Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)
Moderator: Redaktion
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)
Eftersom bara SR+ prishöjts men inte dom andra bilarna så tycker Tesla att SR+ säljer för bra i förhållande till marginalen dom har på bilen. Dom vill sälja mer LR eller få bättre betalt för SR+.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3628
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)
Då är sr+ 49000kr dyrare nu jämför med hösten 2019 då dollarn stod i 9,80
Men med tanke på vad andra elbilar kostar så tycker jag ändå den är prisvärd
Men med tanke på vad andra elbilar kostar så tycker jag ändå den är prisvärd
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)
Det är alltså inte batterier som är det dyra för Tesla.EnTraktor skrev:Eftersom bara SR+ prishöjts men inte dom andra bilarna så tycker Tesla att SR+ säljer för bra i förhållande till marginalen dom har på bilen. Dom vill sälja mer LR eller få bättre betalt för SR+.
- Rocketroll
- Teslaägare
- Inlägg: 14
- Blev medlem: 24 maj 2019 09:29
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/niklas16063
Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)
Tror ni en kan få det lägre priset på beställd lagerbil om den ännu inte levererats eller är slutbetald?
2023 Tesla model Y rwd deep blue metallic
Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)
Tesla kommer inte ändra priset på något som redan är beställt, speciellt inte en lagerbil som inte brukar påverkas att framtida höjningar.Rocketroll skrev:Tror ni en kan få det lägre priset på beställd lagerbil om den ännu inte levererats eller är slutbetald?
- Rocketroll
- Teslaägare
- Inlägg: 14
- Blev medlem: 24 maj 2019 09:29
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/niklas16063
Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)
Tack för återkopplingen.vigge50 skrev:Tesla kommer inte ändra priset på något som redan är beställt, speciellt inte en lagerbil som inte brukar påverkas att framtida höjningar.Rocketroll skrev:Tror ni en kan få det lägre priset på beställd lagerbil om den ännu inte levererats eller är slutbetald?
Jag ringde till min sales advisor och kunde då avbeställa och sedan direkt lägga en ny beställning och därmed få det nya priset, men förlorade 1000 kr i handpenning, men 9000 kr billigare bil är bättre än inget i alla fall.
2023 Tesla model Y rwd deep blue metallic
Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)
Så du avbeställde en face-liftad bil till förmån för en 9000kr billigare bil av den "gamla" modellen?
Grå Tesla Model 3 LR -22 med vit inredning och dragkrok
- = Snabbladdad.se = - - = Min Youtube-kanal = -
- = Snabbladdad.se = - - = Min Youtube-kanal = -
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)
TrevligtRocketroll skrev:Tack för återkopplingen.vigge50 skrev:Tesla kommer inte ändra priset på något som redan är beställt, speciellt inte en lagerbil som inte brukar påverkas att framtida höjningar.Rocketroll skrev:Tror ni en kan få det lägre priset på beställd lagerbil om den ännu inte levererats eller är slutbetald?
Jag ringde till min sales advisor och kunde då avbeställa och sedan direkt lägga en ny beställning och därmed få det nya priset, men förlorade 1000 kr i handpenning, men 9000 kr billigare bil är bättre än inget i alla fall.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Rocketroll
- Teslaägare
- Inlägg: 14
- Blev medlem: 24 maj 2019 09:29
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/niklas16063
Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)
Nej, det var en lagerbil från Kina från början så det är exakt samma bil men till lägre pris. Blir samma leveransdag. Fick direkt mejl med möjlighet att boka tid mellan 14-16 december.Edis skrev:Så du avbeställde en face-liftad bil till förmån för en 9000kr billigare bil av den "gamla" modellen?
Vill hellre ha lfp-batterier, tidigare leverans och lägre pris än den uppdaterade versionen i slutet av februari eller mars. Men föstår att andra skulle tänka tvärtom...
2023 Tesla model Y rwd deep blue metallic
Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)
OK, då har du koll på läget
Grå Tesla Model 3 LR -22 med vit inredning och dragkrok
- = Snabbladdad.se = - - = Min Youtube-kanal = -
- = Snabbladdad.se = - - = Min Youtube-kanal = -
Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)
Ytterligare prishöjning idag
Oktober +10 000 kr
November + 10 000 kr
Det verkar inte som att Tesla vill sälja SR+
Nu ser det ut så här:
Oktober +10 000 kr
November + 10 000 kr
Det verkar inte som att Tesla vill sälja SR+
Nu ser det ut så här:
Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)
Mycket märkligt, ganska långt ifrån 35k dollar + momsjobster skrev:Ytterligare prishöjning idag
Oktober +10 000 kr
November + 10 000 kr
Det verkar inte som att Tesla vill sälja SR+
Nu ser det ut så här:
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)
Ser ingen skillnad mot det som postades igår om du kollar bak i tråden två sidor.jobster skrev:Ytterligare prishöjning idag
Oktober +10 000 kr
November + 10 000 kr
Det verkar inte som att Tesla vill sälja SR+
Nu ser det ut så här:
Är dock betydligt mer än moms som bör läggas till. Bland annat transport, tull och vagnskadegaranti för att nämna några och sen kostar den inte heller 35k dollar i USA heller. Men ja, de senaste höjningarna här samtidigt som priset går upp här är väldigt märkligt.LasseTM skrev:Mycket märkligt, ganska långt ifrån 35k dollar + momsjobster skrev:Ytterligare prishöjning idag
Oktober +10 000 kr
November + 10 000 kr
Det verkar inte som att Tesla vill sälja SR+
Nu ser det ut så här:
Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)
Varför är det märkligt att tesla behöver tjäna så mycket som möjligt på varje såld bil? Få biltillverkare har så höga ekonomiska förväntningar att uppfylla som tesla.
Det är väl helt rätt att höja om man ändå får sålt bilarna?
Det är väl helt rätt att höja om man ändå får sålt bilarna?
Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)
Det märkliga är att de inte vill sälja SR+, vilket har varit tydligt hela tiden. Man kan ju börja undra varför?Fredrik j skrev:Varför är det märkligt att tesla behöver tjäna så mycket som möjligt på varje såld bil? Få biltillverkare har så höga ekonomiska förväntningar att uppfylla som tesla.
Det är väl helt rätt att höja om man ändå får sålt bilarna?
Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)
Det vill dom väl? Dom vill ju bara ha mer betalt. Säljer man inte hela den svenska tilldelningen?LarsL skrev:Det märkliga är att de inte vill sälja SR+, vilket har varit tydligt hela tiden. Man kan ju börja undra varför?Fredrik j skrev:Varför är det märkligt att tesla behöver tjäna så mycket som möjligt på varje såld bil? Få biltillverkare har så höga ekonomiska förväntningar att uppfylla som tesla.
Det är väl helt rätt att höja om man ändå får sålt bilarna?
-
- Inlägg: 231
- Blev medlem: 07 feb 2020 13:00
Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)
Så tröttsamt tråkigt.
Tesla Sweden vill inte sälja bilar till "vanligt" folk, det är väl det som är grejen. Jag kan inte tolka det på annat sätt. De vill vara premium.
Jag har alltid velat ha så miljövänliga bilar som möjligt, men fan alltså, man börjar misströsta.
500k för en e-Niro, 460k för en pytteliten e-Kona. 500k för en ofärdig ID3, 400k för en Ioniq utan räckvidd och prestanda, 400 för en alldeles för liten Zoe, samma för en e-208... Ingen av dessa har dessutom dragkrok. 800-900k för en e-tron utan ratt eller 4 hjul. Men användbart drag kan man faktiskt få, it has that going for it.. hah. Polestar 2? 700k..
nu är TM3 också uppe i 600k. Tröttsamt.
Näefan, nu när man börjat känna att 500 är nästan överkomligt; bara det kommer en logisk prissänkning map dollapriser, ökning av produktion, sjuka lagerbilsmängder osv, så höjer de till typ lök...
Nej då köper jag nog fan hellre en RS6 med tre-fyra år på nacken. Då får man värre prestanda, tystare landsvägskörning, jävligt mycket användbarare bagage, bekvämare bil med luftfjärding, fyrhjulsdrift, riktig dragkrok, ingen räckviddstjofräs överhuvudtaget och ett jävligt härligt motorljud.
Eller en liten ford Focus 1,0 ecoboost, för 200k. Så åker jag och reser med flyg för 300k, investerar 100k i någon oljeaktie och ser glad ut.
/Bitter och snål norrlänning.
Tesla Sweden vill inte sälja bilar till "vanligt" folk, det är väl det som är grejen. Jag kan inte tolka det på annat sätt. De vill vara premium.
Jag har alltid velat ha så miljövänliga bilar som möjligt, men fan alltså, man börjar misströsta.
500k för en e-Niro, 460k för en pytteliten e-Kona. 500k för en ofärdig ID3, 400k för en Ioniq utan räckvidd och prestanda, 400 för en alldeles för liten Zoe, samma för en e-208... Ingen av dessa har dessutom dragkrok. 800-900k för en e-tron utan ratt eller 4 hjul. Men användbart drag kan man faktiskt få, it has that going for it.. hah. Polestar 2? 700k..
nu är TM3 också uppe i 600k. Tröttsamt.
Näefan, nu när man börjat känna att 500 är nästan överkomligt; bara det kommer en logisk prissänkning map dollapriser, ökning av produktion, sjuka lagerbilsmängder osv, så höjer de till typ lök...
Nej då köper jag nog fan hellre en RS6 med tre-fyra år på nacken. Då får man värre prestanda, tystare landsvägskörning, jävligt mycket användbarare bagage, bekvämare bil med luftfjärding, fyrhjulsdrift, riktig dragkrok, ingen räckviddstjofräs överhuvudtaget och ett jävligt härligt motorljud.
Eller en liten ford Focus 1,0 ecoboost, för 200k. Så åker jag och reser med flyg för 300k, investerar 100k i någon oljeaktie och ser glad ut.
/Bitter och snål norrlänning.
Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)
Vad menar du? Tesla jobbar ju hårt för att hålla nere lagret av färdiga bilar. Framförallt vid kvartalsslut så är det väl få tillverkare som har så få i lager som Tesla? Med fler fabriker kommer man ju kunna korta tid mellan fabrik och kund och hålla ännu mindre lager. Varför skulle lagret öka?mastodontfilmsmats skrev:Näefan, nu när man börjat känna att 500 är nästan överkomligt; bara det kommer en logisk prissänkning map dollapriser, ökning av produktion, sjuka lagerbilsmängder osv, så höjer de till typ lök...
-
- Inlägg: 231
- Blev medlem: 07 feb 2020 13:00
Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)
Som sagt, jag skriver det i form av bitter och snål norrlänning.Fredrik j skrev:Vad menar du? Tesla jobbar ju hårt för att hålla nere lagret av färdiga bilar. Framförallt vid kvartalsslut så är det väl få tillverkare som har så få i lager som Tesla? Med fler fabriker kommer man ju kunna korta tid mellan fabrik och kund och hålla ännu mindre lager. Varför skulle lagret öka?mastodontfilmsmats skrev:Näefan, nu när man börjat känna att 500 är nästan överkomligt; bara det kommer en logisk prissänkning map dollapriser, ökning av produktion, sjuka lagerbilsmängder osv, så höjer de till typ lök...
Hela inlägget är alltså ganska raljant.
Men tittar man på mängden "lagerbilar" som är under transport så är det typ 30 stycken. Det är klart att det är lite för att vara ett helt land, enig. Det ser ut att vara många.. men de lär ju säljas i vilket fall, så nog förstår jag Tesla.
Framförallt ger det ju signaler att jag inte kommer kunna ha råd med den när den höjs hela tiden, ju mer jag stretchar budgeten..
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)
Lite O.T kanske, men om jag kollar lagerbilar i transit, så hittar jag samma utval på tesla.dk och tesla.no som hör i Sverige.mastodontfilmsmats skrev:Som sagt, jag skriver det i form av bitter och snål norrlänning.Fredrik j skrev:Vad menar du? Tesla jobbar ju hårt för att hålla nere lagret av färdiga bilar. Framförallt vid kvartalsslut så är det väl få tillverkare som har så få i lager som Tesla? Med fler fabriker kommer man ju kunna korta tid mellan fabrik och kund och hålla ännu mindre lager. Varför skulle lagret öka?mastodontfilmsmats skrev:Näefan, nu när man börjat känna att 500 är nästan överkomligt; bara det kommer en logisk prissänkning map dollapriser, ökning av produktion, sjuka lagerbilsmängder osv, så höjer de till typ lök...
Hela inlägget är alltså ganska raljant.
Men tittar man på mängden "lagerbilar" som är under transport så är det typ 30 stycken. Det är klart att det är lite för att vara ett helt land, enig. Det ser ut att vara många.. men de lär ju säljas i vilket fall, så nog förstår jag Tesla.
Framförallt ger det ju signaler att jag inte kommer kunna ha råd med den när den höjs hela tiden, ju mer jag stretchar budgeten..
Jag tror inte lagerbilar som är under transport är tilltänkta en speciell marknad, utan ligger som försäljning i hela Europa.
Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)
Är med dig på det här resonemanget! Tills du måste byta olja i ådin och det kostar som en halv SR+ inkl aktivering av elsäten bak.mastodontfilmsmats skrev:Så tröttsamt tråkigt.
Nej då köper jag nog fan hellre en RS6 med tre-fyra år på nacken. Då får man värre prestanda, tystare landsvägskörning, jävligt mycket användbarare bagage, bekvämare bil med luftfjärding, fyrhjulsdrift, riktig dragkrok, ingen räckviddstjofräs överhuvudtaget och ett jävligt härligt motorljud.
Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)
Det märkliga kan jag tycka är att Sverige har redan världens dyraste Teslor. I Norge sänker man priset men i Sverige passar man på ännu en höjning.Fredrik j skrev:Varför är det märkligt att tesla behöver tjäna så mycket som möjligt på varje såld bil? Få biltillverkare har så höga ekonomiska förväntningar att uppfylla som tesla.
Det är väl helt rätt att höja om man ändå får sålt bilarna?
Visst vill jag inte att SuC ska vara fulla men finns säkert andra länder där marginalerna är sämre man kan höja priset istället för här.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)
Varför skulle det ena utesluta det andra? De gör väl vad de kan för att maximera vinsten. Nu med höjningarna här och sönkningarna i Norge så ligger vi 20-30k högre när vi rensar för vagnskadegaranti och moms. Då är ju Norge en mycket mer mättad marknad och vi har en supermiljöbilspremie som sänker priset mot kund. Känns inte så konstigt om Tesla ser att de kan tjäna mer på att höja då.LasseTM skrev:Det märkliga kan jag tycka är att Sverige har redan världens dyraste Teslor. I Norge sänker man priset men i Sverige passar man på ännu en höjning.
Visst vill jag inte att SuC ska vara fulla men finns säkert andra länder där marginalerna är sämre man kan höja priset istället för här.
Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)
Nej, det är konstigt Tesla går ifrån ideal efter ideal. Hur många år innan de börjar sälja en vätgasbil också? Är så att Elon börjar släppa/tappa kontrollen och börjar fokusera mer på SpaceX. Tesla är ju stort och kraftfullt och kommer klara sig själv, kanske inte intressant längre?
Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)
Även om börskursen skulle kunna tolkas som att det nu bara är att kassera in storvinster på löpande band för Tesla, så är det långt ifrån verkligheten.
Man behöver alla intäkter man kan få in för att fortsätta utvecklas och växa. De problem och motstånd man möter har inte blivit mindre, snarare tvärtom. Man har nu ännu större, och särskilt enormt mkt dyrare, utmaningar framför sig.
Man behöver alla intäkter man kan få in för att fortsätta utvecklas och växa. De problem och motstånd man möter har inte blivit mindre, snarare tvärtom. Man har nu ännu större, och särskilt enormt mkt dyrare, utmaningar framför sig.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.