80.6Tellus skrev:Ligger nominal full runt 80 ?AAKEE skrev:Scannat min Tesla M3P 21.
82.1kwh batteri, enligt plan.
Mindre batteri och långsammare laddning?
Moderator: Redaktion
Re: Mindre batteri och långsammare laddning?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Mindre batteri och långsammare laddning?
Min ”Nominal full” har gått upp och är 81.1 kwh. Samtidigt gick degradationvärdet ned till 1.22% eller nåt(bara matematik på samma sak).
Nominal full är del i det som ligger till grund för degradationsberäkning och range om man väljer att visa rangen istället för procent.
Det är snarare BMS uppfattning om batteriet än batteriets verkliga degradering som visas. Vissa körcykler kan göra att BMS underskattar batteriets kondition.
Nominal full är del i det som ligger till grund för degradationsberäkning och range om man väljer att visa rangen istället för procent.
Det är snarare BMS uppfattning om batteriet än batteriets verkliga degradering som visas. Vissa körcykler kan göra att BMS underskattar batteriets kondition.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Mindre batteri och långsammare laddning?
Och det är ju det här som förklarats. Igen och igen och igen.AAKEE skrev:Min ”Nominal full” har gått upp och är 81.1 kwh. Samtidigt gick degradationvärdet ned till 1.22% eller nåt(bara matematik på samma sak).
Nominal full är del i det som ligger till grund för degradationsberäkning och range om man väljer att visa rangen istället för procent.
Det är snarare BMS uppfattning om batteriet än batteriets verkliga degradering som visas. Vissa körcykler kan göra att BMS underskattar batteriets kondition.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Mindre batteri och långsammare laddning?
Vad kan man räkna med för batteri på de nya LR med leverans kvartal 1? 82kwh hade varit mycket bra för långresor.
Re: Mindre batteri och långsammare laddning?
Du kan nog räkna med LG-batteriet på 74kwh.Arn skrev:Vad kan man räkna med för batteri på de nya LR med leverans kvartal 1? 82kwh hade varit mycket bra för långresor.
Vill du ha 82kwh får du köpa P.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Mindre batteri och långsammare laddning?
Det är synd. LR blir long range på riktigt med 82kw batteriet.
Återigen en lurig detalj med att beställa Tesla om man nu får en 74kw och det visar sig att bilen får en 82kw månaden efter och 580km på hemsidan ökar till 600+
Visserligen man få all spec när man fått sitt WIN nummer och då tacka ja eller nej men det säger inget om vad nästa månads leverans erbjuder
Återigen en lurig detalj med att beställa Tesla om man nu får en 74kw och det visar sig att bilen får en 82kw månaden efter och 580km på hemsidan ökar till 600+
Visserligen man få all spec när man fått sitt WIN nummer och då tacka ja eller nej men det säger inget om vad nästa månads leverans erbjuder
Re: Mindre batteri och långsammare laddning?
Det är nog mer eller mindre 100% klart att LR kan få det gamla Panasonic ”77.8 kwh”-batteriet eller det nya LG som i vart fall just nu specificeras som ”74.5kwh”. Här är det slumpgeneratorn som avgör vad man får.
Det diskuteras att LG-batteriet egentligen rymmer mer men är låst av Tesla just nu. Har sett en bild på en fulladdad LR med LG-batteriet och det hade 96.9% SOC enligt Scan My Tesla och cellerna höll 4.15 Volt mot normalt 4.2 vid full laddning trots att det stod 100% på displayen.
Omräknat från 96.9% till 100% blev det mer eller mindre exakt samma storlek på batteriet som Panasonic, dvs 77.8kwh. Det är fullt möjligt att Tesla vill ha mer data än de har nu för att släppa på till 100% och att man längre fram låter batteriet få laddas till 4.2V/cell dvs 100 riktiga procent.
82.1kwh-batteriet med den nya 2170L-cellen har hittills bara bekräftats på M3 Performance.
Eftersom Tesla f.n levererar tre sorters batteri så är det nog troligt att man inte har tillräckliga volymer av 2170L-cellerna och då kan vi anta att det inte börjar levereras LR med det stora batteriet i närtid. Det är eller har vart driftstopp i model S och X-produktionen och man kan nästan gissa att det kommer en refresh på S pch X efter det driftstoppet börjar leverera bilar.
Jag antar att 4680-cellen inte är redo för att levereras i bilar än och att det är rimligt att tro att S och X kan få 2170L vid refreshen.
Det skulle inte minska behovet på 2170L-cellen...
Det diskuteras att LG-batteriet egentligen rymmer mer men är låst av Tesla just nu. Har sett en bild på en fulladdad LR med LG-batteriet och det hade 96.9% SOC enligt Scan My Tesla och cellerna höll 4.15 Volt mot normalt 4.2 vid full laddning trots att det stod 100% på displayen.
Omräknat från 96.9% till 100% blev det mer eller mindre exakt samma storlek på batteriet som Panasonic, dvs 77.8kwh. Det är fullt möjligt att Tesla vill ha mer data än de har nu för att släppa på till 100% och att man längre fram låter batteriet få laddas till 4.2V/cell dvs 100 riktiga procent.
82.1kwh-batteriet med den nya 2170L-cellen har hittills bara bekräftats på M3 Performance.
Eftersom Tesla f.n levererar tre sorters batteri så är det nog troligt att man inte har tillräckliga volymer av 2170L-cellerna och då kan vi anta att det inte börjar levereras LR med det stora batteriet i närtid. Det är eller har vart driftstopp i model S och X-produktionen och man kan nästan gissa att det kommer en refresh på S pch X efter det driftstoppet börjar leverera bilar.
Jag antar att 4680-cellen inte är redo för att levereras i bilar än och att det är rimligt att tro att S och X kan få 2170L vid refreshen.
Det skulle inte minska behovet på 2170L-cellen...
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7577
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Mindre batteri och långsammare laddning?
MYLR med 4680 borde få samma räckvidd som nuvarande M3LR?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- tompanhuhu
- Teslaägare
- Inlägg: 91
- Blev medlem: 13 jul 2019 20:06
Re: Mindre batteri och långsammare laddning?
Hörde från Tesla Björn att LR med 82kwh batteri är mjukvarulåst så man kommer inte längre än LG batterier ändå.
Re: Mindre batteri och långsammare laddning?
Om du köper en P, säljer hjulen och monterar 18" istället så har du plötsligt en "LR" med 82kwh och rejäl räckvidd.Arn skrev:Det är synd. LR blir long range på riktigt med 82kw batteriet.
Återigen en lurig detalj med att beställa Tesla om man nu får en 74kw och det visar sig att bilen får en 82kw månaden efter och 580km på hemsidan ökar till 600+
Visserligen man få all spec när man fått sitt WIN nummer och då tacka ja eller nej men det säger inget om vad nästa månads leverans erbjuder
Då har du dessutom sparat en del av mellanskillnaden + du får betydligt bättre prestanda.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Mindre batteri och långsammare laddning?
Det verkar inte stämma helt och hållet.tompanhuhu skrev:Hörde från Tesla Björn att LR med 82kwh batteri är mjukvarulåst så man kommer inte längre än LG batterier ändå.
LR med Panasonic rapporteras i SMT(Scan My Tesla) till 77.8kwh(dvs samma som gamla Panasonicbatteriet)
LR med LG rapporteras till 74.5kwh.
Eventuellt är LG batteriet låst till lägre innehåll än det klarar genom att det inte laddas till helt fullt(dvs 4.2volt per cell*). Jag har sett data i som tyder på att batteriet skulle rymma 77.8 kwh vid 4.2v/cell.
Har inte sett några tecken (än) på att panasonicbatteriet i LR skulle kunna rymma mer än 77.8, å andra sidan har jag inte letat sån info.
Lithiumjonbatterier har normalt 4.20v/cell som fullt laddade.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Mindre batteri och långsammare laddning?
Som privat köpare 100% självklart val med performance. Som tjänstebil blir LR det givna valettaliz skrev:Om du köper en P, säljer hjulen och monterar 18" istället så har du plötsligt en "LR" med 82kwh och rejäl räckvidd.Arn skrev:Det är synd. LR blir long range på riktigt med 82kw batteriet.
Återigen en lurig detalj med att beställa Tesla om man nu får en 74kw och det visar sig att bilen får en 82kw månaden efter och 580km på hemsidan ökar till 600+
Visserligen man få all spec när man fått sitt WIN nummer och då tacka ja eller nej men det säger inget om vad nästa månads leverans erbjuder
Då har du dessutom sparat en del av mellanskillnaden + du får betydligt bättre prestanda.
Re: Mindre batteri och långsammare laddning?
P saknar dragkrok vilket många vill ha.Arn skrev:Som privat köpare 100% självklart val med performance. Som tjänstebil blir LR det givna valettaliz skrev:Om du köper en P, säljer hjulen och monterar 18" istället så har du plötsligt en "LR" med 82kwh och rejäl räckvidd.Arn skrev:Det är synd. LR blir long range på riktigt med 82kw batteriet.
Återigen en lurig detalj med att beställa Tesla om man nu får en 74kw och det visar sig att bilen får en 82kw månaden efter och 580km på hemsidan ökar till 600+
Visserligen man få all spec när man fått sitt WIN nummer och då tacka ja eller nej men det säger inget om vad nästa månads leverans erbjuder
Då har du dessutom sparat en del av mellanskillnaden + du får betydligt bättre prestanda.
Re: Mindre batteri och långsammare laddning?
Som ägare av en av de få P med dragkrok så håller jag med.
Rimligen bör den då hålla värdet ganska bra.
Rimligen bör den då hålla värdet ganska bra.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Mindre batteri och långsammare laddning?
Finns det någon med en 2021 SR+ här?
Hur upplever ni laddhastigheten?
LFP batterierna verkar inte få så hög laddhastighet.
Har ni liknande problem.
Sitter med fingret på köp knappen men blev lite osäker nu.
Hur upplever ni laddhastigheten?
LFP batterierna verkar inte få så hög laddhastighet.
Har ni liknande problem.
Sitter med fingret på köp knappen men blev lite osäker nu.
TM 3 LR
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Re: Mindre batteri och långsammare laddning?
Jag tror inte att det finns några ännu, de första kommer nu i slutet på februariHolve skrev:Finns det någon med en 2021 SR+ här?
Hur upplever ni laddhastigheten?
LFP batterierna verkar inte få så hög laddhastighet.
Har ni liknande problem.
Sitter med fingret på köp knappen men blev lite osäker nu.
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Model Y Performance 2022 Black/Black
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09
Re: Mindre batteri och långsammare laddning?
Finns några lagerbilar från usa inne 2021 modell.Hugg en snabbtHolve skrev:Finns det någon med en 2021 SR+ här?
Hur upplever ni laddhastigheten?
LFP batterierna verkar inte få så hög laddhastighet.
Har ni liknande problem.
Sitter med fingret på köp knappen men blev lite osäker nu.
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09
Re: Mindre batteri och långsammare laddning?
Jag har en 2019 . Men laddhastigheterna verkar vara lite slöare från 0-80%. 70-100 kWh På typ 2 supercharger. 0-100% verkar de vara jämna då lfp har mindre motstånd och är snabbare vid högre laddningsnivå. LFP kan också ladda till 100 vardagligen.Holve skrev:Finns det någon med en 2021 SR+ här?
Hur upplever ni laddhastigheten?
LFP batterierna verkar inte få så hög laddhastighet.
Har ni liknande problem.
Sitter med fingret på köp knappen men blev lite osäker nu.
Gäller det Europa resor så har usa Sr+ fördel då man kan göra korta snabba laddstop.
En sträcka som Stockholm-Göteborg om man ändå pausar/äter halvvägs kommer inte spela roll vilken tesla man än har.
Re: Mindre batteri och långsammare laddning?
Typ såhär?Arn skrev:Det är synd. LR blir long range på riktigt med 82kw batteriet.
Återigen en lurig detalj med att beställa Tesla om man nu får en 74kw och det visar sig att bilen får en 82kw månaden efter och 580km på hemsidan ökar till 600+
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Mindre batteri och långsammare laddning?
Rent förskräckligt att bilarna blir bättre och bättre.iAkita skrev:Typ såhär?Arn skrev:Det är synd. LR blir long range på riktigt med 82kw batteriet.
Återigen en lurig detalj med att beställa Tesla om man nu får en 74kw och det visar sig att bilen får en 82kw månaden efter och 580km på hemsidan ökar till 600+
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3628
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Mindre batteri och långsammare laddning?
Priserna höjda i US igen, så kanske bäst att passa på
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Mindre batteri och långsammare laddning?
Skakar liv lite i denna tråd.. Hur ser det ut idag? Nån som har koll? Rwd, AWD lr och P på 3 och Y. Vad sitter det för batterier i bilarna? Nån som fortfarande är Panasonic i Sverige?
Re: Mindre batteri och långsammare laddning?
Det är bara S/X som har Panasonic än i Sverige.
Y och 3 både LR och P, samt den nya 3 LR RWD har LG M50 NMC på 78.8kWh.
RWD har överlag CATL LFP på 60kWh, men Y RWD har börjat byggas i Tyskland med ett 62kWh Byd-batteri:
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Mindre batteri och långsammare laddning?
Är ju stora förändringar på gång också iom Highland.
Ryktas om 66kwh CATL till M3 RWD. Dvs 10% större än idag, bör ge räckvidd en bra bit över 500km.
Blir intressant att se om LR får något nytt också. LG M50 är väl aka "NCMA"(och GM kallar dem "ultium"), vet inte om det kommit något nytt där. De har ju några år på nacken nu.
Ryktas om 66kwh CATL till M3 RWD. Dvs 10% större än idag, bör ge räckvidd en bra bit över 500km.
Blir intressant att se om LR får något nytt också. LG M50 är väl aka "NCMA"(och GM kallar dem "ultium"), vet inte om det kommit något nytt där. De har ju några år på nacken nu.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Mindre batteri och långsammare laddning?
Jag tror (ganska säker) att LG M50 är NMC, ”bara”.taliz skrev: ↑26 jul 2023 14:47Är ju stora förändringar på gång också iom Highland.
Ryktas om 66kwh CATL till M3 RWD. Dvs 10% större än idag, bör ge räckvidd en bra bit över 500km.
Blir intressant att se om LR får något nytt också. LG M50 är väl aka "NCMA"(och GM kallar dem "ultium"), vet inte om det kommit något nytt där. De har ju några år på nacken nu.
Det har funnits LG M50 ganska länge innan och som det ser ut är inte batterikapaciteten högre eller strömmuttag/laddning bättre än att det passar precis på M50.
Skulle man använt NCMA som ska öka kapaciteten med 5% så borde batterikapaciteten ha ökat.
Det finns nästaningen information om NCMA men allt tyder på att det introduceras inom ngt år bland NMC-celler.
Det var sannolikt en EV-nätsite som deog igång hela historien med NCMA.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5