Sida 1 av 3

Re: Import, men ändå inte..

Postat: 20 dec 2020 12:28
av lotus
Tack för alla svar! För att förtydliga så är inte tanken att jag jag ska skippa betala skatt eller moms, vilket är omöjligt iaf. Men att eftersom jag inte är fast i Sverige, så tänkte jag att jag skulle köpa bilen i ett land där jag kan spara så mycket som möjligt.

Så om jag är folkbokförd i Tyskland, men inte i Sverige och inte heller skattskyldig eftersom jag varken har bostad, barn osv. i Sverige och inte heller bor här i 6 månader. Då blir jag mer eller mindre en turist här som dock är svensk.

Vi förenklar det hela. Om jag köper en Model 3 i Tyskland och betalar summan som är nu 43k (får 9k tillbaka = 34k). Vad gäller för min situation? Vem betalar jag vad till utöver det priset? Blir så förvirrad med alla olika regler. Hur ofta får jag vara här?

Re: Import, men ändå inte..

Postat: 20 dec 2020 12:45
av Fredrik j
Jontez skrev:
pejvic skrev:
Glöm import. Ingen som lyckats med att få ekonomi i det. Bli inte den första som tror du lyckas. Står mkt i forumet om det.
Vet en bilhandlare som ständigt importerar Model 3 från Tyskland bla och säljer här. Antar att han har ekonomi i det eftersom det fortsätter dyka upp bilar
Eftersom det direktimporterats 18st model3 till Sverige så är det väl en marginell företeelse. Om handlaren du vet står för allihop blir det typ en i månaden.

Re: Import, men ändå inte..

Postat: 20 dec 2020 12:49
av Gustafsson
lotus skrev:
Tack för alla svar! För att förtydliga så är inte tanken att jag jag ska skippa betala skatt eller moms, vilket är omöjligt iaf. Men att eftersom jag inte är fast i Sverige, så tänkte jag att jag skulle köpa bilen i ett land där jag kan spara så mycket som möjligt.

Så om jag är folkbokförd i Tyskland, men inte i Sverige och inte heller skattskyldig eftersom jag varken har bostad, barn osv. i Sverige och inte heller bor här i 6 månader. Då blir jag mer eller mindre en turist här som dock är svensk.

Vi förenklar det hela. Om jag köper en Model 3 i Tyskland och betalar summan som är nu 43k (får 9k tillbaka = 34k). Vad gäller för min situation? Vem betalar jag vad till utöver det priset? Blir så förvirrad med alla olika regler. Hur ofta får jag vara här?
Finns det någon begränsning alls ?

Re: Import, men ändå inte..

Postat: 20 dec 2020 12:53
av lotus
Gustafsson skrev:
Finns det någon begränsning alls ?
Det är just det jag också undrar.

Re: Import, men ändå inte..

Postat: 20 dec 2020 12:56
av holden
lotus skrev:
Tack för alla svar! För att förtydliga så är inte tanken att jag jag ska skippa betala skatt eller moms, vilket är omöjligt iaf. Men att eftersom jag inte är fast i Sverige, så tänkte jag att jag skulle köpa bilen i ett land där jag kan spara så mycket som möjligt.

Så om jag är folkbokförd i Tyskland, men inte i Sverige och inte heller skattskyldig eftersom jag varken har bostad, barn osv. i Sverige och inte heller bor här i 6 månader. Då blir jag mer eller mindre en turist här som dock är svensk.

Vi förenklar det hela. Om jag köper en Model 3 i Tyskland och betalar summan som är nu 43k (får 9k tillbaka = 34k). Vad gäller för min situation? Vem betalar jag vad till utöver det priset? Blir så förvirrad med alla olika regler. Hur ofta får jag vara här?
Skatteverket gör en individuell bedömning enligt följande, det är ju inte säkert att dom håller med dig om att du inte är skattskyldig i Sverige:

https://www.skatteverket.se/privat/skat ... 30036.html

Re: Import, men ändå inte..

Postat: 20 dec 2020 12:57
av Fredrik j
Gustafsson skrev:
lotus skrev:
Tack för alla svar! För att förtydliga så är inte tanken att jag jag ska skippa betala skatt eller moms, vilket är omöjligt iaf. Men att eftersom jag inte är fast i Sverige, så tänkte jag att jag skulle köpa bilen i ett land där jag kan spara så mycket som möjligt.

Så om jag är folkbokförd i Tyskland, men inte i Sverige och inte heller skattskyldig eftersom jag varken har bostad, barn osv. i Sverige och inte heller bor här i 6 månader. Då blir jag mer eller mindre en turist här som dock är svensk.

Vi förenklar det hela. Om jag köper en Model 3 i Tyskland och betalar summan som är nu 43k (får 9k tillbaka = 34k). Vad gäller för min situation? Vem betalar jag vad till utöver det priset? Blir så förvirrad med alla olika regler. Hur ofta får jag vara här?
Finns det någon begränsning alls ?
Tre månader är väl grundregeln men den är väl egentligen till för att förhindra att människor som inte kan försörja sig ska bosätta sig det eu-land med bäst förutsättningar. Tre månader är också gränsen för många försäkringar.
Men som turist med egna medel finns det väl i praktiken ingen begränsning?

Re: Import, men ändå inte..

Postat: 20 dec 2020 13:36
av holden
För att få ta del av den tyska subventionen måste du väl visa din anknytning till Tyskland och ha din skatterättsliga hemvist där, att det skulle räcka med att folkbokföra sig där tvivlar jag på.

Re: Import, men ändå inte..

Postat: 20 dec 2020 13:51
av Fredrik j
holden skrev:
För att få ta del av den tyska subventionen måste du väl visa din anknytning till Tyskland och ha din skatterättsliga hemvist där, att det skulle räcka med att folkbokföra sig där tvivlar jag på.
Kan man ens folkbokföra sig i Tyskland utan att vara tysk medborgare eller ha någon deklarerad inkomst i landet?

Re: Import, men ändå inte..

Postat: 20 dec 2020 13:53
av holden
Fredrik j skrev:
holden skrev:
För att få ta del av den tyska subventionen måste du väl visa din anknytning till Tyskland och ha din skatterättsliga hemvist där, att det skulle räcka med att folkbokföra sig där tvivlar jag på.
Kan man ens folkbokföra sig i Tyskland utan att vara tysk medborgare eller ha någon deklarerad inkomst i landet?
Vet ej, men tyskarna är ju inte direkt kända för sin smidiga administration inom offentlig förvaltning så troligen inte. Det finns nog ingen lågt hängande frukt att plocka för då hade den redan plockats.

Re: Import, men ändå inte..

Postat: 20 dec 2020 14:30
av taliz
Vad jag vet är det fritt av flytta inom EU. Jag har inte sett något som säger att man inte kan få stödet som utlänning. Men det är mkt text och jag kan säkert ha missat något.

Förövrigt är väl de där 43k efter avdraget på 3k. Sedan är det "bara" 5k till man kan få på bilar som kostar över 40k.
Dvs slutsumman borde bli runt 38k.

Tanka hem dokumentet här och kör genom Google Translate:
https://www.bafa.de/SharedDocs/Download ... _1021.html

Re: Import, men ändå inte..

Postat: 20 dec 2020 14:37
av holden
taliz skrev:
Vad jag vet är det fritt av flytta inom EU.

Förövrigt är väl de där 43k efter avdraget på 3k. Sedan är det "bara" 5k till man kan få på bilar som kostar över 40k.
Dvs slutsumman borde bli runt 38k.
Folkbokföringsregelverket är åtminstone i Sverige skiljt från reglerna kring skattehemvist, någonstans låter det inte troligt att tyska staten skulle skänka 90 tkr till alla som har en brevlåda i Tyskland, utbytesstudenter etc.

Re: Import, men ändå inte..

Postat: 20 dec 2020 14:38
av taliz
holden skrev:
taliz skrev:
Vad jag vet är det fritt av flytta inom EU.

Förövrigt är väl de där 43k efter avdraget på 3k. Sedan är det "bara" 5k till man kan få på bilar som kostar över 40k.
Dvs slutsumman borde bli runt 38k.
Folkbokföringsregelverket är åtminstone i Sverige skiljt från reglerna kring skattehemvist, någonstans låter det inte troligt att tyska staten skulle skänka 90 tkr till alla som har en brevlåda i Tyskland, utbytesstudenter etc.
Det står i reglerna att bilen måste ägas i Tyskland i minst 6 månader.

Re: Import, men ändå inte..

Postat: 20 dec 2020 14:39
av Fredrik j
taliz skrev:
Vad jag vet är det fritt av flytta inom EU.
Om du kan försörja dig ja.

https://europa.eu/youreurope/citizens/r ... dex_sv.htm

Re: Import, men ändå inte..

Postat: 20 dec 2020 15:06
av holden
taliz skrev:
holden skrev:
taliz skrev:
Vad jag vet är det fritt av flytta inom EU.

Förövrigt är väl de där 43k efter avdraget på 3k. Sedan är det "bara" 5k till man kan få på bilar som kostar över 40k.
Dvs slutsumman borde bli runt 38k.
Folkbokföringsregelverket är åtminstone i Sverige skiljt från reglerna kring skattehemvist, någonstans låter det inte troligt att tyska staten skulle skänka 90 tkr till alla som har en brevlåda i Tyskland, utbytesstudenter etc.
Det står i reglerna att bilen måste ägas i Tyskland i minst 6 månader.
Med ägas i Tyskland avses väl ägande av någon med skattehemvist i Tyskland.

Re: Import, men ändå inte..

Postat: 20 dec 2020 16:10
av Jontez
Fredrik j skrev:
Jontez skrev:
pejvic skrev:
Glöm import. Ingen som lyckats med att få ekonomi i det. Bli inte den första som tror du lyckas. Står mkt i forumet om det.
Vet en bilhandlare som ständigt importerar Model 3 från Tyskland bla och säljer här. Antar att han har ekonomi i det eftersom det fortsätter dyka upp bilar
Eftersom det direktimporterats 18st model3 till Sverige så är det väl en marginell företeelse. Om handlaren du vet står för allihop blir det typ en i månaden.
Okej inte fler än så alltså? Nej det är ingen stor handlare. Ligger 3st på blocket nu men de har legat där ett par månader

Re: Import, men ändå inte..

Postat: 20 dec 2020 16:35
av Fredrik j
Jontez skrev:
Fredrik j skrev:
Jontez skrev:
pejvic skrev:
Glöm import. Ingen som lyckats med att få ekonomi i det. Bli inte den första som tror du lyckas. Står mkt i forumet om det.
Vet en bilhandlare som ständigt importerar Model 3 från Tyskland bla och säljer här. Antar att han har ekonomi i det eftersom det fortsätter dyka upp bilar
Eftersom det direktimporterats 18st model3 till Sverige så är det väl en marginell företeelse. Om handlaren du vet står för allihop blir det typ en i månaden.
Okej inte fler än så alltså? Nej det är ingen stor handlare. Ligger 3st på blocket nu men de har legat där ett par månader
Med tanke på att det under samma period exporterats tre gånger så många model 3 från Sverige så känns det ju inte självklart som lönsamt.

Re: Import, men ändå inte..

Postat: 20 dec 2020 17:51
av pejvic
Nej det är extremt mkt sämre andrahandsvärde på importerade bilar. Jag tror vissa 3:or kan ha sålts utan att ägaren fattat att den är importerad faktiskt.

Man ser tydligt på S:en tex. ligger en på Fordonsbolaget billigt tex. Direkt undrar man varför den var billig, svaret var import. Privatimport är och har alltid varit paria i Sverige på bilar. Det har varit så jättelänge. undantaget amerikanska muskelbilar från USA.

Tappar man mkt andrahandsvärde på en privatimport så är det ju ingen affär att hålla på liksom. Jag vet flera treor som är svensksålda som gått för lika mkt som köparen betalat och minst två som fått MER än de betalat efter nåt år.

Man kommer inte undan att bilen blir helt gratis att äga då, förutom försäkringspremien då förstås.
¨
Jag kan tycka att det är onödigt att försöka få det billigare än gratis. Det är tillräckligt billigt att köra model3.

Re: Import, men ändå inte..

Postat: 20 dec 2020 18:06
av Fredrik j
Man ska ju alltid kritiskt fråga sig varför bilen importerats. Amerikanska muskelbilar importeras ju därför att det finns ett så mycket större utbud där.

Att budgetera med gratis värdeminskning är lite vågat. Man vet ju inte vad det kommer att kosta innan man sålt.

Re: Import, men ändå inte..

Postat: 21 dec 2020 14:04
av ducce916
Har frågat Tesla ett flertal ggr samt Trygg-Hansa om det är vagnskadeförsäkring på en bil köpt, men ej körd, i Tyskland. Trots att det gått mer än tre veckor sedan jag frågade första gången har ingen på Tesla kunnat ge ett adekvat svar, inte heller Trygg-Hansa.
Hur vet man med säkerhet MED SÄKERHET hur det ligger till, någon som har korrekt info?

Re: Import, men ändå inte..

Postat: 21 dec 2020 14:32
av mikebike
ducce916 skrev:
Har frågat Tesla ett flertal ggr samt Trygg-Hansa om det är vagnskadeförsäkring på en bil köpt, men ej körd, i Tyskland. Trots att det gått mer än tre veckor sedan jag frågade första gången har ingen på Tesla kunnat ge ett adekvat svar, inte heller Trygg-Hansa.
Hur vet man med säkerhet MED SÄKERHET hur det ligger till, någon som har korrekt info?
Vagnskadegarantin är något väldigt svenskt, varför svensk vagnskadegaranti ingå på en tysksåld bil?

Re: Import, men ändå inte..

Postat: 21 dec 2020 16:19
av ducce916
Förmodar att det är så även om bilen inte rullat en meter i Tyskland. Underligt då att inte någon på Tesla känner till det och kan svara??

Re: Import, men ändå inte..

Postat: 21 dec 2020 16:27
av pejvic
ducce916 skrev:
Har frågat Tesla ett flertal ggr samt Trygg-Hansa om det är vagnskadeförsäkring på en bil köpt, men ej körd, i Tyskland. Trots att det gått mer än tre veckor sedan jag frågade första gången har ingen på Tesla kunnat ge ett adekvat svar, inte heller Trygg-Hansa.
Hur vet man med säkerhet MED SÄKERHET hur det ligger till, någon som har korrekt info?

nej men där kan du få ett svar av mig. Det ingår INTE på den som är köpt i Tyskland. Dessutom kan den vanliga försäkringen beräknas helt annorlunda än en som är såld genom generalagenten i Sverige. Jag har importerat Chevlolet två år gammal år 2008, en Mercedes 04 år 2005, osv. Blir nästan alltid högre premie, plus vagnskadan. Sen kraftigt minskat andrahandsvärde. Som sagt, det är mkt bra andrahandsvärde på model3. Varför spekulera i en import? Sålde min 19 månader gamla med obetydligt värdetapp. Betydligt billigare att äga än alla andra bilar jag haft. typ. Sen tar man alltid en risk att Tesla korrigerar priserna, men å andra sidan så faller värdet ännu mer på en importerad isåfall.

Om du trots allt är ute efter en tysk, kolla noga, de flesta billiga jag sett på mobile.de är importer från Canada och USA. Och ta ALLTID Carfax innan du ens läser vidare. Det importeras mkt krockade bilar. Även bilar som byggs ihop med stulna bildelar i Litauen och skickas vidare. Sålänge bilen är så ny så är det inte värt stöket. Vänta några år så kanske det blir mer lönsamt. Eller om kronan stärks mycket eller så.

Re: Import, men ändå inte..

Postat: 21 dec 2020 16:29
av Svenssons
ducce916 skrev:
Förmodar att det är så även om bilen inte rullat en meter i Tyskland. Underligt då att inte någon på Tesla känner till det och kan svara??
Vagnskadegaranti är något som Tesla lägger på för de bilar de säljer i Sverige, inte i Tyskland. Skulle du dock köpa en lagerbil via Tesla som råkar befinna sig i Tyskland så gissar jag att de lägger på vagnskadegarantin. Det lär inte ingå om du köper av tysk säljare även ifall det skulle vara Tesla Tyskland.

Re: Import, men ändå inte..

Postat: 14 jan 2021 06:23
av Zalman3
Värt besväret att importera?

Tesla Model 3 SR+
Drag
33.470 €

https://m.mobile.de/auto-inserat/tesla- ... 78907.html

Re: Import, men ändå inte..

Postat: 18 jun 2021 14:12
av Peppe067
Hej, kan tycka att privat import visst är ett alternativ. Valde Tyskland då både handlare och många privatpersoner är vana att sälja på export till Skandinavien.
Största orsaken för mig var att hitta en Tesla som exakt matchar mina önskemål
Model 3 inte äldre än 2020 och inte gått mer än 2000 mil. ska vara Long range AWD med all utrustning inklusive dragkrok samt slutligen färgen grå metallic.

Hitta den en relativ omg. för 49.000 Euro
Pris bil 501.000 Kr
hemtransport till dörren 8.000kr
Ursprungkontroll for få bilen registrerad 1.100kr
Registreringsbesiktning 1.000kr
kontrollbesiktning 400 kr
Tillfällig försäkring 1 månad 2.000kr
Helförsäkring i stället för halvförsäkring i 3 år då jag inte lyckats få OK att tesla tar vagnskadegarantin **** Någon som hört eller har erfarenhet av annat? **** Så +20.000kr för 3 år.
Så totalt 533.500kr (Bilen är verkligen i nyskick bara körd av en tysk affärsman i 1500 mil)
Blocket priser idag är från 550-595.000kr så en liten förtjänst men exakt den bil jag ville ha. :D

Bjuder på en bild av bilen, hem levererad och transport dammet avtvättat, i dagarna blir registreringen klar.

Stort tack till Tesla Sweden att det är så enkelt att ställa om bilen till Svensk via appen och därmed med automatik inne i deras system med fulla garanter etc.
Vore toppen om det även gick att få till ett OK från Tesla med Vagnskadegarantin för billigare försäkring dom 3 första åren.
IMG_1461.jpg