Import, men ändå inte..

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

lotus
Inlägg: 4
Blev medlem: 20 dec 2020 09:16

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av lotus »

Tack för alla svar! För att förtydliga så är inte tanken att jag jag ska skippa betala skatt eller moms, vilket är omöjligt iaf. Men att eftersom jag inte är fast i Sverige, så tänkte jag att jag skulle köpa bilen i ett land där jag kan spara så mycket som möjligt.

Så om jag är folkbokförd i Tyskland, men inte i Sverige och inte heller skattskyldig eftersom jag varken har bostad, barn osv. i Sverige och inte heller bor här i 6 månader. Då blir jag mer eller mindre en turist här som dock är svensk.

Vi förenklar det hela. Om jag köper en Model 3 i Tyskland och betalar summan som är nu 43k (får 9k tillbaka = 34k). Vad gäller för min situation? Vem betalar jag vad till utöver det priset? Blir så förvirrad med alla olika regler. Hur ofta får jag vara här?
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av Fredrik j »

Jontez skrev:
pejvic skrev:
Glöm import. Ingen som lyckats med att få ekonomi i det. Bli inte den första som tror du lyckas. Står mkt i forumet om det.
Vet en bilhandlare som ständigt importerar Model 3 från Tyskland bla och säljer här. Antar att han har ekonomi i det eftersom det fortsätter dyka upp bilar
Eftersom det direktimporterats 18st model3 till Sverige så är det väl en marginell företeelse. Om handlaren du vet står för allihop blir det typ en i månaden.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av Gustafsson »

lotus skrev:
Tack för alla svar! För att förtydliga så är inte tanken att jag jag ska skippa betala skatt eller moms, vilket är omöjligt iaf. Men att eftersom jag inte är fast i Sverige, så tänkte jag att jag skulle köpa bilen i ett land där jag kan spara så mycket som möjligt.

Så om jag är folkbokförd i Tyskland, men inte i Sverige och inte heller skattskyldig eftersom jag varken har bostad, barn osv. i Sverige och inte heller bor här i 6 månader. Då blir jag mer eller mindre en turist här som dock är svensk.

Vi förenklar det hela. Om jag köper en Model 3 i Tyskland och betalar summan som är nu 43k (får 9k tillbaka = 34k). Vad gäller för min situation? Vem betalar jag vad till utöver det priset? Blir så förvirrad med alla olika regler. Hur ofta får jag vara här?
Finns det någon begränsning alls ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
lotus
Inlägg: 4
Blev medlem: 20 dec 2020 09:16

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av lotus »

Gustafsson skrev:
Finns det någon begränsning alls ?
Det är just det jag också undrar.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av holden »

lotus skrev:
Tack för alla svar! För att förtydliga så är inte tanken att jag jag ska skippa betala skatt eller moms, vilket är omöjligt iaf. Men att eftersom jag inte är fast i Sverige, så tänkte jag att jag skulle köpa bilen i ett land där jag kan spara så mycket som möjligt.

Så om jag är folkbokförd i Tyskland, men inte i Sverige och inte heller skattskyldig eftersom jag varken har bostad, barn osv. i Sverige och inte heller bor här i 6 månader. Då blir jag mer eller mindre en turist här som dock är svensk.

Vi förenklar det hela. Om jag köper en Model 3 i Tyskland och betalar summan som är nu 43k (får 9k tillbaka = 34k). Vad gäller för min situation? Vem betalar jag vad till utöver det priset? Blir så förvirrad med alla olika regler. Hur ofta får jag vara här?
Skatteverket gör en individuell bedömning enligt följande, det är ju inte säkert att dom håller med dig om att du inte är skattskyldig i Sverige:

https://www.skatteverket.se/privat/skat ... 30036.html
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av Fredrik j »

Gustafsson skrev:
lotus skrev:
Tack för alla svar! För att förtydliga så är inte tanken att jag jag ska skippa betala skatt eller moms, vilket är omöjligt iaf. Men att eftersom jag inte är fast i Sverige, så tänkte jag att jag skulle köpa bilen i ett land där jag kan spara så mycket som möjligt.

Så om jag är folkbokförd i Tyskland, men inte i Sverige och inte heller skattskyldig eftersom jag varken har bostad, barn osv. i Sverige och inte heller bor här i 6 månader. Då blir jag mer eller mindre en turist här som dock är svensk.

Vi förenklar det hela. Om jag köper en Model 3 i Tyskland och betalar summan som är nu 43k (får 9k tillbaka = 34k). Vad gäller för min situation? Vem betalar jag vad till utöver det priset? Blir så förvirrad med alla olika regler. Hur ofta får jag vara här?
Finns det någon begränsning alls ?
Tre månader är väl grundregeln men den är väl egentligen till för att förhindra att människor som inte kan försörja sig ska bosätta sig det eu-land med bäst förutsättningar. Tre månader är också gränsen för många försäkringar.
Men som turist med egna medel finns det väl i praktiken ingen begränsning?
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av holden »

För att få ta del av den tyska subventionen måste du väl visa din anknytning till Tyskland och ha din skatterättsliga hemvist där, att det skulle räcka med att folkbokföra sig där tvivlar jag på.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av Fredrik j »

holden skrev:
För att få ta del av den tyska subventionen måste du väl visa din anknytning till Tyskland och ha din skatterättsliga hemvist där, att det skulle räcka med att folkbokföra sig där tvivlar jag på.
Kan man ens folkbokföra sig i Tyskland utan att vara tysk medborgare eller ha någon deklarerad inkomst i landet?
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av holden »

Fredrik j skrev:
holden skrev:
För att få ta del av den tyska subventionen måste du väl visa din anknytning till Tyskland och ha din skatterättsliga hemvist där, att det skulle räcka med att folkbokföra sig där tvivlar jag på.
Kan man ens folkbokföra sig i Tyskland utan att vara tysk medborgare eller ha någon deklarerad inkomst i landet?
Vet ej, men tyskarna är ju inte direkt kända för sin smidiga administration inom offentlig förvaltning så troligen inte. Det finns nog ingen lågt hängande frukt att plocka för då hade den redan plockats.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av taliz »

Vad jag vet är det fritt av flytta inom EU. Jag har inte sett något som säger att man inte kan få stödet som utlänning. Men det är mkt text och jag kan säkert ha missat något.

Förövrigt är väl de där 43k efter avdraget på 3k. Sedan är det "bara" 5k till man kan få på bilar som kostar över 40k.
Dvs slutsumman borde bli runt 38k.

Tanka hem dokumentet här och kör genom Google Translate:
https://www.bafa.de/SharedDocs/Download ... _1021.html
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av holden »

taliz skrev:
Vad jag vet är det fritt av flytta inom EU.

Förövrigt är väl de där 43k efter avdraget på 3k. Sedan är det "bara" 5k till man kan få på bilar som kostar över 40k.
Dvs slutsumman borde bli runt 38k.
Folkbokföringsregelverket är åtminstone i Sverige skiljt från reglerna kring skattehemvist, någonstans låter det inte troligt att tyska staten skulle skänka 90 tkr till alla som har en brevlåda i Tyskland, utbytesstudenter etc.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av taliz »

holden skrev:
taliz skrev:
Vad jag vet är det fritt av flytta inom EU.

Förövrigt är väl de där 43k efter avdraget på 3k. Sedan är det "bara" 5k till man kan få på bilar som kostar över 40k.
Dvs slutsumman borde bli runt 38k.
Folkbokföringsregelverket är åtminstone i Sverige skiljt från reglerna kring skattehemvist, någonstans låter det inte troligt att tyska staten skulle skänka 90 tkr till alla som har en brevlåda i Tyskland, utbytesstudenter etc.
Det står i reglerna att bilen måste ägas i Tyskland i minst 6 månader.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Vad jag vet är det fritt av flytta inom EU.
Om du kan försörja dig ja.

https://europa.eu/youreurope/citizens/r ... dex_sv.htm
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av holden »

taliz skrev:
holden skrev:
taliz skrev:
Vad jag vet är det fritt av flytta inom EU.

Förövrigt är väl de där 43k efter avdraget på 3k. Sedan är det "bara" 5k till man kan få på bilar som kostar över 40k.
Dvs slutsumman borde bli runt 38k.
Folkbokföringsregelverket är åtminstone i Sverige skiljt från reglerna kring skattehemvist, någonstans låter det inte troligt att tyska staten skulle skänka 90 tkr till alla som har en brevlåda i Tyskland, utbytesstudenter etc.
Det står i reglerna att bilen måste ägas i Tyskland i minst 6 månader.
Med ägas i Tyskland avses väl ägande av någon med skattehemvist i Tyskland.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 24 feb 2020 10:43

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av Jontez »

Fredrik j skrev:
Jontez skrev:
pejvic skrev:
Glöm import. Ingen som lyckats med att få ekonomi i det. Bli inte den första som tror du lyckas. Står mkt i forumet om det.
Vet en bilhandlare som ständigt importerar Model 3 från Tyskland bla och säljer här. Antar att han har ekonomi i det eftersom det fortsätter dyka upp bilar
Eftersom det direktimporterats 18st model3 till Sverige så är det väl en marginell företeelse. Om handlaren du vet står för allihop blir det typ en i månaden.
Okej inte fler än så alltså? Nej det är ingen stor handlare. Ligger 3st på blocket nu men de har legat där ett par månader
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av Fredrik j »

Jontez skrev:
Fredrik j skrev:
Jontez skrev:
pejvic skrev:
Glöm import. Ingen som lyckats med att få ekonomi i det. Bli inte den första som tror du lyckas. Står mkt i forumet om det.
Vet en bilhandlare som ständigt importerar Model 3 från Tyskland bla och säljer här. Antar att han har ekonomi i det eftersom det fortsätter dyka upp bilar
Eftersom det direktimporterats 18st model3 till Sverige så är det väl en marginell företeelse. Om handlaren du vet står för allihop blir det typ en i månaden.
Okej inte fler än så alltså? Nej det är ingen stor handlare. Ligger 3st på blocket nu men de har legat där ett par månader
Med tanke på att det under samma period exporterats tre gånger så många model 3 från Sverige så känns det ju inte självklart som lönsamt.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av pejvic »

Nej det är extremt mkt sämre andrahandsvärde på importerade bilar. Jag tror vissa 3:or kan ha sålts utan att ägaren fattat att den är importerad faktiskt.

Man ser tydligt på S:en tex. ligger en på Fordonsbolaget billigt tex. Direkt undrar man varför den var billig, svaret var import. Privatimport är och har alltid varit paria i Sverige på bilar. Det har varit så jättelänge. undantaget amerikanska muskelbilar från USA.

Tappar man mkt andrahandsvärde på en privatimport så är det ju ingen affär att hålla på liksom. Jag vet flera treor som är svensksålda som gått för lika mkt som köparen betalat och minst två som fått MER än de betalat efter nåt år.

Man kommer inte undan att bilen blir helt gratis att äga då, förutom försäkringspremien då förstås.
¨
Jag kan tycka att det är onödigt att försöka få det billigare än gratis. Det är tillräckligt billigt att köra model3.
Haft alla 3/Y
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av Fredrik j »

Man ska ju alltid kritiskt fråga sig varför bilen importerats. Amerikanska muskelbilar importeras ju därför att det finns ett så mycket större utbud där.

Att budgetera med gratis värdeminskning är lite vågat. Man vet ju inte vad det kommer att kosta innan man sålt.
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 jun 2020 08:50
Ort: Höllviken

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av ducce916 »

Har frågat Tesla ett flertal ggr samt Trygg-Hansa om det är vagnskadeförsäkring på en bil köpt, men ej körd, i Tyskland. Trots att det gått mer än tre veckor sedan jag frågade första gången har ingen på Tesla kunnat ge ett adekvat svar, inte heller Trygg-Hansa.
Hur vet man med säkerhet MED SÄKERHET hur det ligger till, någon som har korrekt info?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av mikebike »

ducce916 skrev:
Har frågat Tesla ett flertal ggr samt Trygg-Hansa om det är vagnskadeförsäkring på en bil köpt, men ej körd, i Tyskland. Trots att det gått mer än tre veckor sedan jag frågade första gången har ingen på Tesla kunnat ge ett adekvat svar, inte heller Trygg-Hansa.
Hur vet man med säkerhet MED SÄKERHET hur det ligger till, någon som har korrekt info?
Vagnskadegarantin är något väldigt svenskt, varför svensk vagnskadegaranti ingå på en tysksåld bil?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 jun 2020 08:50
Ort: Höllviken

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av ducce916 »

Förmodar att det är så även om bilen inte rullat en meter i Tyskland. Underligt då att inte någon på Tesla känner till det och kan svara??
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av pejvic »

ducce916 skrev:
Har frågat Tesla ett flertal ggr samt Trygg-Hansa om det är vagnskadeförsäkring på en bil köpt, men ej körd, i Tyskland. Trots att det gått mer än tre veckor sedan jag frågade första gången har ingen på Tesla kunnat ge ett adekvat svar, inte heller Trygg-Hansa.
Hur vet man med säkerhet MED SÄKERHET hur det ligger till, någon som har korrekt info?

nej men där kan du få ett svar av mig. Det ingår INTE på den som är köpt i Tyskland. Dessutom kan den vanliga försäkringen beräknas helt annorlunda än en som är såld genom generalagenten i Sverige. Jag har importerat Chevlolet två år gammal år 2008, en Mercedes 04 år 2005, osv. Blir nästan alltid högre premie, plus vagnskadan. Sen kraftigt minskat andrahandsvärde. Som sagt, det är mkt bra andrahandsvärde på model3. Varför spekulera i en import? Sålde min 19 månader gamla med obetydligt värdetapp. Betydligt billigare att äga än alla andra bilar jag haft. typ. Sen tar man alltid en risk att Tesla korrigerar priserna, men å andra sidan så faller värdet ännu mer på en importerad isåfall.

Om du trots allt är ute efter en tysk, kolla noga, de flesta billiga jag sett på mobile.de är importer från Canada och USA. Och ta ALLTID Carfax innan du ens läser vidare. Det importeras mkt krockade bilar. Även bilar som byggs ihop med stulna bildelar i Litauen och skickas vidare. Sålänge bilen är så ny så är det inte värt stöket. Vänta några år så kanske det blir mer lönsamt. Eller om kronan stärks mycket eller så.
Haft alla 3/Y
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av Svenssons »

ducce916 skrev:
Förmodar att det är så även om bilen inte rullat en meter i Tyskland. Underligt då att inte någon på Tesla känner till det och kan svara??
Vagnskadegaranti är något som Tesla lägger på för de bilar de säljer i Sverige, inte i Tyskland. Skulle du dock köpa en lagerbil via Tesla som råkar befinna sig i Tyskland så gissar jag att de lägger på vagnskadegarantin. Det lär inte ingå om du köper av tysk säljare även ifall det skulle vara Tesla Tyskland.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av Zalman3 »

Värt besväret att importera?

Tesla Model 3 SR+
Drag
33.470 €

https://m.mobile.de/auto-inserat/tesla- ... 78907.html
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Peppe067
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 31 maj 2021 11:03

Re: Import, men ändå inte..

Inlägg av Peppe067 »

Hej, kan tycka att privat import visst är ett alternativ. Valde Tyskland då både handlare och många privatpersoner är vana att sälja på export till Skandinavien.
Största orsaken för mig var att hitta en Tesla som exakt matchar mina önskemål
Model 3 inte äldre än 2020 och inte gått mer än 2000 mil. ska vara Long range AWD med all utrustning inklusive dragkrok samt slutligen färgen grå metallic.

Hitta den en relativ omg. för 49.000 Euro
Pris bil 501.000 Kr
hemtransport till dörren 8.000kr
Ursprungkontroll for få bilen registrerad 1.100kr
Registreringsbesiktning 1.000kr
kontrollbesiktning 400 kr
Tillfällig försäkring 1 månad 2.000kr
Helförsäkring i stället för halvförsäkring i 3 år då jag inte lyckats få OK att tesla tar vagnskadegarantin **** Någon som hört eller har erfarenhet av annat? **** Så +20.000kr för 3 år.
Så totalt 533.500kr (Bilen är verkligen i nyskick bara körd av en tysk affärsman i 1500 mil)
Blocket priser idag är från 550-595.000kr så en liten förtjänst men exakt den bil jag ville ha. :D

Bjuder på en bild av bilen, hem levererad och transport dammet avtvättat, i dagarna blir registreringen klar.

Stort tack till Tesla Sweden att det är så enkelt att ställa om bilen till Svensk via appen och därmed med automatik inne i deras system med fulla garanter etc.
Vore toppen om det även gick att få till ett OK från Tesla med Vagnskadegarantin för billigare försäkring dom 3 första åren.
IMG_1461.jpg
Skriv svar