Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Import, men ändå inte..

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Re: Import, men ändå inte..

Inläggav Teslaägare ducce916 » 21 dec 2020 16:19

Förmodar att det är så även om bilen inte rullat en meter i Tyskland. Underligt då att inte någon på Tesla känner till det och kan svara??
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare

Inläggav Teslaägare pejvic » 21 dec 2020 16:27

ducce916 skrev:Har frågat Tesla ett flertal ggr samt Trygg-Hansa om det är vagnskadeförsäkring på en bil köpt, men ej körd, i Tyskland. Trots att det gått mer än tre veckor sedan jag frågade första gången har ingen på Tesla kunnat ge ett adekvat svar, inte heller Trygg-Hansa.
Hur vet man med säkerhet MED SÄKERHET hur det ligger till, någon som har korrekt info?

nej men där kan du få ett svar av mig. Det ingår INTE på den som är köpt i Tyskland. Dessutom kan den vanliga försäkringen beräknas helt annorlunda än en som är såld genom generalagenten i Sverige. Jag har importerat Chevlolet två år gammal år 2008, en Mercedes 04 år 2005, osv. Blir nästan alltid högre premie, plus vagnskadan. Sen kraftigt minskat andrahandsvärde. Som sagt, det är mkt bra andrahandsvärde på model3. Varför spekulera i en import? Sålde min 19 månader gamla med obetydligt värdetapp. Betydligt billigare att äga än alla andra bilar jag haft. typ. Sen tar man alltid en risk att Tesla korrigerar priserna, men å andra sidan så faller värdet ännu mer på en importerad isåfall.

Om du trots allt är ute efter en tysk, kolla noga, de flesta billiga jag sett på mobile.de är importer från Canada och USA. Och ta ALLTID Carfax innan du ens läser vidare. Det importeras mkt krockade bilar. Även bilar som byggs ihop med stulna bildelar i Litauen och skickas vidare. Sålänge bilen är så ny så är det inte värt stöket. Vänta några år så kanske det blir mer lönsamt. Eller om kronan stärks mycket eller så.
M3 LR AWD Pearl -19 - SÅLD
M3 LR AWD Midnightgrey -21, Facelift, HW3, E3D
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Referralkod: torbjrn74421

Inläggav Teslaägare Svenssons » 21 dec 2020 16:29

ducce916 skrev:Förmodar att det är så även om bilen inte rullat en meter i Tyskland. Underligt då att inte någon på Tesla känner till det och kan svara??

Vagnskadegaranti är något som Tesla lägger på för de bilar de säljer i Sverige, inte i Tyskland. Skulle du dock köpa en lagerbil via Tesla som råkar befinna sig i Tyskland så gissar jag att de lägger på vagnskadegarantin. Det lär inte ingå om du köper av tysk säljare även ifall det skulle vara Tesla Tyskland.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 14 jan 2021 06:23

Värt besväret att importera?

Tesla Model 3 SR+
Drag
33.470 €

https://m.mobile.de/auto-inserat/tesla- ... 78907.html
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3