2019 09:25

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av ville9 »

Jo jag tror absolut att SR+ kommer få värmepump också.

Det har en säljare på Tesla sagt till mig iaf.
Jag vet att de haft fel innan förstås.

Men att det inte skulle komma värmepump till SR+ har jag inte sett någon vettig källa till iaf, det verkar bara vara ryktesspridning här på forumet.
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av Surfaren »

ville9 skrev:
Det har en säljare på Tesla sagt till mig iaf.
Jag vet att de haft fel innan förstås.
Ja, det är tyvärr inte en pålitlig källa. Då jag var på tidig visning av Model 3 i Sverige så var det en i Teslas personal som mycket envist hävdade att Model S haft värmepump länge. Hon gick och frågade en kollega som enligt henne bekräftade detta. Med en snabb googling kan jag hitta många källor på motsatsen (vilket jag inte gjorde där och då).
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av tor-ake »

heldiggrisen skrev:
tor-ake skrev:
thnis skrev:
SR+ skulle väl inte få värmepump, eller? Det är väl bara LR och P som får det?
Har du nån källa på det? Låter helt olikt vad de hittills gjort med model 3, hålla nere och minska antalet tekniska varianter. Värmepumpen är inte bara "plocka bort", om man gör det måste man ha kvar den lite annorlunda kompressorn och helt annorlunda rörmokeriet i tillverkning och lager *enbart* för SR+.
Kommer kinesiska M3 få värmepump als?
Om inte så lär inte SR+ få det tippar jag.
Om de sätter värmepump på alla Y inkl de till varma amerikanska stater, varför skulle de ha extra varianter i onödan för model 3 för kina? Batteriets celler, okej, för det är en kostnadsdrivande komponent, men för att spara nått hundratal USD (eller tusen RMB) på korskopplingsventiler och en extra evaporator/kondensor? Och behöva ha många extra artikelnummer i HVAC-systemet? Plus annan mjukvara att underhålla?

Faktiskt är jag förvånad att de brydde sig om att göra plastattrapper för dimljusen på SR+, när det går att stänga av dem så enkelt i mjukvara.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av Svenssons »

ChristerSjo skrev:

Lite som mellandagsrea. De höger priserna strax innan och sedan kör de ordinarie priset som reapriser och alla tycker det är skitbilligt med 10% sänkning (jag raljerar lite här :) ).
Var på Bauhaus i förrgår och köpte två murarbaljor. Kostade 248:- tillsammans. De hade Medlemsdag då med 10% rabatt på allt om man "betalade med medlemskortet. Var där sedan igår också och köpte en tredje likadan murarbalja. Den kostade då 100:-...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Detta är alltså ytterligare ett avsteg från ett Tesla löfte om att en Tesla bil skulle kosta lika mycket över hela världen plus lokala skatter, avgifter och transporter. Hur förklarar Elon skillnaden mellan de Svenska och Norska priserna nu?
Detta är väl inget som Tesla lovat? Det har varit ett faktum när de endast hade en fabrik för tillverkning av bilar. Nu har de två fabriker igång och snart 4. Priserna lär då inte vara samma som i USA+tull, frakt, moms, VSG mm.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
LarsL skrev:
Detta är alltså ytterligare ett avsteg från ett Tesla löfte om att en Tesla bil skulle kosta lika mycket över hela världen plus lokala skatter, avgifter och transporter. Hur förklarar Elon skillnaden mellan de Svenska och Norska priserna nu?
Detta är väl inget som Tesla lovat? Det har varit ett faktum när de endast hade en fabrik för tillverkning av bilar. Nu har de två fabriker igång och snart 4. Priserna lär då inte vara samma som i USA+tull, frakt, moms, VSG mm.
Jo, Elon har sagt att det ska se ut så. Men det var länge sedan och saker kan ändra sig. Tesla går mer och me4 mot att bli ett traditionellt bilbolag, tyvärr.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11565
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
Svenssons skrev:
LarsL skrev:
Detta är alltså ytterligare ett avsteg från ett Tesla löfte om att en Tesla bil skulle kosta lika mycket över hela världen plus lokala skatter, avgifter och transporter. Hur förklarar Elon skillnaden mellan de Svenska och Norska priserna nu?
Detta är väl inget som Tesla lovat? Det har varit ett faktum när de endast hade en fabrik för tillverkning av bilar. Nu har de två fabriker igång och snart 4. Priserna lär då inte vara samma som i USA+tull, frakt, moms, VSG mm.
Jo, Elon har sagt att det ska se ut så. Men det var länge sedan och saker kan ändra sig. Tesla går mer och me4 mot att bli ett traditionellt bilbolag, tyvärr.
Tyvärr verkar det vara en liten förändring på gång hos Tesla. Kanske är oundvikligt när bolag växer och blir stora. Då går de oftast till att bli lite mer traditionella.

Förhoppningsvis så fortsätter Tesla att innovera på ingenjörssidan (även om marknads/sälj-sidan blir allt mer traditionell och mer lik övriga branschen).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av Banane »

LarsL skrev:
Svenssons skrev:
LarsL skrev:
Detta är alltså ytterligare ett avsteg från ett Tesla löfte om att en Tesla bil skulle kosta lika mycket över hela världen plus lokala skatter, avgifter och transporter. Hur förklarar Elon skillnaden mellan de Svenska och Norska priserna nu?
Detta är väl inget som Tesla lovat? Det har varit ett faktum när de endast hade en fabrik för tillverkning av bilar. Nu har de två fabriker igång och snart 4. Priserna lär då inte vara samma som i USA+tull, frakt, moms, VSG mm.
Jo, Elon har sagt att det ska se ut så. Men det var länge sedan och saker kan ändra sig. Tesla går mer och me4 mot att bli ett traditionellt bilbolag, tyvärr.
Det är ganska länge sen Tesla övergav sin idé om samma pris på alla marknader.
Skriv svar