Funderar lite på andrahands värdet på en SR+ vs long range 21 års modell ?
Säg såhär , nu när nya 21 kommer och man köper en gammal SR tillverkad i Shanghai för 549 reps om man skulle köpa en ny SR+ som kolleg i feb 2021
Va kan man räkna med att droppa 1a 2a och 3 dej året på resp modell säg 6000 mil körda ?
Alltså frågan är vilken modell jag kommer droppa mest pengar på , med tanke på hur d ser ut med kommande konkurrerande elbilar !?
Standard range vs long range andrahandsvärde ?
Moderator: Redaktion
- Likenoother
- Teslaägare
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 04 nov 2020 14:54
- Ort: Borås
Standard range vs long range andrahandsvärde ?
Beställt : Tesla model 3 Performance -2021
Ägt : Volkswagen Passat -18 Gte
Ägt : Volkswagen Passat -18 Gte
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Standard range vs long range andrahandsvärde ?
10% drop per år är min gissning, jämfört med fossilbil ofta över 50% på tre år.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Standard range vs long range andrahandsvärde ?
Auto Motor & Sport verkar räkna på 11,1% per år på SR+ och 10,3% per år på LR, enligt deras tester från september och nu i november.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Standard range vs long range andrahandsvärde ?
Svårt att säga innan man säljer så blir gissningar.
Räknar själv i skrivande stund (efter att läst vad begagnade Model 3 säljs för) med en värdeminskning på ca 13SEK/mil i snitt utslaget över lite längre tid och mil (LR AWD).
Värdeminskningen är såklart brantast i början (kanske ca 25SEK per mil första milen året).
År 2-3 kanske runt 17-9SEK/mil.
År 3-8 kanske runt 9-3SEK/mil
År 8-15 kanske runt 3SEK/mil
År 15-30 kanske runt 1SEK/mil.
Runt År 30 (kan vara tidigare som för Roadstern) lär bilen börja gå upp i värde igen.
Mycket beror på vad som händer med aviserad billigare Tesla för 25k USD, vad som händer på batterisidan, Bonus från staten, växelkurs USD/SEK, importtullar mm mm.
LR kommer säljas lättare begagnat än SR+ pga extrautrustning samt större batteri.
Räknar själv i skrivande stund (efter att läst vad begagnade Model 3 säljs för) med en värdeminskning på ca 13SEK/mil i snitt utslaget över lite längre tid och mil (LR AWD).
Värdeminskningen är såklart brantast i början (kanske ca 25SEK per mil första milen året).
År 2-3 kanske runt 17-9SEK/mil.
År 3-8 kanske runt 9-3SEK/mil
År 8-15 kanske runt 3SEK/mil
År 15-30 kanske runt 1SEK/mil.
Runt År 30 (kan vara tidigare som för Roadstern) lär bilen börja gå upp i värde igen.
Mycket beror på vad som händer med aviserad billigare Tesla för 25k USD, vad som händer på batterisidan, Bonus från staten, växelkurs USD/SEK, importtullar mm mm.
LR kommer säljas lättare begagnat än SR+ pga extrautrustning samt större batteri.
Re: Standard range vs long range andrahandsvärde ?
Vad kommer anses normal körsträcka efter 3 år?
De flesta med M3 kör väl betydligt längre per år än den genomsnittlige ägaren till fossilbil?
Antar att min bil kommer stå på 9000mil efter 3 år (offerten från bilhandlare med 50% restvärde på LR byggde på 7500 mil).
De flesta med M3 kör väl betydligt längre per år än den genomsnittlige ägaren till fossilbil?
Antar att min bil kommer stå på 9000mil efter 3 år (offerten från bilhandlare med 50% restvärde på LR byggde på 7500 mil).