Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Import, men ändå inte..

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Re: Import, men ändå inte..

Inläggav lotus » 20 dec 2020 12:28

Tack för alla svar! För att förtydliga så är inte tanken att jag jag ska skippa betala skatt eller moms, vilket är omöjligt iaf. Men att eftersom jag inte är fast i Sverige, så tänkte jag att jag skulle köpa bilen i ett land där jag kan spara så mycket som möjligt.

Så om jag är folkbokförd i Tyskland, men inte i Sverige och inte heller skattskyldig eftersom jag varken har bostad, barn osv. i Sverige och inte heller bor här i 6 månader. Då blir jag mer eller mindre en turist här som dock är svensk.

Vi förenklar det hela. Om jag köper en Model 3 i Tyskland och betalar summan som är nu 43k (får 9k tillbaka = 34k). Vad gäller för min situation? Vem betalar jag vad till utöver det priset? Blir så förvirrad med alla olika regler. Hur ofta får jag vara här?
lotus

Inläggav Fredrik j » 20 dec 2020 12:45

Jontez skrev:
pejvic skrev:Glöm import. Ingen som lyckats med att få ekonomi i det. Bli inte den första som tror du lyckas. Står mkt i forumet om det.

Vet en bilhandlare som ständigt importerar Model 3 från Tyskland bla och säljer här. Antar att han har ekonomi i det eftersom det fortsätter dyka upp bilar

Eftersom det direktimporterats 18st model3 till Sverige så är det väl en marginell företeelse. Om handlaren du vet står för allihop blir det typ en i månaden.
Fredrik j

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 20 dec 2020 12:49

lotus skrev:Tack för alla svar! För att förtydliga så är inte tanken att jag jag ska skippa betala skatt eller moms, vilket är omöjligt iaf. Men att eftersom jag inte är fast i Sverige, så tänkte jag att jag skulle köpa bilen i ett land där jag kan spara så mycket som möjligt.

Så om jag är folkbokförd i Tyskland, men inte i Sverige och inte heller skattskyldig eftersom jag varken har bostad, barn osv. i Sverige och inte heller bor här i 6 månader. Då blir jag mer eller mindre en turist här som dock är svensk.

Vi förenklar det hela. Om jag köper en Model 3 i Tyskland och betalar summan som är nu 43k (får 9k tillbaka = 34k). Vad gäller för min situation? Vem betalar jag vad till utöver det priset? Blir så förvirrad med alla olika regler. Hur ofta får jag vara här?

Finns det någon begränsning alls ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inläggav lotus » 20 dec 2020 12:53

Gustafsson skrev:Finns det någon begränsning alls ?
Det är just det jag också undrar.
lotus

Inläggav Teslaägare holden » 20 dec 2020 12:56

lotus skrev:Tack för alla svar! För att förtydliga så är inte tanken att jag jag ska skippa betala skatt eller moms, vilket är omöjligt iaf. Men att eftersom jag inte är fast i Sverige, så tänkte jag att jag skulle köpa bilen i ett land där jag kan spara så mycket som möjligt.

Skatteverket gör en individuell bedömning enligt följande, det är ju inte säkert att dom håller med dig om att du inte är skattskyldig i Sverige:

https://www.skatteverket.se/privat/skat ... 30036.html
M3 LR -20 svart/svart
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inläggav Fredrik j » 20 dec 2020 12:57

Gustafsson skrev:

Finns det någon begränsning alls ?

Tre månader är väl grundregeln men den är väl egentligen till för att förhindra att människor som inte kan försörja sig ska bosätta sig det eu-land med bäst förutsättningar. Tre månader är också gränsen för många försäkringar.
Men som turist med egna medel finns det väl i praktiken ingen begränsning?
Fredrik j

Inläggav Teslaägare holden » 20 dec 2020 13:36

För att få ta del av den tyska subventionen måste du väl visa din anknytning till Tyskland och ha din skatterättsliga hemvist där, att det skulle räcka med att folkbokföra sig där tvivlar jag på.
M3 LR -20 svart/svart
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inläggav Fredrik j » 20 dec 2020 13:51

holden skrev:För att få ta del av den tyska subventionen måste du väl visa din anknytning till Tyskland och ha din skatterättsliga hemvist där, att det skulle räcka med att folkbokföra sig där tvivlar jag på.

Kan man ens folkbokföra sig i Tyskland utan att vara tysk medborgare eller ha någon deklarerad inkomst i landet?
Fredrik j

Inläggav Teslaägare holden » 20 dec 2020 13:53

Fredrik j skrev:
holden skrev:För att få ta del av den tyska subventionen måste du väl visa din anknytning till Tyskland och ha din skatterättsliga hemvist där, att det skulle räcka med att folkbokföra sig där tvivlar jag på.

Kan man ens folkbokföra sig i Tyskland utan att vara tysk medborgare eller ha någon deklarerad inkomst i landet?

Vet ej, men tyskarna är ju inte direkt kända för sin smidiga administration inom offentlig förvaltning så troligen inte. Det finns nog ingen lågt hängande frukt att plocka för då hade den redan plockats.
M3 LR -20 svart/svart
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inläggav Teslaägare taliz » 20 dec 2020 14:30

Vad jag vet är det fritt av flytta inom EU. Jag har inte sett något som säger att man inte kan få stödet som utlänning. Men det är mkt text och jag kan säkert ha missat något.

Förövrigt är väl de där 43k efter avdraget på 3k. Sedan är det "bara" 5k till man kan få på bilar som kostar över 40k.
Dvs slutsumman borde bli runt 38k.

Tanka hem dokumentet här och kör genom Google Translate:
https://www.bafa.de/SharedDocs/Download ... _1021.html
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Model 3