Våra tre treor

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
New Direction
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 apr 2019 16:14
Kontakt:

Våra tre treor

Inlägg av New Direction »

Vi har 3st model 3 som vi kör i våran uthyrningsverksamhet och ville bara delge hur bilarna har funkat så här långt. Vi är uppe i totalt ca 15.000 mil, någorlunda jämt fördelat på bilarna. En P, en LR och en P- (dvs "sleeper" varianten). Uthämtade vid olika tillfällen mellan mars-oktober 19. Måste säga att det är helt otroligt hur bilarna bara går och går. LR dog helt efter en vecka och var borta lika länge med någon trasig styrenhet, men efter det har alla bilarna bara rullat på. Ett par garantiåtgärder har vi fått fixa, så som blinkersspak som strulade och fukt i ett baklyse, annars så är det fantastiskt med så underhållsfria bilar. Vi har tyvärr en hel del ICE fordon i flottan (lite större minibussar för turnerande artister/band) och där slås man varje gång man måste in för oljebyten eller dylikt, hur skönt det är med eldrift. Hoppas vi kommer till en punkt där även dessa fordon kan bytas ut mot elektriska varianter så småningom.

Finns ingen slutkläm på denna post, utan det bara slog mig hur bra det har funkat med bilarna. Tex jämfört med våra Crafters och Caraveller som strulat betydligt mer och faktiskt ser mer välanvända ut, efter lika långa körsträckor. Teslorna ser mer eller mindre nya ut så fort dom kommer från tvätten (trots vit klädsel!).
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2412
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Våra tre treor

Inlägg av NiklasTesla »

New Direction skrev:
Vi har 3st model 3 som vi kör i våran uthyrningsverksamhet och ville bara delge hur bilarna har funkat så här långt. Vi är uppe i totalt ca 15.000 mil, någorlunda jämt fördelat på bilarna. En P, en LR och en P- (dvs "sleeper" varianten). Uthämtade vid olika tillfällen mellan mars-oktober 19. Måste säga att det är helt otroligt hur bilarna bara går och går. LR dog helt efter en vecka och var borta lika länge med någon trasig styrenhet, men efter det har alla bilarna bara rullat på. Ett par garantiåtgärder har vi fått fixa, så som blinkersspak som strulade och fukt i ett baklyse, annars så är det fantastiskt med så underhållsfria bilar. Vi har tyvärr en hel del ICE fordon i flottan (lite större minibussar för turnerande artister/band) och där slås man varje gång man måste in för oljebyten eller dylikt, hur skönt det är med eldrift. Hoppas vi kommer till en punkt där även dessa fordon kan bytas ut mot elektriska varianter så småningom.

Finns ingen slutkläm på denna post, utan det bara slog mig hur bra det har funkat med bilarna. Tex jämfört med våra Crafters och Caraveller som strulat betydligt mer och faktiskt ser mer välanvända ut, efter lika långa körsträckor. Teslorna ser mer eller mindre nya ut så fort dom kommer från tvätten (trots vit klädsel!).
Håller med! Det lilla som är med Model 3 förstoras upp enormt mycket.

Samma här bara kör och kör billigt, snabbt och problemfritt. Älskar denna bil!

Sagt det tidigare Tesla Model 3 är lätt bästa bilen på marknaden just nu (Model Y med 4680celler lär bli bättre dock). Variablerna jag går på då är pris per mil (alla kostnader) i förhållande till prestanda/nöje, miljö, lastutrymme, säkerhet, teknik, driftsäkerhet och design!

Alla kan ha otur och få ett måndagsexemplar men ni som funderar på ny bil idag köp en Tesla Model 3! <3 <3 <3
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Våra tre treor

Inlägg av Pontus »

NiklasTesla skrev:
New Direction skrev:
Vi har 3st model 3 som vi kör i våran uthyrningsverksamhet och ville bara delge hur bilarna har funkat så här långt. Vi är uppe i totalt ca 15.000 mil, någorlunda jämt fördelat på bilarna. En P, en LR och en P- (dvs "sleeper" varianten). Uthämtade vid olika tillfällen mellan mars-oktober 19. Måste säga att det är helt otroligt hur bilarna bara går och går. LR dog helt efter en vecka och var borta lika länge med någon trasig styrenhet, men efter det har alla bilarna bara rullat på. Ett par garantiåtgärder har vi fått fixa, så som blinkersspak som strulade och fukt i ett baklyse, annars så är det fantastiskt med så underhållsfria bilar. Vi har tyvärr en hel del ICE fordon i flottan (lite större minibussar för turnerande artister/band) och där slås man varje gång man måste in för oljebyten eller dylikt, hur skönt det är med eldrift. Hoppas vi kommer till en punkt där även dessa fordon kan bytas ut mot elektriska varianter så småningom.

Finns ingen slutkläm på denna post, utan det bara slog mig hur bra det har funkat med bilarna. Tex jämfört med våra Crafters och Caraveller som strulat betydligt mer och faktiskt ser mer välanvända ut, efter lika långa körsträckor. Teslorna ser mer eller mindre nya ut så fort dom kommer från tvätten (trots vit klädsel!).
Håller med! Det lilla som är med Model 3 förstoras upp enormt mycket.

Samma här bara kör och kör billigt, snabbt och problemfritt. Älskar denna bil!

Sagt det tidigare Tesla Model 3 är lätt bästa bilen på marknaden just nu (Model Y med 4680celler lär bli bättre dock). Variablerna jag går på då är pris per mil (alla kostnader) i förhållande till prestanda/nöje, miljö, lastutrymme, säkerhet, teknik, driftsäkerhet och design!
Model S är ju än mer prisvärd som tjänstebil (några dagar till) och man får enormt mycket mer lastutrymme, det jag saknar mest från model S.
Alla kan ha otur och få ett måndagsexemplar men ni som funderar på ny bil idag köp en Tesla Model 3! <3 <3 <3
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Våra tre treor

Inlägg av martinot »

NiklasTesla skrev:
New Direction skrev:
Vi har 3st model 3 som vi kör i våran uthyrningsverksamhet och ville bara delge hur bilarna har funkat så här långt. Vi är uppe i totalt ca 15.000 mil, någorlunda jämt fördelat på bilarna. En P, en LR och en P- (dvs "sleeper" varianten). Uthämtade vid olika tillfällen mellan mars-oktober 19. Måste säga att det är helt otroligt hur bilarna bara går och går. LR dog helt efter en vecka och var borta lika länge med någon trasig styrenhet, men efter det har alla bilarna bara rullat på. Ett par garantiåtgärder har vi fått fixa, så som blinkersspak som strulade och fukt i ett baklyse, annars så är det fantastiskt med så underhållsfria bilar. Vi har tyvärr en hel del ICE fordon i flottan (lite större minibussar för turnerande artister/band) och där slås man varje gång man måste in för oljebyten eller dylikt, hur skönt det är med eldrift. Hoppas vi kommer till en punkt där även dessa fordon kan bytas ut mot elektriska varianter så småningom.

Finns ingen slutkläm på denna post, utan det bara slog mig hur bra det har funkat med bilarna. Tex jämfört med våra Crafters och Caraveller som strulat betydligt mer och faktiskt ser mer välanvända ut, efter lika långa körsträckor. Teslorna ser mer eller mindre nya ut så fort dom kommer från tvätten (trots vit klädsel!).
Håller med! Det lilla som är med Model 3 förstoras upp enormt mycket.

Samma här bara kör och kör billigt, snabbt och problemfritt. Älskar denna bil!

Sagt det tidigare Tesla Model 3 är lätt bästa bilen på marknaden just nu (Model Y med 4680celler lär bli bättre dock). Variablerna jag går på då är pris per mil (alla kostnader) i förhållande till prestanda/nöje, miljö, lastutrymme, säkerhet, teknik, driftsäkerhet och design!

Alla kan ha otur och få ett måndagsexemplar men ni som funderar på ny bil idag köp en Tesla Model 3! <3 <3 <3
Håller med dig.

Har också fått fukt i en baklyktan, och lite andra fel (inte helt jämn laddlucka, damm i lack), och lite tveksam byggkvalitet, men generellt så är jag ändå extremt nöjd med vår M3. Känns som Tesla fått till en mer genomarbetad grundkonstruktion jämfört med äldre bilar (MS&MX). Är i det stora hela en enormt pålitlig och smidig bil att äga (även om jag tekniskt leasar den på min firma). Supernöjd i det det stora hela!

Ser verkligen fram emot MY (då jag inte gillar bagageluckelösningen på M3), tysk ihopmontering och de nya batterierna! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Pstb
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 13 nov 2019 09:45

Re: Våra tre treor

Inlägg av Pstb »

Kan inget annat än att hålla med. Plockade ut vår M3LR 2019-12-18. Nu 2400mil och exakt 1 år senare kan jag bara konstatera att det är en riktigt fin och problemfri bil. Det enda jag saknar är fler alternativ för när sentrymode skall kicka igång.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Våra tre treor

Inlägg av BrooklynS »

Mycket nöjd efter snart 5000 mil!

Nästan så jag funderar på att vänta med Y LR och istället köra vidare med 3P- tills den är slut, vilket lär dröja.

Bilen förnyas ju hela tiden vilket är en ny erfarenhet.
Tesla Y LR -22 EAP
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Våra tre treor

Inlägg av Anonymous FTW »

BrooklynS skrev:
Mycket nöjd efter snart 5000 mil!

Nästan så jag funderar på att vänta med Y LR och istället köra vidare med 3P- tills den är slut, vilket lär dröja.

Bilen förnyas ju hela tiden vilket är en ny erfarenhet.
Kan ju vara dem som behöver utrymmet i en Y men annars så verka ju din bil betydligt roligare med mer prestanda och lägre byggd, tycker Modell 3 ser snyggare ut än Y också (med reservation av att bara sett Y på bild). Med nuvarande förutsättningar skulle inte jag bytt.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Våra tre treor

Inlägg av BrooklynS »

"Lägre byggd" är en kraftig nackdel när man bor i Norrbotten och har stuga en bit upp på fjället utanför Hemavan... Det är huvudanledningen till bytet.

Annars håller jag med. :)
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Våra tre treor

Inlägg av taliz »

BrooklynS skrev:
"Lägre byggd" är en kraftig nackdel när man bor i Norrbotten och har stuga en bit upp på fjället utanför Hemavan... Det är huvudanledningen till bytet.

Annars håller jag med. :)
Om det är huvudanledningen så går det nog rätt lätt att höja den och sätta dit större hjul.
Nog en smal sak att öka upp till samma markfrigång som Y, det är ju ingen jätteskillnad. Lite kul att ha något unikt med. ;)
Kanske läge om 3000 mil när garantin ändå gått ut?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Våra tre treor

Inlägg av BrooklynS »

Garantin på "drivlinan" är ju betydligt längre så det struntar jag nog i... :D
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Våra tre treor

Inlägg av Bjelke »

taliz skrev:
BrooklynS skrev:
"Lägre byggd" är en kraftig nackdel när man bor i Norrbotten och har stuga en bit upp på fjället utanför Hemavan... Det är huvudanledningen till bytet.

Annars håller jag med. :)
Om det är huvudanledningen så går det nog rätt lätt att höja den och sätta dit större hjul.
Nog en smal sak att öka upp till samma markfrigång som Y, det är ju ingen jätteskillnad. Lite kul att ha något unikt med. ;)
Kanske läge om 3000 mil när garantin ändå gått ut?
Apropå det, skulle inte 3an få luftfjädring någon gång?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Våra tre treor

Inlägg av BrooklynS »

Det tror jag inte. Luftfjädringen köps väl från samma ställe som Mercedes. Få fördelar i en bil som byggs för att kunna vara billig.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Våra tre treor

Inlägg av taliz »

Bjelke skrev:
taliz skrev:
BrooklynS skrev:
"Lägre byggd" är en kraftig nackdel när man bor i Norrbotten och har stuga en bit upp på fjället utanför Hemavan... Det är huvudanledningen till bytet.

Annars håller jag med. :)
Om det är huvudanledningen så går det nog rätt lätt att höja den och sätta dit större hjul.
Nog en smal sak att öka upp till samma markfrigång som Y, det är ju ingen jätteskillnad. Lite kul att ha något unikt med. ;)
Kanske läge om 3000 mil när garantin ändå gått ut?
Apropå det, skulle inte 3an få luftfjädring någon gång?
Det ryktades om det innan den lanserades, Elon twittrade väl ngt också.
Model Y är ju dock förberedd för det bak åtminstone, för nivåreglering I guess.
Men det är väl få(någon?) i den klassen som erbjuder det. Det man erbjuder är "adaptiv" fjädring, så mer troligt att det blir ngt sånt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Våra tre treor

Inlägg av Bjelke »

Ok tack :)
Då är det nog bara rykten som surrar i bakhuvudet :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Våra tre treor

Inlägg av LarsA »

Elon twittrade om att model 3 aldrig ska få luftfjädring, trotts rykten om annat.
Polestar 2 awd -21
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Våra tre treor

Inlägg av OfarligTesla »

Det var ju Elon som sa att det skulle komma från första början så vad han säger i frågan betyder inte så mycket tror jag.
Skriv svar