Artikeln har givetvis fel. Samtidigt kommer inte värdeminskningen på Model 3 att vara så liten som många här tror - låt mig förklara:
Bilar som Model 3 som anses vara det modernaste på marknaden håller värdet mycket bra i 2-3 år, tills det kommer något modernare, sen kommer de i sin tur att tappa ganska kraftigt. Liknande utveckling hade Model S, som höll värdet mycket bra i början, nu kan kan dock köpa en 6 år gammal hyfsat billigt. Värdeminskningen måste alltså ställas i perspektiv till tidsaspekten, eftersom den sällan är speciellt jämn.
Min analys av värdeminskningen är att den för Model 3 och elbilar överlag är relativt låg, men inte så exeptionell att man inte skulle hitta fossilbilar med liknande utveckling. Den extremt låga värdeminskingen för Model 3 kommer av den korta tiden (1-1.5 år) och kommer att bli mer normal när man ser på 4-5 år. Billiga Model 3 (SR+) håller värdet bäst och dyra (Performance) sämst - detta ser man bl.a. på den tyska marknaden där skillanden mellan dessa modeller (1.5 år gamla) nu är klart mindre än vid nyförsäljning.
Låt mig motsäga dig vad gäller Model S.
Från starten så höll Modell S sitt värde väldigt bra (ex inbyte till Tesla efter två år med 40000 kr tapp) och så har det fortsatt Dock så höljde Tesla priserna kraftigt vissa perioder och innan den stora sänkningen (feb 2018?) så fanns det chans/risk att tappa mycket pengar på en ny bil.
Däremot så har priserna på begagnade bilar av lite äldre årsmodeller legat i stort sett still nu i flera år. En bil som såldes för 400000 för några år sedan har fortfarande ett värde runt det samma. Så att påstå att lite äldre elbilar tappar stort vad gäller värde vill jag nog se några slags bevis på innan jag tror på det.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Artikeln har givetvis fel. Samtidigt kommer inte värdeminskningen på Model 3 att vara så liten som många här tror - låt mig förklara:
Bilar som Model 3 som anses vara det modernaste på marknaden håller värdet mycket bra i 2-3 år, tills det kommer något modernare, sen kommer de i sin tur att tappa ganska kraftigt. Liknande utveckling hade Model S, som höll värdet mycket bra i början, nu kan kan dock köpa en 6 år gammal hyfsat billigt. Värdeminskningen måste alltså ställas i perspektiv till tidsaspekten, eftersom den sällan är speciellt jämn.
Min analys av värdeminskningen är att den för Model 3 och elbilar överlag är relativt låg, men inte så exeptionell att man inte skulle hitta fossilbilar med liknande utveckling. Den extremt låga värdeminskingen för Model 3 kommer av den korta tiden (1-1.5 år) och kommer att bli mer normal när man ser på 4-5 år. Billiga Model 3 (SR+) håller värdet bäst och dyra (Performance) sämst - detta ser man bl.a. på den tyska marknaden där skillanden mellan dessa modeller (1.5 år gamla) nu är klart mindre än vid nyförsäljning.
Låt mig motsäga dig vad gäller Model S.
Från starten så höll Modell S sitt värde väldigt bra (ex inbyte till Tesla efter två år med 40000 kr tapp) och så har det fortsatt Dock så höljde Tesla priserna kraftigt vissa perioder och innan den stora sänkningen (feb 2018?) så fanns det chans/risk att tappa mycket pengar på en ny bil.
Däremot så har priserna på begagnade bilar av lite äldre årsmodeller legat i stort sett still nu i flera år. En bil som såldes för 400000 för några år sedan har fortfarande ett värde runt det samma. Så att påstå att lite äldre elbilar tappar stort vad gäller värde vill jag nog se några slags bevis på innan jag tror på det.
Ja det verkar stämma väldigt bra med dom jag haft koll på iaf, knappt någon sänkning alls nu ett par år på dom från
2014-15...
Artikeln har givetvis fel. Samtidigt kommer inte värdeminskningen på Model 3 att vara så liten som många här tror - låt mig förklara:
Bilar som Model 3 som anses vara det modernaste på marknaden håller värdet mycket bra i 2-3 år, tills det kommer något modernare, sen kommer de i sin tur att tappa ganska kraftigt. Liknande utveckling hade Model S, som höll värdet mycket bra i början, nu kan kan dock köpa en 6 år gammal hyfsat billigt. Värdeminskningen måste alltså ställas i perspektiv till tidsaspekten, eftersom den sällan är speciellt jämn.
Min analys av värdeminskningen är att den för Model 3 och elbilar överlag är relativt låg, men inte så exeptionell att man inte skulle hitta fossilbilar med liknande utveckling. Den extremt låga värdeminskingen för Model 3 kommer av den korta tiden (1-1.5 år) och kommer att bli mer normal när man ser på 4-5 år. Billiga Model 3 (SR+) håller värdet bäst och dyra (Performance) sämst - detta ser man bl.a. på den tyska marknaden där skillanden mellan dessa modeller (1.5 år gamla) nu är klart mindre än vid nyförsäljning.
Låt mig motsäga dig vad gäller Model S.
Från starten så höll Modell S sitt värde väldigt bra (ex inbyte till Tesla efter två år med 40000 kr tapp) och så har det fortsatt Dock så höljde Tesla priserna kraftigt vissa perioder och innan den stora sänkningen (feb 2018?) så fanns det chans/risk att tappa mycket pengar på en ny bil.
Däremot så har priserna på begagnade bilar av lite äldre årsmodeller legat i stort sett still nu i flera år. En bil som såldes för 400000 för några år sedan har fortfarande ett värde runt det samma. Så att påstå att lite äldre elbilar tappar stort vad gäller värde vill jag nog se några slags bevis på innan jag tror på det.
Ja det verkar stämma väldigt bra med dom jag haft koll på iaf, knappt någon sänkning alls nu ett par år på dom från
2014-15...
Jag tror att det beror mycket på att det inte finns en ny Tesla som kostar under 500t. Om M3 går ner i pris efter att MY har sålts här ett tag så kanske även begagnatpriserna sjunker lite. Men det dröjer nog ett tag. En begagnad S är en trevlig bil iaf
Glöm inte att dollarn rört sig mycket sista 5-6 åren!
Hälsningar
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Har försökt hitta en Model 3 som är 3 år gammal och har 6000 mil på mätaren men måste erkänna att det går sådär. Inte en enda sån på Blocket
Bor du i Sverige så förstår jag varför du har sådana problem. Model 3 fanns inte ens här för tre år sedan. Så du kan ge upp att lägga all tid på att leta efter en sådan.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Har försökt hitta en Model 3 som är 3 år gammal och har 6000 mil på mätaren men måste erkänna att det går sådär. Inte en enda sån på Blocket
Bor du i Sverige så förstår jag varför du har sådana problem. Model 3 fanns inte ens här för tre år sedan. Så du kan ge upp att lägga all tid på att leta efter en sådan.
Har försökt hitta en Model 3 som är 3 år gammal och har 6000 mil på mätaren men måste erkänna att det går sådär. Inte en enda sån på Blocket
Bor du i Sverige så förstår jag varför du har sådana problem. Model 3 fanns inte ens här för tre år sedan. Så du kan ge upp att lägga all tid på att leta efter en sådan.
Du läser mina inlägg som fan läser bibeln.
Gott!
Ungefär som du om Tesla då.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Har försökt hitta en Model 3 som är 3 år gammal och har 6000 mil på mätaren men måste erkänna att det går sådär. Inte en enda sån på Blocket
Bor du i Sverige så förstår jag varför du har sådana problem. Model 3 fanns inte ens här för tre år sedan. Så du kan ge upp att lägga all tid på att leta efter en sådan.
Du läser mina inlägg som fan läser bibeln.
Gott!
Ungefär som du om Tesla då.
Tror inte det.
Jag väljer bara vem på forumet jag kan lita på
Har försökt hitta en Model 3 som är 3 år gammal och har 6000 mil på mätaren men måste erkänna att det går sådär. Inte en enda sån på Blocket
Bor du i Sverige så förstår jag varför du har sådana problem. Model 3 fanns inte ens här för tre år sedan. Så du kan ge upp att lägga all tid på att leta efter en sådan.
Du läser mina inlägg som fan läser bibeln.
Gott!
Ungefär som du om Tesla då.
Tror inte det.
Jag väljer bara vem på forumet jag kan lita på
Jo, märker det. De du litar på mest om Tesla, är det som inte varken äger eller kan Tesla.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Artikeln har givetvis fel. Samtidigt kommer inte värdeminskningen på Model 3 att vara så liten som många här tror - låt mig förklara:
Bilar som Model 3 som anses vara det modernaste på marknaden håller värdet mycket bra i 2-3 år, tills det kommer något modernare, sen kommer de i sin tur att tappa ganska kraftigt. Liknande utveckling hade Model S, som höll värdet mycket bra i början, nu kan kan dock köpa en 6 år gammal hyfsat billigt. Värdeminskningen måste alltså ställas i perspektiv till tidsaspekten, eftersom den sällan är speciellt jämn.
Min analys av värdeminskningen är att den för Model 3 och elbilar överlag är relativt låg, men inte så exeptionell att man inte skulle hitta fossilbilar med liknande utveckling. Den extremt låga värdeminskingen för Model 3 kommer av den korta tiden (1-1.5 år) och kommer att bli mer normal när man ser på 4-5 år. Billiga Model 3 (SR+) håller värdet bäst och dyra (Performance) sämst - detta ser man bl.a. på den tyska marknaden där skillanden mellan dessa modeller (1.5 år gamla) nu är klart mindre än vid nyförsäljning.
Låt mig motsäga dig vad gäller Model S.
Från starten så höll Modell S sitt värde väldigt bra (ex inbyte till Tesla efter två år med 40000 kr tapp) och så har det fortsatt Dock så höljde Tesla priserna kraftigt vissa perioder och innan den stora sänkningen (feb 2018?) så fanns det chans/risk att tappa mycket pengar på en ny bil.
Däremot så har priserna på begagnade bilar av lite äldre årsmodeller legat i stort sett still nu i flera år. En bil som såldes för 400000 för några år sedan har fortfarande ett värde runt det samma. Så att påstå att lite äldre elbilar tappar stort vad gäller värde vill jag nog se några slags bevis på innan jag tror på det.
Verkar vara så men tycker ändå det har rört sig lite de senaste månaderna, från att vara svår att hitta under 400 så ligger det nu kvar bilar strax under 400 på Blocket.
Har försökt hitta en Model 3 som är 3 år gammal och har 6000 mil på mätaren men måste erkänna att det går sådär. Inte en enda sån på Blocket
Bor du i Sverige så förstår jag varför du har sådana problem. Model 3 fanns inte ens här för tre år sedan. Så du kan ge upp att lägga all tid på att leta efter en sådan.
Du läser mina inlägg som fan läser bibeln.
Gott!
Ungefär som du om Tesla då.
Tror inte det.
Jag väljer bara vem på forumet jag kan lita på [/quote]
Jo, märker det. De du litar på mest om Tesla, är det som inte varken äger eller kan Tesla. [/quote]
Tur för forumet att det finns såna som du som vet vad andra tror på eller vet. Det hade varit jättetråkigt utan er.
Man skulle kunna få väldigt bra leasingpriser om värdeminskningen var 0. Var är de?
Vad menar du? Är det någon som påstår att värdeminskningen är 0?
Dessutom lär ju leasingbolagen ta höjd för att värdeminskningen kan bli större än förväntat.
Den har VARIT noll efter 1,5 år i många fall. Utan P, utan FSD, utan vinterdäck. och inte om man kör 5000 mil om året såklart.
Men hur det varit innan betyder inte att man vet hur det blir framöver. Det är bara gissningar. De kan sänka priser, det kan släppas andra modeller, dollarn kan rasa. Vad som helst kan hända. För att sänka en hyrkostnad måste någon garantera ett återköpsvärde och det är svårt i Teslas fall. Historiskt har det varit bra iallafall.
Man skulle kunna få väldigt bra leasingpriser om värdeminskningen var 0. Var är de?
Vad menar du? Är det någon som påstår att värdeminskningen är 0?
Dessutom lär ju leasingbolagen ta höjd för att värdeminskningen kan bli större än förväntat.
Den har VARIT noll efter 1,5 år i många fall. Utan P, utan FSD, utan vinterdäck. och inte om man kör 5000 mil om året såklart.
Men hur det varit innan betyder inte att man vet hur det blir framöver. Det är bara gissningar. De kan sänka priser, det kan släppas andra modeller, dollarn kan rasa. Vad som helst kan hända. För att sänka en hyrkostnad måste någon garantera ett återköpsvärde och det är svårt i Teslas fall. Historiskt har det varit bra iallafall.
Klart värdeminskningen inte är noll. Är den det så bygger det på att bilen är ny på marknaden och folk är dåligt informerade om vad den kostar ny, hur kort leveranstiden är och hur mycket miljöbonusen är på.
Eftersom det inte är någon brist på nya Model 3 så borde det fenomenet börja minska. Har säkert gjort det nu också. Tycker mig se relativt låga priser på en del Model 3 numera.
"Låga priser"?
Men ja, efter sommaren började priserna gå ner. Innan dess fick man nypris.
Det kommer nog dröja flera år innan värdefallet är som på en avgasbil dock.
Är det bara jag som är dum eller har journalisten tänkt tvärtom? Om utgångspriset är 660k och begagnatpriset beräknas vara 399k så är ju inte minskningen 60% utan värdet. Eller?
Jag är inte inne på forumet särskilt ofta så förlåt för necron.
Är det bara jag som är dum eller har journalisten tänkt tvärtom? Om utgångspriset är 660k och begagnatpriset beräknas vara 399k så är ju inte minskningen 60% utan värdet. Eller?
Jag är inte inne på forumet särskilt ofta så förlåt för necron.
Du tänker rätt! Den som dom har i topp är den som procentuellt har tappa mest i värde.
Hela artikeln är skriven på felaktiga matematiska kunskaper
Dom trodde det som var dyrast var billigast och tvärt om
Är det bara jag som är dum eller har journalisten tänkt tvärtom? Om utgångspriset är 660k och begagnatpriset beräknas vara 399k så är ju inte minskningen 60% utan värdet. Eller?
Jag är inte inne på forumet särskilt ofta så förlåt för necron.
Du tänker rätt! Den som dom har i topp är den som procentuellt har tappa mest i värde.
Hela artikeln är skriven på felaktiga matematiska kunskaper
Dom trodde det som var dyrast var billigast och tvärt om
Man kan väl säga att dom blandade ihop restvärdet med värdeminskningen när dom skrev artikeln. Nån som har gjort fel på firman helt enkelt.
Media och journalister, speciellt de på våra kvällstidningar, är väl inte de som man direkt skall lita på har någon kunskap om något.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik