ducce916 skrev:Har frågat Tesla ett flertal ggr samt Trygg-Hansa om det är vagnskadeförsäkring på en bil köpt, men ej körd, i Tyskland. Trots att det gått mer än tre veckor sedan jag frågade första gången har ingen på Tesla kunnat ge ett adekvat svar, inte heller Trygg-Hansa.
Hur vet man med säkerhet MED SÄKERHET hur det ligger till, någon som har korrekt info?
nej men där kan du få ett svar av mig. Det ingår INTE på den som är köpt i Tyskland. Dessutom kan den vanliga försäkringen beräknas helt annorlunda än en som är såld genom generalagenten i Sverige. Jag har importerat Chevlolet två år gammal år 2008, en Mercedes 04 år 2005, osv. Blir nästan alltid högre premie, plus vagnskadan. Sen kraftigt minskat andrahandsvärde. Som sagt, det är mkt bra andrahandsvärde på model3. Varför spekulera i en import? Sålde min 19 månader gamla med obetydligt värdetapp. Betydligt billigare att äga än alla andra bilar jag haft. typ. Sen tar man alltid en risk att Tesla korrigerar priserna, men å andra sidan så faller värdet ännu mer på en importerad isåfall.
Om du trots allt är ute efter en tysk, kolla noga, de flesta billiga jag sett på mobile.de är importer från Canada och USA. Och ta ALLTID Carfax innan du ens läser vidare. Det importeras mkt krockade bilar. Även bilar som byggs ihop med stulna bildelar i Litauen och skickas vidare. Sålänge bilen är så ny så är det inte värt stöket. Vänta några år så kanske det blir mer lönsamt. Eller om kronan stärks mycket eller så.