Mindre batteri och långsammare laddning?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 24 feb 2020 10:43

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Inlägg av Jontez »

Holve skrev:
Finns det någon med en 2021 SR+ här?
Hur upplever ni laddhastigheten?

LFP batterierna verkar inte få så hög laddhastighet.
Har ni liknande problem.

Sitter med fingret på köp knappen men blev lite osäker nu.
Jag tror inte att det finns några ännu, de första kommer nu i slutet på februari
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Inlägg av vibrationsfri »

Holve skrev:
Finns det någon med en 2021 SR+ här?
Hur upplever ni laddhastigheten?

LFP batterierna verkar inte få så hög laddhastighet.
Har ni liknande problem.

Sitter med fingret på köp knappen men blev lite osäker nu.
Finns några lagerbilar från usa inne 2021 modell.Hugg en snabbt
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Inlägg av vibrationsfri »

Holve skrev:
Finns det någon med en 2021 SR+ här?
Hur upplever ni laddhastigheten?

LFP batterierna verkar inte få så hög laddhastighet.
Har ni liknande problem.

Sitter med fingret på köp knappen men blev lite osäker nu.
Jag har en 2019 . Men laddhastigheterna verkar vara lite slöare från 0-80%. 70-100 kWh På typ 2 supercharger. 0-100% verkar de vara jämna då lfp har mindre motstånd och är snabbare vid högre laddningsnivå. LFP kan också ladda till 100 vardagligen.

Gäller det Europa resor så har usa Sr+ fördel då man kan göra korta snabba laddstop.
En sträcka som Stockholm-Göteborg om man ändå pausar/äter halvvägs kommer inte spela roll vilken tesla man än har.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Inlägg av iAkita »

Arn skrev:
Det är synd. LR blir long range på riktigt med 82kw batteriet.

Återigen en lurig detalj med att beställa Tesla om man nu får en 74kw och det visar sig att bilen får en 82kw månaden efter och 580km på hemsidan ökar till 600+
Typ såhär?
Screenshot_20210423-083745_Chrome.jpg
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Inlägg av taliz »

iAkita skrev:
Arn skrev:
Det är synd. LR blir long range på riktigt med 82kw batteriet.

Återigen en lurig detalj med att beställa Tesla om man nu får en 74kw och det visar sig att bilen får en 82kw månaden efter och 580km på hemsidan ökar till 600+
Typ såhär?
Screenshot_20210423-083745_Chrome.jpg
Rent förskräckligt att bilarna blir bättre och bättre. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3627
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Inlägg av Tellus »

Priserna höjda i US igen, så kanske bäst att passa på ;)
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Inlägg av apkungen »

Skakar liv lite i denna tråd.. Hur ser det ut idag? Nån som har koll? Rwd, AWD lr och P på 3 och Y. Vad sitter det för batterier i bilarna? Nån som fortfarande är Panasonic i Sverige?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3766
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Inlägg av AAKEE »

apkungen skrev: 26 jul 2023 00:02
Skakar liv lite i denna tråd.. Hur ser det ut idag? Nån som har koll? Rwd, AWD lr och P på 3 och Y. Vad sitter det för batterier i bilarna? Nån som fortfarande är Panasonic i Sverige?
Det är bara S/X som har Panasonic än i Sverige.

Y och 3 både LR och P, samt den nya 3 LR RWD har LG M50 NMC på 78.8kWh.

RWD har överlag CATL LFP på 60kWh, men Y RWD har börjat byggas i Tyskland med ett 62kWh Byd-batteri:
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Inlägg av taliz »

Är ju stora förändringar på gång också iom Highland.
Ryktas om 66kwh CATL till M3 RWD. Dvs 10% större än idag, bör ge räckvidd en bra bit över 500km.
Blir intressant att se om LR får något nytt också. LG M50 är väl aka "NCMA"(och GM kallar dem "ultium"), vet inte om det kommit något nytt där. De har ju några år på nacken nu.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3766
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Inlägg av AAKEE »

taliz skrev: 26 jul 2023 14:47
Är ju stora förändringar på gång också iom Highland.
Ryktas om 66kwh CATL till M3 RWD. Dvs 10% större än idag, bör ge räckvidd en bra bit över 500km.
Blir intressant att se om LR får något nytt också. LG M50 är väl aka "NCMA"(och GM kallar dem "ultium"), vet inte om det kommit något nytt där. De har ju några år på nacken nu.
Jag tror (ganska säker) att LG M50 är NMC, ”bara”.
Det har funnits LG M50 ganska länge innan och som det ser ut är inte batterikapaciteten högre eller strömmuttag/laddning bättre än att det passar precis på M50.

Skulle man använt NCMA som ska öka kapaciteten med 5% så borde batterikapaciteten ha ökat.

Det finns nästaningen information om NCMA men allt tyder på att det introduceras inom ngt år bland NMC-celler.
Det var sannolikt en EV-nätsite som deog igång hela historien med NCMA.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Inlägg av taliz »

AAKEE skrev: 26 jul 2023 16:36
taliz skrev: 26 jul 2023 14:47
Är ju stora förändringar på gång också iom Highland.
Ryktas om 66kwh CATL till M3 RWD. Dvs 10% större än idag, bör ge räckvidd en bra bit över 500km.
Blir intressant att se om LR får något nytt också. LG M50 är väl aka "NCMA"(och GM kallar dem "ultium"), vet inte om det kommit något nytt där. De har ju några år på nacken nu.
Jag tror (ganska säker) att LG M50 är NMC, ”bara”.
Det har funnits LG M50 ganska länge innan och som det ser ut är inte batterikapaciteten högre eller strömmuttag/laddning bättre än att det passar precis på M50.

Skulle man använt NCMA som ska öka kapaciteten med 5% så borde batterikapaciteten ha ökat.

Det finns nästaningen information om NCMA men allt tyder på att det introduceras inom ngt år bland NMC-celler.
Det var sannolikt en EV-nätsite som deog igång hela historien med NCMA.
Nja, det är ju mer kapacitet i M50 än i den tidigare(M48?).
Som sagt samma i ”Ultium”(där står tex på Wikipedia att det är NCMA).
Finns även en hel del artiklar om att Tesla var först med LGs NCMA celler 2021(då M50 lanserades).
Även att de skulle byggas i LGs fabrik i Polen(vilket förstås passar bra med gigafactory Berlin).
Jag är alltså rätt säker på att M50 är just NCMA.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar