Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av Elof »

metchristian skrev:

Sverige i sig är en sån liten marknad att de inte behöver bry sig om de går ner med 20%, den minskning av bilar kan de fördela till andra marknader där de får bättre betalt. Självklart är Sverige en viktig marknad men inte så så viktig som tex England eller Tyskland, Frankrike så kan de få loss bilar till större marknader.. vi är otroligt små ute i bilvärlden när det kommer till volym men otroligt viktig när det gäller köpkraft då vi har god andel som har råd att köpa.
Vad menar du egentligen?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av LarsL »

tangotobbe skrev:
Om man får spekulera fritt kanske det är för att Tesla vill konkurrera med Id.3:an som verkar ha gått väldigt bra i Norge under september? https://www.forbes.com/sites/jimcollins ... 1e4d01a745

Det känns som ett rimligt argument om man bara kikar på Norge, men å andra sidan kan jag ju tycka att de borde vilja konkurrera med den även här (och i resten av Europa)... :)
Jag tror du kan ha rätt i Norge börjar det bli konkurrens. De flesta bilmärken och försäljare har förstått att de måste sälja elbilar. Därför finns det en helt fungerande marknad i Norge och då måste Tesla följa med och pressa priserna. Detta gäller både bilar och Supercharging där Tesla är billigare än i Sverige på bägge.
Användarvisningsbild
Marsa
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 dec 2019 08:34

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av Marsa »

metchristian skrev:
Marsa skrev:
Banane skrev:

Det mest logiska är att sätta priset efter hur efterfrågan ser ut. Klassisk marknadsekonomi.
Frågan är vad som i så fall styr Teslas prissättning i Sverige, med tanke på att försäljningen gått ner drygt 20% jämfört med förra året?

Om efterfrågan var den viktigaste parametern borde prishöjning knappast vara svaret...
Sverige i sig är en sån liten marknad att de inte behöver bry sig om de går ner med 20%, den minskning av bilar kan de fördela till andra marknader där de får bättre betalt. Självklart är Sverige en viktig marknad men inte så så viktig som tex England eller Tyskland, Frankrike så kan de få loss bilar till större marknader.. vi är otroligt små ute i bilvärlden när det kommer till volym men otroligt viktig när det gäller köpkraft då vi har god andel som har råd att köpa.
Vet inte vad du menar med bättre betalt, men vad jag kan se så får ju tesla mindre betalt per bil i både England, Tyskland och Frankrike...
Dessutom kan man ifrågasätta om vår köpkraft är så stor. Varför minskar i så fall Teslas försäljning så mycket?

Faktum är att Teslas marknadsandel av elbilsförsäljningen i Sverige har minskat från ca 35% 2019 till knappt 20% 2020 (för perioden Jan-Okt). Det är ju inte så lite anmärkningsvärt att man i det läget väljer att höja priset.
Vill man inte sälja i Sverige, utan säljer hellre bilar billigare i andra länder?
Skoda Citigoe iV
Hyundai Ioniq 5 RWD Advance
Tesla Model Y
Hyundai Kona Electric
AvBokat Skoda Enyaq
Användarvisningsbild
Marsa
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 dec 2019 08:34

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av Marsa »

martinot skrev:
Marsa skrev:
Banane skrev:
chaffis75 skrev:
Banane skrev:

Det mest logiska är att sätta priset efter hur efterfrågan ser ut. Klassisk marknadsekonomi.
Frågan är vad som i så fall styr Teslas prissättning i Sverige, med tanke på att försäljningen gått ner drygt 20% jämfört med förra året?

Om efterfrågan var den viktigaste parametern borde prishöjning knappast vara svaret...
Svårt för oss som inte jobbar på Tesla, eller har direkt insyn i bolaget, att veta hur deras marknadstaktik ser ut.

En annan möjlig orsak (rent spekulativt gissat) skulle kunna vara att man passar på att höja nu när förmånsvärdena fortfarande är OK i Sverige, men att man sänker i sommar när förmånsvärdena går upp med 25%?
Möjligt att det är så. Hur som, väldigt osäkert att köpa en M3 till dessa priser i så fall, med tanke på att priset när som helst skulle kunna droppa ~100k om de skulle harmoniseras till norsk nivå. Inte helt kul att ta den risken med andrahandsvärdet...
Skoda Citigoe iV
Hyundai Ioniq 5 RWD Advance
Tesla Model Y
Hyundai Kona Electric
AvBokat Skoda Enyaq
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av Zalman3 »


Möjligt att det är så. Hur som, väldigt osäkert att köpa en M3 till dessa priser i så fall, med tanke på att priset när som helst skulle kunna droppa ~100k om de skulle harmoniseras till norsk nivå. Inte helt kul att ta den risken med andrahandsvärdet...

Jag tror att det är ett lurpassande vad gäller priser.

ID3 kom ju med privatleasing för 3.495kr per månad vilket gjorde att Kia helt plötsligt fick sänka sina privatleasingpriser.

Nissan Leaf är ett annat exempel på där priset är för högt och man prånglar ut bilar med hyfsat låga leasingavtal istället.

Är väl nån tanke med privatleasing.
Att i praktiken tvinga kunden efter 3 år att köpa en ny bil.

Köper kunden bilen, då kanske kunden har bilen i mera än 3 år.


Men Tesla prispressar inte så mycket nu i alla fall.
Möjligtvis M3P.
Vilken annan bil som gör 0-100 på 3,3s kan man få billigare än M3P?

Så jag tror att det är kineserna som på allvar ser till att elbilar ramlar ner i pris.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av LarsL »

Zalman3 skrev:
Jag tror att det är ett lurpassande vad gäller priser.

ID3 kom ju med privatleasing för 3.495kr per månad vilket gjorde att Kia helt plötsligt fick sänka sina privatleasingpriser.

Nissan Leaf är ett annat exempel på där priset är för högt och man prånglar ut bilar med hyfsat låga leasingavtal istället.

Är väl nån tanke med privatleasing.
Tanken med privatleasing är att kunna sälja bilen till Norge och ändå få tillbaka momsen. Nissan har ju kört ganska mycket med 1 års leasing till privatpersoner.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av metchristian »

Elof skrev:
metchristian skrev:

Sverige i sig är en sån liten marknad att de inte behöver bry sig om de går ner med 20%, den minskning av bilar kan de fördela till andra marknader där de får bättre betalt. Självklart är Sverige en viktig marknad men inte så så viktig som tex England eller Tyskland, Frankrike så kan de få loss bilar till större marknader.. vi är otroligt små ute i bilvärlden när det kommer till volym men otroligt viktig när det gäller köpkraft då vi har god andel som har råd att köpa.
Vad menar du egentligen?
Vad jag menar är: att Sverige är små i volymen att det tesla inte klarar av å sälja här säljer nog dem i andra länder med liknande marginaler och eftersom Sverige har folkmängd med köpkraft så kan de höja och inte behöva bry sig om så mkt om de säljer mindre då de vet de blir av med dem i andra länder, sen oxå att svenskar har köpkraft gällande dyrare bilar. (Tror mest Just detta) Men som sagt en teori bara.. kan ha hur fel som helst. Svaret har bara tesla själva om varför de höjer priset..

Så här många bilar såldes i de olika länderna 2019:
Land Sålda (st)
Tyskland 3 607 258
Storbritannien 2 311 140
Frankrike 2 214 279
Italien 1 916 300
Spanien 1 258 260
Polen 555 598
Belgien 550 003
Nederländerna 446 114
Sverige 356 036
Österrike 329 363
Schweiz 311 466
Tjeckien 249 915
Danmark 225 594
Portugal 223 799
Rumänien 161 562
Ungern 157 900
Norge 142 381
Irland 117 100
Finland 114 199
Grekland 114 110
Slovakien 101 568
Slovenien 73 211
Kroatien 62 975
Luxemburg 55 008
Litauen 46 461
Bulgarien 35 371
Estland 26 589
Lettland 18 235
Cypern 12 220
Island 11 717
Antal sålda bilar 2019 fördelat på bilkoncern:
Koncern Sålda (st)
Volkswagen Group 3 866 779
PSA Group 2 467 258
Renault Group 1 654 887
Hyundai Group 1 065 859
BMW Group 1 048 047
Daimler 1 016 655
Ford 965 070
FCA Group 946 571
Toyota Group 797 397
Nissan 394 091
Volvo Cars 342 579
Mazda 256 562
Jaguar/Land Rover Group 228 626
Mitsubishi 148 248
Honda 122 080
Fotnot:
I VW-gruppen ingår Volkswagen, Skoda, Audi, Seat, Porsche, Bentley, Lamborghini och Bugatti.
I PSA-gruppen ingår Peugeot, Opel/Vauxhall, Citroën och DS.


https://teknikensvarld.se/nyheter/bilbr ... under-2019
Användarvisningsbild
Marsa
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 dec 2019 08:34

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av Marsa »

Zalman3 skrev:


Jag tror att det är ett lurpassande vad gäller priser.

...

Säkerligen är det så, men jag tycker Teslas agerande i denna fråga är mycket märklig, när de väljer att höja priset på deras volymprodukt trots att både försäljningssiffror och marknadsandel dalar.
Detta dessutom samtidigt som konkurrensen ökar (ID3 mm).

Har Tesla gett upp i Sverige?
Skoda Citigoe iV
Hyundai Ioniq 5 RWD Advance
Tesla Model Y
Hyundai Kona Electric
AvBokat Skoda Enyaq
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av Zalman3 »

LFP är större batterier och kan ladda snabbare.
Dessutom att ofta ladda till 100% är inte ett problem.

Both vehicles are SR+ Model 3s, but the age (and odometer) of the nickel battery Model 3 is unknown.  Based on these two charging sessions, the usable capacity of the nickel pack appears to be 48 to 49 kWh, and the LFP pack appears to be 55 to 56 kWh usable capacity. This larger size of the LFP pack is in line with documents from the China Ministry of Industry and Information Technology.
https://cleantechnica.com/2020/11/01/te ... en-faster/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av Svenssons »

Marsa skrev:
Zalman3 skrev:


Jag tror att det är ett lurpassande vad gäller priser.

...

Säkerligen är det så, men jag tycker Teslas agerande i denna fråga är mycket märklig, när de väljer att höja priset på deras volymprodukt trots att både försäljningssiffror och marknadsandel dalar.
Detta dessutom samtidigt som konkurrensen ökar (ID3 mm).

Har Tesla gett upp i Sverige?
Teslas marknadsandel av den svenska bilmarknaden har gått upp från 2019 till 2020 Q1-Q3. Är det att ge upp? Normalt brukar man inte ge upp genom att höja priset, tvärt om.

Tror inte att det finns möjlighet för leverans före årsskiftet av några beställningar som görs nu. Alla bilar som är producerad och påväg har redan köpare. nästa kvartal slutar inte förrän 2021-03-31 och anpassningar av pris och paket kommer att ske för det kvartalet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av heldiggrisen »

LarsL skrev:
tangotobbe skrev:
Om man får spekulera fritt kanske det är för att Tesla vill konkurrera med Id.3:an som verkar ha gått väldigt bra i Norge under september? https://www.forbes.com/sites/jimcollins ... 1e4d01a745

Det känns som ett rimligt argument om man bara kikar på Norge, men å andra sidan kan jag ju tycka att de borde vilja konkurrera med den även här (och i resten av Europa)... :)
Jag tror du kan ha rätt i Norge börjar det bli konkurrens. De flesta bilmärken och försäljare har förstått att de måste sälja elbilar. Därför finns det en helt fungerande marknad i Norge och då måste Tesla följa med och pressa priserna. Detta gäller både bilar och Supercharging där Tesla är billigare än i Sverige på bägge.
Njaa.
Sedan ID3 lanserades i Norge, har priset på SR+ ökat med 15k.
I samma veva flyttades produktionen till Kina och det har kommit till en ”facelift”, men jag kan inte se att Tesla har ”pressat prisarna” pga ökad konkurrens.
På mig verkar det mer som konkurrenterna som har kommit till har använt Teslas prisar som någon ”benchmark” för var de ska lägga sig, tex PS2 och ID3.
Användarvisningsbild
Marsa
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 dec 2019 08:34

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av Marsa »

Svenssons skrev:
Marsa skrev:
Zalman3 skrev:


Jag tror att det är ett lurpassande vad gäller priser.

...

Säkerligen är det så, men jag tycker Teslas agerande i denna fråga är mycket märklig, när de väljer att höja priset på deras volymprodukt trots att både försäljningssiffror och marknadsandel dalar.
Detta dessutom samtidigt som konkurrensen ökar (ID3 mm).

Har Tesla gett upp i Sverige?
Teslas marknadsandel av den svenska bilmarknaden har gått upp från 2019 till 2020 Q1-Q3. Är det att ge upp? Normalt brukar man inte ge upp genom att höja priset, tvärt om.

Tror inte att det finns möjlighet för leverans före årsskiftet av några beställningar som görs nu. Alla bilar som är producerad och påväg har redan köpare. nästa kvartal slutar inte förrän 2021-03-31 och anpassningar av pris och paket kommer att ske för det kvartalet.
Vet inte varifrån du får att Teslas marknadsandel skulle ha gått upp?

Enligt statistiken på car.info minskade antalet nyregistrerade Teslor med 23,8% 2020 jämfört med 2019, Q1-Q3. Hela bilmarknaden minskade också, men bara 21,14% dvs Teslas marknadsandel av den totala bilförsäljningen minskade.

Ser man dessutom till elbilsförsäljningen istället för hela bilförsäljningen så ökade den 29,18% under samma period dvs Teslas marknadsandel av elbilsförsäljningen i Sverige minskade drastiskt.
Skoda Citigoe iV
Hyundai Ioniq 5 RWD Advance
Tesla Model Y
Hyundai Kona Electric
AvBokat Skoda Enyaq
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av holden »

Det kanske är så att man vill positionera sig som premium snarare än att priskonkurrera? Det är ju ingen naturlag att hög volym med låg marginal per bil är bättre än låg volym med hög marginal per bil.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av Zalman3 »

holden skrev:
Det kanske är så att man vill positionera sig som premium snarare än att priskonkurrera? Det är ju ingen naturlag att hög volym med låg marginal per bil är bättre än låg volym med hög marginal per bil.
Känns lite som Tesla tar premium segmentet och kineserna lowend.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av holden »

Zalman3 skrev:
holden skrev:
Det kanske är så att man vill positionera sig som premium snarare än att priskonkurrera? Det är ju ingen naturlag att hög volym med låg marginal per bil är bättre än låg volym med hög marginal per bil.
Känns lite som Tesla tar premium segmentet och kineserna lowend.
Man ska också komma ihåg att många som köper ny Tesla redan haft en eller flera Teslor tidigare, sänker man nypriserna faller andrahandsvärdena vilket kannibaliserar på egen marknad.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Marsa
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 dec 2019 08:34

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av Marsa »

holden skrev:
Det kanske är så att man vill positionera sig som premium snarare än att priskonkurrera? Det är ju ingen naturlag att hög volym med låg marginal per bil är bättre än låg volym med hög marginal per bil.
Så kan det ju vara. Det förklara ju dock inte varför Tesla väljer att sälja sina bilar så mycket billigare i andra närliggande länder, t.ex Norge. Det verkar snarast som man är nöjd med en minskande marknadsandel i Sverige, när man verkar vilja öka på andra marknader.
Därav min fråga om Tesla har gett upp...
Skoda Citigoe iV
Hyundai Ioniq 5 RWD Advance
Tesla Model Y
Hyundai Kona Electric
AvBokat Skoda Enyaq
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av holden »

Marsa skrev:
holden skrev:
Det kanske är så att man vill positionera sig som premium snarare än att priskonkurrera? Det är ju ingen naturlag att hög volym med låg marginal per bil är bättre än låg volym med hög marginal per bil.
Så kan det ju vara. Det förklara ju dock inte varför Tesla väljer att sälja sina bilar så mycket billigare i andra närliggande länder, t.ex Norge. Det verkar snarast som man är nöjd med en minskande marknadsandel i Sverige, när man verkar vilja öka på andra marknader.
Därav min fråga om Tesla har gett upp...
Olika marknader med olika förutsättningar, Teslas strateger har nog koll på läget.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av LarsL »

heldiggrisen skrev:
LarsL skrev:
tangotobbe skrev:
Om man får spekulera fritt kanske det är för att Tesla vill konkurrera med Id.3:an som verkar ha gått väldigt bra i Norge under september? https://www.forbes.com/sites/jimcollins ... 1e4d01a745

Det känns som ett rimligt argument om man bara kikar på Norge, men å andra sidan kan jag ju tycka att de borde vilja konkurrera med den även här (och i resten av Europa)... :)
Jag tror du kan ha rätt i Norge börjar det bli konkurrens. De flesta bilmärken och försäljare har förstått att de måste sälja elbilar. Därför finns det en helt fungerande marknad i Norge och då måste Tesla följa med och pressa priserna. Detta gäller både bilar och Supercharging där Tesla är billigare än i Sverige på bägge.
Njaa.
Sedan ID3 lanserades i Norge, har priset på SR+ ökat med 15k.
I samma veva flyttades produktionen till Kina och det har kommit till en ”facelift”, men jag kan inte se att Tesla har ”pressat prisarna” pga ökad konkurrens.
På mig verkar det mer som konkurrenterna som har kommit till har använt Teslas prisar som någon ”benchmark” för var de ska lägga sig, tex PS2 och ID3.
Och i Sverige har priset gått upp med 27780kr. Jag gissar att det har att göra med konkurrensen på de olika marknaderna.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av Mickep »

Det är normalt att de höjer priset innan de gör rejäla sänkningar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av LarsL »

Mickep skrev:
Det är normalt att de höjer priset innan de gör rejäla sänkningar.
Förr i tiden gjorde de stora ommöbleringar i utrustning eller prestanda och ändrade priserna samtidigt. För att kunna jämföra så var man tvungen att spela upp en bil och sedan hålla den spelen över tid. Då såg man hur priset har varierat över tid utan att distraheras av ändringarna.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av Svenssons »

Marsa skrev:

Vet inte varifrån du får att Teslas marknadsandel skulle ha gått upp?

Enligt statistiken på car.info minskade antalet nyregistrerade Teslor med 23,8% 2020 jämfört med 2019, Q1-Q3. Hela bilmarknaden minskade också, men bara 21,14% dvs Teslas marknadsandel av den totala bilförsäljningen minskade.

Ser man dessutom till elbilsförsäljningen istället för hela bilförsäljningen så ökade den 29,18% under samma period dvs Teslas marknadsandel av elbilsförsäljningen i Sverige minskade drastiskt.
Jag använder statistik från Bil Sweden gällande nyregistrerade bilar. Där har Teslas marknadsandel för hela personbilsmarknaden gått upp från helåret 2019 till de tre första kvartalen 2020. Teslas marknadsandel har enligt dessa siffror gått upp från 1,74% till 1,82%.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Marsa
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 dec 2019 08:34

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av Marsa »

Svenssons skrev:
Marsa skrev:

Vet inte varifrån du får att Teslas marknadsandel skulle ha gått upp?

Enligt statistiken på car.info minskade antalet nyregistrerade Teslor med 23,8% 2020 jämfört med 2019, Q1-Q3. Hela bilmarknaden minskade också, men bara 21,14% dvs Teslas marknadsandel av den totala bilförsäljningen minskade.

Ser man dessutom till elbilsförsäljningen istället för hela bilförsäljningen så ökade den 29,18% under samma period dvs Teslas marknadsandel av elbilsförsäljningen i Sverige minskade drastiskt.
Jag använder statistik från Bil Sweden gällande nyregistrerade bilar. Där har Teslas marknadsandel för hela personbilsmarknaden gått upp från helåret 2019 till de tre första kvartalen 2020. Teslas marknadsandel har enligt dessa siffror gått upp från 1,74% till 1,82%.
Stämmer att om man jämför just helåret 2019 med Q1-Q3 2020 så är Teslas marknadsandel något ökande, mest på grund av att december 2019 hade extremt hög försäljning av övriga bilar. Lite cherrypicking att jämföra helår mot Q1-3...
Dock stämmer det också att Teslas försäljning 2020 minskade jämfört med 2019 i absoluta tal, samt att Teslas marknadsandel av elbilsförsäljningen minskade drastiskt...
Skoda Citigoe iV
Hyundai Ioniq 5 RWD Advance
Tesla Model Y
Hyundai Kona Electric
AvBokat Skoda Enyaq
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av Svenssons »

Marsa skrev:
Svenssons skrev:
Marsa skrev:

Vet inte varifrån du får att Teslas marknadsandel skulle ha gått upp?

Enligt statistiken på car.info minskade antalet nyregistrerade Teslor med 23,8% 2020 jämfört med 2019, Q1-Q3. Hela bilmarknaden minskade också, men bara 21,14% dvs Teslas marknadsandel av den totala bilförsäljningen minskade.

Ser man dessutom till elbilsförsäljningen istället för hela bilförsäljningen så ökade den 29,18% under samma period dvs Teslas marknadsandel av elbilsförsäljningen i Sverige minskade drastiskt.
Jag använder statistik från Bil Sweden gällande nyregistrerade bilar. Där har Teslas marknadsandel för hela personbilsmarknaden gått upp från helåret 2019 till de tre första kvartalen 2020. Teslas marknadsandel har enligt dessa siffror gått upp från 1,74% till 1,82%.
Stämmer att om man jämför just helåret 2019 med Q1-Q3 2020 så är Teslas marknadsandel något ökande, mest på grund av att december 2019 hade extremt hög försäljning av övriga bilar. Lite cherrypicking att jämföra helår mot Q1-3...
Dock stämmer det också att Teslas försäljning 2020 minskade jämfört med 2019 i absoluta tal, samt att Teslas marknadsandel av elbilsförsäljningen minskade drastiskt...
Hade ingen tanke på någon cherry picking eller ens kollat Q1-Q3 för 2019 mot Q1-Q3 för 2020. Du kör ju med cherry picking också då när du ta med oktober i år när man vet att Tesla har väldigt skev fördelning per månad och måste ses per helkvartal. Sedan blir 2019 också väldigt skevt om man inte tar helåret eftersom Model 3 lanserades Q1 och hade väldigt många leveranser det första kvartalet pga uppdämt behov. December är normalt annars en väldigt bra månad för Tesla. Bästa är att kolla på helåret 2019 mot helåret 2020. Detta kan vi dock inte göra än på ett tag.

Vad är viktigare att kolla på? Andelen av totalen eller andelen av en delmängd av totalen? Jag tror att Tesla kommer att ha kvar sin ökade andel av totalen för helåret 2020 mot 2019 men vi får vänta ett par månader på att få detta bekräftat.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av HelectriC »

Svenssons skrev:
Ser man till bil+FSD så har priset gått upp mer i USA än. När väl FSD-funktionalitet kan bli mer tillåtet i Europa så att FSD höjs även här räknar jag med att priset på bilen sänks.
jag vet inte hur de flesta tänker, men att betala över 100.000kr för FSD är fullkomligt oaktuelt för mig. Och ser man på priset av en SR+ och vilka köpare de har, så tror jag det är ändå mer oangelägna att betala så mycket för FSD. Det är säkert ingen stor deal för de som beställer en bil för över miljonen, men att öka bilpriset med säg 20% bara för att bilen ska svänga lite själv på fina, välmarkerade och rena gator är ju bara rappakalja för de flesta. Eller?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av Zalman3 »

HelectriC skrev:
Svenssons skrev:
Ser man till bil+FSD så har priset gått upp mer i USA än. När väl FSD-funktionalitet kan bli mer tillåtet i Europa så att FSD höjs även här räknar jag med att priset på bilen sänks.
jag vet inte hur de flesta tänker, men att betala över 100.000kr för FSD är fullkomligt oaktuelt för mig. Och ser man på priset av en SR+ och vilka köpare de har, så tror jag det är ändå mer oangelägna att betala så mycket för FSD. Det är säkert ingen stor deal för de som beställer en bil för över miljonen, men att öka bilpriset med säg 20% bara för att bilen ska svänga lite själv på fina, välmarkerade och rena gator är ju bara rappakalja för de flesta. Eller?
Tesla är smarta!
Folk kommer inte att köpa FSD för att de i en nära framtid kan starta en Robottaxiverksamhet och tjäna massor av $$$.

Om Tesla försäkring kommer med erbjudandet att du får 3000kr per år billigare bilförsäkring om du slantar upp 100.000kr för FSD.

Låt säga att du kan låna 100.000kr för 1000kr per år netto.
Då har du helt plötsligt tjänat 2000kr per år och dessutom fått en säkrarare bil!
Och Tesla har fått 100.000kr för en mjukvara!

Tesla vill ju skapa inlåsningseffekter, enligt klassisk Apple modell.

Läs tråden om försäkringar.
viewtopic.php?f=8&t=22944

Och skaffar man Tesla solceller+Tesla Powerwall+Tesla elbolag. Och en Tesla bil.
Då får man rejält lägre elpris.
24/7 import rate of 8p / kWh for current Tesla vehicle owners and 11p / kWh for non-Tesla vehicle owners. The lowest flat rate tariff available in the market (as of October 2020)
viewtopic.php?f=46&t=22971

Ser ingen konkurrent som ens är i närheten av Teslas lösningar!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar