Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inläggav jobster » 21 nov 2020 15:15

Ytterligare prishöjning idag :shock:

Oktober +10 000 kr
November + 10 000 kr

Det verkar inte som att Tesla vill sälja SR+
Nu ser det ut så här:
untitled (95).png
jobster

Inläggav Teslaägare LasseTM » 21 nov 2020 15:22

jobster skrev:Ytterligare prishöjning idag :shock:

Oktober +10 000 kr
November + 10 000 kr

Nu ser det ut så här:
untitled (95).png

Mycket märkligt, ganska långt ifrån 35k dollar + moms
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
13.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Referralkod: lars86444

Inläggav vigge50 » 21 nov 2020 16:45

Oktober +10 000 kr
November + 10 000 kr

Nu ser det ut så här:
untitled (95).png

Ser ingen skillnad mot det som postades igår om du kollar bak i tråden två sidor.

LasseTM skrev:

Oktober +10 000 kr
November + 10 000 kr

Nu ser det ut så här:
untitled (95).png

Mycket märkligt, ganska långt ifrån 35k dollar + moms

Är dock betydligt mer än moms som bör läggas till. Bland annat transport, tull och vagnskadegaranti för att nämna några och sen kostar den inte heller 35k dollar i USA heller. Men ja, de senaste höjningarna här samtidigt som priset går upp här är väldigt märkligt.
vigge50

Inläggav Fredrik j » 21 nov 2020 17:09

Varför är det märkligt att tesla behöver tjäna så mycket som möjligt på varje såld bil? Få biltillverkare har så höga ekonomiska förväntningar att uppfylla som tesla.

Det är väl helt rätt att höja om man ändå får sålt bilarna?
Fredrik j

Inläggav Teslaägare LarsL » 21 nov 2020 17:14

Fredrik j skrev:Varför är det märkligt att tesla behöver tjäna så mycket som möjligt på varje såld bil? Få biltillverkare har så höga ekonomiska förväntningar att uppfylla som tesla.

Det märkliga är att de inte vill sälja SR+, vilket har varit tydligt hela tiden. Man kan ju börja undra varför?
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, HW2.5, mjukvara 2020.44.10
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Referralkod: lars74032

Inläggav Fredrik j » 21 nov 2020 17:25

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:Varför är det märkligt att tesla behöver tjäna så mycket som möjligt på varje såld bil? Få biltillverkare har så höga ekonomiska förväntningar att uppfylla som tesla.

Det märkliga är att de inte vill sälja SR+, vilket har varit tydligt hela tiden. Man kan ju börja undra varför?

Det vill dom väl? Dom vill ju bara ha mer betalt. Säljer man inte hela den svenska tilldelningen?
Fredrik j

Inläggav mastodontfilmsmats » 21 nov 2020 17:58

Så tröttsamt tråkigt. :cry:

Tesla Sweden vill inte sälja bilar till "vanligt" folk, det är väl det som är grejen. Jag kan inte tolka det på annat sätt. De vill vara premium.

Jag har alltid velat ha så miljövänliga bilar som möjligt, men fan alltså, man börjar misströsta.
500k för en e-Niro, 460k för en pytteliten e-Kona. 500k för en ofärdig ID3, 400k för en Ioniq utan räckvidd och prestanda, 400 för en alldeles för liten Zoe, samma för en e-208... Ingen av dessa har dessutom dragkrok. 800-900k för en e-tron utan ratt eller 4 hjul. Men användbart drag kan man faktiskt få, it has that going for it.. hah. Polestar 2? 700k..

nu är TM3 också uppe i 600k. Tröttsamt.

Näefan, nu när man börjat känna att 500 är nästan överkomligt; bara det kommer en logisk prissänkning map dollapriser, ökning av produktion, sjuka lagerbilsmängder osv, så höjer de till typ lök...

Nej då köper jag nog fan hellre en RS6 med tre-fyra år på nacken. Då får man värre prestanda, tystare landsvägskörning, jävligt mycket användbarare bagage, bekvämare bil med luftfjärding, fyrhjulsdrift, riktig dragkrok, ingen räckviddstjofräs överhuvudtaget och ett jävligt härligt motorljud.

Eller en liten ford Focus 1,0 ecoboost, för 200k. Så åker jag och reser med flyg för 300k, investerar 100k i någon oljeaktie och ser glad ut.

/Bitter och snål norrlänning.
mastodontfilmsmats

Inläggav Fredrik j » 21 nov 2020 18:04

mastodontfilmsmats skrev:Näefan, nu när man börjat känna att 500 är nästan överkomligt; bara det kommer en logisk prissänkning map dollapriser, ökning av produktion, sjuka lagerbilsmängder osv, så höjer de till typ lök...

Vad menar du? Tesla jobbar ju hårt för att hålla nere lagret av färdiga bilar. Framförallt vid kvartalsslut så är det väl få tillverkare som har så få i lager som Tesla? Med fler fabriker kommer man ju kunna korta tid mellan fabrik och kund och hålla ännu mindre lager. Varför skulle lagret öka?
Fredrik j

Inläggav mastodontfilmsmats » 21 nov 2020 18:14

Fredrik j skrev:
mastodontfilmsmats skrev:Näefan, nu när man börjat känna att 500 är nästan överkomligt; bara det kommer en logisk prissänkning map dollapriser, ökning av produktion, sjuka lagerbilsmängder osv, så höjer de till typ lök...

Vad menar du? Tesla jobbar ju hårt för att hålla nere lagret av färdiga bilar. Framförallt vid kvartalsslut så är det väl få tillverkare som har så få i lager som Tesla? Med fler fabriker kommer man ju kunna korta tid mellan fabrik och kund och hålla ännu mindre lager. Varför skulle lagret öka?

Som sagt, jag skriver det i form av bitter och snål norrlänning. :roll:
Hela inlägget är alltså ganska raljant.

Men tittar man på mängden "lagerbilar" som är under transport så är det typ 30 stycken. Det är klart att det är lite för att vara ett helt land, enig. Det ser ut att vara många.. men de lär ju säljas i vilket fall, så nog förstår jag Tesla.

Framförallt ger det ju signaler att jag inte kommer kunna ha råd med den när den höjs hela tiden, ju mer jag stretchar budgeten..
mastodontfilmsmats

Inläggav heldiggrisen » 21 nov 2020 18:36

mastodontfilmsmats skrev:
Fredrik j skrev:

Som sagt, jag skriver det i form av bitter och snål norrlänning. :roll:
Hela inlägget är alltså ganska raljant.

Men tittar man på mängden "lagerbilar" som är under transport så är det typ 30 stycken. Det är klart att det är lite för att vara ett helt land, enig. Det ser ut att vara många.. men de lär ju säljas i vilket fall, så nog förstår jag Tesla.

Framförallt ger det ju signaler att jag inte kommer kunna ha råd med den när den höjs hela tiden, ju mer jag stretchar budgeten..

Lite O.T kanske, men om jag kollar lagerbilar i transit, så hittar jag samma utval på tesla.dk och tesla.no som hör i Sverige.
Jag tror inte lagerbilar som är under transport är tilltänkta en speciell marknad, utan ligger som försäljning i hela Europa.
Volvo V90 T5 Bi-fuel
Model Y LR AWD P blå/svart, 7 sits, dragkrok(10/4-20), beställd 6/10 -19
7 kWP Solceller på taket
heldiggrisen

Referralkod: vidar43908

FöregåendeNästa

Återgå till Model 3