Vad händer i Norge?
Moderator: Redaktion
Vad händer i Norge?
Jag såg just till min stora förvåning att Model 3 bara ligger på 6:e plats i elbilsförsäljningen i Norge hittills i år. Till och med Leaf har sålt bättre. Vad är det som händer? Är Norge inte en prioriterad marknad för Tesla, eller vad beror det på?
http://ev-sales.blogspot.com/2020/12/no ... 0.html?m=1
http://ev-sales.blogspot.com/2020/12/no ... 0.html?m=1
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Vad händer i Norge?
De är väl helt enkelt så att tesla inte efterfrågas i så hög utsträckning i Norge.iAkita skrev:Jag såg just till min stora förvåning att Model 3 bara ligger på 6:e plats i elbilsförsäljningen i Norge hittills i år. Till och med Leaf har sålt bättre. Vad är det som händer? Är Norge inte en prioriterad marknad för Tesla, eller vad beror det på?
http://ev-sales.blogspot.com/2020/12/no ... 0.html?m=1
Jag är övertygad om att tesla kan leverar vad som efterfrågas.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Vad händer i Norge?
Säkert flera orsaker, finns nog en uppdämd efterfrågan på Etron och ID3 alla fall. Likt det vi såg för Model 3 i 2019
Sen gjorde ju nedstängning i Q2 att Tesla primärt levererade bilar i USA. Q4 lär bli större i Europa.
Men visst är det en avmattning i Norge, Model S & X är ju nästan döda. Men de är lite dyrare än alternativen också, samt att de upplevs som gamla modeller, pga ingen design-uppdatering.
I December hittils är Model 3 den mest sålda bilen alla fall.
https://elbilstatistikk.no/
Sen gjorde ju nedstängning i Q2 att Tesla primärt levererade bilar i USA. Q4 lär bli större i Europa.
Men visst är det en avmattning i Norge, Model S & X är ju nästan döda. Men de är lite dyrare än alternativen också, samt att de upplevs som gamla modeller, pga ingen design-uppdatering.
I December hittils är Model 3 den mest sålda bilen alla fall.
https://elbilstatistikk.no/
Model Y LR
Model S 100D -18
Re: Vad händer i Norge?
termosen skrev:Säkert flera orsaker, finns nog en uppdämd efterfrågan på Etron och ID3 alla fall. Likt det vi såg för Model 3 i 2019
Sen gjorde ju nedstängning i Q2 att Tesla primärt levererade bilar i USA. Q4 lär bli större i Europa.
Men visst är det en avmattning i Norge, Model S & X är ju nästan döda. Men de är lite dyrare än alternativen också, samt att de upplevs som gamla modeller, pga ingen design-uppdatering.
I December hittils är Model 3 den mest sålda bilen alla fall.
https://elbilstatistikk.no/
E-Tron har funnits ganska länge vid det här laget.
Jag tror norrmännen är lite trötta på Tesla.
Re: Vad händer i Norge?
helt klart så att marknaden är mättad, det är så många Tesla att det inte är något spesielt alls att köra Tesla. Dessutom finns det så många alternativ nu, som folk som egentligen har ett favoritmärke hellre köper.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Vad händer i Norge?
Jo lite så, pratade med en fd kollega från Norge tidigare. Och han menade att många är less på Tesla, de syns överallt. Så det blir liksom inget kul att köpa en.HelectriC skrev:helt klart så att marknaden är mättad, det är så många Tesla att det inte är något spesielt alls att köra Tesla. Dessutom finns det så många alternativ nu, som folk som egentligen har ett favoritmärke hellre köper.
Model S & X kanske kan få en liten bump vid design-refresh. Model 3 kommer nog sälja ganska bra, pga pris.
Model Y LR
Model S 100D -18
Re: Vad händer i Norge?
jag tror försäljningen kommer igång ordentligt när MY kommer ut. Samtidigt så kommer nog aldrig Tesla få så stor andel av nybilsförsäljningen igen, som de tidigare fått. När MY kommer så finns det många liknande alternativ från VW, Skoda, Ford m.fl.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Vad händer i Norge?
Ok, men att Leaf och e-Golf sålt bättre känns ändå väldigt oväntat. Det blir spännande att följa hur den norska marknaden utvecklar sig nu när valmöjligheterna mellan vettiga elbilar blir allt större. Ingen annan marknad är ju i närheten av så pass "mogen" som Norge, där elbilar nästan är att betrakta som nya normen vad det gäller nybilsförsäljning. Utvecklingen i Norge de närmsta 1-2 åren blir ett visserligen osäkert men ändå intressant lackmustest på vilka tillverkare som ligger bäst till inför omställningen, men även för Teslas framtid.HelectriC skrev:helt klart så att marknaden är mättad, det är så många Tesla att det inte är något spesielt alls att köra Tesla. Dessutom finns det så många alternativ nu, som folk som egentligen har ett favoritmärke hellre köper.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Vad händer i Norge?
eGolf och Leaf har i stort sett reats ut senaste halvåret, så det är inte konstigt alls. Dessutom så är nog presumtiva eGolf-/Leafköpare inte lika känsliga för vad som är trendigt eller ej. Då ska det bara vara en bil som funkar (ofta som bil #2 i familjen). En Model 3 i den jämförelsen är iaf 150k dyrare och ger inte så mycket mervärde just när den används som bil #2.iAkita skrev:Ok, men att Leaf och e-Golf sålt bättre känns ändå väldigt oväntat. Det blir spännande att följa hur den norska marknaden utvecklar sig nu när valmöjligheterna mellan vettiga elbilar blir allt större. Ingen annan marknad är ju i närheten av så pass "mogen" som Norge, där elbilar nästan är att betrakta som nya normen vad det gäller nybilsförsäljning. Utvecklingen i Norge de närmsta 1-2 åren blir ett visserligen osäkert men ändå intressant lackmustest på vilka tillverkare som ligger bäst till inför omställningen, men även för Teslas framtid.HelectriC skrev:helt klart så att marknaden är mättad, det är så många Tesla att det inte är något spesielt alls att köra Tesla. Dessutom finns det så många alternativ nu, som folk som egentligen har ett favoritmärke hellre köper.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Vad händer i Norge?
Kan ju bara tala för mig själv, men för oss ger en M3 ett enormt sort mervärde just som bil #2. Som bil #1 hade den dock inte fungerat alls. Som #2 så kan man kosta på sig en sportig och kul bil att köra, men som kanske inte är lika praktisk långfärdsbil eller laståsna.HelectriC skrev:eGolf och Leaf har i stort sett reats ut senaste halvåret, så det är inte konstigt alls. Dessutom så är nog presumtiva eGolf-/Leafköpare inte lika känsliga för vad som är trendigt eller ej. Då ska det bara vara en bil som funkar (ofta som bil #2 i familjen). En Model 3 i den jämförelsen är iaf 150k dyrare och ger inte så mycket mervärde just när den används som bil #2.
Men Tesla är ju ett premiummärke (även om byggkvaliteten inte är där), så jag är inte förvånad över att det blir VW, Skoda, Nissan, etc. som säljer i volymer till de flesta. När marknaden för elbilar är mogen, vilket den börjar att bli i Norge, så finns ju ingen orsak till att elbilsmärken skulle skilja sig enormt från ICE-bilsmärken (ivf. de ICE-tillverkare som klarat omställningen).
Tesla, Audi, Polestar, Volvo, Mercedes, BMW, kommer ju troligen att fortsätta vara premiummärken även som elbilar, och inte bli några "folkbilar" och massbilar för de flesta i världen när alla biltillverkare gjort omställningen till el.
Om något så visar nog topplistan i Norge på att elbilar är en mogen marknad i Norge, och att elbilar inte längre är enbart reserverade för den övre medelklassen och de välbeställda. Vilket är utmärkt för både industrin och miljön. Det är nu det händer (i Norge).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vad händer i Norge?
Precis. I norge är ju ICE-bilar inte åtkomliga för andra än välbeställda på grund av dom höga punktskatterna. Det är väl det land i hela världen med störst skillnad mellan BEV och ICE?martinot skrev:Om något så visar nog topplistan i Norge på att elbilar är en mogen marknad i Norge, och att elbilar inte längre är enbart reserverade för den övre medelklassen och de välbeställda. Vilket är utmärkt för både industrin och miljön. Det är nu det händer (i Norge).
Re: Vad händer i Norge?
Inget konstigt alls. Folk efterfrågar mellanstora SUVs och billiga småbilar. Tesla har varken eller just nu.
Min spåkula säger att 2021 ligger Model Y och ID4 i topp på den där listan. Etron och diverse andra gamla, konverterade, elbilar faller som en sten.
Min spåkula säger att 2021 ligger Model Y och ID4 i topp på den där listan. Etron och diverse andra gamla, konverterade, elbilar faller som en sten.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2423
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Vad händer i Norge?
Håller helt med den analysen!taliz skrev:Inget konstigt alls. Folk efterfrågar mellanstora SUVs och billiga småbilar. Tesla har varken eller just nu.
Min spåkula säger att 2021 ligger Model Y och ID4 i topp på den där listan. Etron och diverse andra gamla, konverterade, elbilar faller som en sten.
Re: Vad händer i Norge?
Om det säger något om hur en mogen marknad med fungerande laddalternativ agerar så är det väldigt intressant. Kanske lever man mer i en teslabubbla än vad man själv vill inse. Bäst att inte nämna för de som handlar aktien på dessa nivåer Förklarar Teslas prissättning i Norge kontra andra europeiska länder, produkten är inte tillräckligt eftertraktad helt enkelt. Jag är mycket förvånad faktiskt.
Re: Vad händer i Norge?
Leveranser var ovanligt låga första två månader av q4 i år. Men de har kommit igång i december och Tesla är faktiskt upp yoy nu. Det är inte jämförbart med den stora vågen i början på 2019 men det är ändå solid försäljning. Tesla levererar även mest till de europeiska länder som för stunden ger högst förtjänst. Det skiftar en hel del och jag har lärt mig att man inte ska försöka analysera enskilda länder för mycket utan alltid fokusera på helheten.
Senast redigerad av Jordad, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Vad händer i Norge?
Oavset är Model S och X stendöda i Norge. Säljs mer I Sverige av Model S nu.Jordad skrev:Leveranser var ovanligt låga första två månader av q4 i år. Men de har kommit igång i december och Tesla är faktiskt upp yoy nu. Det är inte jämförbart med den stora vågen i början på 2019 men det är ändå solid försäljning. Tesla levererar även mest till de europeiska länder som gör stunden ger högst förtjänst. Det skiftar en hel del och jag har lärt mig att man inte ska försöka analysera enskilda länder för mycket utan alltid fokusera på helheten.
Model Y LR
Model S 100D -18
Re: Vad händer i Norge?
Tror norrmännen kör kortare sträckor, i lägre hastigheter, än vad vi gör. Vi har ett större land och bättre/snabbare vägar. Därför minskar Teslas edge i just Norge. En E-Tron fixar nog jobbet lika bra i Norge som en S/X. I Sverige lider den fortfarande av lite för hög förbrukning och kort räckvidd i högre hastigheter.termosen skrev:Oavset är Model S och X stendöda i Norge. Säljs mer I Sverige av Model S nu.Jordad skrev:Leveranser var ovanligt låga första två månader av q4 i år. Men de har kommit igång i december och Tesla är faktiskt upp yoy nu. Det är inte jämförbart med den stora vågen i början på 2019 men det är ändå solid försäljning. Tesla levererar även mest till de europeiska länder som gör stunden ger högst förtjänst. Det skiftar en hel del och jag har lärt mig att man inte ska försöka analysera enskilda länder för mycket utan alltid fokusera på helheten.
Re: Vad händer i Norge?
Fyra av de fem modeller som kom före M3 kostar runt 400 tusen istället för 560 tusen för Teslan. Nu är det inte längre bara pengastinna teknikentusiaster och forerunners/innovators som köper elbil i Norge. När "vanligt folk" köper elbil är redan 400 tusen otroligt mycket pengar, och antagligen det dyraste bilköp många gjort. Att hosta upp ytterligare 150-200 papp för en Tesla är nog inte möjligt för flertalet.
En snabb googlande gav mig dessa jämförelspriser
Audi etron 929'
VW id3 435'
VE egolf 404'
Hyundai kona 365'
Nissan leaf 397'
Tesla M3 560'
En snabb googlande gav mig dessa jämförelspriser
Audi etron 929'
VW id3 435'
VE egolf 404'
Hyundai kona 365'
Nissan leaf 397'
Tesla M3 560'
MS P85 2014
Re: Vad händer i Norge?
Jag tror ni har missuppfattat vilka bilpriser norrmännen tidigare var vana vid.Bernando skrev:Fyra av de fem modeller som kom före M3 kostar runt 400 tusen istället för 560 tusen för Teslan. Nu är det inte längre bara pengastinna teknikentusiaster och forerunners/innovators som köper elbil i Norge. När "vanligt folk" köper elbil är redan 400 tusen otroligt mycket pengar, och antagligen det dyraste bilköp många gjort. Att hosta upp ytterligare 150-200 papp för en Tesla är nog inte möjligt för flertalet.
En snabb googlande gav mig dessa jämförelspriser
Audi etron 929'
VW id3 435'
VE egolf 404'
Hyundai kona 365'
Nissan leaf 397'
Tesla M3 560'
Man har ju sjukt höga punktskatter på bilar sedan länge. När dessa (+momsen) slopades blev det billigt att köpa en Tesla jämfört med vad man tidigare fått betala för en ny bil. En Volvo XC60 kostar över 800' NOK
Många fick plötsligt råd med en ny tesla istället för den begagnade bil man tidigare blivit tvungen att köra.
Re: Vad händer i Norge?
Bernando skrev:Fyra av de fem modeller som kom före M3 kostar runt 400 tusen istället för 560 tusen för Teslan. Nu är det inte längre bara pengastinna teknikentusiaster och forerunners/innovators som köper elbil i Norge. När "vanligt folk" köper elbil är redan 400 tusen otroligt mycket pengar, och antagligen det dyraste bilköp många gjort. Att hosta upp ytterligare 150-200 papp för en Tesla är nog inte möjligt för flertalet.
En snabb googlande gav mig dessa jämförelspriser
Audi etron 929'
VW id3 435'
VE egolf 404'
Hyundai kona 365'
Nissan leaf 397'
Tesla M3 560'
Jämförelsepriser? Försöker du jämföra mot svenska förutsättningar? Gör inte det.
Re: Vad händer i Norge?
Varför inte? Oavsett incitamentsstrukturer så är väl prisskillnaderna modellerna emellan i grova drag desamma? Alltså, top 5 elbilar, inte jämfört ICE. Det är fortfarande mycket pengar för väldigt många och kan man spara sisådär 150k på bilköpet är det nog många som prioriterar priset.Banane skrev:Bernando skrev:Fyra av de fem modeller som kom före M3 kostar runt 400 tusen istället för 560 tusen för Teslan. Nu är det inte längre bara pengastinna teknikentusiaster och forerunners/innovators som köper elbil i Norge. När "vanligt folk" köper elbil är redan 400 tusen otroligt mycket pengar, och antagligen det dyraste bilköp många gjort. Att hosta upp ytterligare 150-200 papp för en Tesla är nog inte möjligt för flertalet.
En snabb googlande gav mig dessa jämförelspriser
Audi etron 929'
VW id3 435'
VE egolf 404'
Hyundai kona 365'
Nissan leaf 397'
Tesla M3 560'
Jämförelsepriser? Försöker du jämföra mot svenska förutsättningar? Gör inte det.
MS P85 2014
Re: Vad händer i Norge?
Skriv priset norrmännen får betala då och ta även hänsyn till deras högre löner. Annars förstår vi inte riktigt är jag rädd.Bernando skrev:Varför inte? Oavsett incitamentsstrukturer så är väl prisskillnaderna modellerna emellan i grova drag desamma? Alltså, top 5 elbilar, inte jämfört ICE. Det är fortfarande mycket pengar för väldigt många och kan man spara sisådär 150k på bilköpet är det nog många som prioriterar priset.Banane skrev:Bernando skrev:Fyra av de fem modeller som kom före M3 kostar runt 400 tusen istället för 560 tusen för Teslan. Nu är det inte längre bara pengastinna teknikentusiaster och forerunners/innovators som köper elbil i Norge. När "vanligt folk" köper elbil är redan 400 tusen otroligt mycket pengar, och antagligen det dyraste bilköp många gjort. Att hosta upp ytterligare 150-200 papp för en Tesla är nog inte möjligt för flertalet.
En snabb googlande gav mig dessa jämförelspriser
Audi etron 929'
VW id3 435'
VE egolf 404'
Hyundai kona 365'
Nissan leaf 397'
Tesla M3 560'
Jämförelsepriser? Försöker du jämföra mot svenska förutsättningar? Gör inte det.
Re: Vad händer i Norge?
Du behöver ju jämföra med vad norrmännen tidigare (och även fortfarande) fått betala för en ny fossilbil.Bernando skrev:Varför inte? Oavsett incitamentsstrukturer så är väl prisskillnaderna modellerna emellan i grova drag desamma? Alltså, top 5 elbilar, inte jämfört ICE. Det är fortfarande mycket pengar för väldigt många och kan man spara sisådär 150k på bilköpet är det nog många som prioriterar priset.Banane skrev:Bernando skrev:Fyra av de fem modeller som kom före M3 kostar runt 400 tusen istället för 560 tusen för Teslan. Nu är det inte längre bara pengastinna teknikentusiaster och forerunners/innovators som köper elbil i Norge. När "vanligt folk" köper elbil är redan 400 tusen otroligt mycket pengar, och antagligen det dyraste bilköp många gjort. Att hosta upp ytterligare 150-200 papp för en Tesla är nog inte möjligt för flertalet.
En snabb googlande gav mig dessa jämförelspriser
Audi etron 929'
VW id3 435'
VE egolf 404'
Hyundai kona 365'
Nissan leaf 397'
Tesla M3 560'
Jämförelsepriser? Försöker du jämföra mot svenska förutsättningar? Gör inte det.
En VW golf kostar över 400 NOK.
Lista:
https://www.skatteetaten.no/globalasset ... il2019.pdf
Re: Vad händer i Norge?
Om det är många ointresserade som nu går över till elbilar så kan de säkert vara så att de väljer bilar av samma märke som de haft innan. I Norge är vi väl långt inne i sena majoriteten och här finns människor som inte är äventyrliga och som egentligen inte vill pröva något nytt. Tesla är inget för den här typen av kunder, inte ännu i alla fall.
E-tron, Kona, ID3 och Leaf är ju biltyper som inte riktigt erbjuder än. Men det är nog inte en lika trolig förklaring även om det så klart bidrar.
E-tron, Kona, ID3 och Leaf är ju biltyper som inte riktigt erbjuder än. Men det är nog inte en lika trolig förklaring även om det så klart bidrar.