”Model 3 har högst värdeminskning” - I call bullshit

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: ”Model 3 har högst värdeminskning” - I call bullshit

Inlägg av pejvic »

Jag får det till ca 33% värdeminskning. Men oavsett har de fel. Det går inga LR för 400 nu. Inte ens med 10.000 mil.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 620
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: ”Model 3 har högst värdeminskning” - I call bullshit

Inlägg av Arn »

Legato skrev:
slugger75 skrev:
https://www.expressen.se/premium/motor/ ... litstarka/

Hmm. Något säger mig att denna ”undersökning” inte är med sanningen överensstämmande.

Allt pekar ju istället på att Model 3 tappar minst i värde av alla bilar.
De "glömde" visst att man får en bonus på 60k också. Förutom då att de hittat på ett restvärde utan anknytning till verkligheten.

Jag fick mer för min trea efter 1700 mil och 17 månader än vad den kostade ny efter bonus.

Hur lyckades du med det? Sålde du den privat?
Användarvisningsbild
teargaz
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 24 feb 2021 08:29

Re: ”Model 3 har högst värdeminskning” - I call bullshit

Inlägg av teargaz »

Halvar skrev:
Är det bara jag som är dum eller har journalisten tänkt tvärtom? Om utgångspriset är 660k och begagnatpriset beräknas vara 399k så är ju inte minskningen 60% utan värdet. Eller?
Jag är inte inne på forumet särskilt ofta så förlåt för necron.
Du tänker rätt! Den som dom har i topp är den som procentuellt har tappa mest i värde.
Hela artikeln är skriven på felaktiga matematiska kunskaper :D
Dom trodde det som var dyrast var billigast och tvärt om :D
Användarvisningsbild
teargaz
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 24 feb 2021 08:29

Re: ”Model 3 har högst värdeminskning” - I call bullshit

Inlägg av teargaz »

teargaz skrev:
Halvar skrev:
Är det bara jag som är dum eller har journalisten tänkt tvärtom? Om utgångspriset är 660k och begagnatpriset beräknas vara 399k så är ju inte minskningen 60% utan värdet. Eller?
Jag är inte inne på forumet särskilt ofta så förlåt för necron.
Du tänker rätt! Den som dom har i topp är den som procentuellt har tappa mest i värde.
Hela artikeln är skriven på felaktiga matematiska kunskaper :D
Dom trodde det som var dyrast var billigast och tvärt om :D
Man kan väl säga att dom blandade ihop restvärdet med värdeminskningen när dom skrev artikeln. Nån som har gjort fel på firman helt enkelt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: ”Model 3 har högst värdeminskning” - I call bullshit

Inlägg av martinot »

Media och journalister, speciellt de på våra kvällstidningar, är väl inte de som man direkt skall lita på har någon kunskap om något. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: ”Model 3 har högst värdeminskning” - I call bullshit

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
Media och journalister, speciellt de på våra kvällstidningar, är väl inte de som man direkt skall lita på har någon kunskap om något. :D
Synd bara att skiten sprider sig bland icke insatta :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: ”Model 3 har högst värdeminskning” - I call bullshit

Inlägg av martinot »

Jo, media generellt är ju både felinformerade och/eller har en agenda att sprida lögner om elbilar. Detta oavsett om borgerlig dagspress som SvD/DN, techsajter som Sweclockers, vänsterpress som Flamman eller kvällstidningar som Expressen.

Trist medialandskap vi har i Sverige (om man undantar nischsajter som TCS och ett par andra mindre sakkunniga och välinformerade media).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2332
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: ”Model 3 har högst värdeminskning” - I call bullshit

Inlägg av mans71 »

martinot skrev:
Jo, media generellt är ju både felinformerade och/eller har en agenda att sprida lögner om elbilar. Detta oavsett om borgerlig dagspress som SvD/DN, techsajter som Sweclockers, vänsterpress som Flamman eller kvällstidningar som Expressen.

Trist medialandskap vi har i Sverige (om man undantar nischsajter som TCS och ett par andra mindre sakkunniga och välinformerade media).
Jag tror inte media har förändrats nämnvärt. Däremot folks inställng till dom som du gör uttryck för här. TCS har ju om någon en agenda, det måste du väl se?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: ”Model 3 har högst värdeminskning” - I call bullshit

Inlägg av fth »

Halvar skrev:
Är det bara jag som är dum eller har journalisten tänkt tvärtom? Om utgångspriset är 660k och begagnatpriset beräknas vara 399k så är ju inte minskningen 60% utan värdet. Eller?
Jag är inte inne på forumet särskilt ofta så förlåt för necron.
Ja, denna artikel var ju ett verkligt bottennapp, dom har som du skriver vänt upp och ned på resultatet :roll:

Sker det ingen som helst kontroll av artiklar innan dom publiceras nuförtiden?

Jag trodde hela poängen med "gammelmedia" var just att det fanns redaktörer, "fact checkers", etc?

Detta är ju pinsamt, tidningen måste ju göra en pudel och vända på listan.

/fth

Edit: iofs skriver dom ju att Teslan har "både högst värdefall i kronor och restvärde i procent", vad dom nu menar med det?
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: ”Model 3 har högst värdeminskning” - I call bullshit

Inlägg av ErikHallq »

Halvar skrev:
Är det bara jag som är dum eller har journalisten tänkt tvärtom? Om utgångspriset är 660k och begagnatpriset beräknas vara 399k så är ju inte minskningen 60% utan värdet. Eller?
Jag är inte inne på forumet särskilt ofta så förlåt för necron.
fth skrev:
Halvar skrev:
Är det bara jag som är dum eller har journalisten tänkt tvärtom? Om utgångspriset är 660k och begagnatpriset beräknas vara 399k så är ju inte minskningen 60% utan värdet. Eller?
Jag är inte inne på forumet särskilt ofta så förlåt för necron.
Ja, denna artikel var ju ett verkligt bottennapp, dom har som du skriver vänt upp och ned på resultatet :roll:

Sker det ingen som helst kontroll av artiklar innan dom publiceras nuförtiden?

Jag trodde hela poängen med "gammelmedia" var just att det fanns redaktörer, "fact checkers", etc?

Detta är ju pinsamt, tidningen måste ju göra en pudel och vända på listan.

/fth

Edit: iofs skriver dom ju att Teslan har "både högst värdefall i kronor och restvärde i procent", vad dom nu menar med det?
Nja alltså dom har ju inte gjort fel,det dom säger är 100% korrekt (om vi anser att deras värderingar är korrekta) . Däremot är bara deras jämförelse urbota korkad. Minst värdeminskning är Toyota Yaris, precis som dom säger. Värdeminskningen är ca 80k. Men det är ju rätt självklart eftersom bilen är så billig... Den relativa värdeminskning däremot är en annan sak.

Köper man en ny bil för 30k och den faller med 99% efter 3 år så hade den haft 1% restvärde och en värdeminskning på 29k, den hade vunnit deras test..."den hade ju minst värdeminskning höhö"

Men eftersom dom jämför de absoluta beloppen så är det omöjligt för en dyr bil att vinna. Toyota Yaris behöver en värdeminskning på 140% för att vara sämre än Teslan :D
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
teargaz
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 24 feb 2021 08:29

Re: ”Model 3 har högst värdeminskning” - I call bullshit

Inlägg av teargaz »

ErikHallq skrev:
Halvar skrev:
Är det bara jag som är dum eller har journalisten tänkt tvärtom? Om utgångspriset är 660k och begagnatpriset beräknas vara 399k så är ju inte minskningen 60% utan värdet. Eller?
Jag är inte inne på forumet särskilt ofta så förlåt för necron.
fth skrev:
Halvar skrev:
Är det bara jag som är dum eller har journalisten tänkt tvärtom? Om utgångspriset är 660k och begagnatpriset beräknas vara 399k så är ju inte minskningen 60% utan värdet. Eller?
Jag är inte inne på forumet särskilt ofta så förlåt för necron.
Ja, denna artikel var ju ett verkligt bottennapp, dom har som du skriver vänt upp och ned på resultatet :roll:

Sker det ingen som helst kontroll av artiklar innan dom publiceras nuförtiden?

Jag trodde hela poängen med "gammelmedia" var just att det fanns redaktörer, "fact checkers", etc?

Detta är ju pinsamt, tidningen måste ju göra en pudel och vända på listan.

/fth

Edit: iofs skriver dom ju att Teslan har "både högst värdefall i kronor och restvärde i procent", vad dom nu menar med det?
Nja alltså dom har ju inte gjort fel,det dom säger är 100% korrekt (om vi anser att deras värderingar är korrekta) . Däremot är bara deras jämförelse urbota korkad. Minst värdeminskning är Toyota Yaris, precis som dom säger. Värdeminskningen är ca 80k. Men det är ju rätt självklart eftersom bilen är så billig... Den relativa värdeminskning däremot är en annan sak.

Köper man en ny bil för 30k och den faller med 99% efter 3 år så hade den haft 1% restvärde och en värdeminskning på 29k, den hade vunnit deras test..."den hade ju minst värdeminskning höhö"

Men eftersom dom jämför de absoluta beloppen så är det omöjligt för en dyr bil att vinna. Toyota Yaris behöver en värdeminskning på 140% för att vara sämre än Teslan :D
Ja där har du en poäng såklart som jag inte allt tänkte på. Tänk om man skulle börja resonera så i aktiebranchen också...
Skriv svar