Lacken försvann när jag tvättade bilen...

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MatsJ
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 12 jan 2020 15:20
Ort: NV Skåne

Lacken försvann när jag tvättade bilen...

Inlägg av MatsJ »

Tvättade bilen igår, samtidigt som jag la på de sprillans nya vinterhjulen, för att kunna ta några foton på bilen med de nya hjulen och se hur det blev. Vad förvånad jag blev när en stor bit av lacken försvann från tröskeln när jag spolade av den!
På samma sätt som jag gjort så många gånger förr. Drar man fingret över området som försvann så är det svårt att känna var kanten går mellan grundfärgen och den röda lacken, färgskiktet är verkligen minimalt.

Nåväl, nu har jag i alla fall talat med Tesla. Som befarat är inte Tesla villiga att ta det på nybilsgarantin. Spolas den flortunna lacken bort när man tvättar bilen får man stå sitt kast och skylla sig själv... Riktigt trist är det men man kan ändå ha en viss förståelse för deras inställning.
(Den dyra) lärdomen blir att i fortsättningen får biltvättarna videodokumenteras för att kunna bevisa att biltvätten gått regelrätt till enligt instruktionsboken när det inträffar nästa gång. :roll:
IMG_2487.JPG
IMG_2485.JPG
IMG_2506.JPG
Röd 3 Performance FSD, beställd 2020-01-11, tillverkad 2020-01, levererad 2020-03-06. Motorstyrd öppning och stängning av trunk och frunk.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7475
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Lacken försvann när jag tvättade bilen...

Inlägg av mikebike »

Tesla anser att bilen inte bör tvättas?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Inlägg: 481
Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Re: Lacken försvann när jag tvättade bilen...

Inlägg av Frippanecci »

OffTopic, vad är det för fälgar och dimension?
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld

Beställda:
CyberTruck
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Lacken försvann när jag tvättade bilen...

Inlägg av chaffis75 »

Aj shit vad tråkigt.. Man får ju känslan av att färgen inte fastnat riktigt av någon anledning.
Kan man inte dra detta mot arn för jag antar du befinner dig inom garanti.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
MatsJ
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 12 jan 2020 15:20
Ort: NV Skåne

Re: Lacken försvann när jag tvättade bilen...

Inlägg av MatsJ »

mikebike skrev:
Tesla anser att bilen inte bör tvättas?
På en direkt fråga från Tesla uppgav jag att jag höll munstycket 2-3 dm ifrån, precis som jag alltid gör och har gjort med alla bilar, med en trött gammal Nilfisk. Det var i alla fall fel svar för att garantin skulle kunna åberopas fick jag veta.
Röd 3 Performance FSD, beställd 2020-01-11, tillverkad 2020-01, levererad 2020-03-06. Motorstyrd öppning och stängning av trunk och frunk.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Lacken försvann när jag tvättade bilen...

Inlägg av pejvic »

Har de kikat direkt på det eller bara på bilder?
Det bubbliga i det vita, är det vattenfläckar?
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
MatsJ
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 12 jan 2020 15:20
Ort: NV Skåne

Re: Lacken försvann när jag tvättade bilen...

Inlägg av MatsJ »

chaffis75 skrev:
Aj shit vad tråkigt.. Man får ju känslan av att färgen inte fastnat riktigt av någon anledning.
Kan man inte dra detta mot arn för jag antar du befinner dig inom garanti.
Det har släppt fler flagor från trösklarna på bägge sidor, men då har det rört sig om millimetrar där man kan misstänka stenskott, men inte centimetrar som nu som bara blåste bort.
Så ja, det upplevs absolut som de inte är lackade korrekt. Mycket tunt och löst sittande lackskikt på trösklarna. Jag hämtade ut bilen hos Tesla i Malmö 6:e mars i år, har bara hunnit köra 1000 mil med den pga Corona-arbete hemifrån.
Röd 3 Performance FSD, beställd 2020-01-11, tillverkad 2020-01, levererad 2020-03-06. Motorstyrd öppning och stängning av trunk och frunk.
Användarvisningsbild
MatsJ
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 12 jan 2020 15:20
Ort: NV Skåne

Re: Lacken försvann när jag tvättade bilen...

Inlägg av MatsJ »

pejvic skrev:
Har de kikat direkt på det eller bara på bilder?
Det bubbliga i det vita, är det vattenfläckar?
De har inte tittat på bilen, bara på samma bilder. Ja, det är vattendroppar från bilder jag tog direkt när det hände igår. Den sista helbilden är från idag.
Röd 3 Performance FSD, beställd 2020-01-11, tillverkad 2020-01, levererad 2020-03-06. Motorstyrd öppning och stängning av trunk och frunk.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Lacken försvann när jag tvättade bilen...

Inlägg av jonas »

Jag har precis idag, lämnat in min bil av samma anledning. De menade att det var ytte åverkan, går ej på garantin.
Jag lackar om mina själv tror jag.

Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
MatsJ
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 12 jan 2020 15:20
Ort: NV Skåne

Re: Lacken försvann när jag tvättade bilen...

Inlägg av MatsJ »

IMG_2315.JPG
Frippanecci skrev:
OffTopic, vad är det för fälgar och dimension?
Det är ABS F17, 19" höga och 8,5" breda.
Röd 3 Performance FSD, beställd 2020-01-11, tillverkad 2020-01, levererad 2020-03-06. Motorstyrd öppning och stängning av trunk och frunk.
Användarvisningsbild
MatsJ
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 12 jan 2020 15:20
Ort: NV Skåne

Re: Lacken försvann när jag tvättade bilen...

Inlägg av MatsJ »

jonas skrev:
Jag har precis idag, lämnat in min bil av samma anledning. De menade att det var ytte åverkan, går ej på garantin.
Jag lackar om mina själv tror jag.

Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
Försvann också från trösklarna när du spolade av den? Lika mycket? Vilken färg och hur gammal är din?
Röd 3 Performance FSD, beställd 2020-01-11, tillverkad 2020-01, levererad 2020-03-06. Motorstyrd öppning och stängning av trunk och frunk.
Användarvisningsbild
MatsJ
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 12 jan 2020 15:20
Ort: NV Skåne

Re: Lacken försvann när jag tvättade bilen...

Inlägg av MatsJ »

Eftersom jag nu ändå måste ta det själv, så undrar jag om någon kan rekommendera en lackeringsfirma i NV Skåne, i närheten av Ängelholm/Helsingborg? (Tesla hänvisar bara till House of Paint i Malmö.)
Röd 3 Performance FSD, beställd 2020-01-11, tillverkad 2020-01, levererad 2020-03-06. Motorstyrd öppning och stängning av trunk och frunk.
Användarvisningsbild
Theodad
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 05 okt 2020 09:24

Re: Lacken försvann när jag tvättade bilen...

Inlägg av Theodad »

Du verkar ganska lugn över det... Jag hade gått i taket.. En ny bil ska man väl kunna tvätta?! Eller har jag för höga krav nu?!
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Lacken försvann när jag tvättade bilen...

Inlägg av Gustafsson »

MatsJ skrev:
Eftersom jag nu ändå måste ta det själv, så undrar jag om någon kan rekommendera en lackeringsfirma i NV Skåne, i närheten av Ängelholm/Helsingborg? (Tesla hänvisar bara till House of Paint i Malmö.)
Werksta är det omkring Linköping. Flera Teslor där sist jag kollade. Borde kosta 3-5000 ca högst, vilket verkar vara ett ungefärligt pris för en ”panel”. Din skada kanske är enklare dock.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Lacken försvann när jag tvättade bilen...

Inlägg av jonas »

Så här ser mina ut och det blir synliga vid tvätt. Nästan som det är blåsor under. Bild

Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Lacken försvann när jag tvättade bilen...

Inlägg av +46 »

Jag råkade ut för lacksläpp på en ny bil som jag ägt några månader (Chevrolet Surburban). Blev lite chockad när högtryckssprutan blåste bort lacken på flera ställen första gången jag tvättade bilen. Generalagenten skickade mig till en billackeringsverkstad. De undersökte lacken med ett slags vacuuminstrument och kunde snabbt konstatera att på flera ställen så var lackens vidhäftighet klart under branschens toleransnivåer. Slutade med att jag fick bilen omlackerad på garantin.
Tycker absolut att du ska kontakta en lackverkstad innan du accepterar Teslas avslag.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Tommy59
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 22 okt 2020 13:12
Ort: Helsingborg

Re: Lacken försvann när jag tvättade bilen...

Inlägg av Tommy59 »

Nu blir man ju nervös!! Valde röd färg på min M3P, mest för att jag gillar den röda men även att jag i min enfald trodde att den var av högre kvalité.
-21 Model 3 Performance röd/vit, hämtad 23 dec 2020
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Lacken försvann när jag tvättade bilen...

Inlägg av holden »

MatsJ skrev:
Tvättade bilen igår, samtidigt som jag la på de sprillans nya vinterhjulen, för att kunna ta några foton på bilen med de nya hjulen och se hur det blev. Vad förvånad jag blev när en stor bit av lacken försvann från tröskeln när jag spolade av den!
På samma sätt som jag gjort så många gånger förr. Drar man fingret över området som försvann så är det svårt att känna var kanten går mellan grundfärgen och den röda lacken, färgskiktet är verkligen minimalt.

Nåväl, nu har jag i alla fall talat med Tesla. Som befarat är inte Tesla villiga att ta det på nybilsgarantin. Spolas den flortunna lacken bort när man tvättar bilen får man stå sitt kast och skylla sig själv... Riktigt trist är det men man kan ändå ha en viss förståelse för deras inställning.
(Den dyra) lärdomen blir att i fortsättningen får biltvättarna videodokumenteras för att kunna bevisa att biltvätten gått regelrätt till enligt instruktionsboken när det inträffar nästa gång. :roll:
IMG_2487.JPG
IMG_2485.JPG
IMG_2506.JPG
Vetefan om man vågar tvätta bilen med högtryckstvätten då..sjukt.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Lacken försvann när jag tvättade bilen...

Inlägg av Kriper »

När jag lämnade vår nyinköpta P85D till lackbehendling i somras så berättade firman hur dålig lack treorna hade. Han menade att de knappt vågade polera som vanligt då risken var att polera igenom den tunna lacken. Model S/X däremot hade han inga problem med.
Jag håller med de som tycker du ska stå på dig. Detta är inte okej.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Inlägg: 481
Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Re: Lacken försvann när jag tvättade bilen...

Inlägg av Frippanecci »

MatsJ skrev:
IMG_2315.JPG
Frippanecci skrev:
OffTopic, vad är det för fälgar och dimension?
Det är ABS F17, 19" höga och 8,5" breda.
Tackar. :-)
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld

Beställda:
CyberTruck
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Lacken försvann när jag tvättade bilen...

Inlägg av Banane »

+46 skrev:
Jag råkade ut för lacksläpp på en ny bil som jag ägt några månader (Chevrolet Surburban). Blev lite chockad när högtryckssprutan blåste bort lacken på flera ställen första gången jag tvättade bilen. Generalagenten skickade mig till en billackeringsverkstad. De undersökte lacken med ett slags vacuuminstrument och kunde snabbt konstatera att på flera ställen så var lackens vidhäftighet klart under branschens toleransnivåer. Slutade med att jag fick bilen omlackerad på garantin.
Tycker absolut att du ska kontakta en lackverkstad innan du accepterar Teslas avslag.

Detta. TS måste kontrollera att resten av lacken sitter fast innan han lagar skadan. Nu råkade det släppa just där. Vem vet var det släpper nästa gång? Oavsett om det beror på högtryck, stenskott eller vanlig tvätt.

I värsta fall blir bilen inte bra förrän hela lackas om. Det kan bli en riktigt dyr och tråkig följetong så se därför till att Tesla bevisar att lacken sitter som den ska på resten av bilen.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Lacken försvann när jag tvättade bilen...

Inlägg av lator »

Några tankar och funderingar...

Att lacken är ovanligt tunn ska ju inte i sig innebära att den sitter sämre och därmed är lättare att "blåsa bort".
Bilar som transporteras till kund blir oftare än man tror skadade. När jag tittar på bilden av din bil så tycker jag att det skiljer en del i kulör mellan fram- och bakdörr. Kan det vara så att den delvis har blivit omlackad före leverans till dig och det är gjort på ett mindre hantverksmässigt sätt?
Jag skulle definitivt åka till en seriös lackfirma och få med ett utlåtande därifrån som jag tar till Tesla vid ett personligt besök.
Jag hoppas dessutom att kvalitetshöjningen på bilar levererade från GigaBerlin kommer att vara slående! :)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Lacken försvann när jag tvättade bilen...

Inlägg av Larofo »

lator skrev:
Några tankar och funderingar...

Att lacken är ovanligt tunn ska ju inte i sig innebära att den sitter sämre och därmed är lättare att "blåsa bort".
Bilar som transporteras till kund blir oftare än man tror skadade. När jag tittar på bilden av din bil så tycker jag att det skiljer en del i kulör mellan fram- och bakdörr. Kan det vara så att den delvis har blivit omlackad före leverans till dig och det är gjort på ett mindre hantverksmässigt sätt?
Jag skulle definitivt åka till en seriös lackfirma och få med ett utlåtande därifrån som jag tar till Tesla vid ett personligt besök.
Jag hoppas dessutom att kvalitetshöjningen på bilar levererade från GigaBerlin kommer att vara slående! :)
Bra tankar och funderingar där lator!
MC Red har dock en förmåga att skimra lite olika i kulör så där på foton.
MatsJ, du borde försöka driva detta vidare mot Tesla, även fast det kan vara jobbigt
när man bara är en liten plutt mot ett stort företag.
Varför inte länka till denna tråd i ett mail till Tesla? :D
Då kanske det kan bli annat ljud i skällan, för så där får det bara inte se ut om man
använt en högtryckstvätt på rätt sätt.
Förvisso kan ju en massa små stenskott kanske luckra upp lacken efter ett tag.
Kolla noggrant i närheten av lacksläppet och hur det ser ut.
Lycka till.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Lacken försvann när jag tvättade bilen...

Inlägg av Surfaren »

Är det därför Tesla har ändrat så att den vita färgen är standard? Kanske inte märks så tydligt vid släpp då även grunden därunder är vit.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Lacken försvann när jag tvättade bilen...

Inlägg av chaffis75 »

MatsJ skrev:
Eftersom jag nu ändå måste ta det själv, så undrar jag om någon kan rekommendera en lackeringsfirma i NV Skåne, i närheten av Ängelholm/Helsingborg? (Tesla hänvisar bara till House of Paint i Malmö.)
Christianssons Billackering i Landskrona

Jag har visserligen bara gjort lack behandling där men de är entusiaster och jag var väldigt nöjd. Åk och snacka med dem.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar