”Model 3 har högst värdeminskning” - I call bullshit
Moderator: Redaktion
Re: ”Model 3 har högst värdeminskning” - I call bullshit
Elbilar har ju överlag högt andrahandsvärde, ibland sjukt högt. Synd att ”journalisten” inte pekar på det istället då det verkligen hade hjälpt folk att göra ett korrekt val, alltså inte köpa begagnat kontant utan istället ta ett litet lån och köpa nytt.
Re: ”Model 3 har högst värdeminskning” - I call bullshit
Det är något jag undrar över också. Hade varit intressant att få höra varför folk vill betala nästa lika mycket för en begagnad bil som för en ny.Fredrik j skrev:Kunde han inte försökt reda ut varför människor är beredda att betala lika mycket för en begagnad model3 som för en ny?
Re: ”Model 3 har högst värdeminskning” - I call bullshit
Har försökt hitta en Model 3 som är 3 år gammal och har 6000 mil på mätaren men måste erkänna att det går sådär. Inte en enda sån på Blocket
Re: ”Model 3 har högst värdeminskning” - I call bullshit
Oavsett miltal så är det omöjligt att hitta en europeisk Model 3 som är 3 år...nek0 skrev:Har försökt hitta en Model 3 som är 3 år gammal och har 6000 mil på mätaren men måste erkänna att det går sådär. Inte en enda sån på Blocket
https://teslaclubsweden.se/breaking-new ... a-model-3/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: ”Model 3 har högst värdeminskning” - I call bullshit
Nu gällde ju siffrorna i artikeln inte hur begpriserna ser ut idag utan om hur tillfrågad expert TROR det kommer se ut tre år framåt från idag. Då kommer tex utbudet av begagnade elbilar vara mycket större än idag samtidigt som det finns fler nya modeller att välja bland. Sedaner (som Model 3) är ju av tradition inte så attraktiva i Sverige så jag håller det inte för helt otroligt att vi får se begpriserna på Model 3 falla när Model Y, Enyaq, ID4 och andra modeller dyker upp på marknaden.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: ”Model 3 har högst värdeminskning” - I call bullshit
Jo jag vet, det var lite ironiskt inlägg .Svenssons skrev:Oavsett miltal så är det omöjligt att hitta en europeisk Model 3 som är 3 år...nek0 skrev:Har försökt hitta en Model 3 som är 3 år gammal och har 6000 mil på mätaren men måste erkänna att det går sådär. Inte en enda sån på Blocket
https://teslaclubsweden.se/breaking-new ... a-model-3/
Re: ”Model 3 har högst värdeminskning” - I call bullshit
Det ligger ju helt nya lagerbilar på Teslas hemsida för 560 780. Det borde ju rimligen betyda att 500 780 är någon sorts gräns för vad en begagnad kan kosta. Ändå ligger det handlare på blocket och önskar 529'.LarsL skrev:Det är något jag undrar över också. Hade varit intressant att få höra varför folk vill betala nästa lika mycket för en begagnad bil som för en ny.Fredrik j skrev:Kunde han inte försökt reda ut varför människor är beredda att betala lika mycket för en begagnad model3 som för en ny?
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1978
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: ”Model 3 har högst värdeminskning” - I call bullshit
Jag mejlade Journalisten då jag tyckte lite synd om honom och han svarade så här:
Jag har nu sett vad Expressen har återpublicerat. Det är en väldigt gammal artikel, skriven för länge sedan, och jag har kontaktet redaktören på Expressen och frågat varför den ligger ute. Priser är färskvara.
Jag har nu sett vad Expressen har återpublicerat. Det är en väldigt gammal artikel, skriven för länge sedan, och jag har kontaktet redaktören på Expressen och frågat varför den ligger ute. Priser är färskvara.
Haft alla 3/Y
Re: ”Model 3 har högst värdeminskning” - I call bullshit
Snyggt!pejvic skrev:Jag mejlade Journalisten då jag tyckte lite synd om honom och han svarade så här:
Jag har nu sett vad Expressen har återpublicerat. Det är en väldigt gammal artikel, skriven för länge sedan, och jag har kontaktet redaktören på Expressen och frågat varför den ligger ute. Priser är färskvara.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2404
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: ”Model 3 har högst värdeminskning” - I call bullshit
Detta var nog bland det sämsta jag läst journalistiskt (under 400tkr för LR efter 6000mil)! Billigaste Teslan ute på blocket nu ligger på 495tkr och det är en SR+.slugger75 skrev:https://www.expressen.se/premium/motor/ ... litstarka/
Hmm. Något säger mig att denna ”undersökning” inte är med sanningen överensstämmande.
Allt pekar ju istället på att Model 3 tappar minst i värde av alla bilar.
Rättelse i tidningen är på sin plats...
Eller så är det så att journalisten bakom hoppas på att någon nuvarande ägare av Model 3 skall vara snällare än tomten och mer osmart än en ko och sälja sin Model 3 LR till journalisten med 6000mil på mätaren för under 400tkr). God Jul inte 1 April.
Re: ”Model 3 har högst värdeminskning” - I call bullshit
Min TM3 uttagen juni 2019, drygt 2000 mil har gått ner 5000kr (inbytes värde av tesla ).
(Utöver miljöbonusen då, men den har ja ju inte betalt )
Man brukar väll säga att 50 000 går ut genom avgasröret vid första start. Men tesla har ju inget avgasrör
(Utöver miljöbonusen då, men den har ja ju inte betalt )
Man brukar väll säga att 50 000 går ut genom avgasröret vid första start. Men tesla har ju inget avgasrör
Re: ”Model 3 har högst värdeminskning” - I call bullshit
Så det var aktuellare förut? Eller viste de mer om framtiden förr i tiden?pejvic skrev:Jag mejlade Journalisten då jag tyckte lite synd om honom och han svarade så här:
Jag har nu sett vad Expressen har återpublicerat. Det är en väldigt gammal artikel, skriven för länge sedan, och jag har kontaktet redaktören på Expressen och frågat varför den ligger ute. Priser är färskvara.
Re: ”Model 3 har högst värdeminskning” - I call bullshit
I Vi Bilägare långtidstest hade Tesla M3 minst värdeminskning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: ”Model 3 har högst värdeminskning” - I call bullshit
Lönar sig att byta ofta helt enkelt. Trevlig utveckling.swegarm skrev:Min TM3 uttagen juni 2019, drygt 2000 mil har gått ner 5000kr (inbytes värde av tesla ).
(Utöver miljöbonusen då, men den har ja ju inte betalt )
Man brukar väll säga att 50 000 går ut genom avgasröret vid första start. Men tesla har ju inget avgasrör
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: ”Model 3 har högst värdeminskning” - I call bullshit
Min plan var att när det var dags för bilbyte vid årsskiftet att köpa en begagnad Model 3 då jag trodde det skulle följ alla andra bilar i värdeminskning.
Efter att kollat på blocket under hösten och inte sett en enda LR under 600 000 kändes det som en bättre affär med en ny för 600 000.
Nu har jag sett några neråt 560 000 men med halva garantin uppåkt dvs över 4000 mil. Många ligger runt 630 000 vilket som flera säger är i princip dyrare än att beställa en helt ny.
Totalekonomi ser verkligen ljus ut även om jag räknat med ett restvärde på 53% efter 3 år
Efter att kollat på blocket under hösten och inte sett en enda LR under 600 000 kändes det som en bättre affär med en ny för 600 000.
Nu har jag sett några neråt 560 000 men med halva garantin uppåkt dvs över 4000 mil. Många ligger runt 630 000 vilket som flera säger är i princip dyrare än att beställa en helt ny.
Totalekonomi ser verkligen ljus ut även om jag räknat med ett restvärde på 53% efter 3 år
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Model Y Performance 2022 Black/Black
Re: ”Model 3 har högst värdeminskning” - I call bullshit
Om man räknar med bonusen som han glömt i sin artikel har M3 ett nypris på 600 000. 400 000 i restvärde är då 66% i restvärde och tappet på 3 år blir 200 000. Lägg där till deras egen uträkning på att drivmedlet är en besparing på 34 000kr enligt dom och totalekonomin blir bättre än de flesta bilarna de listat. Slår vi av 34 000 på de 200 000 som värdetappet är blir det endast 166 000 över 3 år. Hamnar ungefär som Kia Niro Plug in i testet.
Alltså ekonomi som en bil för halva priset nästan, men vilken bil som är roligast att köra är vi nog överens om redan
Alltså ekonomi som en bil för halva priset nästan, men vilken bil som är roligast att köra är vi nog överens om redan
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Model Y Performance 2022 Black/Black
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: ”Model 3 har högst värdeminskning” - I call bullshit
Skojar du?OlleBack skrev:Vad tyder på det? Låter anekdotiskt. Dom lär väl ha kollat på faktisk data?slugger75 skrev:https://www.expressen.se/premium/motor/ ... litstarka/
Hmm. Något säger mig att denna ”undersökning” inte är med sanningen överensstämmande.
Allt pekar ju istället på att Model 3 tappar minst i värde av alla bilar.
Finns hur mycket som helst som pekar på att elbilar i allmänhet, och Model 3 i synnerhet, håller värdet mycket bra.
https://www.google.se/amp/s/insideevs.c ... -cars/amp/
https://www.google.se/amp/s/www.teslara ... study/amp/
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: ”Model 3 har högst värdeminskning” - I call bullshit
Min M3 performance tappade ca 110k på ett drygt år (om man inte räknar med bonusen då tappade den 170).
Model 3 performance, #teamwhite
-
- Inlägg: 290
- Blev medlem: 10 apr 2019 08:35
Re: ”Model 3 har högst värdeminskning” - I call bullshit
Artikeln har givetvis fel. Samtidigt kommer inte värdeminskningen på Model 3 att vara så liten som många här tror - låt mig förklara:
Bilar som Model 3 som anses vara det modernaste på marknaden håller värdet mycket bra i 2-3 år, tills det kommer något modernare, sen kommer de i sin tur att tappa ganska kraftigt. Liknande utveckling hade Model S, som höll värdet mycket bra i början, nu kan kan dock köpa en 6 år gammal hyfsat billigt. Värdeminskningen måste alltså ställas i perspektiv till tidsaspekten, eftersom den sällan är speciellt jämn.
Min analys av värdeminskningen är att den för Model 3 och elbilar överlag är relativt låg, men inte så exeptionell att man inte skulle hitta fossilbilar med liknande utveckling. Den extremt låga värdeminskingen för Model 3 kommer av den korta tiden (1-1.5 år) och kommer att bli mer normal när man ser på 4-5 år. Billiga Model 3 (SR+) håller värdet bäst och dyra (Performance) sämst - detta ser man bl.a. på den tyska marknaden där skillanden mellan dessa modeller (1.5 år gamla) nu är klart mindre än vid nyförsäljning.
Bilar som Model 3 som anses vara det modernaste på marknaden håller värdet mycket bra i 2-3 år, tills det kommer något modernare, sen kommer de i sin tur att tappa ganska kraftigt. Liknande utveckling hade Model S, som höll värdet mycket bra i början, nu kan kan dock köpa en 6 år gammal hyfsat billigt. Värdeminskningen måste alltså ställas i perspektiv till tidsaspekten, eftersom den sällan är speciellt jämn.
Min analys av värdeminskningen är att den för Model 3 och elbilar överlag är relativt låg, men inte så exeptionell att man inte skulle hitta fossilbilar med liknande utveckling. Den extremt låga värdeminskingen för Model 3 kommer av den korta tiden (1-1.5 år) och kommer att bli mer normal när man ser på 4-5 år. Billiga Model 3 (SR+) håller värdet bäst och dyra (Performance) sämst - detta ser man bl.a. på den tyska marknaden där skillanden mellan dessa modeller (1.5 år gamla) nu är klart mindre än vid nyförsäljning.
Nissan Leaf 2014
Re: ”Model 3 har högst värdeminskning” - I call bullshit
När Model Y kommer så kan nog värdet på SR och LR droppa lite. De är ju de ”praktiska” alternativen, vilket då övertas av Y.granlundii skrev:Artikeln har givetvis fel. Samtidigt kommer inte värdeminskningen på Model 3 att vara så liten som många här tror - låt mig förklara:
Bilar som Model 3 som anses vara det modernaste på marknaden håller värdet mycket bra i 2-3 år, tills det kommer något modernare, sen kommer de i sin tur att tappa ganska kraftigt. Liknande utveckling hade Model S, som höll värdet mycket bra i början, nu kan kan dock köpa en 6 år gammal hyfsat billigt. Värdeminskningen måste alltså ställas i perspektiv till tidsaspekten, eftersom den sällan är speciellt jämn.
Min analys av värdeminskningen är att den för Model 3 och elbilar överlag är relativt låg, men inte så exeptionell att man inte skulle hitta fossilbilar med liknande utveckling. Den extremt låga värdeminskingen för Model 3 kommer av den korta tiden (1-1.5 år) och kommer att bli mer normal när man ser på 4-5 år. Billiga Model 3 (SR+) håller värdet bäst och dyra (Performance) sämst - detta ser man bl.a. på den tyska marknaden där skillanden mellan dessa modeller (1.5 år gamla) nu är klart mindre än vid nyförsäljning.
Performance köper man just för prestandan, det ändrar inte Y på.
I Tyskland har man infört betydligt högre bidrag nu på sistone, vilket förstås pressat ner begpriserna.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: ”Model 3 har högst värdeminskning” - I call bullshit
Låt mig motsäga dig vad gäller Model S.granlundii skrev:Artikeln har givetvis fel. Samtidigt kommer inte värdeminskningen på Model 3 att vara så liten som många här tror - låt mig förklara:
Bilar som Model 3 som anses vara det modernaste på marknaden håller värdet mycket bra i 2-3 år, tills det kommer något modernare, sen kommer de i sin tur att tappa ganska kraftigt. Liknande utveckling hade Model S, som höll värdet mycket bra i början, nu kan kan dock köpa en 6 år gammal hyfsat billigt. Värdeminskningen måste alltså ställas i perspektiv till tidsaspekten, eftersom den sällan är speciellt jämn.
Min analys av värdeminskningen är att den för Model 3 och elbilar överlag är relativt låg, men inte så exeptionell att man inte skulle hitta fossilbilar med liknande utveckling. Den extremt låga värdeminskingen för Model 3 kommer av den korta tiden (1-1.5 år) och kommer att bli mer normal när man ser på 4-5 år. Billiga Model 3 (SR+) håller värdet bäst och dyra (Performance) sämst - detta ser man bl.a. på den tyska marknaden där skillanden mellan dessa modeller (1.5 år gamla) nu är klart mindre än vid nyförsäljning.
Från starten så höll Modell S sitt värde väldigt bra (ex inbyte till Tesla efter två år med 40000 kr tapp) och så har det fortsatt Dock så höljde Tesla priserna kraftigt vissa perioder och innan den stora sänkningen (feb 2018?) så fanns det chans/risk att tappa mycket pengar på en ny bil.
Däremot så har priserna på begagnade bilar av lite äldre årsmodeller legat i stort sett still nu i flera år. En bil som såldes för 400000 för några år sedan har fortfarande ett värde runt det samma. Så att påstå att lite äldre elbilar tappar stort vad gäller värde vill jag nog se några slags bevis på innan jag tror på det.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: ”Model 3 har högst värdeminskning” - I call bullshit
Ja det verkar stämma väldigt bra med dom jag haft koll på iaf, knappt någon sänkning alls nu ett par år på dom frånlator skrev:Låt mig motsäga dig vad gäller Model S.granlundii skrev:Artikeln har givetvis fel. Samtidigt kommer inte värdeminskningen på Model 3 att vara så liten som många här tror - låt mig förklara:
Bilar som Model 3 som anses vara det modernaste på marknaden håller värdet mycket bra i 2-3 år, tills det kommer något modernare, sen kommer de i sin tur att tappa ganska kraftigt. Liknande utveckling hade Model S, som höll värdet mycket bra i början, nu kan kan dock köpa en 6 år gammal hyfsat billigt. Värdeminskningen måste alltså ställas i perspektiv till tidsaspekten, eftersom den sällan är speciellt jämn.
Min analys av värdeminskningen är att den för Model 3 och elbilar överlag är relativt låg, men inte så exeptionell att man inte skulle hitta fossilbilar med liknande utveckling. Den extremt låga värdeminskingen för Model 3 kommer av den korta tiden (1-1.5 år) och kommer att bli mer normal när man ser på 4-5 år. Billiga Model 3 (SR+) håller värdet bäst och dyra (Performance) sämst - detta ser man bl.a. på den tyska marknaden där skillanden mellan dessa modeller (1.5 år gamla) nu är klart mindre än vid nyförsäljning.
Från starten så höll Modell S sitt värde väldigt bra (ex inbyte till Tesla efter två år med 40000 kr tapp) och så har det fortsatt Dock så höljde Tesla priserna kraftigt vissa perioder och innan den stora sänkningen (feb 2018?) så fanns det chans/risk att tappa mycket pengar på en ny bil.
Däremot så har priserna på begagnade bilar av lite äldre årsmodeller legat i stort sett still nu i flera år. En bil som såldes för 400000 för några år sedan har fortfarande ett värde runt det samma. Så att påstå att lite äldre elbilar tappar stort vad gäller värde vill jag nog se några slags bevis på innan jag tror på det.
2014-15...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: ”Model 3 har högst värdeminskning” - I call bullshit
Jag tror att det beror mycket på att det inte finns en ny Tesla som kostar under 500t. Om M3 går ner i pris efter att MY har sålts här ett tag så kanske även begagnatpriserna sjunker lite. Men det dröjer nog ett tag. En begagnad S är en trevlig bil iafBjelke skrev:Ja det verkar stämma väldigt bra med dom jag haft koll på iaf, knappt någon sänkning alls nu ett par år på dom frånlator skrev:Låt mig motsäga dig vad gäller Model S.granlundii skrev:Artikeln har givetvis fel. Samtidigt kommer inte värdeminskningen på Model 3 att vara så liten som många här tror - låt mig förklara:
Bilar som Model 3 som anses vara det modernaste på marknaden håller värdet mycket bra i 2-3 år, tills det kommer något modernare, sen kommer de i sin tur att tappa ganska kraftigt. Liknande utveckling hade Model S, som höll värdet mycket bra i början, nu kan kan dock köpa en 6 år gammal hyfsat billigt. Värdeminskningen måste alltså ställas i perspektiv till tidsaspekten, eftersom den sällan är speciellt jämn.
Min analys av värdeminskningen är att den för Model 3 och elbilar överlag är relativt låg, men inte så exeptionell att man inte skulle hitta fossilbilar med liknande utveckling. Den extremt låga värdeminskingen för Model 3 kommer av den korta tiden (1-1.5 år) och kommer att bli mer normal när man ser på 4-5 år. Billiga Model 3 (SR+) håller värdet bäst och dyra (Performance) sämst - detta ser man bl.a. på den tyska marknaden där skillanden mellan dessa modeller (1.5 år gamla) nu är klart mindre än vid nyförsäljning.
Från starten så höll Modell S sitt värde väldigt bra (ex inbyte till Tesla efter två år med 40000 kr tapp) och så har det fortsatt Dock så höljde Tesla priserna kraftigt vissa perioder och innan den stora sänkningen (feb 2018?) så fanns det chans/risk att tappa mycket pengar på en ny bil.
Däremot så har priserna på begagnade bilar av lite äldre årsmodeller legat i stort sett still nu i flera år. En bil som såldes för 400000 för några år sedan har fortfarande ett värde runt det samma. Så att påstå att lite äldre elbilar tappar stort vad gäller värde vill jag nog se några slags bevis på innan jag tror på det.
2014-15...
Re: ”Model 3 har högst värdeminskning” - I call bullshit
Glöm inte att dollarn rört sig mycket sista 5-6 åren!
Hälsningar
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Re: ”Model 3 har högst värdeminskning” - I call bullshit
Bor du i Sverige så förstår jag varför du har sådana problem. Model 3 fanns inte ens här för tre år sedan. Så du kan ge upp att lägga all tid på att leta efter en sådan.nek0 skrev:Har försökt hitta en Model 3 som är 3 år gammal och har 6000 mil på mätaren men måste erkänna att det går sådär. Inte en enda sån på Blocket
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik