Import, men ändå inte..

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 jun 2020 08:50
Ort: Höllviken

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av ducce916 »

Förmodar att det är så även om bilen inte rullat en meter i Tyskland. Underligt då att inte någon på Tesla känner till det och kan svara??
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av pejvic »

ducce916 skrev:
Har frågat Tesla ett flertal ggr samt Trygg-Hansa om det är vagnskadeförsäkring på en bil köpt, men ej körd, i Tyskland. Trots att det gått mer än tre veckor sedan jag frågade första gången har ingen på Tesla kunnat ge ett adekvat svar, inte heller Trygg-Hansa.
Hur vet man med säkerhet MED SÄKERHET hur det ligger till, någon som har korrekt info?

nej men där kan du få ett svar av mig. Det ingår INTE på den som är köpt i Tyskland. Dessutom kan den vanliga försäkringen beräknas helt annorlunda än en som är såld genom generalagenten i Sverige. Jag har importerat Chevlolet två år gammal år 2008, en Mercedes 04 år 2005, osv. Blir nästan alltid högre premie, plus vagnskadan. Sen kraftigt minskat andrahandsvärde. Som sagt, det är mkt bra andrahandsvärde på model3. Varför spekulera i en import? Sålde min 19 månader gamla med obetydligt värdetapp. Betydligt billigare att äga än alla andra bilar jag haft. typ. Sen tar man alltid en risk att Tesla korrigerar priserna, men å andra sidan så faller värdet ännu mer på en importerad isåfall.

Om du trots allt är ute efter en tysk, kolla noga, de flesta billiga jag sett på mobile.de är importer från Canada och USA. Och ta ALLTID Carfax innan du ens läser vidare. Det importeras mkt krockade bilar. Även bilar som byggs ihop med stulna bildelar i Litauen och skickas vidare. Sålänge bilen är så ny så är det inte värt stöket. Vänta några år så kanske det blir mer lönsamt. Eller om kronan stärks mycket eller så.
Haft alla 3/Y
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av Svenssons »

ducce916 skrev:
Förmodar att det är så även om bilen inte rullat en meter i Tyskland. Underligt då att inte någon på Tesla känner till det och kan svara??
Vagnskadegaranti är något som Tesla lägger på för de bilar de säljer i Sverige, inte i Tyskland. Skulle du dock köpa en lagerbil via Tesla som råkar befinna sig i Tyskland så gissar jag att de lägger på vagnskadegarantin. Det lär inte ingå om du köper av tysk säljare även ifall det skulle vara Tesla Tyskland.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av Zalman3 »

Värt besväret att importera?

Tesla Model 3 SR+
Drag
33.470 €

https://m.mobile.de/auto-inserat/tesla- ... 78907.html
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Peppe067
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 31 maj 2021 11:03

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av Peppe067 »

Hej, kan tycka att privat import visst är ett alternativ. Valde Tyskland då både handlare och många privatpersoner är vana att sälja på export till Skandinavien.
Största orsaken för mig var att hitta en Tesla som exakt matchar mina önskemål
Model 3 inte äldre än 2020 och inte gått mer än 2000 mil. ska vara Long range AWD med all utrustning inklusive dragkrok samt slutligen färgen grå metallic.

Hitta den en relativ omg. för 49.000 Euro
Pris bil 501.000 Kr
hemtransport till dörren 8.000kr
Ursprungkontroll for få bilen registrerad 1.100kr
Registreringsbesiktning 1.000kr
kontrollbesiktning 400 kr
Tillfällig försäkring 1 månad 2.000kr
Helförsäkring i stället för halvförsäkring i 3 år då jag inte lyckats få OK att tesla tar vagnskadegarantin **** Någon som hört eller har erfarenhet av annat? **** Så +20.000kr för 3 år.
Så totalt 533.500kr (Bilen är verkligen i nyskick bara körd av en tysk affärsman i 1500 mil)
Blocket priser idag är från 550-595.000kr så en liten förtjänst men exakt den bil jag ville ha. :D

Bjuder på en bild av bilen, hem levererad och transport dammet avtvättat, i dagarna blir registreringen klar.

Stort tack till Tesla Sweden att det är så enkelt att ställa om bilen till Svensk via appen och därmed med automatik inne i deras system med fulla garanter etc.
Vore toppen om det även gick att få till ett OK från Tesla med Vagnskadegarantin för billigare försäkring dom 3 första åren.
IMG_1461.jpg
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av Tellus »

Den ser fin ut och välkommen till tesla sekten :)

Men jag skulle ändå inte rekommendera gemene man import
- svårare kolla upp historik
- kan finnas orsak till att den är billig, krocklagad, omlackad eller annat
- besvär
- ingen vsg
- importerade bilar värderas lägre när man ska sälja om
- relativt liten pengavinst
- blocketpriserna är oprutade priser oftast
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av martinot »

Peppe067 skrev:
Hej, kan tycka att privat import visst är ett alternativ. Valde Tyskland då både handlare och många privatpersoner är vana att sälja på export till Skandinavien.
Största orsaken för mig var att hitta en Tesla som exakt matchar mina önskemål
Model 3 inte äldre än 2020 och inte gått mer än 2000 mil. ska vara Long range AWD med all utrustning inklusive dragkrok samt slutligen färgen grå metallic.

Hitta den en relativ omg. för 49.000 Euro
Pris bil 501.000 Kr
hemtransport till dörren 8.000kr
Ursprungkontroll for få bilen registrerad 1.100kr
Registreringsbesiktning 1.000kr
kontrollbesiktning 400 kr
Tillfällig försäkring 1 månad 2.000kr
Helförsäkring i stället för halvförsäkring i 3 år då jag inte lyckats få OK att tesla tar vagnskadegarantin **** Någon som hört eller har erfarenhet av annat? **** Så +20.000kr för 3 år.
Så totalt 533.500kr (Bilen är verkligen i nyskick bara körd av en tysk affärsman i 1500 mil)
Blocket priser idag är från 550-595.000kr så en liten förtjänst men exakt den bil jag ville ha. :D

Bjuder på en bild av bilen, hem levererad och transport dammet avtvättat, i dagarna blir registreringen klar.

Stort tack till Tesla Sweden att det är så enkelt att ställa om bilen till Svensk via appen och därmed med automatik inne i deras system med fulla garanter etc.
Vore toppen om det även gick att få till ett OK från Tesla med Vagnskadegarantin för billigare försäkring dom 3 första åren.
IMG_1461.jpg
Grattis som nybliven Teslaägare och till en jättefin bil! :)

Dock så kan man fråga om det är mer värt att då en svensksåld med liknande spec som gått 2500 mil finns för samma pris, eller lägre, än vad du gav totalt för en tysk med 1500 mil.

Tänk också på att de kommer vara eventuellt en större värdeminskning när du skall sälja bilen om det är tyskimport. Dvs. är tusen mil mindre i slutänden mer värt än förlusten och nackdelen med att vara privatimport (ofta mer svårsålt).

Tror inte du direkt gjort någon förlust, men kanske inte heller någon jättevinst heller (och med viss ökad risk). Så bedömer det lite som +/- 0 sammanvägt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av GreenMachine »

Det finns inga gemensamma EU-regler om fordonsregistrering, men huvudregeln är att bilen ska vara registrerad i det land där ägaren är bosatt så frågan handlar med andra ord om du enl. skatteverkets definition ”bor” i Sverige eller inte. Skatterätt och folkbokföring är två helt skilda regelverk.
Användarvisningsbild
Peppe067
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 31 maj 2021 11:03

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av Peppe067 »

Hej, tack för alla fina kommentarer!
Huvudsyftet var aldrig att tjäna pengar utan att få tag på en Tesla enligt mina önskemål och budget.
Kollade i Sverige i ca. 3-4 månader samtliga låg över min budget samt relativt slitna för miltalet. Dörruppslag, småreparationer och fukt i lysena

Så har aldrig varit mitt primära syfte att tjäna några pengar utan hitta en bil enligt min specifikation och budget.
Är sjävlklart medveten om att om 2-3 år när jag importerar nästa Tesla så säljer jag denna fina bil till ett pris baserat på att den är imponerad. Alltså minus ev. förtjänsten jag gjort nu och ev. lite till.

Snälla sluta skriv skit om imponerande bilar, man måste vara lika noggrann i sitt bilköp oavsett köp i Tyskland eller Sverige. Detta är min fjärde tysk imponerande bil alltid blivit 100% nöjd och bilen när jag är klar med den hur enkel som helst att sälja. Tidigare bilar både Audi och BMW.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av HelectriC »

Peppe067 skrev:
Hej, kan tycka att privat import visst är ett alternativ. Valde Tyskland då både handlare och många privatpersoner är vana att sälja på export till Skandinavien.
Största orsaken för mig var att hitta en Tesla som exakt matchar mina önskemål
Model 3 inte äldre än 2020 och inte gått mer än 2000 mil. ska vara Long range AWD med all utrustning inklusive dragkrok samt slutligen färgen grå metallic.

Hitta den en relativ omg. för 49.000 Euro
Pris bil 501.000 Kr
hemtransport till dörren 8.000kr
Ursprungkontroll for få bilen registrerad 1.100kr
Registreringsbesiktning 1.000kr
kontrollbesiktning 400 kr
Tillfällig försäkring 1 månad 2.000kr
Helförsäkring i stället för halvförsäkring i 3 år då jag inte lyckats få OK att tesla tar vagnskadegarantin **** Någon som hört eller har erfarenhet av annat? **** Så +20.000kr för 3 år.
Så totalt 533.500kr (Bilen är verkligen i nyskick bara körd av en tysk affärsman i 1500 mil)
Blocket priser idag är från 550-595.000kr så en liten förtjänst men exakt den bil jag ville ha. :D

Bjuder på en bild av bilen, hem levererad och transport dammet avtvättat, i dagarna blir registreringen klar.

Stort tack till Tesla Sweden att det är så enkelt att ställa om bilen till Svensk via appen och därmed med automatik inne i deras system med fulla garanter etc.
Vore toppen om det även gick att få till ett OK från Tesla med Vagnskadegarantin för billigare försäkring dom 3 första åren.
IMG_1461.jpg
Så du sparade 16.500kr och riskerar att få ett begagnatpris långt under motsvarande ”svensksåld” bil? Det låter inte som en fantastisk kalkyl :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Peppe067
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 31 maj 2021 11:03

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av Peppe067 »

Som jag skrev! Det var tesla enligt mina önskemål och satt budget som var mitt mål. INTE att tjäna pengar!

Återigen stort tack till Tesla Sverige att inte göra skillnad på om bilen är köpt i Tyskland. Ni har verkligen förstått att gränserna mellan länder suddas ut alt mer.

Fulla garantier vid försäljning om två tre år borde absolut inte göra det svårare än mina andra bilar när nu det är dags.

Men först ska jag njuta av många härliga mil.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av martinot »

Gott att Tesla följer garantier även över gränserna! Väldigt positivt. Gör faktiskt en stor bra praktisk skillnad och skapar trygghet.

Tror du ändå gjort ett mycket bra bilköp. Stort grattis igen och njut av en jättefin bil! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Gott att Tesla följer garantier även över gränserna! Väldigt positivt. Gör faktiskt en stor bra praktisk skillnad och skapar trygghet.

Tror du ändå gjort ett mycket bra bilköp. Stort grattis igen och njut av en jättefin bil! :)
Trodde det var ett krav inom EU. Att nybilsgaranti gäller även om bilar exporteras.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av Tellus »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Gott att Tesla följer garantier även över gränserna! Väldigt positivt. Gör faktiskt en stor bra praktisk skillnad och skapar trygghet.

Tror du ändå gjort ett mycket bra bilköp. Stort grattis igen och njut av en jättefin bil! :)
Trodde det var ett krav inom EU. Att nybilsgaranti gäller även om bilar exporteras.
Japp, garantin följer med oavsett märke enligt eu lag
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av HelectriC »

Tellus skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Gott att Tesla följer garantier även över gränserna! Väldigt positivt. Gör faktiskt en stor bra praktisk skillnad och skapar trygghet.

Tror du ändå gjort ett mycket bra bilköp. Stort grattis igen och njut av en jättefin bil! :)
Trodde det var ett krav inom EU. Att nybilsgaranti gäller även om bilar exporteras.
Japp, garantin följer med oavsett märke enligt eu lag
Problemet är väl att garantianspråk inte automatiskt kan göras gällande i det nya landet, så då får man ta sig dit bilen blev såld? Eller har man rätt att kräva garanti i alla länder?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Peppe067
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 31 maj 2021 11:03

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av Peppe067 »

Ken inte svara för andra bilmärken än Tesla.
Men deras mycket service medvetna support garanterade att dom tar hand om ev. garanti ärende oavsett om köp från Tyskland.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av e5m1r »

Peppe067 skrev:
Hej, tack för alla fina kommentarer!
Huvudsyftet var aldrig att tjäna pengar utan att få tag på en Tesla enligt mina önskemål och budget.
Kollade i Sverige i ca. 3-4 månader samtliga låg över min budget samt relativt slitna för miltalet. Dörruppslag, småreparationer och fukt i lysena

Så har aldrig varit mitt primära syfte att tjäna några pengar utan hitta en bil enligt min specifikation och budget.
Är sjävlklart medveten om att om 2-3 år när jag importerar nästa Tesla så säljer jag denna fina bil till ett pris baserat på att den är imponerad. Alltså minus ev. förtjänsten jag gjort nu och ev. lite till.

Snälla sluta skriv skit om imponerande bilar, man måste vara lika noggrann i sitt bilköp oavsett köp i Tyskland eller Sverige. Detta är min fjärde tysk imponerande bil alltid blivit 100% nöjd och bilen när jag är klar med den hur enkel som helst att sälja. Tidigare bilar både Audi och BMW.
Håller med
Nu är det inte ett problem för tesla men…..
I andra sammanhang så är det altid snack om att import bilar har skruvade mätare krockade osv osv
I tyskland är det straffbart att skriva mätare inte i sverige
I tyskland är man skyldig att meddela köparen om bilens historik inte i sverige
Utifrån ovan så är en tysk bil tryggare affär än svensk
För att inte prata om att dem inte sandar så äldre bilar är mycket mindre slitna
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
alvenzo
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 29 okt 2019 14:34

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av alvenzo »

Peppe067 skrev:
Hej, kan tycka att privat import visst är ett alternativ. Valde Tyskland då både handlare och många privatpersoner är vana att sälja på export till Skandinavien.
Största orsaken för mig var att hitta en Tesla som exakt matchar mina önskemål
Model 3 inte äldre än 2020 och inte gått mer än 2000 mil. ska vara Long range AWD med all utrustning inklusive dragkrok samt slutligen färgen grå metallic.

Hitta den en relativ omg. för 49.000 Euro
Pris bil 501.000 Kr
hemtransport till dörren 8.000kr
Ursprungkontroll for få bilen registrerad 1.100kr
Registreringsbesiktning 1.000kr
kontrollbesiktning 400 kr
Tillfällig försäkring 1 månad 2.000kr
Helförsäkring i stället för halvförsäkring i 3 år då jag inte lyckats få OK att tesla tar vagnskadegarantin **** Någon som hört eller har erfarenhet av annat? **** Så +20.000kr för 3 år.
Hur transporterade du bilen? Åkte du själv ner? Var den tillfälliga försäkringen tecknad i Sverige eller Tyskland? Har också funderat på import ett tag.
Användarvisningsbild
Peppe067
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 31 maj 2021 11:03

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av Peppe067 »

Sorry sent svar! inte inne på detta forum så ofta.
Sökte rätt på bilen via dom stora siterna Mobile och Autoscout. så hitta de jag på https://www.autozentrum-schmitz.de/#googtrans(de|sv) Super seriös handlare som i princip bara handlar med nyare Teslor.
Säljer ett stort antal varje vecka så man måste vara snabb, det som är att bilarna på bilderna oftast inte är den du köper utan den körs fortfarande av nuvarande ägare. Tydligen inte alt för ovanligt i Tyskland, så en slags förmedling.

Missade 2 bilar när jag inte var tillräckligt snabb, tredje gången gillt lade jag en handpenning på 5000 Euro vi gjorde ett kontrakt där jag fick infon att bilen kommer vara klar om 2 veckor, strax innan utlovad leverans fick jag även original bilder av bilen samt att dom erbjöd digitalt möte om jag ville. Men jag litade på bilderna då dom såg riktigt bra ut. Nöjd så betaldade resteradne övk. belopp.

Pga. covid restriktioner så valde jag bil transport firma, super smidigt och enkelt 8500kr hem till min dörr. Därmed inga export skyltar men tekande en månads försäkring i Sverige som täcker transporten och att jag kan köra bilen i Sverige så fort den blir godkänd av transport styrelsen på tillfälliga registreringsskyltar fram till den blir registrerings beriktigad.

Idag alt klart betydligt enklare och smidigare än jag trodde, super nöjd så värt att testa.

Lycka till!
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av Tellus »

På model 3 verkar det skilja ca 50000kr i köp pris tyskland vs Sverige

Minus transport ~ 10000
Minus vsg ~ 15000
Minus lägre andrahandsvärde

Så tycker det blir ett nollsummespel eller minimal vinst vs besvär.
Själv skulle jag vilja se beg bilen innan jag betalar.

Om man inte har väldiga krav på exakt utrustning och inte vill vänta på en sådan i Sverige
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av taliz »

Ren vinstaffär att köpa Tesla i Tyskland, om man är tysk...
~50k euro är ju nypriset för bilen, men så får man 9k euro i stöd också.
Dvs bilen har kostat ~41k euro.
Säljer man den sen för 50k så har man alltså fått 9k betalt för att köra den ett år...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Peppe067
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 31 maj 2021 11:03

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av Peppe067 »

Tänkte avsluta mitt inlägg från juni 2021, gällande import från Tyskland av en Tesla då cirkeln nu är sluten.

Var en M3 LR från September 2020 med 1500 mil på mätaren som köptes från Tysklan med biltransport då det var pandemi, så hade aldrig sett bilen fysiskt.
Alt klart kostade den mig då 530´kr inregistrerad i sverige. Nu mer än 2 år senare sjukt mycket härligt extremt billigt bilåkande och inget krångel så är den såld för 419´kr med 8500 mil på mätaren. Så en kostnad 111`kr hade betydligt mer i min kalkyl :D

Ny M3 LR stelth grey är beställd. :D

Bild[/img][/img][/img]
t9.jpg
Skriv svar