Rutorna fryser vid minusgrader

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2401
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Rutorna fryser vid minusgrader

Inlägg av NiklasTesla »

Tesla Model 3 är en underbar vinterbil det är bara några saker att tänka på vid vinterväder förutom vinterdäck, fryssäker spolarvätska och att alla bilar drar mer energi vintertid:

1. Förvärm rejält innan avfärd (skönt att även komma till en varm bil och inte behöva skrapa rutor).
2. Ett lätt slag bak på dörrhandtaget så lossnar det vid regn som fryser.
3. Stäng av autofold och autotilt för speglarna.
4. Sätt acceleration på chill mode om det är halt samt REGEN-broms på läge låg. Finns även slipstart i menyn.
5. Om du väntar extrem mängd med snö så ställ in wiper service mode när du lämnar bilen.
6. Borsta av bakluckan innan du öppnar den om det ligger massa snö på.

MVH och mycket nöje
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 618
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Rutorna fryser vid minusgrader

Inlägg av Arn »

Tack för tipsen. Då börjar jag med utvändigt silikon. Tips på speciell produkt eller samma som till gummilister?

Bra tips med att stänga av automatisk infällning av backspegelar. Ska också ändra till chill.

Låter ju som fönstren kan gå sönder om man med våld försöker stänga en dörr som vägrar stängas
Hade varit så mycket bättre om Tesla byggt vanliga bilfönster med karm och skippat fönstren som åker ner och upp. Här har man valt form framför funktion.

Sedan detta med rejäl förvärmning. Talas om 1h i manualen. Hur mycket räckvidd i % eller km tar det vid kallt batteri om bilen inte är inkopplad?
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Rutorna fryser vid minusgrader

Inlägg av Tellus »

Dimmigt i natt och igår och -1 till -5 grader gav ett lager av is på bilen i natt.
Tänkte jag måste förvärma en timme. Men va samtidigt sugen på att se tillgänglig effekt med kallt batteri i leafspy, måste in i bilen då.
Gjorde ett försiktigt försök och helt utan förvärmning så funkade handtag och dörr som vanligt, det var konstigt.
Det enda jag gjort är wd40 på gångjärnen i handtaget för någon månad sedan och silikonstift på lister för över 1 år sedan.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Fredrik j
Inlägg: 10782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Rutorna fryser vid minusgrader

Inlägg av Fredrik j »

När jag tvunget måste in i min karmlösa bil som frusit har jag använt avisningsspray.
Användarvisningsbild
Svirre
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 10 mar 2019 09:40

Re: Rutorna fryser vid minusgrader

Inlägg av Svirre »

Upptäckte en positiv sak idag, jag ställde bilen på laddning i fredags, och idag (Söndag) och det har snöat lite lätt på förmiddan. Har även min fosilbil parkerad bredvid och den var igensnöad men Teslan var så gått som ren från snö :) . Jag har inte förvämt genom appen.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Rutorna fryser vid minusgrader

Inlägg av Klintan »

Verkar som vissa teslor håller ett par plusgrader, upplevde det samma med en bekants 100D, den var parkerad bredvid min 75D i februari, hans bil var isfri på morgonen och min var fortfarande frusen. Vet inte om man ska se det som en feature eller en bug?
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Svirre
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 10 mar 2019 09:40

Re: Rutorna fryser vid minusgrader

Inlägg av Svirre »

Det är säkert en finess. Kamerorna är ju uppvärmda också, bra för Sentry mode. :)
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Rutorna fryser vid minusgrader

Inlägg av Remuz »

Rutan som fryser så inte dörren går att stänga måste man förebygga. Tipset är dels att smörja med silikon, men även isskrapa på flaska är bra. Efter du tvättat bilen, spraya på ordentligt på alla rutor (utsidan) och kör dessa upp och ner några gånger.

Har det ändå frusit är rutan och listen flexande så man kan stänga dörren genom att försiktigt dra in den så hårt man behöver. Det kommer dock inte sluta tätt så det kommer låta galet inuti bilen och det kommer dra iskallt (glipa på flera cm).

Isskrapespray funkar även på backspeglarna men om de ändå frusit kan du bara böja rätt dom med handen. Dom tål det (kan böjas åt båda håll och är ganska flex).

Samma problem med dörr och speglar finns också på X (säkert också S). 4e vintern med Tesla och det jag saknar mest i trean är helt klart rattvärme... älskade att köra med 16 grader i kupé, med rumpvärme och rattvärme på.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 618
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Rutorna fryser vid minusgrader

Inlägg av Arn »

Intressant tips. Flytande isskrapa på flaska har alltså långvarig effekt?

Silikon har jag nu lagt på rutorna

Varför ändra regen till lågt om det är halt?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Rutorna fryser vid minusgrader

Inlägg av Remuz »

Arn skrev:
Intressant tips. Flytande isskrapa på flaska har alltså långvarig effekt?

Silikon har jag nu lagt på rutorna

Varför ändra regen till lågt om det är halt?
Definiera långvarig. Den håller tills så mycket vatten passerat rutan att den sköljts bort. Är det mycket växlande runt nollan med massa nederbörd så håller det kanske bara en vecka (gissar).
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Rutorna fryser vid minusgrader

Inlägg av perre »

Arn skrev:
Varför ändra regen till lågt om det är halt?
För att slippa en sladd om du släpper gasen hastigt vid ishalka.
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 618
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Rutorna fryser vid minusgrader

Inlägg av Arn »

Blir det längre bromssträcka med låg regeneration jfm normal om man behöver panikbromsa?
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1733
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Rutorna fryser vid minusgrader

Inlägg av Franz »

Arn skrev:
Blir det längre bromssträcka med låg regeneration jfm normal om man behöver panikbromsa?
Nu skall jag inte svära på någonting men regen + bromsning borde bara ha extra effekt ifall det var själva bromsarna som är den svaga länken. Själva poängen med att sätta ned regen är ju att regen inte har motsvarande ABS som bromsarna har. I vinterväglag är det rimligtvis brist på friktion mellan däck och väg samt nedsättning genom ABS som begränsar. Personligen har jag aldrig råkat ut för att regen givit mig sladd men så bor jag ju i södra Sverige också ;).
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Rutorna fryser vid minusgrader

Inlägg av Curik »

Arn skrev:
Blir det längre bromssträcka med låg regeneration jfm normal om man behöver panikbromsa?
Det är en bra fråga. Teslorna "blendar" in regen på lägre hastigheter vid stopp och sådär men huruvida detta sker när man bromsar har jag ingen aning om. Lyckas inte heller hitta några tester på detta. Jag hade ju antagit att regen slår på fullt (och att inställningen bara gäller när man släpper accelerationspedalen) när man trycker hårt på bromsen..

I framtiden verkar det ju som att det inte kommer spela någon roll eftersom inställningen numera är borta, men ändå.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 618
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Rutorna fryser vid minusgrader

Inlägg av Arn »

Har en smörjande spray hemma, biltema mulitspray heter den
https://www.biltema.se/bilvard/smorjmed ... 2000044478

Antar att den liknar WD40 som nämnts tidigare i tråden

Funkar denna bra att använda nederst på fönstrens utsida som ett alternativ till silikonfett på tub som aer ganska fult ut? Kan nan ta detta även runtom handtagen och leden för handtaget för att förhindra fastfrysning?

Ibland har jag sprayat på flytande isskrapa på dörrhandtag när dessa frusit fast. Finns det något negativt ned detta?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7546
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Rutorna fryser vid minusgrader

Inlägg av mikebike »

Arn skrev:
Har en smörjande spray hemma, biltema mulitspray heter den
https://www.biltema.se/bilvard/smorjmed ... 2000044478

Antar att den liknar WD40 som nämnts tidigare i tråden

Funkar denna bra att använda nederst på fönstrens utsida som ett alternativ till silikonfett på tub som aer ganska fult ut? Kan nan ta detta även runtom handtagen och leden för handtaget för att förhindra fastfrysning?

Ibland har jag sprayat på flytande isskrapa på dörrhandtag när dessa frusit fast. Finns det något negativt ned detta?
Den funkar nog att smörja handtagens ledtappar med.
Silikonfettet är bättre för gummit.
Flytande isskrapa är mest sprit, som dunstar, den har inga smörjande egenskaper. Tvärtom riskerar den att tvätta bort olja.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1361
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Rutorna fryser vid minusgrader

Inlägg av thebishop »

perre skrev:
Arn skrev:
Varför ändra regen till lågt om det är halt?
För att slippa en sladd om du släpper gasen hastigt vid ishalka.
Det där är sunkig design faktiskt. Regen borde dynamiskt minskas vid minusgrader eller när antisladd aktiveras - borde inte behövas manuellt.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 618
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Rutorna fryser vid minusgrader

Inlägg av Arn »

mikebike skrev:
Arn skrev:
Har en smörjande spray hemma, biltema mulitspray heter den
https://www.biltema.se/bilvard/smorjmed ... 2000044478

Antar att den liknar WD40 som nämnts tidigare i tråden

Funkar denna bra att använda nederst på fönstrens utsida som ett alternativ till silikonfett på tub som aer ganska fult ut? Kan nan ta detta även runtom handtagen och leden för handtaget för att förhindra fastfrysning?

Ibland har jag sprayat på flytande isskrapa på dörrhandtag när dessa frusit fast. Finns det något negativt ned detta?
Den funkar nog att smörja handtagens ledtappar med.
Silikonfettet är bättre för gummit.
Flytande isskrapa är mest sprit, som dunstar, den har inga smörjande egenskaper. Tvärtom riskerar den att tvätta bort olja.

Tack för bra förklaring
Kan silikonspray vara ett alternativ för att det ska se snyggare ut och möjligen komma åt bättre i vissa situationer eller är just silikon på tub som används till gummilister att föredra?

Här är en silikon som spray
https://www.biltema.se/bilvard/smorjmed ... 2000017071
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Rutorna fryser vid minusgrader

Inlägg av Elof »

thebishop skrev:
perre skrev:
Arn skrev:
Varför ändra regen till lågt om det är halt?
För att slippa en sladd om du släpper gasen hastigt vid ishalka.
Det där är sunkig design faktiskt. Regen borde dynamiskt minskas vid minusgrader eller när antisladd aktiveras - borde inte behövas manuellt.
Ja, det låter ju fullkomligt livsfarligt. Är ett verkligen så illa att den inte minskar regen om greppet släpper? Speciellt på den bakhjulsdrivna måste det ju bli brutala bredställ på vinterväglag om man släpper gasen i en kurva, om den inte minskar regen automatiskt, även om antisladd försöker kompensera?
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Rutorna fryser vid minusgrader

Inlägg av BrooklynS »

Antisladd går självklart in ändå. Inte så att bilen snurrar... Men det är ju bättre då att ha låg regen om man inte gillar det.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Rutorna fryser vid minusgrader

Inlägg av Elof »

BrooklynS skrev:
Antisladd går självklart in ändå. Inte så att bilen snurrar... Men det är ju bättre då att ha låg regen om man inte gillar det.
Ja, självklart. Bilen snurrar inte, men om bakhjulen fortsätter att rotera långsammare än de borde givet bilens hastighet kommer bilen att gå ut i en vidare radie genom kurvan oavsett hur väl antisladdsystemet arbetar. Det låter som en så dålig konstruktion att jag tvivlar på att det verkligen är så. Jag tror att regen har en ”ABS-funktion”.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Rutorna fryser vid minusgrader

Inlägg av Bjelke »

Japp det jobbar precis lika som ABS :) typ... ganska exakt också.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Rutorna fryser vid minusgrader

Inlägg av Elof »

Bjelke skrev:
Japp det jobbar precis lika som ABS :) typ... ganska exakt också.
Vad menar du?
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Rutorna fryser vid minusgrader

Inlägg av BrooklynS »

Det funkar ungefär så som när du släpper gasen i hög fart in i en kurva med vilken bil som helst: baken kommer. På Teslan märks det extra vid halt väglag eftersom den motorbromsar men jag har inte fått den att sladda ordentligt ens vid ordentlig provokation. ESP-systemet griper in även här och enklaste sättet att få den att gå dit du vill är att ge gas och styra.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Rutorna fryser vid minusgrader

Inlägg av Elof »

I en elbil med regen är ju ”motorbromsen” normal mycket kraftigare än i en ICE-bil på hög växel, så det är inte helt jämförbart. Att du trots provokation inte fått den att släppa tyder väl på att den likt ett ABS-system jämför rotationshastigheten mellan hjulen och snabbt minskar bromskraften/regen på bakhjulen om de börjar rotera långsammare än framhjulen. Som antispinnfunktionen, men baklänges. Vore det inte ganska konstigt om det inte funkar så?
Senast redigerad av Elof, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar