Rutorna fryser vid minusgrader

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
JohnJohn1977
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 apr 2020 13:10

Rutorna fryser vid minusgrader

Inlägg av JohnJohn1977 »

Hade minusgrader första gången under förra veckan och då var det flera av rutorna som hade frusit fast och inte åkte ner när man skulle öppna/stänga dörrar. Någon mer som råkat ut för detta?
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Rutorna fryser vid minusgrader

Inlägg av BrooklynS »

Alla råkar ut för detta, eftersom konstruktionen ser likadan ut på alla Model 3. Du förvärmer därför bilen. Det är framförallt när det skiftar mellan minus- och plusgrader som detta blir ett problem. Finns ingen fukt, blir det ingen is heller.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Rutorna fryser vid minusgrader

Inlägg av LasseTM »

Köp silikon spray eller silikon fett på tub och smörj in alla lister så är problemet ofta löst.

https://www.biltema.se/bilvard/smorjmed ... 2000030629
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
JohnJohn1977
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 apr 2020 13:10

Re: Rutorna fryser vid minusgrader

Inlägg av JohnJohn1977 »

Tack - får se till att smörja och förvärma
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2401
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Rutorna fryser vid minusgrader

Inlägg av NiklasTesla »

JohnJohn1977 skrev:
Tack - får se till att smörja och förvärma
Räcker med förvärme (7500mil körda med Model 3).

MVH
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 257
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Rutorna fryser vid minusgrader

Inlägg av sven-labil »

Det är praktiskt att kunna komma in i bilen när man glömt förvärma. (Iofs. möjligt att öppna dörren även om rutan inte åkt ner, men det går inte att stänga den igen när man sitter i bilen.) Märkte det klädd i shorts och T-shirt i vintras :evil: Silikonsmörjning verkar (som sagts tidigare) ha löst problemet.
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 619
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Rutorna fryser vid minusgrader

Inlägg av Arn »

Även dörrhandtagen fryser vid minusgrader. Vad kan man göra åt det? Fick trycka till rejält idag för att lossa handtaget. Då var det ändå bara 2 minus och hade förvärmt i 15 min. Vad dkulle hända i 20 minus?

För övrigt svårt stänga förardörren, nu smort in alla gummilister med silikon
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7549
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Rutorna fryser vid minusgrader

Inlägg av mikebike »

Arn skrev:
Även dörrhandtagen fryser vid minusgrader. Vad kan man göra åt det? Fick trycka till rejält idag för att lossa handtaget. Då var det ändå bara 2 minus och hade förvärmt i 15 min. Vad dkulle hända i 20 minus?

För övrigt svårt stänga förardörren, nu smort in alla gummilister med silikon
Enligt manualen skall leden i handtaget smörjas med WD-40, men det kanske inte är där det fryser?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 10 aug 2019 16:07

Re: Rutorna fryser vid minusgrader

Inlägg av TeslaM3 »

Någon tipsade om en produkt från Würth att smörja gummilisterna med som jag tyckte funkade bra. Någon som kommer ihåg vad det var för produkt exakt?

Edit: hittade produkten

https://www.wurth.se/produkter/kemi/for ... dsspray/#/
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Rutorna fryser vid minusgrader

Inlägg av LarsL »

Behöver man ha upp frusna dörrhandtag kan man slå lite lagom hårt på det med näven då brukar de lossna.

Jag har nu smörjt in listerna, inklusive nedre delen av fönstret och handtaget med antifrysfett. Det funkade fint hela förra vintern, även om det ser lite slabbigt ut.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Rutorna fryser vid minusgrader

Inlägg av bonath »

Varmvatten i en plastpåse som hålls mot handtaget brukar funka bra...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Rutorna fryser vid minusgrader

Inlägg av Elix747 »

3 orsaker som får rutan att fastna
- fastnar i gummilisten. Löses med gummimedel eller att trycks på rutan. Brukar lösa sig.
-handtaget fryser fast. Brukar gå att trycka upp. (Eller i värsta fall varmvatten påse.
-rutan fryser fast i dörren. Är det för mig mest problematiska. Detta gör att rutan ej går ner som det skall och det kan blir svårt att stänga. Kör kreditkortet i nederkant på rutan för att få bort is.

Alla problem är värst vid några minus och omslag från plus då vattnet fryser. Mindre problem i riktig vinter.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Fredrik j
Inlägg: 10789
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Rutorna fryser vid minusgrader

Inlägg av Fredrik j »

Elix747 skrev:
3 orsaker som får rutan att fastna
- fastnar i gummilisten. Löses med gummimedel eller att trycks på rutan. Brukar lösa sig.
-handtaget fryser fast. Brukar gå att trycka upp. (Eller i värsta fall varmvatten påse.
-rutan fryser fast i dörren. Är det för mig mest problematiska. Detta gör att rutan ej går ner som det skall och det kan blir svårt att stänga. Kör kreditkortet i nederkant på rutan för att få bort is.

Alla problem är värst vid några minus och omslag från plus då vattnet fryser. Mindre problem i riktig vinter.
Den främsta orsaken är ju att rutan måste manövreras även minusgrader.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 619
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Rutorna fryser vid minusgrader

Inlägg av Arn »

Idag blev jag galen. Förvisso hemskt väder med kraftig dimna och någon plusgrad på dagen som övergick till minus på kvällen.

Vid 18 tiden när jag skulle hem från jobbet och missat förvärma ( inte van vid det) så var det omöjligt stänga förardörren efter att ha knackat upp det. Satte på värmen. Isen på rutorna smälte fort men förardörren gick ändå inte att stänga. Även backspegeln hade frusit och fälldes inte ut. Körde iväg försiktigt. Provade igen efter 2km utan resultat samt efter 5 km. Efter 15 km så lyckades jag stänga både förardörr och fälla ut backspegeln. Men det blev en nervös resa med ena handen på dörrhandtaget av rädsla att dörren skulle gå upp. Hade det varit annan dörr än just förardörren t.ex bak där jag har barnstol hade jag inte vågat köra iväg alls.

Ska det behöva vara så här på en bil för 700 000kr? Längtade faktiskt tillbaka till min Audi A6. Det är smidigt att kunna komma in och ut ur bilen och köra säkert även om man missat att förvärma den i 1 timme!

Eller är det ett garanti ärende? Vädret här är inte alltid som Kaliforniens somrar.

Hade ändå använt silikon imorse på alla gummilister. Ska man hälla något medel på fönstren också? Skicka gärna länk till bra produkter
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Rutorna fryser vid minusgrader

Inlägg av LarsL »

Arn skrev:
Hade ändå använt silikon imorse på alla gummilister. Ska man hälla något medel på fönstren också? Skicka gärna länk till bra produkter
Lägg en remsa med silikon längst ner på fönstret och öppna sedan öppna dörren så att det smörjs ordentligt nere på listen.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Rutorna fryser vid minusgrader

Inlägg av Elix747 »

Arn skrev:
Idag blev jag galen. Förvisso hemskt väder med kraftig dimna och någon plusgrad på dagen som övergick till minus på kvällen.

Vid 18 tiden när jag skulle hem från jobbet och missat förvärma ( inte van vid det) så var det omöjligt stänga förardörren efter att ha knackat upp det. Satte på värmen. Isen på rutorna smälte fort men förardörren gick ändå inte att stänga. Även backspegeln hade frusit och fälldes inte ut. Körde iväg försiktigt. Provade igen efter 2km utan resultat samt efter 5 km. Efter 15 km så lyckades jag stänga både förardörr och fälla ut backspegeln. Men det blev en nervös resa med ena handen på dörrhandtaget av rädsla att dörren skulle gå upp. Hade det varit annan dörr än just förardörren t.ex bak där jag har barnstol hade jag inte vågat köra iväg alls.

Ska det behöva vara så här på en bil för 700 000kr? Längtade faktiskt tillbaka till min Audi A6. Det är smidigt att kunna komma in och ut ur bilen och köra säkert även om man missat att förvärma den i 1 timme!

Eller är det ett garanti ärende? Vädret här är inte alltid som Kaliforniens somrar.

Hade ändå använt silikon imorse på alla gummilister. Ska man hälla något medel på fönstren också? Skicka gärna länk till bra produkter
Jag har inte råkat ut för att för att dörrarna inte går att stänga (är ändå 3:e vintern, även om den första blev kort med bilen). Vad är det som händer när dörrarna inte kan stängas?
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 619
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Rutorna fryser vid minusgrader

Inlägg av Arn »

Tack för tips om silikon på rutan. Endast utvändigt eller även invändigt?
Provade stänga hårt men den gick inte igen. Någonstans glipade det. Borde kanske gått ur bilen och tagit foton. Dels för ev garanti ärende dels för att lokalisera felet.

Felmeddelande på display om "förardörr öppen kör försiktigt" och ett högt pipande. Man kände tydligt vind och vindljud.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Rutorna fryser vid minusgrader

Inlägg av LarsL »

Arn skrev:
Tack för tips om silikon på rutan. Endast utvändigt eller även invändigt?
Bara längst ner på utsidan när dörren är stängd. Sedan öppnar du och då åker fettet ner på listen i dörren. Jag låter det sedan vara en ful rand längst ner på fönstret men annars går det säkert bra att torka bort överflödet.
Användarvisningsbild
Matthiaz
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 25 jun 2019 08:36

Re: Rutorna fryser vid minusgrader

Inlägg av Matthiaz »

Kolla så handtaget på utsidan har åkt in helt igen. Ibland om det är mycket is vid handtaget fälls det inte in helt när man släpper det. Och då går dörren inte i lås när man stänger.
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 257
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Rutorna fryser vid minusgrader

Inlägg av sven-labil »

Elix747 skrev:
Vad är det som händer när dörrarna inte kan stängas?
Att rutan inte åkt ner så den hamnar utanför taklisten när man ska stänga dörren antar jag. Så blev det iaf. på min S, men jag försökte iofs. inte smälla igen dörren utan la papper emellan och höll i den hela vägen hem.
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2401
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Rutorna fryser vid minusgrader

Inlägg av NiklasTesla »

Tesla Model 3 är en underbar vinterbil det är bara några saker att tänka på vid vinterväder förutom vinterdäck, fryssäker spolarvätska och att alla bilar drar mer energi vintertid:

1. Förvärm rejält innan avfärd (skönt att även komma till en varm bil och inte behöva skrapa rutor).
2. Ett lätt slag bak på dörrhandtaget så lossnar det vid regn som fryser.
3. Stäng av autofold och autotilt för speglarna.
4. Sätt acceleration på chill mode om det är halt samt REGEN-broms på läge låg. Finns även slipstart i menyn.
5. Om du väntar extrem mängd med snö så ställ in wiper service mode när du lämnar bilen.
6. Borsta av bakluckan innan du öppnar den om det ligger massa snö på.

MVH och mycket nöje
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 619
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Rutorna fryser vid minusgrader

Inlägg av Arn »

Tack för tipsen. Då börjar jag med utvändigt silikon. Tips på speciell produkt eller samma som till gummilister?

Bra tips med att stänga av automatisk infällning av backspegelar. Ska också ändra till chill.

Låter ju som fönstren kan gå sönder om man med våld försöker stänga en dörr som vägrar stängas
Hade varit så mycket bättre om Tesla byggt vanliga bilfönster med karm och skippat fönstren som åker ner och upp. Här har man valt form framför funktion.

Sedan detta med rejäl förvärmning. Talas om 1h i manualen. Hur mycket räckvidd i % eller km tar det vid kallt batteri om bilen inte är inkopplad?
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Rutorna fryser vid minusgrader

Inlägg av Tellus »

Dimmigt i natt och igår och -1 till -5 grader gav ett lager av is på bilen i natt.
Tänkte jag måste förvärma en timme. Men va samtidigt sugen på att se tillgänglig effekt med kallt batteri i leafspy, måste in i bilen då.
Gjorde ett försiktigt försök och helt utan förvärmning så funkade handtag och dörr som vanligt, det var konstigt.
Det enda jag gjort är wd40 på gångjärnen i handtaget för någon månad sedan och silikonstift på lister för över 1 år sedan.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Fredrik j
Inlägg: 10789
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Rutorna fryser vid minusgrader

Inlägg av Fredrik j »

När jag tvunget måste in i min karmlösa bil som frusit har jag använt avisningsspray.
Användarvisningsbild
Svirre
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 10 mar 2019 09:40

Re: Rutorna fryser vid minusgrader

Inlägg av Svirre »

Upptäckte en positiv sak idag, jag ställde bilen på laddning i fredags, och idag (Söndag) och det har snöat lite lätt på förmiddan. Har även min fosilbil parkerad bredvid och den var igensnöad men Teslan var så gått som ren från snö :) . Jag har inte förvämt genom appen.
Skriv svar