Sida 3 av 4

Re: Import, men ändå inte..

InläggPostat: 20 dec 2020 14:37
av holden
taliz skrev:Vad jag vet är det fritt av flytta inom EU.

Förövrigt är väl de där 43k efter avdraget på 3k. Sedan är det "bara" 5k till man kan få på bilar som kostar över 40k.
Dvs slutsumman borde bli runt 38k.


Folkbokföringsregelverket är åtminstone i Sverige skiljt från reglerna kring skattehemvist, någonstans låter det inte troligt att tyska staten skulle skänka 90 tkr till alla som har en brevlåda i Tyskland, utbytesstudenter etc.

Re: Import, men ändå inte..

InläggPostat: 20 dec 2020 14:38
av taliz
holden skrev:
taliz skrev:Vad jag vet är det fritt av flytta inom EU.

Förövrigt är väl de där 43k efter avdraget på 3k. Sedan är det "bara" 5k till man kan få på bilar som kostar över 40k.
Dvs slutsumman borde bli runt 38k.


Folkbokföringsregelverket är åtminstone i Sverige skiljt från reglerna kring skattehemvist, någonstans låter det inte troligt att tyska staten skulle skänka 90 tkr till alla som har en brevlåda i Tyskland, utbytesstudenter etc.


Det står i reglerna att bilen måste ägas i Tyskland i minst 6 månader.

Re: Import, men ändå inte..

InläggPostat: 20 dec 2020 14:39
av Fredrik j
taliz skrev:Vad jag vet är det fritt av flytta inom EU.


Om du kan försörja dig ja.

https://europa.eu/youreurope/citizens/r ... dex_sv.htm

Re: Import, men ändå inte..

InläggPostat: 20 dec 2020 15:06
av holden
taliz skrev:
holden skrev:
taliz skrev:Vad jag vet är det fritt av flytta inom EU.

Förövrigt är väl de där 43k efter avdraget på 3k. Sedan är det "bara" 5k till man kan få på bilar som kostar över 40k.
Dvs slutsumman borde bli runt 38k.


Folkbokföringsregelverket är åtminstone i Sverige skiljt från reglerna kring skattehemvist, någonstans låter det inte troligt att tyska staten skulle skänka 90 tkr till alla som har en brevlåda i Tyskland, utbytesstudenter etc.


Det står i reglerna att bilen måste ägas i Tyskland i minst 6 månader.


Med ägas i Tyskland avses väl ägande av någon med skattehemvist i Tyskland.

Re: Import, men ändå inte..

InläggPostat: 20 dec 2020 16:10
av Jontez
Fredrik j skrev:
Jontez skrev:
pejvic skrev:Glöm import. Ingen som lyckats med att få ekonomi i det. Bli inte den första som tror du lyckas. Står mkt i forumet om det.


Vet en bilhandlare som ständigt importerar Model 3 från Tyskland bla och säljer här. Antar att han har ekonomi i det eftersom det fortsätter dyka upp bilar


Eftersom det direktimporterats 18st model3 till Sverige så är det väl en marginell företeelse. Om handlaren du vet står för allihop blir det typ en i månaden.


Okej inte fler än så alltså? Nej det är ingen stor handlare. Ligger 3st på blocket nu men de har legat där ett par månader

Re: Import, men ändå inte..

InläggPostat: 20 dec 2020 16:35
av Fredrik j
Jontez skrev:
Fredrik j skrev:
Jontez skrev:
pejvic skrev:Glöm import. Ingen som lyckats med att få ekonomi i det. Bli inte den första som tror du lyckas. Står mkt i forumet om det.


Vet en bilhandlare som ständigt importerar Model 3 från Tyskland bla och säljer här. Antar att han har ekonomi i det eftersom det fortsätter dyka upp bilar


Eftersom det direktimporterats 18st model3 till Sverige så är det väl en marginell företeelse. Om handlaren du vet står för allihop blir det typ en i månaden.


Okej inte fler än så alltså? Nej det är ingen stor handlare. Ligger 3st på blocket nu men de har legat där ett par månader


Med tanke på att det under samma period exporterats tre gånger så många model 3 från Sverige så känns det ju inte självklart som lönsamt.

Re: Import, men ändå inte..

InläggPostat: 20 dec 2020 17:51
av pejvic
Nej det är extremt mkt sämre andrahandsvärde på importerade bilar. Jag tror vissa 3:or kan ha sålts utan att ägaren fattat att den är importerad faktiskt.

Man ser tydligt på S:en tex. ligger en på Fordonsbolaget billigt tex. Direkt undrar man varför den var billig, svaret var import. Privatimport är och har alltid varit paria i Sverige på bilar. Det har varit så jättelänge. undantaget amerikanska muskelbilar från USA.

Tappar man mkt andrahandsvärde på en privatimport så är det ju ingen affär att hålla på liksom. Jag vet flera treor som är svensksålda som gått för lika mkt som köparen betalat och minst två som fått MER än de betalat efter nåt år.

Man kommer inte undan att bilen blir helt gratis att äga då, förutom försäkringspremien då förstås.
¨
Jag kan tycka att det är onödigt att försöka få det billigare än gratis. Det är tillräckligt billigt att köra model3.

Re: Import, men ändå inte..

InläggPostat: 20 dec 2020 18:06
av Fredrik j
Man ska ju alltid kritiskt fråga sig varför bilen importerats. Amerikanska muskelbilar importeras ju därför att det finns ett så mycket större utbud där.

Att budgetera med gratis värdeminskning är lite vågat. Man vet ju inte vad det kommer att kosta innan man sålt.

Re: Import, men ändå inte..

InläggPostat: 21 dec 2020 14:04
av ducce916
Har frågat Tesla ett flertal ggr samt Trygg-Hansa om det är vagnskadeförsäkring på en bil köpt, men ej körd, i Tyskland. Trots att det gått mer än tre veckor sedan jag frågade första gången har ingen på Tesla kunnat ge ett adekvat svar, inte heller Trygg-Hansa.
Hur vet man med säkerhet MED SÄKERHET hur det ligger till, någon som har korrekt info?

Re: Import, men ändå inte..

InläggPostat: 21 dec 2020 14:32
av mikebike
ducce916 skrev:Har frågat Tesla ett flertal ggr samt Trygg-Hansa om det är vagnskadeförsäkring på en bil köpt, men ej körd, i Tyskland. Trots att det gått mer än tre veckor sedan jag frågade första gången har ingen på Tesla kunnat ge ett adekvat svar, inte heller Trygg-Hansa.
Hur vet man med säkerhet MED SÄKERHET hur det ligger till, någon som har korrekt info?

Vagnskadegarantin är något väldigt svenskt, varför svensk vagnskadegaranti ingå på en tysksåld bil?