Väcka bilen

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: Väcka bilen

Inlägg av R2_m3 »

Hade samma problem efter lagt på 48.10. Funkade inte på två dagar. Tills jag bootade om telefonen:)
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Garak
Inlägg: 58
Blev medlem: 25 sep 2020 08:15

Re: Väcka bilen

Inlägg av Garak »

Startade om telefonen nu, men ingen skillnad för mig tyvärr. Får väl prova bilen nästa gång :D
2021 Blå Model 3 LR
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Väcka bilen

Inlägg av frippan »

Har haft lite problem också sista tiden. Har märkt att bilen har tappat sin mobiluppkoppling. Har hänt förr brukar lösa sig med lite tid eller en uppdatering. Hoppas på v11 nästa vecka kanske löser problemet
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Väcka bilen

Inlägg av holden »

Funkar nu. Har 44.10.1.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Garak
Inlägg: 58
Blev medlem: 25 sep 2020 08:15

Re: Väcka bilen

Inlägg av Garak »

holden skrev:
Funkar nu. Har 44.10.1.
För mig nu också på morgonen! Något tillfälligt fel hos Tesla?
2021 Blå Model 3 LR
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väcka bilen

Inlägg av mikebike »

Det funkar inte för mig, och nu står bilen rakt utanför fönstret där routern står. Jag får testa att slå av wifi.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väcka bilen

Inlägg av mikebike »

Detta fungerar alldeles för dåligt. Det står "Väcker" i appen, det är allt. Förra gången det hände saknade bilen uppkoppling.

Det riktigt fåniga är att mobilen har kontakt med bilen via Bluetooth, jag kan alltså öppna frunken eller låsa upp bilen med klockan, men jag kan inte starta värmen med appen.

"Det är inga problem att öppna dörrarna, det är bara att förvärma först"
"Det behövs ingen rattvärme, ratten blir varm när man förvärmer bilen"

Jo, morsning.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väcka bilen

Inlägg av mikebike »

Ja, bilen saknade uppkoppling igen.
20210106_181419.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väcka bilen

Inlägg av mikebike »

Nu är bilen helt täckt av snö och is.
Eftersom appen inte får kontakt med bilen går det inte att förvärma.
Vi får se om fönstren överlever att jag försöker öppna dörrarna.

Jag blir så trött.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Väcka bilen

Inlägg av frippan »

mikebike skrev:
Nu är bilen helt täckt av snö och is.
Eftersom appen inte får kontakt med bilen går det inte att förvärma.
Vi får se om fönstren överlever att jag försöker öppna dörrarna.

Jag blir så trött.
Du kan väl väcka den med nyckeln på b-stolpen utan att öppna dörren?
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väcka bilen

Inlägg av mikebike »

frippan skrev:
mikebike skrev:
Nu är bilen helt täckt av snö och is.
Eftersom appen inte får kontakt med bilen går det inte att förvärma.
Vi får se om fönstren överlever att jag försöker öppna dörrarna.

Jag blir så trött.
Du kan väl väcka den med nyckeln på b-stolpen utan att öppna dörren?
Nej. Bilen saknade nätverk (igen).

Jag startade om skärmen (igen), jag tror inte jag har gjort det sedan senaste uppdateringen.
Positivt är dock att keyless med mobilen funkat den senaste veckan. Förutom när vi skulle åka hem idag. :cry:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Väcka bilen

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
frippan skrev:
mikebike skrev:
Nu är bilen helt täckt av snö och is.
Eftersom appen inte får kontakt med bilen går det inte att förvärma.
Vi får se om fönstren överlever att jag försöker öppna dörrarna.

Jag blir så trött.
Du kan väl väcka den med nyckeln på b-stolpen utan att öppna dörren?
Nej. Bilen saknade nätverk (igen).
Kortet kräver inte att bilen har internet via wifi-nätverk eller 4G-nätverk. Det fungerar helt lokalt med NFC-teknik (känns som du inte testat riktigt).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Väcka bilen

Inlägg av SkipperO »

Och som sagt, prova stänga av WiFi om du har svag WiFi signal som jag. Min bil aktiverade WiFi igen, troligen efter en uppdatering, och då kunde jag inte få kontakt med bilen från Appen. Stängde av WiFi i bilen igen och det funkar fint.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Väcka bilen

Inlägg av Teslaspolen »

SkipperO skrev:
Och som sagt, prova stänga av WiFi om du har svag WiFi signal som jag. Min bil aktiverade WiFi igen, troligen efter en uppdatering, och då kunde jag inte få kontakt med bilen från Appen. Stängde av WiFi i bilen igen och det funkar fint.
WiFi startar väl varje gång man parkerat bilen och lämnat den. Är WiFi svagt så trilskas också appen, då kan det vara bättre att helt ta bort inloggningen till det WiFi nätet...
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Väcka bilen

Inlägg av bonath »

Har du NFC aktiverat i mobilen så fungerar den som ett nyckelkort.
Håll den mot dörrstolpen.
Tänd skärmen, annars funkar inte NFC-chippet...
Min video, svårt med bara en mobil. :lol:

Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Väcka bilen

Inlägg av kenjon »

Funkar väl bara med Android? Apples implementation av NFC är väl lite låst?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Väcka bilen

Inlägg av taliz »

mikebike skrev:
frippan skrev:
mikebike skrev:
Nu är bilen helt täckt av snö och is.
Eftersom appen inte får kontakt med bilen går det inte att förvärma.
Vi får se om fönstren överlever att jag försöker öppna dörrarna.

Jag blir så trött.
Du kan väl väcka den med nyckeln på b-stolpen utan att öppna dörren?
Nej. Bilen saknade nätverk (igen).

Jag startade om skärmen (igen), jag tror inte jag har gjort det sedan senaste uppdateringen.
Positivt är dock att keyless med mobilen funkat den senaste veckan. Förutom när vi skulle åka hem idag. :cry:
Prova ta bort Wi-Fi konfigurationen i bilen, så den överhuvudtaget inte kan ansluta dit.
Om inte det hjälper, sätt så Sentry är aktivt, då kommer den inte somna så "djupt".
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väcka bilen

Inlägg av mikebike »

Tack för alla tips om hur man låser upp bilen!
Fast nu var det inte det som var problemet.

Bilen var täckt av snö som smält och återfryst, därför ville jag förvärma bilen rejält så att jag inte skulle bryta sönder något fönster vid dörröppning.

Detta gör man via appen, men det gick inte, det stod bara "Väcker" i appen, därav namnet på tråden.
Detta har hänt tre gånger.

Första gången var wifi aktiverat och bilen stod 50 meter upp på gatan. Då kom vi fram till att det troligen var på gränsen för mitt wifis räckvidd och jag stängde av wifi i bilen.

Andra gången stod bilen rakt utanför mitt kontorsfönster där routern sitter. När jag klev in i bilen saknades nätverk (jag kommer inte ihåg om symbolen var överkryssad eller saknades.) Det fanns inte heller någon karta. Jag körde ändå, och efter 1 km återkom kartan och LTE.

Tredje gången stod bilen återigen 50 meter bort. När jag kliver in i bilen är skärmen svart, men vaknar efter ett par sekunder. Då startar jag om med rattknapparna och efter en stund ser allt ut som vanligt igen.

Ikväll skall vi åka och veckohandla. Bilen täckt med 10 cm snö, och jag misstänker att det understa lagret är fastfruset.
Dock har appen kontakt med bilen nu, så förhoppningsvis skall det gå att förvärma. Jo, jag skall sopa av det värsta också.

Jag skall också kolla om wifi är på, trots att jag stängt av det. Isåfall får jag ta bort hemmanätverket permanent, men det känns ju konstigt om det inte skulle gå att kontakta bilen om wifi-förbindelsen är dålig då borde den gå över på 4G/GSM automatiskt.


Vaktläget känns inte så värdefullt när bilen är helt täckt av snö. :lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
V-lund
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 15 aug 2019 14:11

Re: Väcka bilen

Inlägg av V-lund »

När det hänt mig har det varit två lösningar

1. Slår av wifi i mobilen så den kör via mobildata. Så funkade det direkt. Fråga mig ej varför..

2. Satte en mesh wifi puck garaget så det blev utan tvivel på wifi internetsignalen där.

3. Händer oftast om jag parkerat ute någonstans utan laddning, wifi i bilen.. och det är minst -20C och du lyckats få igång värmen via appen. Efter en stund slutar uppkopplingen funka.. men då funkar oftast steg 1 så det går se att den sköter sig.. så det är varmt o gott i bilen..
Model S 90D Facelift 2016
Försäkring: Länsförsäkringar i Snorrland
2000mil, trafik, delkasko, vagnskada, tilläggsförsäkring MER. 11753KR/ÅR
Användarvisningsbild
truongio
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 14 dec 2020 22:53

Re: Väcka bilen

Inlägg av truongio »

Har också haft problem med att väcka min Tesla. Den står på en uteparkering i min bostadsrätt. Den har ingen WiFi konfigurerad så det är ej problemet. Jag kan väcka den om den inter i deep sleep mode men annars måste jag gå ner till bilen (som är en bit bort), låsa upp den och sen kan jag väcka den för att sedan värma upp bilen så att jag kan komma in. Detta är ju skandal kan man nästan tycka.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väcka bilen

Inlägg av mikebike »

truongio skrev:
Har också haft problem med att väcka min Tesla. Den står på en uteparkering i min bostadsrätt. Den har ingen WiFi konfigurerad så det är ej problemet. Jag kan väcka den om den inter i deep sleep mode men annars måste jag gå ner till bilen (som är en bit bort), låsa upp den och sen kan jag väcka den för att sedan värma upp bilen så att jag kan komma in. Detta är ju skandal kan man nästan tycka.
Jag har haft Volvo i många år och deras app har många fler funktioner och har oftast fungerar bra.
Ett problem var att bilen gick ned i "djupsömn" efter en vecka. Då går det inte att direkt kontakta bilen, men den kontaktar själv en central två gånger per dygn. Är man bara ute i god tid så kan man alltså skicka en begäran om tidsinställd start av värmaren, t.ex. nästa morgon.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
truongio
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 14 dec 2020 22:53

Re: Väcka bilen

Inlägg av truongio »

mikebike skrev:
truongio skrev:
Har också haft problem med att väcka min Tesla. Den står på en uteparkering i min bostadsrätt. Den har ingen WiFi konfigurerad så det är ej problemet. Jag kan väcka den om den inter i deep sleep mode men annars måste jag gå ner till bilen (som är en bit bort), låsa upp den och sen kan jag väcka den för att sedan värma upp bilen så att jag kan komma in. Detta är ju skandal kan man nästan tycka.
Jag har haft Volvo i många år och deras app har många fler funktioner och har oftast fungerar bra.
Ett problem var att bilen gick ned i "djupsömn" efter en vecka. Då går det inte att direkt kontakta bilen, men den kontaktar själv en central två gånger per dygn. Är man bara ute i god tid så kan man alltså skicka en begäran om tidsinställd start av värmaren, t.ex. nästa morgon.
Min går i djupsömn varje natt så jag har haft problem 3 dagar i rad nu där jag ej kan väcka bilen efter natten. Och eftersom jag ej åker en fast tid varje morgon, utan det varierar beroende på dag så kan jag inte schemalägga en avfärd. Det funkar bra om man nyss kört med den under dagen och den inte är i djupsömn.
Användarvisningsbild
FredEren
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 jan 2021 15:38

Re: Väcka bilen

Inlägg av FredEren »

Jag har haft problem att väcka M3:an då och då i olika versioner. Skaffade en FOB fjärr och kan nu låsa upp den så att den väcks.
Har inte haft WiFi tillgängligt utan mobilt alltid.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väcka bilen

Inlägg av mikebike »

truongio skrev:
mikebike skrev:
truongio skrev:
Har också haft problem med att väcka min Tesla. Den står på en uteparkering i min bostadsrätt. Den har ingen WiFi konfigurerad så det är ej problemet. Jag kan väcka den om den inter i deep sleep mode men annars måste jag gå ner till bilen (som är en bit bort), låsa upp den och sen kan jag väcka den för att sedan värma upp bilen så att jag kan komma in. Detta är ju skandal kan man nästan tycka.
Jag har haft Volvo i många år och deras app har många fler funktioner och har oftast fungerar bra.
Ett problem var att bilen gick ned i "djupsömn" efter en vecka. Då går det inte att direkt kontakta bilen, men den kontaktar själv en central två gånger per dygn. Är man bara ute i god tid så kan man alltså skicka en begäran om tidsinställd start av värmaren, t.ex. nästa morgon.
Min går i djupsömn varje natt så jag har haft problem 3 dagar i rad nu där jag ej kan väcka bilen efter natten. Och eftersom jag ej åker en fast tid varje morgon, utan det varierar beroende på dag så kan jag inte schemalägga en avfärd. Det funkar bra om man nyss kört med den under dagen och den inte är i djupsömn.
Vad säger Tesla SC?
Den skall väl inte gå i djupsömn vid regelbunden användning?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väcka bilen

Inlägg av mikebike »

FredEren skrev:
Jag har haft problem att väcka M3:an då och då i olika versioner. Skaffade en FOB fjärr och kan nu låsa upp den så att den väcks.
Har inte haft WiFi tillgängligt utan mobilt alltid.
Hur lång räckvidd har FOB:en?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar