Mindre batteri och långsammare laddning?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3769
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev:
AAKEE skrev:
Scannat min Tesla M3P 21.
82.1kwh batteri, enligt plan.
Ligger nominal full runt 80 ?
80.6
A4A8EE5E-1A7A-4E1F-BBB6-94A80DC23F2D.png
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3769
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Inlägg av AAKEE »

Min ”Nominal full” har gått upp och är 81.1 kwh. Samtidigt gick degradationvärdet ned till 1.22% eller nåt(bara matematik på samma sak).

Nominal full är del i det som ligger till grund för degradationsberäkning och range om man väljer att visa rangen istället för procent.
Det är snarare BMS uppfattning om batteriet än batteriets verkliga degradering som visas. Vissa körcykler kan göra att BMS underskattar batteriets kondition.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1825
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Inlägg av BrooklynS »

AAKEE skrev:
Min ”Nominal full” har gått upp och är 81.1 kwh. Samtidigt gick degradationvärdet ned till 1.22% eller nåt(bara matematik på samma sak).

Nominal full är del i det som ligger till grund för degradationsberäkning och range om man väljer att visa rangen istället för procent.
Det är snarare BMS uppfattning om batteriet än batteriets verkliga degradering som visas. Vissa körcykler kan göra att BMS underskattar batteriets kondition.
Och det är ju det här som förklarats. Igen och igen och igen. :)
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 620
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Inlägg av Arn »

Vad kan man räkna med för batteri på de nya LR med leverans kvartal 1? 82kwh hade varit mycket bra för långresor.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Inlägg av taliz »

Arn skrev:
Vad kan man räkna med för batteri på de nya LR med leverans kvartal 1? 82kwh hade varit mycket bra för långresor.
Du kan nog räkna med LG-batteriet på 74kwh.
Vill du ha 82kwh får du köpa P.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 620
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Inlägg av Arn »

Det är synd. LR blir long range på riktigt med 82kw batteriet.

Återigen en lurig detalj med att beställa Tesla om man nu får en 74kw och det visar sig att bilen får en 82kw månaden efter och 580km på hemsidan ökar till 600+

Visserligen man få all spec när man fått sitt WIN nummer och då tacka ja eller nej men det säger inget om vad nästa månads leverans erbjuder
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3769
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Inlägg av AAKEE »

Det är nog mer eller mindre 100% klart att LR kan få det gamla Panasonic ”77.8 kwh”-batteriet eller det nya LG som i vart fall just nu specificeras som ”74.5kwh”. Här är det slumpgeneratorn som avgör vad man får.
Det diskuteras att LG-batteriet egentligen rymmer mer men är låst av Tesla just nu. Har sett en bild på en fulladdad LR med LG-batteriet och det hade 96.9% SOC enligt Scan My Tesla och cellerna höll 4.15 Volt mot normalt 4.2 vid full laddning trots att det stod 100% på displayen.
Omräknat från 96.9% till 100% blev det mer eller mindre exakt samma storlek på batteriet som Panasonic, dvs 77.8kwh. Det är fullt möjligt att Tesla vill ha mer data än de har nu för att släppa på till 100% och att man längre fram låter batteriet få laddas till 4.2V/cell dvs 100 riktiga procent.

82.1kwh-batteriet med den nya 2170L-cellen har hittills bara bekräftats på M3 Performance.

Eftersom Tesla f.n levererar tre sorters batteri så är det nog troligt att man inte har tillräckliga volymer av 2170L-cellerna och då kan vi anta att det inte börjar levereras LR med det stora batteriet i närtid. Det är eller har vart driftstopp i model S och X-produktionen och man kan nästan gissa att det kommer en refresh på S pch X efter det driftstoppet börjar leverera bilar.
Jag antar att 4680-cellen inte är redo för att levereras i bilar än och att det är rimligt att tro att S och X kan få 2170L vid refreshen.
Det skulle inte minska behovet på 2170L-cellen...
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7577
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Inlägg av mikebike »

MYLR med 4680 borde få samma räckvidd som nuvarande M3LR?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
tompanhuhu
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 13 jul 2019 20:06

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Inlägg av tompanhuhu »

Hörde från Tesla Björn att LR med 82kwh batteri är mjukvarulåst så man kommer inte längre än LG batterier ändå.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Inlägg av taliz »

Arn skrev:
Det är synd. LR blir long range på riktigt med 82kw batteriet.

Återigen en lurig detalj med att beställa Tesla om man nu får en 74kw och det visar sig att bilen får en 82kw månaden efter och 580km på hemsidan ökar till 600+

Visserligen man få all spec när man fått sitt WIN nummer och då tacka ja eller nej men det säger inget om vad nästa månads leverans erbjuder
Om du köper en P, säljer hjulen och monterar 18" istället så har du plötsligt en "LR" med 82kwh och rejäl räckvidd.
Då har du dessutom sparat en del av mellanskillnaden + du får betydligt bättre prestanda. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3769
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Inlägg av AAKEE »

tompanhuhu skrev:
Hörde från Tesla Björn att LR med 82kwh batteri är mjukvarulåst så man kommer inte längre än LG batterier ändå.
Det verkar inte stämma helt och hållet.

LR med Panasonic rapporteras i SMT(Scan My Tesla) till 77.8kwh(dvs samma som gamla Panasonicbatteriet)
LR med LG rapporteras till 74.5kwh.

Eventuellt är LG batteriet låst till lägre innehåll än det klarar genom att det inte laddas till helt fullt(dvs 4.2volt per cell*). Jag har sett data i som tyder på att batteriet skulle rymma 77.8 kwh vid 4.2v/cell.

Har inte sett några tecken (än) på att panasonicbatteriet i LR skulle kunna rymma mer än 77.8, å andra sidan har jag inte letat sån info.

Lithiumjonbatterier har normalt 4.20v/cell som fullt laddade.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 620
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Inlägg av Arn »

taliz skrev:
Arn skrev:
Det är synd. LR blir long range på riktigt med 82kw batteriet.

Återigen en lurig detalj med att beställa Tesla om man nu får en 74kw och det visar sig att bilen får en 82kw månaden efter och 580km på hemsidan ökar till 600+

Visserligen man få all spec när man fått sitt WIN nummer och då tacka ja eller nej men det säger inget om vad nästa månads leverans erbjuder
Om du köper en P, säljer hjulen och monterar 18" istället så har du plötsligt en "LR" med 82kwh och rejäl räckvidd.
Då har du dessutom sparat en del av mellanskillnaden + du får betydligt bättre prestanda. ;)
Som privat köpare 100% självklart val med performance. Som tjänstebil blir LR det givna valet
Användarvisningsbild
jbark
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 14 okt 2019 07:58

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Inlägg av jbark »

Arn skrev:
taliz skrev:
Arn skrev:
Det är synd. LR blir long range på riktigt med 82kw batteriet.

Återigen en lurig detalj med att beställa Tesla om man nu får en 74kw och det visar sig att bilen får en 82kw månaden efter och 580km på hemsidan ökar till 600+

Visserligen man få all spec när man fått sitt WIN nummer och då tacka ja eller nej men det säger inget om vad nästa månads leverans erbjuder
Om du köper en P, säljer hjulen och monterar 18" istället så har du plötsligt en "LR" med 82kwh och rejäl räckvidd.
Då har du dessutom sparat en del av mellanskillnaden + du får betydligt bättre prestanda. ;)
Som privat köpare 100% självklart val med performance. Som tjänstebil blir LR det givna valet
P saknar dragkrok vilket många vill ha.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1825
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Inlägg av BrooklynS »

Som ägare av en av de få P med dragkrok så håller jag med.

Rimligen bör den då hålla värdet ganska bra. :!:
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Inlägg av Holve »

Finns det någon med en 2021 SR+ här?
Hur upplever ni laddhastigheten?

LFP batterierna verkar inte få så hög laddhastighet.
Har ni liknande problem.

Sitter med fingret på köp knappen men blev lite osäker nu.
TM 3 LR
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 24 feb 2020 10:43

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Inlägg av Jontez »

Holve skrev:
Finns det någon med en 2021 SR+ här?
Hur upplever ni laddhastigheten?

LFP batterierna verkar inte få så hög laddhastighet.
Har ni liknande problem.

Sitter med fingret på köp knappen men blev lite osäker nu.
Jag tror inte att det finns några ännu, de första kommer nu i slutet på februari
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Inlägg av vibrationsfri »

Holve skrev:
Finns det någon med en 2021 SR+ här?
Hur upplever ni laddhastigheten?

LFP batterierna verkar inte få så hög laddhastighet.
Har ni liknande problem.

Sitter med fingret på köp knappen men blev lite osäker nu.
Finns några lagerbilar från usa inne 2021 modell.Hugg en snabbt
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Inlägg av vibrationsfri »

Holve skrev:
Finns det någon med en 2021 SR+ här?
Hur upplever ni laddhastigheten?

LFP batterierna verkar inte få så hög laddhastighet.
Har ni liknande problem.

Sitter med fingret på köp knappen men blev lite osäker nu.
Jag har en 2019 . Men laddhastigheterna verkar vara lite slöare från 0-80%. 70-100 kWh På typ 2 supercharger. 0-100% verkar de vara jämna då lfp har mindre motstånd och är snabbare vid högre laddningsnivå. LFP kan också ladda till 100 vardagligen.

Gäller det Europa resor så har usa Sr+ fördel då man kan göra korta snabba laddstop.
En sträcka som Stockholm-Göteborg om man ändå pausar/äter halvvägs kommer inte spela roll vilken tesla man än har.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Inlägg av iAkita »

Arn skrev:
Det är synd. LR blir long range på riktigt med 82kw batteriet.

Återigen en lurig detalj med att beställa Tesla om man nu får en 74kw och det visar sig att bilen får en 82kw månaden efter och 580km på hemsidan ökar till 600+
Typ såhär?
Screenshot_20210423-083745_Chrome.jpg
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Inlägg av taliz »

iAkita skrev:
Arn skrev:
Det är synd. LR blir long range på riktigt med 82kw batteriet.

Återigen en lurig detalj med att beställa Tesla om man nu får en 74kw och det visar sig att bilen får en 82kw månaden efter och 580km på hemsidan ökar till 600+
Typ såhär?
Screenshot_20210423-083745_Chrome.jpg
Rent förskräckligt att bilarna blir bättre och bättre. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3628
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Inlägg av Tellus »

Priserna höjda i US igen, så kanske bäst att passa på ;)
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Inlägg av apkungen »

Skakar liv lite i denna tråd.. Hur ser det ut idag? Nån som har koll? Rwd, AWD lr och P på 3 och Y. Vad sitter det för batterier i bilarna? Nån som fortfarande är Panasonic i Sverige?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3769
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Inlägg av AAKEE »

apkungen skrev: 26 jul 2023 00:02
Skakar liv lite i denna tråd.. Hur ser det ut idag? Nån som har koll? Rwd, AWD lr och P på 3 och Y. Vad sitter det för batterier i bilarna? Nån som fortfarande är Panasonic i Sverige?
Det är bara S/X som har Panasonic än i Sverige.

Y och 3 både LR och P, samt den nya 3 LR RWD har LG M50 NMC på 78.8kWh.

RWD har överlag CATL LFP på 60kWh, men Y RWD har börjat byggas i Tyskland med ett 62kWh Byd-batteri:
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Inlägg av taliz »

Är ju stora förändringar på gång också iom Highland.
Ryktas om 66kwh CATL till M3 RWD. Dvs 10% större än idag, bör ge räckvidd en bra bit över 500km.
Blir intressant att se om LR får något nytt också. LG M50 är väl aka "NCMA"(och GM kallar dem "ultium"), vet inte om det kommit något nytt där. De har ju några år på nacken nu.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3769
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Inlägg av AAKEE »

taliz skrev: 26 jul 2023 14:47
Är ju stora förändringar på gång också iom Highland.
Ryktas om 66kwh CATL till M3 RWD. Dvs 10% större än idag, bör ge räckvidd en bra bit över 500km.
Blir intressant att se om LR får något nytt också. LG M50 är väl aka "NCMA"(och GM kallar dem "ultium"), vet inte om det kommit något nytt där. De har ju några år på nacken nu.
Jag tror (ganska säker) att LG M50 är NMC, ”bara”.
Det har funnits LG M50 ganska länge innan och som det ser ut är inte batterikapaciteten högre eller strömmuttag/laddning bättre än att det passar precis på M50.

Skulle man använt NCMA som ska öka kapaciteten med 5% så borde batterikapaciteten ha ökat.

Det finns nästaningen information om NCMA men allt tyder på att det introduceras inom ngt år bland NMC-celler.
Det var sannolikt en EV-nätsite som deog igång hela historien med NCMA.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar