Varningar från stolpkamerorna. Hur ofta får ni?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
BossePedal
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 20 maj 2020 22:07
Ort: Göteborg

Re: Varningar från stolpkamerorna. Hur ofta får ni?

Inlägg av BossePedal »

Naab skrev:
För en nybörjare som ännu inte (men förhoppningsvis snart) kör Tesla: Betyder det att AP inte funkar när ni får dessa felmeddelanden? Jag har på 9000 mil med min Passat GTE bara upplevt en (1) spökbromsning och den adaptiva farthållaren/aktiva Lane Assisten har bara varit otillgängliga en handfull gånger. Tesla ska väl ha bättre teknik än VW?
AP fortsätter att fungera. Min bil säger ofta att höger stolpkamera är blockerad när det är mörkt ute, ibland säger den att multiple cameras are blocked.
När AP är på får jag aldrig dessa felmeddelanden. Har testat att aktivera AP under tiden felmeddelandet är på skärmen, varje gång AP aktiveras försvinner meddelandet.

Jag körde från Oskarshamn till Göteborg nattetid i regn. Antagligen över 95% av sträckan på AP. Jätteskönt att ha den avlastningen, speciellt när det är dålig sikt och man är lite trött.
Användarvisningsbild
Claes
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 05 apr 2019 14:41
Ort: BÅLSTA
Kontakt:

Re: Varningar från stolpkamerorna. Hur ofta får ni?

Inlägg av Claes »

Samma problem med vänster stolpkamera på min 3:a. Mailade Tesla och fick kamera med drivkort utbytta - garantiärende.
Tydligen inte så ovanligt, men störande då kameran varken är bländad eller smutsig.
Enligt teknikerna på Tesla skulle det kunna vara fukt som störde kameran, men i mitt fall verkade det inte vara det.
Bytet gjordes snabbt - och en initial kostnad på ett par tusen makulerades.
Bra gjort, Tesla. Och tack för hembesöket!!!!

Har inte haft det problemet på någon av mina S under c:a 5000 mils körning.
Användarvisningsbild
Hebbe
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 03 nov 2016 17:34
Ort: Västerås

Re: Varningar från stolpkamerorna. Hur ofta får ni?

Inlägg av Hebbe »

Har fått samma problem sedan senaste uppdateringarna. Har haft 3:an i två år och farthållaren/autopiloten fungerade utan anmärkning fram till för ca 1 månad sedan.

Eftersom smuts och bländning kan uteslutas i de aktuella fallen så borde anledningen finnas i mjukvaran. Antagligen så har man höjd "säkerhetströskeln" och ställer större krav på insignalerna från kamerorna.

Att inte kunna använda de nämnda funktionerna som tidigare är naturligtvis irriterande, framför allt när det gäller farthållaren.

Med utgångspunkt från det stora antalet Tesla-ägare som har/haft motsvarande problem (enligt denna tråd) så får man hoppas att Tesla har uppmärksammat detta och att det kommer att finnas en lösning inom snar framtid.
Skriv svar